Nästa artikel
Bilfrågan: Varför rinner oljan ut?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför rinner oljan ut?

Publicerad 14 februari 2014 (uppdaterad 14 februari 2014)
"Vid flera tillfällen har bilens motorolja tryckts ut vid kall väderlek. Vad känner ni till om problemet?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Vi har två Skodabilar i familjen, en Octavia -00, och en Fabia -01, båda med 1,4-litermotorn. Vid två tillfällen har Octavians motorolja tryckts ut vid kall väderlek. En gång med totalhaveri som följd och en gång efter det att motorn kompletterats med eluppvärmning av vevhusventilationen.

Den andra gången fick bilen bogseras och ställas inomhus med motorvärmaren påkopplad för att få i gång ventilationen igen. Fabian tappade också oljan på grund av för kall väderlek efter det att bilen hade kompletterats med eluppvärmning av vevhusventilationen.

Varje gång vi startar våra bilar när de stått utomhus med under minus tio grader kontrollerar vi, med fjärilar i magen, efter några minuter att ingen olja har runnit ut under bilen.

Vad känner Vi Bilägare till om dessa problem? Jag vill bara veta om man kan köpa en ny bil och vara säker på att den fungerar även vid kall väderlek. Vid en skriftlig förfrågan till Skodas generalagent om dessa problem fick jag inget svar.

Björn Lilienberg

SVAR:
Detta är ett mycket allvarligt fel som du absolut måste kräva att verkstaden hittar en lösning på. Frusen vevhusventilation är ett mycket gammalt problem men tydligen fortfarande svårt att komma tillrätta med.

Var noga med att läsa kontrollamporna på instrumentbrädan. Ett motorhaveri kommer inte utan att oljetryckslampan först tänds. Stänger man då inte omedelbart av motorn är katastrofen ett faktum.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Så långt kommer BMW:s nya ”snikhybrider”

Räckvidd på el enligt WLTP-körcykeln.

BMW 320e Sedan: 46–54 km
BMW 320e Touring: 46–54 km
BMW 320e xDrive Touring: i u
BMW 520e Sedan: 41–55 km
BMW 520e Touring: 45–51 km

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-14 09:55
månssons

Och så många personer som har fått för sig att det bara är Saab som haft problem med vevhusventilationen och att deras motorer därför är värdelösa. Jisses.

#2 • Uppdaterat: 2014-02-14 11:06
Styrbjörn

BMW speciellt e39 M54 har problem också, det gäller att varmköra ordentligt så vattnet i oljan ventileras bort genom vevhusventilationen. Ogynnsam körprofil och kallt väder är orsaken :)

#3 • Uppdaterat: 2014-02-14 13:43
1storstark

På vår gamla SAAB 9000 är slangen för vevhusventilationen uppvärmd, genom att den är dubbelväggig och kylarvätskan cirkulerar i ett rör i centrum av slangen! Förmodligen en svindyr konstruktion men det fungerar bevisligen. Troligen har ingen gammal 9000 någonsin haft problemet

#4 • Uppdaterat: 2014-02-14 20:27
fppkp

dom har haft stora bekymmer på dessa vag motorer. dock genom att problemmen är för små för storsinta vw så blundar dom nog åt problemet!

#5 • Uppdaterat: 2014-02-14 20:35
a128

Vevhusvetilationen på dessa motorer fryser igen och det blir övertryck i vevhuset, regelbunden rengörning av denna slang förebygger problem, gäller 1,4 16V på många vag-modeller

#6 • Uppdaterat: 2014-02-14 20:42
fppkp

''Har VAG drabbats av framgångssjuka? Jag fick ett brev från en mekaniker som aldrig skulle köpa en VAG-bil. Har han rätt eller fel?

Läs och fundera, här kommer brevet:
"Årets motor" 1.4 TFSI t.ex, vi har haft 4 st VW Touran 2006-2007, även Golfar, där kamkjedjorna gett sig efter ca 60000 km körning, och det hjälper inte ens att strunta i "longlife" servicearna och byta olja oftare. Chefen har bla en Touran 1.4 TFSI 2006, som han köpte ny, den har han kört max 15000 km mellan oljebytena, och vad händer när bilen gått ca 59000 km, jo motorlampan tänder sig och bilen går lite dåligt, då är kjedjan sliten...
Och 1.8 T motorerna som koksar igen och tappar oljetryck, vet inte hur många vi har fått riva tråg mm o byta silar och pumpar och rengöra vevhusventilation! Och även dom nyare 2.0 T i A4 2007 koksar igen. Och där har Audi tagit fram en modifierad oljesil, där det sitter en extra sugledning med backventil, så när silen täpper sig så suger den oljan genom backventilen, och vart tar kokset vägen då? Upp´i motorn såklart och täpper igen nån annanstans. Känns som ett väldigt enkelt sätt att "undgå" problemet med vevhusventilaions problemen...
Och 1.4 motorerna i polo mm, där den lilla kamremmen mellan kamaxlarna sliter ut kuggarna på remmen, pga att vevhusventilationen fryser, (ena kamaxeln fryser fast av kondens och sliter ut kuggarna), med motorras till följd, finns inga begagnade sådana motorer att få tag på knappt.

Sen har vi problemen med framvagnara som glappar upp sig i länkarmarna väldigt fort på bla Passat och A4 A6, och drivknutsdamaskerna på alla VAG är fruktansvärt dåliga, det är nästan dom enda bilarna som det byts damasker på.

Och kopplingar inklusive dubbelmassesvänghjul som ger sig tidigt, med skrammel och vibrationer som följd, på framför allt Caddy 2003 och framåt, men även passat och för att inte tala om Ford focus/Volvo V50. Detta får man förvänta sig då man helt enkelt bara går på huvudet att vag är bäst. Att toyota å korea bilarna gått ut med flera miljoners återkallningar beror först på att dom vill va god mot kunderna inte som tyskarna helst VAG Där man skiter i det mesta huvudsaekn bilen ser bra ut å säljer!!!!!!! Välj japs/ korea American cars!!!

#7 • Uppdaterat: 2014-02-15 10:55
Stefan Eriksson

fppkp, Varför fick du ett brev och vilken relation har du till mekanikern?

#8 • Uppdaterat: 2014-02-15 17:14
Audi A5 SB

fppkp har försökt, men misslyckats, med att citera en inlägg på Alrik Söderlins blogg på AMS för ett år sedan. http://www.automotorsport.se/bloggar/alriks-bilar/20130221/vag-problem

I slutet av den kopierade texten har han lagt till sina egna hemsnickrade och lysande slutsatser; "Detta får man förvänta sig då man helt enkelt bara går på huvudet att vag är bäst. Att toyota å korea bilarna gått ut med flera miljoners återkallningar beror först på att dom vill va god mot kunderna inte som tyskarna helst VAG Där man skiter i det mesta huvudsaekn bilen ser bra ut å säljer!!!!!!! Välj japs/ korea American cars!!!"

"American cars" ;-)

#9 • Uppdaterat: 2014-02-15 19:49
Audi A5 SB

crister_1; det är så tråkigt med folk här på hemsidan som inte har vett att, 1 skriva så att det blir läsligt, 2 citera rätt, 3 avstå från att fabulera.

Punkt 3 är väl den delen som är värst - detta syns hela tiden bland "de där som hyllar ett visst märke". Vad jag anser om Toyota "host", tänker jag inte torgföra här;-)

#a • Uppdaterat: 2014-02-15 23:31
Rikard

Ja fppkp har nog kokat den soppan själv, men har han kokat den på sanning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.