Bild
Nästa artikel

Provkörning: BMW i3 (2013)

Provkörning

BMW:s första elbil i3 har gott om nyheter. I allt från materialval till integration med mobiltelefon bryter i3 ny mark för de små elbilarna. Den starka motorn gör den dessutom riktigt underhållande att köra!

BMW började från grunden när man satte igång arbetet med att utveckla sin elbil. Ny arkitektur, nya material och nya funktioner togs fram och specialanpassades för elbilens behov och användningsområde.

BMW ser främst i3 som en produkt för storstadstrafiken. Kompakta yttermått, snäv vändradie och bra sikt var därför ledstjärnor i det inledande arbetet. Plus att den naturligtvis skulle bli energisnål. I elbilssammanhang handlar det mest om att begränsa vikten och i3 väger in från låga cirka 1 270 kg i tjänstevikt (beroende på utrustning), vilket är en godkänd siffra med tanke på att enbart batteriet väger 230 kg. Aluminium och kolfiberarmerad plast i såväl chassi som kaross är en av nycklarna till framgången.

Liten, lätt bil med stark motor bäddar för underhållande körupplevelse. De förväntningarna uppfyller i3 med råge. Det är inte klokt vilken fart det blir när man trampar ner gaspedalen i botten och elmotorn omedelbart drar iväg med hela sin vridstyrka, 250 Nm, redan från start. Acceleration 0–100 km/tim går på strax över sju sekunder och sker nästan helt ljudlöst!

När man lättar på gasen fungerar motorn som generator och en del av rörelseenergin återvinns. Motorbromseffekten är mycket kraftig i lägre farter och tanken är att i3 ska kunna framföras utan att föraren behöver använda bromsen. I högre hastigheter kopplas bromsverkan bort och bilen rullar fritt. Inledningsvis känns det lite ovant men förmodligen vänjer man sig med tiden.


Styrningen är direkt och fjädringen oväntat hård. På slät asfalt innebär detta snabba kursändringar men på dålig väg trivs i3 desto sämre och blir obekvämt stötig. Åkkomforten försämras ytterligare av de tunna och hårda framstolarna. Måhända sparar dess konstruktion viktiga kilon men långfärdskomforten blir definitivt lidande och vi känner begynnande träsmak redan efter en timme bakom ratten, vilket är en normal tid att sitta i storstadsköerna.

Köregenskaperna är säkra och i vårt undanmanöverprov slinker BMW:n genom konbanan i 73 km/tim med full precision.

Totallängden är visserligen begränsad till fyra meter men då elbilen inte behöver slösa utrymme på sånt som förbränningsmotor och bränsletank, finns förutsättningar att utnyttja utrymmet effektivare. I framsätet är också i3 väldigt luftig. Framför föraren och passageraren är det långt till vindrutan. I baksätet är det trängre och det är bara med god vilja jag kan sitta bakom mig själv. Baksidan av framstolarna är dessutom utformad i hård plast som inte är särskilt behaglig att slå emot med knäna.

Bagageutrymmet är cirka 260 liter, väl i klass med många småbilars. Baksätets ryggstöd går att fälla fram och då ryms upp till 1 000 liter bagage.

Instrumenteringen består av två displayer, en mindre direkt framför föraren som bland annat visar hastighet och återstående räckvidd. Mitt på panelen sitter en större skärm där övriga funktioner återfinns. BMW har dock inte gått i fällan och låtit allt styras via pekskärm, en metod som må verka modern vid första anblicken men som kan orsakar mängder av irritation då det är svårt att trycka rätt under körning.
Klimatanläggningen styrs med vanliga knappar och vred och mellan framstolarna sitter ett reglage som kontrollerar allt annat man behöver.

Interiören ska andas ekologi och består till stor del av återvunnet material. Miljövänligt så det förslår men frågan är om BMW-köparna är beredda att överse med att känslan kanske inte alltid når upp till den vanliga premiumnivån.

BMW utlovar hög säkerhet och bland annat autobroms som klarar att upptäcka fotgängare finns som tillval. Den som behöver längre räckvidd än de 13–16 mil som erbjuds i grundutförandet kan beställa sin i3 med räckviddsförlängare. För omkring 35 000 kr får man då en liten tvåcylindrig bensinmotor på 34 hk som håller batteriets laddningsnivå konstant och förlänger räckvidden upp till 30 mil.

