Nästa artikel
Billigaste bilen bäst rostskyddad
Nyheter

Billigaste bilen bäst rostskyddad

Publicerad 16 maj 2016 (uppdaterad 16 maj 2016)
Renault, en rostskyddsfavorit, både i Kimab-rapporten och i Vi Bilägares granskning.
En av de allra billigaste bilarna på marknaden, Renault Clio, har ett av marknadens bästa rostskydd. Det visar Kimab-rapporten liksom Vi Bilägares rostregister. Renault är också det märke som genom åren belönats med flest toppbetyg.
Vi Bilägare har kommit med rostskyddsprogoser på nya bilar i snart 20 års tid. Det världsunika materialet finns samlat i Rostregistret som till dags dato innehåller närmare 700 testade exemplar.
 
Rostskyddsprognoserna överensstämmer i mångt och mycket med Kimabs resultat. Renault har i många år varit en favorit hos Vi Bilägares rostskyddsgranskare Thomas Widström. Vid testet av Renault Clio 2006 – den modell som Kimab-rapporten handlar om –  gavs följande omdöme:
 
”Huven är av aluminium och framskärmarna av plast. Alla hålrum har behandlats med vax. Underredet är slätt med minimalt antal fogar och välgjord behandling. Dörrar och baklucka är väl tätade. Innerskärmarna sitter i alla hjulhusen och täcker väl. Tröskellådan har skarven vänd inåt i stället för nedåt där hjulsprutet annars kommer.”
 
I Kimab-undersökningen jämförs och analyseras utsågade metallytor  från sex olika karossdelar. I Vi Bilägares tester lägger vi också till en granskning av bilarnas underreden.
 
– Därför kan det hända att resultaten med Kimab inte blir helt samstämmiga, säger Thomas Widström. Det finns fabrikat som är duktiga på att rostskydda det som kan ses med blotta ögat, men sämre på det som är dolt, exempelvis under plastssköldarna och inne i balkar under bilen. 
 
Näst efter Renault Clio får Toyota Avensis det bästa resultatet i Kimab-rapporten, ett märke som oftast faller igenom i Vi Bilägares tester, just på grund av sämre rostskyddat underrede. Men i fallet med den av Kimab granskade Avensis-modellen, generation två, gav också Vi Bilägare förhållandevis högt betyg, en trea i vår femgradiga skala, vid testet 2003. Så här löd omdömet:
 
”Bättre rustad än andra nyare Toyotamodeller. Skarvarna under bilen är mer tätade, limningen godkänd i dörrar, huv och baklucka. Invändig behandling finns i nederkant på dörrar och lucka samt i framkant på huv. Däremot saknas behandling i balkarna under bilen. Dörrarna är sämre lackade i underkant och skärmkanterna bak har smutssamlande hylla.”
 
I Kimab-rapporten får Volkswagen Passat bottenbetyg, i första hand på grund av dåligt skyddade skarvar i motorhuven.
 
– Vi bedömer inte läget lika allvarligt eftersom vi sammanfattar rostskyddet i stort, säger Thomas Widström. Volkswagen är mycket bättre än många andra tillverkare på att just skydda underredet och dess skarvar.
 
Mazda hamnar också i strykklass både i Kimab-rapporten och hos Vi Bilägare gällande årsmodellerna 2006–2009. Positivt med Mazda är att rostskyddet med åren blivit bättre. Från och med 2012 får alla bilar som hamnar på den svenska marknaden en extra behandling vid utskeppningshamnen i Belgien, något som påverkat betygsättningen hos Vi Bilägare och som också kommer att ge resultat i framtida Kimab-rapporter. 

Diskutera: Vad tycker du om Kimabs och Vi Bilägares rostrapporter?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2016-06-02 09:38
Tellus

Jag äger en Renault Megane Ok den rostar inte ,, men allt annat är bara skit. Vill man inte ha riktigt feta rep kostnader så skall man inte köpa Renault . Den har gått 10000 mil och är ett vrak , acc- kondensvatten översvämningar minst en gång om året trots rep .elektroniken är ett skämt , bromsar lager fjädrarallt rasar !! NEJ RENAULT SÄLJ EJ NÅGRA BILAR INNAN DE ÄR FÄRDIG UTVECKLADE . Vad ska man med en bil till som inte rostar förvisso men måste stå på verkstaden hela tiden..Nej det här var första och sista gången RENAULT!! Tyvärr måste man behålla den eftersom den inte går att sälja.

#9 • Uppdaterat: 2016-07-18 20:27
benny karlsson

Jag har varit trogen läsare sen IC/OK, så länge jag minns i alla fall. Läst otaliga rosttester på bilar jag haft genom åren och av någon anledning har dom aldrig stämt tyvärr. Rostskyddade en Fiat då den ju skulle vara en rostburk. Rostskyddet fungerade som katalysator, har aldrig före eller senare haft en bil som rostat så fort. Passat 1997 Skulle vara bra, men jädrar vad den rostade och gnisslade. två Oplar ingen rost!! Just nu en Forester 2011 som inte uppvisar någon som helst rosttendens. Min erfarenhet säger att sköt om din bil, tvätta regelbundet och spola av under är bästa motmedlet mot rost. Och förstås håll tummarna.

#a • Uppdaterat: 2016-05-16 15:39
milkylainen

Återigen. De bilarna som hade gått längre hade mer rost också.
Det som borde vara mer korrekt att säga är:
"För sin biltyp och typanvändning är rostskyddet på Renault Clio bra."
Min V70 kommer också vara rostfri om jag kör den 100 mil om året i sommarväder till korvmojjen.
Nu överdriver jag, men utan någon relation till användning så är det svårt att uttala sig slutgiltigt i frågan. Kan man få samma tabell och rost vid 10k resp 20k mil istället?