Nästa artikel
Bilfrågan: Varför räknas Volvo V60 som "stor"?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför räknas Volvo V60 som "stor"?

Publicerad 6 februari 2014 (uppdaterad 6 februari 2014)
"Varför räknas Volvo V60 som 'stor' när Mazda6, Toyota Avensis och Volkswagen Passat är 'mellanstora'?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
När Folksams lista över de säkraste bilarna kom kunde jag glädjas över att Volvo V60 är en av de säkraste. Men varför räknas den som "stor bil"?

Jag bytte nyligen till V60 för att få en mindre bil och finner den också klart mindre än min förra, som dock heller inte var någon jätte utan en vanlig modell.

Mazda6, Toyota Avensis, Volkswagen Passat räknas dock som "mellanstora" bilar liksom Volvo V50. Samtliga dessa tycker jag dock är ungefär som en V60.

Skoda Octavia räknas däremot som "större småbil" fast den upplever jag klart som "mellanstor" bil.

Vad är det som styr denna klassificering?

Lennart

SVAR:
Ja, storleksindelning är en svår och intressant fråga. Det är ett av de områden vi får flest kommentarer på. Det finns mycket åsikter när det gäller vilken storleksklass en viss bil ska ha. Speciellt när det gäller mellanstora bilar som är ett relativt brett segment. Det finns i dag ingen enhetlig storleksindelning, utan biltidningar, Euro NCAP och biltillverkare har lite olika indelning.

Vi gör klassificeringen utefter geometriska mått; längd, bredd och hjulbas. Men vi följer det inte slaviskt utan försöker harmoniera med Euro NCAP:s indelning.

Just när det gäller S60/V60 så bygger den på samma plattform som V70/S80/XC70, men är väl en decimeter kortare. Det naturliga är att den hamnar bland stora bilar snarare än i samma klass som V40 som är en helt annan plattform och en mindre bil. Men V60 ligger precis på gränsen till klassen mellanstora bilar. Skillnaden mot Avensis och Passat är liten och de är båda relativt stora i klassen mellanstora bilar och ligger alltså på gränsen till klassen stora bilar. Just Passat skulle lika gärna kunna klassas som stor bil.

Skoda Octavia bygger historiskt på samma plattform som Golf/Jetta och Seat Toledo/Leon. Alla dessa får liknande storleksindex och ligger i klassen större småbilar.

Anders Kullgren, Folksam

Diskutera: Vad tycker du om storleksindelningen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2014-02-06 10:17
Lingonnasse

Om det är plattformen som styr, så är det också skumt att Mondeo klassas som mellanstor när den delar plattform med V70 mm. Den är ju också rent fysiskt i samma storlek. Det verkar som att dyra bilar hamnar i en klass större än billigare bilar.

#2 • 2014-02-06 10:21
Prestigelös

Att köpa en ny Golf innebär att man idag köper en bil i undre mellanklassen, den som köpte en urgolf köpte en bil i småbilsklassen, det skiljer 43 cm i längd och 485 kg mellan modellerna.
Detta visar att modeller hela tiden går in och ut i olika klasser vilket gör att klassindelningssystemet känns aningen förlegat.

Det var enklare förr då en tillverkare kanske hade en liten, en mellan, och en stor modell.

Kanske dags att indela efter prisklass istället, eller vikt?

#3 • 2014-02-06 10:22
Gunnar Lindberg

Med skalbara plattformar blir väl alla bilar mellanstora? De byggs ju på samma plattform, det är bara storleken som varierar och det tycks ha liten betydelse.

#4 • 2014-02-06 10:57
Krister_L (ej verifierad)

Ja, det är ytterst förvirrande. Jag tittade lte på måtten på bilarna och utgår från V70. Den klassas som stor och min 508 som är 1mm kortare än V70 klassas som mellanstor. V60 som är nästan 2dm kortare än V70 klassas alltså som stor också och Passaten som är ca 50mm kortare än V70 är alltså också mellanstor. Varför inte sätta gränser vid olika längder på bilar, det är ju det som avgör lite hur stor bilen är.

// Krister

#5 • 2014-02-06 11:30
saabnisse

För mig är V60 en liten bil med ett obekvämt i och ursteg, men den räknas som stor, förmodligen för att det är en Volvo!

#6 • 2014-02-06 12:18
MS198

Vad spelar det för roll vilken plattform bilen baseras på? Tror ni att man får in fler ölbackar i ett litet bagage bara för att plattformen innefattar andra bilar som är större?

Inner och yttermått på aktuell bil borde avgöra klasstillhörighet, inget annat.

#7 • 2014-02-06 14:33
Leif Kavander

Larvigt med denna klassificering, när den inte stämmer.

#8 • 2014-02-06 15:59
Huko

Nya Octavia har en hjulbas på 2686 mm och en längd på 4659 mm och är en större småbil! Volvo V40 som är en mellanstor bil ( och en stor dimension mindre vad gäller innerutrymme och bagage än Octavia) med en hjulbas på 2647 mm och längd på 4369 mm är en mellanstor bil!
Fan tro't!

#9 • 2014-02-06 16:56
Irvor

Passat är hela 477 cm lång mot V60 som är 463 cm.
De kan inte höra till samma klass.
Det måste gå att hitta en bra metod att klassa bilarna efter.
Vad är problemet ?

#a • 2014-02-06 17:41
Roy J

Som Gunnar med flera är inne på, inte kan man klassa storleken utifrån plattformen!
Själv har jag alltid utgått från längdmåttet, vilket innebär att lite bredare och högbyggda bilar fått en fördel - och det får de gärna ha. Det är ju längdmåttet som avgör p-plats med mera.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.