Nästa artikel
Provkörning: Ford Focus Electric (2014)
Provkörning

Provkörning: Ford Focus Electric (2014)

Publicerad 21 april 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vem vill lägga 404 000 kr på Ford Focus Electric som bara går 15 mil när en bensindriven är mer praktisk och ett par hundra tusen billigare?

Dagens Ford Focus kom för tre år sedan och konstruerades inte för att vara eldriven. Varför Ford ändå har konverterat bilen är lite obegripligt, men antagligen för att visa att man är med på elspåret. Fast så bra har det inte blivit.

Motorn har förstås gått bra att byta mot en eldito. Värre har det varit att få plats med ett batteri som ger någorlunda körsträcka. Det har stuvats in dels under golvet på bränsletankens plats, dels i bagageutrymmet där det ligger som en stor låda, vilket gör bilen väldigt besvärlig att lasta. Jämfört med en vanlig Focus ryms nästan 130 liter mindre prylar.

Räckvidden är 16 mil lovar Ford i papperen men det kräver nog extremt gynnsamma förhållanden. 132 km visade räckviddsmätaren när jag startade bilen i redaktionsgaraget. Det borde ändå räcka med råge till den planerade niomilaturen. 

På färden genom garaget, tre våningar, tappade bilen en halvmils räckvidd och lika mycket till hade försvunnit efter tre kvarter. När räckvidden minskar i denna takt blir man ganska orolig. Jag ställde in den planerade bilturen ut på landet, drog ned kupévärmen och höll mig kvar i Stockholm. Där kom jag cirka tio mil.

Som i andra elbilar laddas batteriet när Fordföraren släpper gasen. Motorbromsen är ganska klen, men en ladd-indikator bland instrumenten snurrar igång och visar att  körsträckan fylls på.

Den som kör duktigt med lätt gas och många motorbromsningar får se en fjärilsflock fladdra fram bredvid hastighetsmätaren. Varje fjäril indikerar en kilometers återvunnen körsträcka.

Focus Electric har egentligen roliga köregenskaper. Elmotorn är stark och bilen sticker kvickt iväg från rödljusen. Men man håller igen fartresurserna, för en rask acceleration minskar körsträckan i oroväckande takt.

Det stora litiumjon-batteriet adderar förstås vikt. I papperen står Focus Electric registrerad för en tjänstevikt på 1 720 kilo, vilket är över 440 kilo mer än den lättaste bensinmodellen väger. Tyngden bärs upp av ett styvare chassi. Bilen skakar och stampar på Stockholms buckliga och trasiga gator.

Frågan är vem som kan lockas betala priset för den opraktiska el-Forden, när det går att köpa  en bättre, men bensindriven, Focusmodell för 164 900 kr – en skillnad i pris på ett par hundra tusen sedan supermiljöpremien dragits av.

Även bland elbilarna är Focus dyr. En Nissan Leaf kostar cirka  89 000 kr mindre. Men den som kan ha en Focus Electric som tjänstebil åker förstås billigt. Den kostar under 850 kr/månaden netto.

Diskutera: Vad tycker du om nya Ford Focus Electric?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford Focus Electric (2014)

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Ford Focus Electric

PRIS, FRÅN KR: 404 000.
MODELL: Halvkombi med fem dörrar.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 439/B 182/H 147.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 720.
MOTOR: Elmotor på 143 hk (107 kW).  Vridmoment 250 Nm.
KRAFTÖVERFÖRING: Steglös automatlåda, framhjulsdrift.
PRESTANDA: Toppfart 135 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,4 s.
ANGIVEN RÄCKVIDD: 162 km.
VERKLIG RÄCKVIDD: Cirka 12 mil.
LADDTID: 11 tim m 10 Amp.
CO2-UTSLÄPP: 0 g/km.
KONKURRENTER: Nissan Leaf, BMW i3, VW Golf laddhybrid (kommer senare), Toyota Prius.
VAD NYTT? Elmotor och batteri.
FÖR VEM? Fordentusiaster med mycket pengar och starkt miljösamvete.
PLUS: Inga utsläpp, sköna säten.
MINUS: Priset, opålitlig räckvidd, litet lastutrymme, klumpig laddosa, stum fjädring.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-21 14:47
Bortom

"Den som kör duktigt med lätt gas och många motorbromsningar får se en fjärilsflock fladdra fram bredvid hastighetsmätaren. Varje fjäril indikerar en kilometers återvunnen körsträcka."
Jaha, så man ska räkna fjärillar (för att kunna ta sig hem) istälet för att kolla trafiken.

#2 • Uppdaterat: 2014-04-22 08:25
Sven E

Bra exempel på att tillverkarna säljer så dyrt som möjligt nästan för att avskräcka...

#3 • Uppdaterat: 2014-04-22 09:58
T B

Ser du inga fjärilar på instrumentpanelen får du fjärilar i magen istället - hinner du fram innan batterierna tar slut?

Ford Focus Electric är ännu en amerikansk "compilance car" - elbil som togs fram och säljs enbart för att klara miljömålen vissa delstater ställer på biltillverkare. Bilarna blir därefter.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.