Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Ovanlig Volvo?

Bilfrågan: Ovanlig Volvo?

Bilfrågan

"Sedan jag köpte min Volvo V70 3,2 AWD har jag aldrig sett en likadan modell. Hur ovanlig är den?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Jag har en Volvo V70 3,2 AWD (bensin) av årsmodell 2008. Jag har sedan jag köpte bilen 2011 aldrig sett en likadan modell, varken ute i trafiken eller i annonser.

Är detta en ovanlig modell och i så fall varför?
Peter Fredin, Sundsvall

SVAR:
Det har sålts 314 sådana bilar i Sverige. Det gör bilen mycket ovanlig då det under det aktuella året registrerades drygt 22 000 Volvo V70.

Bilen har en sexcylindrig tvärställd motor på 3,2 liter. Just sexcylindriga motorer har aldrig hört till Volvos storsäljare och dessa har successivt fått se sig ersatta av mindre motorer med färre cylindrar, allt för att uppnå en lägre förbrukning.

Vårt tips är ändå att behålla bilen, du har ju redan en raritet.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan, , Volvo, Volvo V70

Kommentarer

#2
2014-02-05 10:29

Vill minnas att samma motor satt i en exportversion av Volvo XC90, samt som bensinalternativ i L-R Freelander 2 fram till år 2010/11 någon gång.

#3
2014-02-05 10:31

Jo behåll bilen du, köper man en stor bil med en sexcylindrig motor så är inte bränsleförbrukningen prio ett misstänker jag.
Dessutom är Volvos raka sexor underbara i gången, värt en hel del bara det...

#4
2014-02-05 10:36

Till skillnad från de andra jättesnåla Volvobilarna av samma generation? ;) Kommer troligen alltid finnas nån marknad för såna bilar. Och nu är det ju ingen Lamborghini vi pratar om direkt. 3-3,2 liters-sexor är väldigt vanliga i tyska bilar.

Tror inte han behöver oroa sig så hårt ;)

#5
2014-02-05 10:43

Säkert en jättetrevlig bil, det är ju en Volvo V70 i grunden, så behåll och njut av den och dess underbara motorljud! Kan säkert bli en riktigt samlarbil med tiden. Tänk på rariteter som Volvo 164/165, Volvo 264 /265 etc. De är numera väldigt attraktiva samlarbilar dvs drygt 30 år efter att de lanserades. - Så behåll din klenod och vårda den väl och framförallt kosta på den en riktigt bra rostskyddsbehandling!

#6
2014-02-05 11:06

den tvärställda sexan är den vanligaste motorn i Volvo sålda i USA, men i och med den nya motorfamiljen så ska de väl erbjuda fyrcylindriga varianter i USA, intressant att se om det lyckas

#7
2014-02-05 13:03

Ja speciellt 165 och 265 är värdefulla samlarbilar Stoor. Finns det mer än en av varje? :o)
.
Volvo V70 3,2 AWD är en udda fågel .. Bra tips, behåll bilen!

#8
2014-02-05 15:37

Sådär jätteovanlig kan modellen inte vara för det finns då en handfull på Blocket just nu.

Har ju alltid varit lite sugen på en S80 3,2 kanske börjar vara i rätt prisklass snart.

#10
2014-02-05 16:31

Lägg ner ditt tjafs leifer. Kör du din Prius och njut av motorskrammel .. Du fattar, med all önskvärd tydlighet inte det här.

#11
2014-02-05 17:29

Jättefin samlarbil, var rädd om den.
Motorn är helt svenskonstruerad men byggd av Fords motorfabrik i Bridgend England

#13
2014-02-05 18:05

Leifer.
hvorfor så negativ til store motorer med fler sylindere en 4 stk! de som kjøper disse biler med store motorer tenker ikke så mye på hva de bruker eller hva bensinen dieselen koster. Personlig så så har jeg biler med 6 sylinder og 8 sylinder, tenker aldri på hva det koster å tanke dem liker lyden og dragkraften i motoren, stor motor er stor kjøreglede. Min sommer bil 2001 BMW M5 med 5 liter V8 400 hk og manuell kasse er kanon å kjøre, om bilen bruker 2 liter på mila er helt uinteresant det er ren kjøreglede, nei så la oss som liker store motorer og ikke bryr oss med hva det koster å bruke de ha den gleden. ikke noe feil med små motorer eller hybrider men de får kjøres med personer som liker det.

#14
2014-02-05 18:28

Jag instämmer till fullo me' gutten YF22 ;o)
.
Att min V10;a behöver dryga liten känns inte ett dugg belastande .. Varje gång jag tankar tänker jag på stackars leifer i sin Prius .. och ler, väldigt nöjd ;o)

#15
2014-02-05 18:41

På somliga här låter det som en 3,2 skulle dra 4 liter milen, i verkligheten är skillnaden liten jämfört med en 2,5T.

Och en 3-liters sexa innebär inte per automatik en hög förbrukning, jag vet det av egna erfarenheter. Motorn behöver aldrig anstränga sig vid vardagskörning. Ett årssnitt på 0,85 var inget problem.
På köpet får man en mjuk och skön motor som knappast kan mäta sig med en 4-cylindrig.

#16
Krister_L
2014-02-05 18:42

Jag har en V12:a i garaget och jag känner nog lite likadant.

