Nästa artikel
Volkswagen XL1 – tio mil på en liter
Nyheter

Volkswagen XL1 – tio mil på en liter

Publicerad 26 januari 2011 (uppdaterad 28 mars 2013)
Fjädervikt, lågt luftmotstånd och elmotor kombinerad med tvåcylindrig diesel. Det är receptet bakom prototypen Volkswagen XL1.

Volkswagen XL1 är den tredje i raden av prototyper som är byggda utifrån visionen om en bil som kan köra tio mil på en liter bränsle. Första upplagan visades 2002 och följdes upp av ännu en enlitersmodell 2009.

Men till skillnad från de första två är Volkswagen XL1 mer praktisk och mer lik en vanlig bil. Prototypen premiärvisas nu på bilmässan i Qatar.

Bilen kan beskrivas som en laddhybrid som kombinerar en sjustegad dubbelkopplingslåda, en tvåcylindrig turbodiesel på 0,8 liter och 48 hästkrafter samt en elmotor på 27 hästar som hämtar sin kraft från ett paket med litiumjonbatterier.

Med endast elektricitet får Volkswagen XL1 en räckvidd på 35 kilometer innan dieselmotorn kopplas in. Förbrukningen anges till låga 0,09 liter/mil med ett CO2-utsläpp på bara 24 gram/km.

Volkswagen XL1 kan laddas via ett vanligt 220-voltsuttag, men elmotorn tar också till vara på energin som alstras när bilen bromsar. Bilen klarar noll till hundra på 11,9 sekunder samtidigt som toppfarten är elektriskt begränsad till 160 km/tim.

Bantad till 795 kilo
De fina förbrukningssiffrorna är ett resultat av en ambitiös bantningskur som fått bilen att väga in på 795 kilo. Volkswagen har i stor utsträckning använt sig av lättviktsmaterial som kolfiberförstärkt plast, endast 23 procent av bilen är byggd i stål.

Volkswagens ingenjörer har också tillbringat en hel del tid i vindtunnlar för att optimera prototypens aerodynamik. Titta till exempel på de täckta bakhjulen. Jämfört med en Volkswagen Golf är luftmotståndet 2,5 gång lägre.

XL1 är också ungefär lika lång som en Golf, 3,97 meter, men höjden på 1,16 meter liknar mer en Lamborghini Gallardo Spyder.

Ett mål med Volkswagen XL1 var att göra en snål bil som också är praktisk. Den tvåsitsiga kupén är nu utformad så att passageraren sitter bredvid föraren, istället för bakom som i de tidigare prototypbilarna.

För att underlätta insteget har Volkswagen också monterat saxdörrar med gängjärn på A-stolparna.

Volkswagen menar att XL1 inte är ämnad för produktion, men att teknik från prototypen kommer att tillämpas på Volkswagens framtida modeller.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen XL1?

Relaterade dokument

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-26 11:01
Lupo3L (ej verifierad)

Synd att den inte är ämnad för produktion..
Den hade jag varit spekulant på!
VW visar att de ligger i framkant på teknikutvecklingen! Bra jobbat!

#2 • Uppdaterat: 2011-01-26 11:30
789 (ej verifierad)

Visst är det så att VW verkligen är på "bettet". Inom ca 5 år har VW med sin solida produktportfölj passerat Toyotas riskokare och är störst och bäst i världen m a p bilteknik och bilproduktion. Enligt bankens fordonsanalytiker ser "topp tre" ut så här om ca 5 år. VW, GM, Toyota och Hyundai, Kia etc som ett "WildCard", allt annat lika.

#3 • Uppdaterat: 2011-01-26 12:49
JohnCoffey (ej verifierad)

Krocksäker ? knappast :) tom en aygo är nog bättre då :)

#4 • Uppdaterat: 2011-01-26 15:00
Jan Erlandson (ej verifierad)

Det ser ut som om formgivarna har plankat av Citroën SM.

#5 • Uppdaterat: 2011-01-26 15:10
von Lööw (ej verifierad)

Små, lätta bilar är aldrig krocksäkra.
Hoppas bara den har bättre nackskydd än Aygon.

#6 • Uppdaterat: 2011-01-26 16:13
Fundersam (ej verifierad)

Små lätta bilar är inte krocksäkra mot stora tunga lastbilar eller stadsjeepar, självklart är det så.

Men små lätta bilar kan vara krocksäkra mot andra små bilar. Tror mycket är kopplat till vår syn på att färdas och där finns lite av två läger. De som vill ha något litet, smidigt, mer miljövänligt alternativ, och de som inte har något emot att åka stort och "säkert".

Behovet av olika stora fordon känns på något sätt som alltid vara närvarande, men frågan blir väl snarare hur lagstiftning kan användas. Exempelvis kanske inte en stor stadsjeep behövs just i staden. Kanske blir det lagstiftning på att ha lastbilskort för bilar som väger över en viss vikt, vem vet.

Hur som helst gillar jag utveckling som för industrin framåt. Design och formgivning blir bara ett ytligt skal då. Det är de bakomliggande tankarna och idéerna jag blir nyfiken på.

#7 • Uppdaterat: 2011-01-26 18:55
ingvar Jorbe (ej verifierad)

En snål deisel jaha. Slut med det nu. Varför välja en deisel bil när man i dag köper en lika snål och i övrigt identisk bil som går på bensin. Räkne nissarna i kanslihuset har verkligen lyckas raderat ut deiseln som alternativ. Med en förbrukning på 0,7 liter/mil är i dag efter skattehöjningen skillnaden ynka 4 öre/liter vid pump. Med en merkostnad på säg 20 tusen för en deiselmotor skall du köra 7142857 mil för täckning av merkostnaden. Försök med det den som kan.

#8 • Uppdaterat: 2011-01-26 19:20
ingvar Jorbe (ej verifierad)

Blev långt att köra för kostnads täckning 714286 mil skall det vara men det är fortfarande en omöjlighet

#9 • Uppdaterat: 2011-01-26 19:54
Roy J

Den är väldigt "ren" både ut- och invändigt. Tilltalande barskrapad. Men inte praktisk. Luftmotstånd i all ära, men det får ändå finnas gränser. Tvä halvliggande passagerare...
I övrigt är det väl inte så mycket mer utveckling än vad andra anser sig ha på gång - för mer än på gång gäller ju de flesta.

#a • Uppdaterat: 2011-01-27 12:02
Bengt Samuelsson (ej verifierad)

Imponerande lågt luftmotstånd. "2,5 gång lägre än Golf".
Om Golf har ett Cw på 30 och VW XL1 har 75 lägre (2,5x30) så innebär det ett Cw på -45. Det måste kännas som en stormvind bakifrån.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.