Nästa artikel
Bilfrågan: Hur får jag dräglig värme?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur får jag dräglig värme?

Publicerad 4 februari 2014 (uppdaterad 4 februari 2014)
"Finns det något att göra för att få dräglig värme utan att montera en bensinvärmare i Volkswagen Touran?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Jag har en Volkswagen Touran -11,  bensin, 140 hk, DSG-låda. Bilen har mycket dålig värme när temperaturen kryper under minus tio grader. Tar lång tid och den värme som kommer är otillräcklig.

Har haft bilen inne på VW-verkstad två gånger angående detta men inte känt någon förbättring. Finns det något att göra för att få dräglig värme utan att montera en bensinvärmare?

Christer Eriksson

SVAR:
Det enda som kan hjälpa dig något är att täcka för främre luftintaget men då är det viktigt att du tar bort det när lufttemperaturen går upp. Om detta inte hjälper kanske du blir tvungen att skaffa en äldre bil där motorn har lägre verkningsgrad, vilket innebär mer spillvärme.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-04 09:19
Hanzzon

Det är ju märkligt att vi får varm kupé i Priusen trots dryga -20 som det varit här i början av året. Prius har ju har ännu bättre verkningsgrad så knepigt om det nu enbart skulle sitta i detta?

#2 • Uppdaterat: 2014-02-04 09:20
a128

Dom tar lång tid Tsi/Fsi spisarna att komma upp i normal drifttemp, räkna med minst 5km innan termostaten öppnar

#3 • Uppdaterat: 2014-02-04 11:05
Pi

Märkligt att det nästan jämt framhålls ett och samma alternativa bilmärke när det skall jämföras med den bil som diskuteras i en artikel...och att detta märke alltid är bättre...
Då kan jag som motvikt säga att vår f d Corsa -02 var väldigt rask att få upp värmen i kupén - ja, det är nog t o m den raskaste bil vi haft i det avseendet inkl vår tidigare Toyota...:)

#4 • Uppdaterat: 2014-02-04 11:23
Raphael

Det är märkligt att min Picasso diesel klarar -20 grader utomhus med skön värme inne i bilen (faktum är att den klarar -30 grader med fin värme, men det har bara varit så kallt några dagar en vinter för fyra år sedan) och en bensin minibuss från Volkswagen inte ens klarar -10... Eller nej, det är inte ett dugg märkligt. Fransmän gillar inte att frysa, de tycker om att ha det skönt och gott. :) Och jag har inte ens en extra kupévärmare!

#5 • Uppdaterat: 2014-02-04 12:43
Hanzzon

Pi, Jag refererar bara till en nyare bränslesnål och miljöklassad bil som vi har och man kan ju kostatera att värmen är väldigt olika i dessa modernare miljöbilar där tex de flesta av de nyare miljödieselarna kräver dieselvärmare för att erhålla någon värme.
Sen är det självklart lika bra att en lite äldre Opel Corsa har bra värme som en Prius, men detta kan alltså inte enbart ha med bra verkningsgrad hos motorn att göra då tex Corsa och Prius inte har detta problem trots att de är såpass bränslesnåla.

#6 • Uppdaterat: 2014-02-04 13:46
Kalle2

klart att man måste ha separat bränsledriven värmare i moderna dieselbilar särskilt om man bor i norrland, dessutom slipper man hårda kallstarter. Den bästa värmen jag upplevt var i en Chevrolet Camaro -71,a, satte man på fläkten så var det som att sitta vid värme utblåset av en stor dieseldriven byggtork

#7 • Uppdaterat: 2014-02-04 14:46
trasten

Raphael: Du kanske har elektriskt värmeelement i ventilationen? En del dieselbilar har det istället för värmare.

#8 • Uppdaterat: 2014-02-04 15:08
solSken99

OBS ! Jag har en bensindriven Touran !
Era synpunkter på värme i dieselbilar är inte till någon hjälp för mig.
Finns det någon som har samma problem som mig på denna bilmodell ?
Mvh
Christer Eriksson

#9 • Uppdaterat: 2014-02-04 15:32
Oskar_2

Hej!
Detta är en mycket känd brist på VW-gruppens 1.4 TSI-motor som Vi Bilägare själva så sent som under 2013 hade en stor artikel om där man intervjuade en man som ägde en silverfärgad ny Golf med motorn och som beskrev hur perfekt bilen var som sommarbil men hur hjälplös man känner sig när vinterperioden kommer. Jag har själv ägt en VW -10 med samma motor och jag har exakt samma upplevelse. Verkstaden kunde inte fixa detta utan det är bara att gilla läget (gilla kylan och de igenisade rutorna...). Jag bytte till en nyare Volvo med motsvarande moderna lilla turboladdade bensinmotor (1,6 liter T3 hos Volvo, samma motor finns hos motorleverantören Ford också) där det sitter elektiskt värmeelement (PTC-element) inmonterat från fabrik och där värmen är kalasbra.

#a • Uppdaterat: 2014-02-04 15:59
Bilist

folkvagn har en lång tradition med imma på rutorna ;o)
Då sa folkvagn att motorn inte kunde frysa. Men det kunde passagerarna sa belackarna...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.