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW i3

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
BMW i3

Pris, från kr: Cirka 339 900.
Modell: 5-dörrars, 4-sitsig halvkombi.
Säljstart: November.
Mått, cm: L 399/B 178/H 158
Tjänstevikt, kg: Från 1 270.
Motor: Elmotor. Max effekt 170 hk. Max vridmoment 250 Nm.
Batteri: 360 V litium jon-batteri. Kapacitet: 22 kWh. Laddtid: Cirka 8 tim med 230V/ 10 A
Kraftöverföring: Motor bak, bakhjulsdrift. Antisladdsystem. Fast utväxling.
Prestanda: Toppfart 150 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,2 s.
Räckvidd: 190 km EU-körscykeln, 130–160 km normal körning.
Konkurrenter: Nissan Leaf, VW E-Up, Citroën C-Zero.

Plus: Prestanda, innovativa funktioner, bra förarmiljö.
Minus: Hårda stolar och fjädring, trångt baksäte.

Vad nytt? BMW:s första elbil.
För vem? Den miljömedvetne stadsbon med mindre transportbehov.

Kommentarer

#1
2013-11-07 16:52

Kan inte låta bli att kommentera. Skribenten klagar på att stolarna är hårda och att långfärdskomforten blir lidande. Vadå långfärd? detta är ju en elbil som går 13-16 mil, kan väl knappast kallas långfärd. Kanske är det viktigt att tänka på vad bilen är avsedd för när man testar.

#2
2013-11-10 10:04

"Från-priset" kan förefalla tämligen anständigt för en elbil ifrån "premium-märket" BMW men kollar man prislistan så inser man rätt snart att det verkliga priset med stor sannolikhet blir nåt helt annat, tyvärr. Gissar att det blir ytterst få bilar som "bara" kommer att kosta 339.900 kr för köparen.

#3
2013-11-10 12:26

339 900 kronor (minst) för en bil med fyra sittplatser, stötig gång och hårda säten som behöver vila sig åtta timmar för varje 15 mils förflyttning. Nej tack!

#4
2013-11-10 14:47

"Batteri: 360 V litium jon-batteri. Kapacitet: 22 kWh. Laddtid: Cirka 8 tim med 230V/ 10 A"

Hallå! Lite elementär matte tack!
230V x 10A = 2,3kW x 8 = 18,4 och INTE 22! (och då har vi bortsett ifrån förluster i laddaren och i batterierna). Så laddtiden är inte 8 timmar utan närmare 11-12.

#6
2013-11-10 18:12

Där håller jag inte med, jag trivs betydligt bättre i Saabs och Volvos stolar än i de tyska träbänkarna.
Men jag kanske inte har tillräckligt med inbyggda mjukmedel i röven?

#7
2013-11-11 07:39

Dröjer räckviddsförlängaren, eller varför har ingen tidning testat den än?

#8
2013-11-11 09:40

Jag har knappt 5 mil till mitt kontor, det blir med raka kurvor och oskarpa svängar 10 mil tur och retur. Givetvis vill jag på denna färd ha det skönt och behagligt. En bil med hårda säten och hård fjädring är aldrig ett alternativ för mig.

#9
2013-11-11 09:53

Tror inte du behöver oroa dig Raphael. Eftersom du kör en C3 Picasso idag så är antagligen inte en eldriven BMW för +400.000 kr (när man gjort några få tillval) ditt alternativ den dag du skall byta bil...:)

#10
2013-11-11 10:37

Läste häromdagen att tillverkarna "rear" ut sina elbilar och det kunde ju vara intressant att få veta vilka modeller som avsågs.
( Oj finns det verkligen såå många elbilar att skriva om blev ju tanken )
Jo Leaf har ju blevit lite billigare liksom iMiEV med syskon och även denna i3 har fått ett jämförelsevis vettigt pris men "REA" brukar de flesta förknippa med billigt och det kan ju förstås diskuteras vad som är billigt.
Det fanns även ett par andra modeller som inte säljs i Sverige samt någon som skulle lanseras utomlands senare. (bra nyheter eller hur?)
Ofta så med rubriker att de inte riktigt stämmer överens med verkligheten.