// Krister

#17
2014-02-05 18:43

Leifer förbereder sig för att bensinen ska kosta 20 kr litern...lev i nuet istället. Sälj Priusen och köp en rolig bil istället!

Lite som domedagsprofeter inget kul men de är redo för undergången.

#19
2014-02-05 19:02

Hultarn!
Nej, men jämförelsen förskräcker. I Freelander 2 drar denna Volvo/Ford-motor ca 1,4-1,5 liter milen, medan turbodieseln från PSA i samma bil drar omkring 0,7-0,8 beroende på utrustning. Visserligen kostar dieselmotorer mer i underhåll, men ändå....

#20
2014-02-05 19:02

Leifer. Var bad frågeställaren om åsiker huruvida han ska behålla bilen eller inte?

Lev i nuet. Sälj Priusen och upplev nuet.

Jag satsar "100 virtuella kronor" på att du egentligen vill ha någon roligt istället Priusen.

#21
2014-02-05 19:13

Leifer: hur kan du öht jämföra en D4 med denna viskande sexa?

Och även om en D4 drar mindre är den knappast gratis att köpa, det lär behövas bra många brummande dieselmil inte den går att räkna hem.

#24
2014-02-05 19:25

Leifer!
Du fortesetter med liten forbruknkning og 20kr litern og at du er fornøyd med en bil som bruker lite, ja det er helt ok. Poenget mit var at det er personer som har det bra økonomisk i Sverige og Norge å da betyr høyere forbrukning svært lite. For min del så kan bensinen koste 50 kr literern det bryr meg ikke og jeg hadde kjørt akurat like mye, for min del så skal det være store motorer med stor kjøreglede med masse drag, og det må du bare akseptere, og at personer prioriterer forskjellig. Jeg tenker ikke pris eller forbukning bare tanker og kjører, håper du ser at andre kan ha glede i det og at vi ikke bryr oss med vad det koster oss men at vi koser oss :-)

#25
2014-02-05 19:39

Leifer
Ja jeg kaller M5en sommer bil bruker den mye fra sluten av april og ut oktober fordi den ikke skal gå på salta veier det er vel nesten den bilen jeg bruker mest. året runt bil er nå en 640i xdrive grand cupe 2014 mod kan bare anbefalle den helt kanon prøv en :-)

#26
2014-02-05 20:00

Jag insåg just .. att mina 10 cylindrar drar var för sej mindre än leifers fyra, trots hjälpmotorn han har i bagaget ;o)

#27
2014-02-05 20:10

Jes
Ja der har du en heftig motor regner med det er en E60 med 507 hk, koriger meg hvis jeg tar feil :-)

#29
2014-02-05 21:21

leifer: ja, sen finns det dom som inte stirrar sig blinda på låg förbrukning, utan istället tar sitt miljöansvar och betalar duktigt med skatt...

Det går inte att jämföra en utbalanserad sexa med en murrig fyra, särskilt inte en diesel.

#30
2014-02-05 21:27

Kjære Leifer
Er fullstendig klar over at de fleste sliter med 50 kr literen, jeg sat det bare på spissen at det er noen her som ikke bryr seg om hvor mye bilen bruker eller hva de må betale for literen. Bilen er ikke den største miljøboven men skipstrafikk og fly her på kloden. Vi med større motorer må vel få låv til å bruke kjøpe det uten at andre skal disse det, i Norge så kaller vi det janteloven dvs du skal ikke tro du er noe eller er bedre en andre, den fines sikret i Sverige å.

#31
2014-02-05 21:31

Hultarn
Der har du helt rett, og nesten ikke noe slår en rak 6a.

#33
2014-02-05 21:41

YF22: jodå, vi har samma lov här: jantelagen. Den är ökänd...

#34
2014-02-06 10:47

Det är en fin bil, men egentligen finns det ingen anledning att köra 3.2 AWD, det är bättre att satsa på en T6 AWD. Samma fina sexa men på 3.0 liter och turbo. T6 verkar dessutom dra mindre sås vid normal körning än 3.2.

Jag kör själv sedan många år tillbaka en XC60 T6 AWD MY09, en av 41st svensksålda, det är väl ännu ovanligare? En fantastisk bil är det i alla fall.

#35
2014-02-06 12:52

Jag har själv en S80 AWD T6 , mycket bra bil 0,7 på landsväg ,
den spyr väl ut lite avgaser men jag åker inte rill Thailand så jag är nog miljövänligare än dom flesta.

#36
2014-02-06 14:39

@Knuttes och MS198:
Var rädd om era fina bilar och lägg på en extra rostskyddsbehandling så kommer att förbli fin fina samlarkärror!

#37
2014-02-06 16:58

Allt är ju relativt till hur mycket man kör och vad man har för ekonomi. Kör man inte så mycket så spelar det ingen större roll vad man har för motor och detsamma om man tjänar väldigt bra. Har lite erfarenhet av sexcylindrar och det var Opel Omega 3000 på slutet av 80-talet och början på 90-talet och den behövdes nästan jämt tankas. Drog aldrig under litern.

#39
2014-02-11 14:45

Mantrat verkar vara låg bränsleförbrukning. Alla tycker inte så. Själv har jag sex cylindrar och 2.7 liter som pendlarbil. Den drar 1 liter och jag har råd att betala bensinen och 3200 kr i skatt/ år.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.