Nästa artikel
Provkörning: BMW i3 (2013)
Provkörning

Provkörning: BMW i3 (2013)

Publicerad 10 november 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
BMW:s första elbil i3 har gott om nyheter. I allt från materialval till integration med mobiltelefon bryter i3 ny mark för de små elbilarna. Den starka motorn gör den dessutom riktigt underhållande att köra!

BMW började från grunden när man satte igång arbetet med att utveckla sin elbil. Ny arkitektur, nya material och nya funktioner togs fram och specialanpassades för elbilens behov och användningsområde.

BMW ser främst i3 som en produkt för storstadstrafiken. Kompakta yttermått, snäv vändradie och bra sikt var därför ledstjärnor i det inledande arbetet. Plus att den naturligtvis skulle bli energisnål. I elbilssammanhang handlar det mest om att begränsa vikten och i3 väger in från låga cirka 1 270 kg i tjänstevikt (beroende på utrustning), vilket är en godkänd siffra med tanke på att enbart batteriet väger 230 kg. Aluminium och kolfiberarmerad plast i såväl chassi som kaross är en av nycklarna till framgången.

Liten, lätt bil med stark motor bäddar för underhållande körupplevelse. De förväntningarna uppfyller i3 med råge. Det är inte klokt vilken fart det blir när man trampar ner gaspedalen i botten och elmotorn omedelbart drar iväg med hela sin vridstyrka, 250 Nm, redan från start. Acceleration 0–100 km/tim går på strax över sju sekunder och sker nästan helt ljudlöst!

När man lättar på gasen fungerar motorn som generator och en del av rörelseenergin återvinns. Motorbromseffekten är mycket kraftig i lägre farter och tanken är att i3 ska kunna framföras utan att föraren behöver använda bromsen. I högre hastigheter kopplas bromsverkan bort och bilen rullar fritt. Inledningsvis känns det lite ovant men förmodligen vänjer man sig med tiden.

Styrningen är direkt och fjädringen oväntat hård. På slät asfalt innebär detta snabba kursändringar men på dålig väg trivs i3 desto sämre och blir obekvämt stötig. Åkkomforten försämras ytterligare av de tunna och hårda framstolarna. Måhända sparar dess konstruktion viktiga kilon men långfärdskomforten blir definitivt lidande och vi känner begynnande träsmak redan efter en timme bakom ratten, vilket är en normal tid att sitta i storstadsköerna.

Köregenskaperna är säkra och i vårt undanmanöverprov slinker BMW:n genom konbanan i 73 km/tim med full precision.

Totallängden är visserligen begränsad till fyra meter men då elbilen inte behöver slösa utrymme på sånt som förbränningsmotor och bränsletank, finns förutsättningar att utnyttja utrymmet effektivare. I framsätet är också i3 väldigt luftig. Framför föraren och passageraren är det långt till vindrutan. I baksätet är det trängre och det är bara med god vilja jag kan sitta bakom mig själv. Baksidan av framstolarna är dessutom utformad i hård plast som inte är särskilt behaglig att slå emot med knäna.

Bagageutrymmet är cirka 260 liter, väl i klass med många småbilars. Baksätets ryggstöd går att fälla fram och då ryms upp till 1 000 liter bagage.

Instrumenteringen består av två displayer, en mindre direkt framför föraren som bland annat visar hastighet och återstående räckvidd. Mitt på panelen sitter en större skärm där övriga funktioner återfinns. BMW har dock inte gått i fällan och låtit allt styras via pekskärm, en metod som må verka modern vid första anblicken men som kan orsakar mängder av irritation då det är svårt att trycka rätt under körning.
Klimatanläggningen styrs med vanliga knappar och vred och mellan framstolarna sitter ett reglage som kontrollerar allt annat man behöver.

Interiören ska andas ekologi och består till stor del av återvunnet material. Miljövänligt så det förslår men frågan är om BMW-köparna är beredda att överse med att känslan kanske inte alltid når upp till den vanliga premiumnivån.

BMW utlovar hög säkerhet och bland annat autobroms som klarar att upptäcka fotgängare finns som tillval. Den som behöver längre räckvidd än de 13–16 mil som erbjuds i grundutförandet kan beställa sin i3 med räckviddsförlängare. För omkring 35 000 kr får man då en liten tvåcylindrig bensinmotor på 34 hk som håller batteriets laddningsnivå konstant och förlänger räckvidden upp till 30 mil.

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW i3

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
BMW i3

Pris, från kr: Cirka 339 900.
Modell: 5-dörrars, 4-sitsig halvkombi.
Säljstart: November.
Mått, cm: L 399/B 178/H 158
Tjänstevikt, kg: Från 1 270.
Motor: Elmotor. Max effekt 170 hk. Max vridmoment 250 Nm.
Batteri: 360 V litium jon-batteri. Kapacitet: 22 kWh. Laddtid: Cirka 8 tim med 230V/ 10 A
Kraftöverföring: Motor bak, bakhjulsdrift. Antisladdsystem. Fast utväxling.
Prestanda: Toppfart 150 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,2 s.
Räckvidd: 190 km EU-körscykeln, 130–160 km normal körning.
Konkurrenter: Nissan Leaf, VW E-Up, Citroën C-Zero.