Det som dock var intressant på riktigt var att denna i3 faktiskt är ett påkostat bygge men detta till trots så tjänar BMW pengar ifrån den första sålda bilen vilket visar på att elbilar inte alls måste kosta mer än vanliga bilar.
En elbil i en "kostym" avsedd för masstillverkning skulle därför lätt kunna säljas billigare än en motsvarande bil med förbränningsmotor men kommer detta att ske? ( nop )

#11
2013-11-11 11:20

Mistro - jag anser nog att även i3 blir rätt dyr innan man plockat ihop en rimlig "konfiguration" eftersom BMW som vanligt (nåja, nästan så i alla fall) är rätt snåla på utrustning i "inropar-modellerna". Så kolla prislistan så ser du att den snabbt ökar i pris. Sen håller jag helt klart med dig om dina första meningar i ditt senaste inlägg. Detta med priser gäller ju i rätt hög utsträckning även Nissan Leaf som visserligen finns till ett relativt billigt "inropar-pris" men då tillkommer batterihyran samt att man nog faktiskt vill ha en lite bättre utrustad bil när man ändå slantar såpass mycket - och då ökar givetvis priset igen. Idag är det nog kanske Opel Ampera som ger mest för slantarna eftersom den är hyfsat välutrustad även i standardutförandet och inte behöver extrautrustad för kanske mera än ca: 20.000 kr.

#11
2013-11-11 11:20

Hur blir det med Vinterdäck till i3.an med tanke på dess udda dimension?

#12
2013-11-11 11:38

i3 med lite utrustning och räckviddsförlängare hamnar på ungefär samma pengar som en Opel Amera. Det är inte så blodigt tycker jag.

#15
2013-11-11 13:56

@leifer, 40kkr extra enligt BMW's hemsida.

#16
2013-11-11 14:16

Vill nog snarare säga att en i3 med räckviddsförlängare och "lite utrustning" (= ungefär motsvarande Ampera) snarare hamnar på uppåt 450.000 kr vilket är drygt 50.000 kr dyrare. Kan bli ännu dyrare än så utan att för den skull vara överutrustad. Men jag medger att det är svårt att jämföra eftersom man till BMW'n får köpa det mesta som tillval medan det är tvärtom för Opeln. Och det är inte så lätt att veta vilka paket eller separata tillval som man bör välja. Sen är väl i3 generellt en mindre bil än Ampera och räckvidden med "räckvidds-förlängare" är ju såvitt jag förstått det hela avsevärt kortare för i3 (runt 24--30 mil anger BMW med förlängaren mot 50 mil för Ampera). Men nu var det inte min tanke att propagera för Ampera utan snarare påvisa att även om instegspriset för en i3 verkar hyfsat överkomligt så lär det säljas många dyrbara tillval innan den bilen har vettig utrustning. I deras prislista är det 4 sidor med tillvalsutrustning...:)

#18
2013-11-11 15:50

Jag förstår inte varför man envisas med denna svårsmält moderna inredning.

#19
2013-11-11 16:21

Leifer - visst, talar vi "hel-elektrisk" räckvidd så går ju i3 längre än Amperan och Amperan i sin tur ungefär dubbelt så långt som Prius. En Ampera skulle klara större delen av mitt personliga transportbehov "hel-elektriskt" vilket inte Prius skulle göra och även "långkörningar" vilket inte i3 skulle klara om vi nu skall lägga in även hyggligt frekventa långturer. Men tyvärr så tycker jag inte att bilar är värda så mycket som dessa kostar och dessutom har jag fortfarande behov att dra släpkärra ett antal gånger per år. För mitt eventuella hybrid-behov så är Amperan en utmärkt kompromiss mellan "hel-elektrisk" räckvidd och maximal räckvidd. Men som sagt så är bilar i denna prisklass alltför dyra tycker jag - oavsett om dom är konventionellt drivna, hybrider, eldrivna eller drivna på annat sätt.

