Nästa artikel
Volvo: Trådlös laddning är framtiden
Nyheter

Volvo: Trådlös laddning är framtiden

Publicerad 24 oktober 2013 (uppdaterad 25 oktober 2013)
Framtidens elbilar kommer att laddas på ungefär samma sätt som dagens eltandborstar, spår Volvo som forskat om trådlös laddning.

Under de senaste två åren har Volvo Personvagnar deltagit i ett forskningsprojekt om induktiv laddning, en teknik som använder elektromagnetiska fält i stället för kablar för att flytta energi mellan två objekt, exempelvis mellan en laddstation och en bil.

Induktiv laddning används redan i dag för att ladda till exempel eltandborstar, men Volvo spår att tekniken även har en lovande framtid när det gäller laddning av elbilar.

– Induktiv laddning har stor potential. Den trådlösa tekniken är ett bekvämt och effektivt sätt att överföra energi. Vår studie tyder också på att det är en säker metod, säger Lennart Stegland, chef för Volvos satsning på elbilar.

Under projektet lyckades Volvo ladda batteriet i elbilen C30 Electric, som har kapaciteten 24 kWh, på ungefär 2,5 timme helt och hållet utan sladd.

– Med induktiv laddning är det bara att placera bilen över en laddstation, så startas laddningen automatiskt. Vi är övertygade om att detta är en av de faktorer som kan öka kundernas acceptans av eldrivna fordon, säger Lennart Stegland.

Forskningsprojektet genomfördes i samarbete med belgiska utvecklingscentret Flander’s Drive, tågtillverkaren Bombardier och busstillverkaren Van Hool. Volvo kommer att fortsätta forskningen för att på sikt kunna använda tekniken i elbilar.

Diskutera: Blir elbilar mer intressanta med trådlös laddning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-24 15:57
Bortom

Eltandborstar laddas via två små kontakter på undersidan...
annars är idén rätt bra. Det finns dock några praktiska problem: -laddplattan och mottagarplattan måste vara mycket nära varandra (inom nån cm) annars försämras överföringen, -bilar har olika markfrigång, däcken slits, man har last i bilen o.s.v., - bilars underrede är gjord av plåt => fungerar som en kastrull på en induktionshäll.

#2 • Uppdaterat: 2013-10-24 16:03
Pi

Kontakter i botten på tandborsten ? Nja - inte kan jag se några på alla sådana tandborstar som vi haft. I så fall måste dom vara så små att det krävs mikroskop för att kunna se dom...:)

#3 • Uppdaterat: 2013-10-24 16:29
Hackenbush

Hemma i garaget kan det kvitta om det är sladd eller ej men visst vore det kanon om det fanns en del trådlösa laddstationer ute på parkeringplatser lite här och var, det skulle säkert kunna öka försäljningen av rena elbilar om man slipper köra runt och leta efter ett uttag för att ladda bilen ute på stan.

#4 • Uppdaterat: 2013-10-24 16:32
1storstark

Vad säger elallergikerna om ytterligare en strålningskälla? Här är det frågan om en ganska rejäl spole om det ska gå att ladda bilar med högre markfrigång, som "Bortom" påpekar. Eller ska man ha Citroen-fjädring och låta bilen "lägga sig på mage" på laddplattan?

#5 • Uppdaterat: 2013-10-24 17:06
Hackenbush

Elallergiker lär väl knappast köpa en elbil så de behöver ju inte närma sig någon laddstation.

#6 • Uppdaterat: 2013-10-24 17:32
PREVIA

Resonansladdning klarar 18 cm avstånd med nittio % verkningsgrad och det gör inget att det är något ivägen som is på vintern.
http://www.witricity.com/pages/ev-charging-system.html
För 16 år sedan laddade man elbilar med induktionsladdning som i eltandborstarna, alltså ingen elektrisk direktkontakt mellan bilen och elnätet.
http://m.youtube.com/watch?v=62fGYEtZ1gA&feature=plpp&p=PL7927AE6959A0CEAF
Ingen fara för elalergiker och man behöver lika lite sitta i bilen när den laddas som man sitter i sin bil alla andra gånger när den är parkerad vilket är sällsynt.

#7 • Uppdaterat: 2013-10-24 19:19
saabnisse

Japp och att sitta i bilen under laddning kan väl jämföras med att sitta i den under ett åskväder.
En Faradays bur.

#8 • Uppdaterat: 2013-10-24 21:50
PREVIA

Om man anser sig vara elallalergiker eller helt enkelt vill inte utsätta sig för magnetfält så väljer man med fördel en hybridbil eller elbil då man där sett till att bygga bilen så magnetfälten blir mycket låga jämfört med vanliga bilar.
När Prius testades för magnetfält som resenärerna utsätts för var magnetfälten låga vilket betyder att man lugnt kan välja bilar med eldrift i någon form om man är orolig för att utsättas för magnetfält.
"De roterande däcken är den enskilt största källan till magnetfält i bilen."
Kan man läsa här.
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Global/Nyheter/2010/Matprotokoll-Elhybridbilar.pdf
I tåg och pendeltåg kan magnetfälten vara ungefär 7 μT i medelvärde, med toppvärden på drygt 30 μT. I bilarna mättes magnetfält i medelvärde runt 1,6 μT eller lägre.

#9 • Uppdaterat: 2013-10-25 08:48
hultarn

Intressant. Jag visste inte att det pågick prov med induktiv laddning, jag skrev ju för något halvår sen om att just induktiv laddning borde vara ett bra alternativ för att slippa sladdkrånglandet.

Och min eltandborse har heller inga kontakter, utan laddar induktivt. Gör inte robotgräsklippare det också förresten?

Inte är en laddstation något problem som strålningskälla, ingen lär ju sitta/sova i bilen medan den laddas... Laddaren behöver heller inte vara aktiv när den inte har någon bil att ladda.

#a • Uppdaterat: 2013-10-25 09:33
Pi

Hultarn - de få robotklippare jag sett samt likaså robotdammsugare laddar konventionellt via "släpskor" som kommer i kontakt med polerna ifrån laddaren.
Beträffande avståndet mellan laddaren och batteriet så måste ju det gå att lösa relativt enkel genom att höja laddarens platta så att den kommer i rätt läge relativt batteriet. Laddaren f ö torde ju vara rätt avancerad och dyr så att komplettera med automatisk "höjdanpassning" borde vara en rätt enkel sak.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.