Nästa artikel
Toyota slopar sladden till elbilen
Nyheter

Toyota slopar sladden till elbilen

Publicerad 13 februari 2014 (uppdaterad 13 februari 2014)
Toyota vill bli av med sladden som används för att ladda elbilar. Nu börjar den japanska biltillverkaren testa trådlös laddning.

Flera biltillverkare – bland annat Volvo, Renault och Toyota – är inne på samma sladdlösa spår: batterierna i framtidens elbilar laddas trådlöst.

Toyotas system går ut på att bilen parkerar ovanför en laddningsplatta i marken. Elen överförs sedan till bilens batterier via ett magnetfält som uppstår mellan två induktionsspolar, en i marken och en i bilen, utan att sladdar är inblandade.

Med start i februari och ett år framåt ska tekniken testas i Japan med tre ombyggda exemplar av laddhybriden Toyota Prius Plug-in Hybrid. Senare i år ska liknande tester med sladdlös laddning genomföras i både Europa och USA.

Utan sladd tar det enligt Toyota ungefär 90 minuter att ladda batterierna i en Prius Plug-in Hybrid till full kapacitet, vilket innebär att bilen kan åka upp till 2,5 mil på el. För att underlätta parkeringen över laddningsplattan har den japanska tillverkaren också tagit fram en ny parkeringsassistent som hjälper föraren att placera bilen rätt.

När tekniken kan bli verklighet är oklart, men Toyota skriver i pressmeddelande att "målet är att kommersiellt kunna lansera ett sladdlöst laddsystem".

Diskutera: Är sladdlös elbilsladdning framtiden?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-02-14 12:12
Onehp

@PREVIA: intressant!

Det som jag undrar mest över är ju effektiviteten, man vill ju inte slösa med energi, ingen skulle godta att säg en kvart av bensinen/diesel missar tanköppningen och rinner ut på golvet...

#9 • Uppdaterat: 2014-02-14 13:22
Janne G

Så mycket prat om laddningssystem. Så mycket prat om räckvidder.
Varför så lite prat om tillgången till mineraler som man kan göra batterier av? Hur många laddningsbara bilar kan man bygga innan jordens gruvor är tömda? Skulle tro att oljan räcker längre...

#a • Uppdaterat: 2014-02-14 14:55
PREVIA

97,4 % verkningsgrad vilket är ungefär samma verkningsgrad som vid laddning via sladd.
http://www.renewablesinternational.net/inductive-charging-for-electric-cars/150/537/71522/
En jämförelse till .
http://www.fastincharge.eu/scientist.php
Lithium verkar räcka åtminstone till 2050 läser man här.

http://www.rmi.org/Content/Images/Lithium%20ion.PDF