Nästa artikel
Bilfrågan: Ovanlig Volvo?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ovanlig Volvo?

Publicerad 5 februari 2014 (uppdaterad 5 februari 2014)
"Sedan jag köpte min Volvo V70 3,2 AWD har jag aldrig sett en likadan modell. Hur ovanlig är den?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Jag har en Volvo V70 3,2 AWD (bensin) av årsmodell 2008. Jag har sedan jag köpte bilen 2011 aldrig sett en likadan modell, varken ute i trafiken eller i annonser.

Är detta en ovanlig modell och i så fall varför?
Peter Fredin, Sundsvall

SVAR:
Det har sålts 314 sådana bilar i Sverige. Det gör bilen mycket ovanlig då det under det aktuella året registrerades drygt 22 000 Volvo V70.

Bilen har en sexcylindrig tvärställd motor på 3,2 liter. Just sexcylindriga motorer har aldrig hört till Volvos storsäljare och dessa har successivt fått se sig ersatta av mindre motorer med färre cylindrar, allt för att uppnå en lägre förbrukning.

Vårt tips är ändå att behålla bilen, du har ju redan en raritet.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2014-02-05 10:29
Hälsingen

Vill minnas att samma motor satt i en exportversion av Volvo XC90, samt som bensinalternativ i L-R Freelander 2 fram till år 2010/11 någon gång.

#2 • 2014-02-05 10:31
Prestigelös

Jo behåll bilen du, köper man en stor bil med en sexcylindrig motor så är inte bränsleförbrukningen prio ett misstänker jag.
Dessutom är Volvos raka sexor underbara i gången, värt en hel del bara det...

#3 • 2014-02-05 10:36
Roger Skagerström

Till skillnad från de andra jättesnåla Volvobilarna av samma generation? ;) Kommer troligen alltid finnas nån marknad för såna bilar. Och nu är det ju ingen Lamborghini vi pratar om direkt. 3-3,2 liters-sexor är väldigt vanliga i tyska bilar.

Tror inte han behöver oroa sig så hårt ;)

#4 • 2014-02-05 11:06
Kalle2

den tvärställda sexan är den vanligaste motorn i Volvo sålda i USA, men i och med den nya motorfamiljen så ska de väl erbjuda fyrcylindriga varianter i USA, intressant att se om det lyckas

#5 • 2014-02-05 15:37
trasker

Sådär jätteovanlig kan modellen inte vara för det finns då en handfull på Blocket just nu.

Har ju alltid varit lite sugen på en S80 3,2 kanske börjar vara i rätt prisklass snart.

#6 • 2014-02-05 17:29
Nemak

Jättefin samlarbil, var rädd om den.
Motorn är helt svenskonstruerad men byggd av Fords motorfabrik i Bridgend England

#7 • 2014-02-05 18:05
YF22

Leifer.
hvorfor så negativ til store motorer med fler sylindere en 4 stk! de som kjøper disse biler med store motorer tenker ikke så mye på hva de bruker eller hva bensinen dieselen koster. Personlig så så har jeg biler med 6 sylinder og 8 sylinder, tenker aldri på hva det koster å tanke dem liker lyden og dragkraften i motoren, stor motor er stor kjøreglede. Min sommer bil 2001 BMW M5 med 5 liter V8 400 hk og manuell kasse er kanon å kjøre, om bilen bruker 2 liter på mila er helt uinteresant det er ren kjøreglede, nei så la oss som liker store motorer og ikke bryr oss med hva det koster å bruke de ha den gleden. ikke noe feil med små motorer eller hybrider men de får kjøres med personer som liker det.

#8 • 2014-02-05 18:41
hultarn

På somliga här låter det som en 3,2 skulle dra 4 liter milen, i verkligheten är skillnaden liten jämfört med en 2,5T.

Och en 3-liters sexa innebär inte per automatik en hög förbrukning, jag vet det av egna erfarenheter. Motorn behöver aldrig anstränga sig vid vardagskörning. Ett årssnitt på 0,85 var inget problem.
På köpet får man en mjuk och skön motor som knappast kan mäta sig med en 4-cylindrig.

#9 • 2014-02-05 18:42
Krister_L (ej verifierad)

Jag har en V12:a i garaget och jag känner nog lite likadant.

// Krister

#a • 2014-02-05 19:02
Hälsingen

Hultarn!
Nej, men jämförelsen förskräcker. I Freelander 2 drar denna Volvo/Ford-motor ca 1,4-1,5 liter milen, medan turbodieseln från PSA i samma bil drar omkring 0,7-0,8 beroende på utrustning. Visserligen kostar dieselmotorer mer i underhåll, men ändå....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.