Plus: Prestanda, innovativa funktioner, bra förarmiljö.
Minus: Hårda stolar och fjädring, trångt baksäte.

Vad nytt? BMW:s första elbil.
För vem? Den miljömedvetne stadsbon med mindre transportbehov.

Ämnen i artikeln

#1 • 2013-11-07 16:52
Nemak

Kan inte låta bli att kommentera. Skribenten klagar på att stolarna är hårda och att långfärdskomforten blir lidande. Vadå långfärd? detta är ju en elbil som går 13-16 mil, kan väl knappast kallas långfärd. Kanske är det viktigt att tänka på vad bilen är avsedd för när man testar.

#2 • 2013-11-10 10:04
Pi

"Från-priset" kan förefalla tämligen anständigt för en elbil ifrån "premium-märket" BMW men kollar man prislistan så inser man rätt snart att det verkliga priset med stor sannolikhet blir nåt helt annat, tyvärr. Gissar att det blir ytterst få bilar som "bara" kommer att kosta 339.900 kr för köparen.

#3 • 2013-11-10 12:26
Gunnar Lindberg

339 900 kronor (minst) för en bil med fyra sittplatser, stötig gång och hårda säten som behöver vila sig åtta timmar för varje 15 mils förflyttning. Nej tack!

#4 • 2013-11-10 14:47
Bortom

"Batteri: 360 V litium jon-batteri. Kapacitet: 22 kWh. Laddtid: Cirka 8 tim med 230V/ 10 A"

Hallå! Lite elementär matte tack!
230V x 10A = 2,3kW x 8 = 18,4 och INTE 22! (och då har vi bortsett ifrån förluster i laddaren och i batterierna). Så laddtiden är inte 8 timmar utan närmare 11-12.

#5 • 2013-11-10 18:12
saabnisse

Där håller jag inte med, jag trivs betydligt bättre i Saabs och Volvos stolar än i de tyska träbänkarna.
Men jag kanske inte har tillräckligt med inbyggda mjukmedel i röven?

#6 • 2013-11-11 07:39
Swemba

Dröjer räckviddsförlängaren, eller varför har ingen tidning testat den än?

#7 • 2013-11-11 09:40
Raphael

Jag har knappt 5 mil till mitt kontor, det blir med raka kurvor och oskarpa svängar 10 mil tur och retur. Givetvis vill jag på denna färd ha det skönt och behagligt. En bil med hårda säten och hård fjädring är aldrig ett alternativ för mig.

#8 • 2013-11-11 09:53
Pi

Tror inte du behöver oroa dig Raphael. Eftersom du kör en C3 Picasso idag så är antagligen inte en eldriven BMW för +400.000 kr (när man gjort några få tillval) ditt alternativ den dag du skall byta bil...:)

#9 • 2013-11-11 10:37
Mistro

Läste häromdagen att tillverkarna "rear" ut sina elbilar och det kunde ju vara intressant att få veta vilka modeller som avsågs.
( Oj finns det verkligen såå många elbilar att skriva om blev ju tanken )
Jo Leaf har ju blevit lite billigare liksom iMiEV med syskon och även denna i3 har fått ett jämförelsevis vettigt pris men "REA" brukar de flesta förknippa med billigt och det kan ju förstås diskuteras vad som är billigt.
Det fanns även ett par andra modeller som inte säljs i Sverige samt någon som skulle lanseras utomlands senare. (bra nyheter eller hur?)
Ofta så med rubriker att de inte riktigt stämmer överens med verkligheten.

Det som dock var intressant på riktigt var att denna i3 faktiskt är ett påkostat bygge men detta till trots så tjänar BMW pengar ifrån den första sålda bilen vilket visar på att elbilar inte alls måste kosta mer än vanliga bilar.
En elbil i en "kostym" avsedd för masstillverkning skulle därför lätt kunna säljas billigare än en motsvarande bil med förbränningsmotor men kommer detta att ske? ( nop )

#a • 2013-11-11 11:20
Pi

Mistro - jag anser nog att även i3 blir rätt dyr innan man plockat ihop en rimlig "konfiguration" eftersom BMW som vanligt (nåja, nästan så i alla fall) är rätt snåla på utrustning i "inropar-modellerna". Så kolla prislistan så ser du att den snabbt ökar i pris. Sen håller jag helt klart med dig om dina första meningar i ditt senaste inlägg. Detta med priser gäller ju i rätt hög utsträckning även Nissan Leaf som visserligen finns till ett relativt billigt "inropar-pris" men då tillkommer batterihyran samt att man nog faktiskt vill ha en lite bättre utrustad bil när man ändå slantar såpass mycket - och då ökar givetvis priset igen. Idag är det nog kanske Opel Ampera som ger mest för slantarna eftersom den är hyfsat välutrustad även i standardutförandet och inte behöver extrautrustad för kanske mera än ca: 20.000 kr.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.