#20
2013-11-11 17:10

Allt handlar ju om vad man jämför med samt vilket huvudintresse man har för sitt bilägande.
När man pratar om elbilar så brukar det komma upp att merkostnaden inte går ( eller är väldigt svår ) att spara in och det argumentet gäller ju för många.
Dock tror jag att de som köper en Bmw normalt tänker lite annorlunda.
De vill ha den prestige och kvalite som märket förmedlar och väldigt ofta även allt annat som en Bmw står för. Kostnaderna kommer här inte i första hand.

Därför kan i3 säkert mycket väl kosta det som den gör (även med en bra utrustning) och ändå vara mer lättsåld än t.e.x Ampera/Volt men försäljningssiffrorna får skvallra om detta senare.

Samma sak med V60 Hybrid som ju är väldigt dyr men sett till prestanda och utrustning så förefaller den lite mer "vettig"
Fler modeller behövs dock i betydligt lägre prisklasser innan vi kan pratar om marknadsandelar på ens 1%

Med bilar så måste man alltid kompromissa och själv värdera vad man vill lägga sina pengar på (eller inte)
Väljer man då en i3 med räckviddsförlängare så är det nog inte hela världen att man måste tanka en gång extra jämfört med Ampera t.e.x
Har man valt Amperan så föredrar man säkert dess bra egenskaper och vad jag har läst så handlar det väl snarare om 6-7 mils körning på ren eldrift vilket räcker väldigt bra för många.

Leaf kan nog få det tuffare här då den mer direkt konkurrerar med billiga och enklare bilar och dess köpare räknar nog i en betydligt högre utsträckning på att bilen skall "betala sig".

#22
2013-11-11 19:23

Frågan är ju om det bara är tankvolymen på i3 som begränsar räckvidden eller om det är så att batteriet faktiskt också måste få en full uppladdning. Jag vet inte men det kan ju vara så att den lilla MC-motorn inte förmår att ge "ladd-effekt" så att bilen kan ta sig fram bara med hjälp av den utan att det är en kombination av batteri. och "förbränningsmotor-laddning" som krävs. I så fall är det ju inte bara att tanka den igen. Nån annan kanske läst på och vet hur i3 fungerar ?
Sen är jag rätt övertygad om att i3 kommer att sälja bättre än Ampera/Volt - i alla fall på den europeiska marknaden där ju BMW har ett mycket starkare varumärke än Opel/Chevrolet.
F ö så gjorde ju AMS en kort-test av i3, E-Up och Zoe i senaste numret. E-Up överraskade med att ha längre räckvidd i praktiken än vad VW specat - inte mycket men i alla fall längre. E-Up är ju avsevärt mycket billigare (runt 266.500 kr inkl batteri - men har ingen aning om ev nödvändiga tillval) än en i3 men hade relativt lika utrymmen och bagageutrymme - och lite längre räckvidd.
PS: Hittade denna länk om E-Up och dess utrustning - och en väldigt kort tillvalslista - http://blixtgordon.wordpress.com/2013/10/15/pris-och-utrustning-for-vw-e-up/

#24
2013-11-11 21:58

2TT2, det finns inga dubbdäck eller nordiska dubbfria till denna BMW. Det har sagts att kontinentala dubbfria ska komma till den, och det låter ju troligt, men räkna inte med dubbdäck eller nordiska dubbfria för det är för liten marknad att ta fram dem för denna BMW. Så som vinterbil så är denna BMW knappast det lämpligaste valet i dagsläget.

#25
2013-11-12 08:07

Klarar man sig utan räckviddsförlängaren så är nog faktiskt en E-Up ett vettigare val. Den behöver man i alla fall inte kryssa runt i 4 sidor med tillval utan den har redan rimlig standardutrustning - samt är avsevärt billigare och det går säkert också att få tag i både vinterhjul och takräcke...:) Ja - den matchar ju inte i3's prestanda men båda är ju småbilar och trots allt så suger hög effekt musten ur batterierna, om man använder effekten, så jag tror inte att de flesta elbilsförarna kommer att sakna den rejäla accelerationen. Man kommer antagligen att preferera räckvidd framför prestanda är min gissning.

