Nästa artikel
Bilfrågan: Hur mäts däckens omkrets?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur mäts däckens omkrets?

Publicerad 7 februari 2014 (uppdaterad 7 februari 2014)
"Hur mäter man däckens omkrets och hur mycket får det skilja för att inte riskera att fyrhjulsdriften skadas?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Undrar om däckomkrets på fyrhjulsdrivna bilar. Har en Passat -98 och har läst att det är viktigt att varje hjulaxels däckomkrets (mönsterdjup och tumstorlek) är lika.

Hur mäter man ett däcks omkrets och hur mycket får det skilja (procent eller liknande) på varje axel för att inte riskera att fyrhjulsdriften skadas?

Zakarias Åkesson, Bolmsö

SVAR:
Att mäta rullomkrets på ett däck är lite knepigt eftersom det komprimeras mot vägbanan, så den vanliga ”diametern x π” är inte alltid korrekt.

Ett praktiskt sätt kan vara att markera alla däck där de träffar vägbanan, rulla bilen så att ett av däcken roterar exakt ett varv och jämföra hur markeringarna står på övriga däck.

Hur stor skillnad som tillåts varierar från bil till bil men det handlar om enstaka procent.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Nödvändigt att mäta omkretsen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-07 10:15
bgl

Hej
Har ett AWD-system överlevt i 16 år är nog inte rullomkretsen det största hotet mot driftsäkerheten. Använd samma däckstyp och storlek på båda axlarna och följ tillverkarens däcktrycksanvisningar, speciellt vid förändring i belastning på bakhjulen.

#2 • Uppdaterat: 2014-02-07 15:08
Bortom

SAAB (m.fl.) körde för ca. 20-25 år sen nån testrunda på 10.000 mil på en rund (!) bana. Bilarnas diff tog ingen skada alls. Fyrhjulsdrivna bilar har en extra diff i mitten (kallas för fördelningslåda). Om inte en tvåhjulsdriven bils diff skadas av olika varvtal på respektive sida skadas inte heller 4-hjulsdriften av olika varvtal mellan fram- och bakaxeln.
Dock bör man sträva efter att ha lika slitna däck överallt, både för att ha jämt fördelat fäste men också för att dagens elektroniska system kan reagera (´tror´ att ett däck eller axel slirar) och aktiverar (i förekommande fall) diffbromsen i onödan.
Man mäter inte däckets omkräts, man räknar ut den. Eftersom tillplattningen av däck är lika stor på alla 4 däcken behöver man ej tänka på just tillplattningsaspekten.
Sen får nån annan förklara för mig hur någon ens kan komma på tanken (enligt frågeställningen) att ha olika tumstorlekar fram och bak...

#3 • Uppdaterat: 2014-02-07 17:56
S-E S

Däckets omkrets ändras inte när bilen rullar. Slitbanan varken sträcks eller komprimeras när du kör, däremot är däcket inte runt när det har kontakt mot ett underlag. Jo hårdare däck jo rundare är dom.

#4 • Uppdaterat: 2014-02-10 08:30
Signar

Hej!
Har ett AWD-system som kan kopplas ur. Är systemet gällande hjulens omkrets lika känsligt om man kör med detta urkopplat...

#5 • Uppdaterat: 2014-02-11 08:59
McTar

Ex 16"-hjul och 205/55-16-däck
(0,55x205x2+16x25,4mm) x pi = 1984mm

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.