Nästa artikel
Bilfrågan: Varför så stötigt?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför så stötigt?

Publicerad 5 november 2013 (uppdaterad 5 november 2013)
"Kan Vi Bilägare svara på varför Eco-däck känns så värdelösa jämfört med ”vanliga” däck?" Vi Bilägare svarar på frågan.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Klicka här för att skicka in en fråga.

FRÅGA:
Mina däck – Continental ContiEcoContact – känns ungefär som en biltur på en tvättbräda – stötigt och hårt. Trots ombalansering har någon förbättring inte skett. Har tidigare bland annat använt mig av Michelins och Continentals ”vanliga” däck till full belåtenhet.

Man tror ju att Eco-däck ska vara mjuka och sköna att köra på. Kan Vi Bilägare svara på varför Eco-däck känns så värdelösa jämfört med ”vanliga” däck?

Medlem 301562

SVAR:
Eco betyder i detta fall lättrullat, lika med lägre bränsleförbrukning och genom det lägre utsläpp. Ett hårt däck rullar lättare än ett mjukt och första generationens lättrullade däck kan i vissa fall upplevas som stötiga och lider dessutom ofta av dåligt våtgrepp.

I dag är fokus hos tillverkarna att kombinera lättrullat med våtgrepp och komfort bland annat frampressat av nya Energimärkningen.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-11-05 11:36
Luke

Jämför med tiden innan ecodäck, när man tryckte in ett halvkilo extra lufttryck i däcken för att spara några droppar

#2 • Uppdaterat: 2013-11-05 13:31
nisseste

Man trycker väl fortfarande in i alla fall några hekto extra för att kunna snålköra.

#3 • Uppdaterat: 2013-11-05 13:54
snabb95

Av 21 testade vinterdäck är Hakka R2 det som rullar lättast kan man läsa i TV nr 22 på sidan 84. Samtidigt torde R2 vara mjukast eftersom de har bäst "vägegenskaper" (inte bromsegenskaper) på snö och is av alla dubbfria och är likvärdig med de dubbade.

#4 • Uppdaterat: 2013-11-05 17:57
S-E S

Stämmer snabb95, jag körde på Hakka Rsi 2008-2010. Mjuka och sköna och samma rullmotstånd som Michelin Energy om man bedömer efter bensinförbrukningen. Och vilket väggrepp i vinterväglag! 2,4 kp på alla hjulen.

#5 • Uppdaterat: 2015-02-03 19:17
keoh

Nu talas det väl här om två olika saker.
En mjuk yta förbättrar greppet men bidrar ringa till ökad förbrukning.
Att ett däck deformeras i sin form, motsvarande lågt tryck, har betydligt större påverkan på förbrukningen och därav vill man göra en stabilare stomme.
Det är stommens hårdhet som ger en stummare gång på bilen som kan upplevas som obekväm.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.