#26
2013-11-12 09:42

"Pi": Själv ser jag det som så att elbilen nog behöver att locka med något mer än just att det är en elbil och kanske är det också en av anledningarna till att de (oftast)ser ut som de gör.
Tycker inte att man kan jämföra en E-Up! med en i3 på mer än det sätt att de båda är elbilar.
Den som köper en E-Up! har säkert fler anspråk på att göra även ekonomin rättvisa och då är man ganska "fel" på det när man kan få en bra utrustad vanlig Up! för 130.000kr.

Störst chans för att få ut fler elbilar på vägarna är att de blir billigare så att de kan jämföras med vanliga bilar. Renault har ju pratat om detta nu i 5-6 år men mer händer tydligen inte där förrän alla har elbilarna klara.
De som betalar mer pengar för sin bil har också högre krav på det mesta och då duger det inte om bilen är slö. Här har t.e.x Ampera/Volt en fördel framför Prius plug-in då den är roligare att köra.

För de flesta privatbilister är ändå +300.000kr för mycket pengar att slanta upp.

#27
2013-11-12 10:43

Mistro - i3 har väl bl a "sålts" på att den skulle vara hyfsat billig för att vara en elbil och det var därför jag drog in E-Up i diskussionen. F ö håller jag med dig i det mesta. Men talar vi totalekonomi så får vi inte glömma drivmedelskostnader och service/underhåll vilket antagligen kommer att över tid jämna ut ägarkostnaderna rätt avsevärt till förmån för den eldriven bilen. VW vågar ju dessutom lova 8 års garanti på batteriet vilket helt klart behövs om man har för avsikt att sälja dessa bilar även till privatpersoner.

#28
2013-11-12 11:29

Jo i3 är ju faktiskt "Billig" om vi jämför med t.e.x iMiEV "Pi" och det är ju också här som det haltar lite då den leksaksbilen inte ens är värd hälften.
Tror att den som väljer en i3 vill ha det där "lilla extra" och så är det förstås en Bmw vilket hjälper till mycket.
Tror att bilen med ett annat emblem skulle bli betydligt mer svårsåld.

Själv tror jag att ett batteripaket till en elbil ganska enkelt klarar sig i +10 år men det är ju här som åsikterna går isär.
Efter 10 år så lär batteriet kosta mer än vad bilen är värd och då kommer ju också bilen att skrotas enligt en del men jag tror inte det.
Det rullar fortfarande en del Renault Clio Eletrique ifrån -97 som dess ägare vårdar ömt och hela tiden kommer på nya lösningar åt.
Ny batteriteknik blir också allt billigare och nu kommer det att gå snabbare än tidigare.

Blir bara elbilarna billigare så folk har en möjlighet att köpa dessa så löser sig nog resten också.
Så länge som de är oskäligt dyra så blir ägarkostnaderna allt för höga.
Kostnad för service kommer nog att bli ungefär det samma som med andra bilar för så är det med t.e.x iMiEV vars servicekostnader kan jämföras med en Colt.
Kostar sen ett batteri mer än en storservice och alla rep sammanlagt över 10 år på en vanlig bil så blir det svårt att få folk att lyssna.

#29
2013-11-13 10:02

Raderad- Den här tråden handlar om BMW i3/ Hälsningar Tommy Wahlström. Redaktionschef Vi Bilägare

Redigerad: Ok, då får vi se om den här nitiska bevakningen av trådars ämne står sig framledes, vilket jag hoppas då detta med vilda och tillika fullständigt omotiverade byten av ämne har varit det enskilt största irritationsmomentet. Hälsningar Kapten, talesperson Vi Användare

#30
2013-11-13 14:55

Verkar även som om Vib har tröttnat på det ständiga tjabblet och stängt av kommentarsfunktionen på de senaste artiklarna.
Är tanken att stänga oss ute framöver eller har man bara haft tekniska problem ett par dagar?

#31
2013-11-13 15:16

Svaret hittar du på Forumet, Mistro. Lång tråd - http://www.vibilagare.se/forum/534/kommentarer-ur-spar-46039

#32
2013-11-13 15:52

Tack för klarläggandet Pi!
Och då intresset att kommentera BMW i3 verkar ha mojnat, stänger jag nu också den här tråden.

Vänliga hälsningar
Tommy Wahlström, Redaktionschef Vi Bilägare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.