Nästa artikel
Volkswagen Golf GTE – rapport från provkörningen
Direktrapport

Volkswagen Golf GTE – rapport från provkörningen

Publicerad 24 mars 2014 (uppdaterad 24 mars 2014)
Åka snabbt eller snålt – med nya laddhybriden Volkwagen Golf GTE är det bara att välja. Vi rapporterar från provkörningen.

Bensin, diesel, etanol, gas och el. Volkswagen Golf kan drivas av det mesta och snart kommer ytterligare en variant som går både på el och bensin. Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström fick provgasa en förseriebil på flygplatsen Tempelhof i Berlin.

– Golf GTE är utrustad med inte bara en utan två motorer, en el och en bensin, som tillsammans utvecklar 210 hästkrafter. Det gör bilen nästan lika stark som en Golf GTI och det är ju inte fy skam. Samtidigt har den tillräckligt med kräm i batterierna för att rulla upp till fem mil på el enligt Volkswagens siffror, säger Fredrik Diits Vikström.

Hur är den att köra?
– Det beror på. Väljer man eldrift är den behagligt tyst men samtidigt snabb iväg från stillastående. Vridmoment finns ju tillgängligt från start. Väljer man i stället GTE-läget får bilen rejäl extraskjuts från bensinmotorn. Noll till hundra går på 7,6 sekunder. Förseriebilen jag provade hade dock en sekundlång fördröjning när man stampade ned gaspedalen, men det kommer säkert att åtgärdas innan produktionen startar.

När kommer bilen till Sverige?
– Den eldrivna versionen av Golf lanseras efter sommaren och därefter är det dags för laddhybriden. Alltså någon gång under hösten. Vad den kommer att kosta är inte bestämt, men jag gissar på någonstans mellan 350 000 och 400 000 kronor.

Volkswagen Golf GTE kommer att provköras i ett senare nummer av Vi Bilägare.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf GTE?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-24 16:30
saabnisse

jag tror att det är klokt av VW att ta fram en modell med helt olika drivlinor.
Man skulle ju kunnat gjort som vissa konkurrenter, några normala bilar och sedan ett par clownbilar med elektriska drivlinor som får sina brukare att framstå som pajaser.
Ska alternativa drivlinor kunna slå måste bilarna givetvis se ut som konventionella bilar.

#2 • Uppdaterat: 2014-03-24 18:15
Peter E

Denna kan mycket väl bli min nästa bil, priset som nämns i artikeln tror jag däremot ligger i överkant. Man får väl räkna med de 40000 i rabatt man *får*.

#3 • Uppdaterat: 2014-03-24 18:26
saabnisse

Jag tror på den här modellen och främst för att den bygger på en riktig bil och inte en konstig låtsasbil som i3.
VW verkar ju dessutom tro på sin produkt till skillnad från BMW som ju mest ska ses som ett marknadsföringsexperiment.
Den här VWn ska ju ses som ett alternativ till sedan länge etablerade märken som Prius.

#4 • Uppdaterat: 2014-03-24 19:40
quattron

Helt rätt Leifer, det ska bli spännande att följa de närmaste åren.

#5 • Uppdaterat: 2014-03-24 20:09
Pi

Provsatt som sagt en i3 i helgen och förstår absolut inte det geniala i den bilen... Säkert en tekniskt intressant lösning i många materialval men f ö fungerar den egentligen bara som bil för 2 personer - förutom den urbota dumma dörrkonstruktionen så är det dessutom trångt att ta sig in och ur baksätet - även om man lyckas få upp bakdörren...
Nä - en normalt konstruerad bil (typ dörrar m m) med konventionellt utseende a'la Golf har nog generellt större möjligheter att slå än de märkligt formgivna el- och emellanåt även hybrid-bilar som letat sig ut på marknaden. Sen tror jag att Leifer har rätt i att hybrid-drivlinorna nog kommer att ta stora marknadsandelar de närmaste åren.

#6 • Uppdaterat: 2014-03-24 20:22
Pi

Leifer - jag har sett spekulationer runt 36.000 Euro för Golfen.
Eftersom en e-Up kostar 269.000 kr i Sverige och 26.900 Euro i Tyskland så får vi nog räkna med runt 360.000 kr för Golf GTE om det tyska priset landar runt det man spekulerat i. Men vi håller tummarna för ett lägre pris. Dock provsatt jag en Prius Plugin i helgen och den kostade 388.000 kr i listpris så den är ju inte heller billig - trots avsevärt mindre elektrisk kapacitet (halva jämfört med Golfen såvitt jag förstått).
Såg f ö att e-Golf är prissatt till 34.900 Euro i Tyskland så frågan är om plugin-hybriden blir billigare eller dyrare....

#7 • Uppdaterat: 2014-03-24 20:27
Roy J

Det är ju den här Golfen man vill ha - om det inte vore för priset, då.
VW Golf är en etablerad storsäljare som alla andra jämför sig med, och finns den nu i hybridversion så är det nog gärna den man väljer om man vill ha en hybrid. Tråkig? Javars, men inte ful och väldigt vettig med väl fungerande utrustning.

#8 • Uppdaterat: 2014-03-24 20:47
Peter E

Säg 350000 minus 40000 så hamnar man ju ganska ok prismässigt.
Vi får betänka att det är en bil med 204 hk så det är ingen direkt slö och tråkig sak,.
Den ide´n vad gäller hybridbilar får andra tillverkare stå för.(i den prisklassen)

Hamnar bilen på dryga 300000 så hamnar bilen även på min uppfart :-)
Hoppas den kommer som kombi också.

#9 • Uppdaterat: 2014-03-24 21:18
Peter E

Scenario: En man/kvinna kommer in till en VW-handlare och säger att han/hon vill ha en Golf. Just en Golf.(ja faktiskt finns det såna ;-) )
Då frågar försäljaren, vilka behov har du?
Här kan du nämligen få välja mellan 6 olika alternativ vad gäller bränsle/framdrivning.
Har du behov av att åka långt? Diesel kanske passar.
Har du behov av att till allra största delen åka korta sträckor tex i en stad? El kanske passar.
Har du behov av att bilen ska vara miljövänlig och du bor i Västsverige/Sydsverige? Bensin/gas kanske passar.
Åker du korta sträckor till o från jobb/dagis mm men har även behov av att kunna åka iväg på längre turer? Laddhybriden kanske passar.
Vill du *bara* ha en vanlig Golf? Bensin kanske passar.

Kort...eller långt sagt. Det finns en Golf för alla(nästan) behov.

#a • Uppdaterat: 2014-03-24 21:59
Gäst (ej verifierad)

Bra att vi för jämlikhetens skull numer också har VW:s pressavdelning närvarande här i spalterna ; )

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.