Nästa artikel
En av tre elbilägare ångrar köp
Nyheter

En av tre elbilägare ångrar köp

Publicerad 25 mars 2013 (uppdaterad 26 mars 2013)
En av tre japanska elbilköpare kan inte tänka sig att köpa en elbil igen, visar en ny undersökning av McKinsey.

Det ser inte så värst ljust ut för elbilarna. Färre elbilar än förväntat säljs runt om i världen och nu kommer rapporten som visar att många som köpt elbil inte kommer att göra det igen.

Rapporten, som är författad av McKinsey & Company, visar i och för sig bara på attityden i Japan, men det är samtidigt inte helt omöjligt att elbilköpare i resten av världen känner likadant.

Många av elbilköparna i japan känner att de blivit felinformerade om miljöbilar och ångrar sitt köp. Undersökningen visar samtidigt att kunderna som trots allt är nöjda med sitt köp är miljömedvetna och gillar elbilstekniken, tack vare att körupplevelsen är bekväm och att bränslekostnaderna är låga.

En tredjedel av köparna kommer dock aldrig att köpa en elbil igen. Framför allt är de besvikna över att deras elräkningar blivit dyrare än förväntat. Dessutom har man haft svårt att hitta offentliga laddstationer.

Japanska elbilköpare övertygades till sina köp av subventioner, låga bränslekostnader och provkörningarna, visar undersökningen.

Diskutera: Vad tycker du om elbilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-25 11:34
Mistro

Ja det gäller ju att hitta en passande rubrik för att nå ut ...
Varför skriva att någon är nöjd när man istället kan skriva att någon är missnöjd?
Tycker närmast att det är patetiskt dåligt utav alla som fortsätter att skriva ner elbilen och därmed fortsätta att salta i ett sår som egentligen aldrig borde ha funnits.

Men nu vet vi att inte ens entusiasterna är nöjda med elbilen ( åtminstone inte 33% utav de tillfrågade ) så varför skulle då den som redan är skeptisk ifrån början ändra uppfattning?
Med en sådan rubrik så är det precis den inställningen man vill skapa samt bevara....INGENTING annat.

Vem som betalar för undersökningen spelar då ingen roll liksom det faktum att de flesta var nöjda.
Hur alternativen ser ut är inte heller utav något intresse för det enda som vi behöver trumpeta ut ( 100 år innan elbilen blir verklighet "så att det stör") är att elbilen helt enkelt är ett el-ände ....
Svårare än så är det inte med detta ämne och elbilen kommer aldrig att få den chansen som den förtjänar,så länge som de starka makterna tjänar så sjukt stora pengar på alternativen.

Vib säger sig vara Sveriges största tidning och jag antar att en del även läser vad som skrivs här på hemsidan också.
Detta är alltså en sida dit enbart bilintresserade tittar och kommenterar.
Trots detta så kunde inte jag i en länk som handlade om hybrider få knappt någon att ens klicka på en bifogad länk inom ämnet. ( tackar för de typ 4 klicken på 6 dagar,vilket tyvärr också speglar verkligheten i stort )
Antingen är vi inte tillräckligt intresserade utav någon förändring som hotar våra kära bilar eller så har Vib inte så många seriösa läsare,men med artiklar som den här så vet jag ju var även den här tidningen står.
Alternativ tre är att jag är en dålig skribent som inte lyckas att framföra något intresse.

Kanske skulle jag har länkat till en bimbo som klätt sig olämpligt innan hon steg in i en Supra istället?
Kanske är folk bara korkade?
God natt ....

#2 • Uppdaterat: 2013-03-25 11:59
KaptenOberkommando

Rubriken kunde för all del ha varit typ "Två av tre elbilägare är nöjda med sitt köp", men när så många som en tredjedel INTE är nöjda får man nog ändå ge den nuvarande rubriken godkänt.

Fortfarande tror jag att viktiga parametrar i sammanhanget faktisk är räckvidd kontra utlovad räckvidd, antal laddningar till följd av den för korta räckvidden samt den höga elräkningen till följd av de överraskande många laddningarna.
Nästa problem - som ingen tillverkare eller annan har kunnat/velat svara på - är: Hur lång livslängd har batteripacket och vad kommer ett nytt batteripack att kosta? De här frågorna är sannerligen inte oviktiga! Visst, det låter bra att kunna köra på kanske två kronor milen i "bränslekostnad" jämfört med kanske sju kronor milen för en modern bensinbil, MEN hur blir det om batteripacket måste bytas efter typ tre år och 4 500 körda mil (och 1 000 laddningar) till en kostnad för den vilda gissningen 30 000 kronor? Det blir ju för bövlingen 6,70 kronor milen i batterikostnad - plus två kronor milen i "bränslekostnad, alltså 8,70 kronor milen bara för framdrivningen. Helt plötsligt blev det fossila alternativet/de fossila alternativen riktigt intressanta igen. Att luften sedan blir renare där elbilarna rullar fram kommer att bli en klen tröst för den enskilde enligt sann beteendevetenskaplig/psykologisk grundkunskap. Just om batteripackets livslängd och kostnaden för att byta det tiger bilindustrin som muren. Varför? Jo, antagligen för att man vet att batteripacket inte kommer att hålla så där värst länge OCH för att man vet att kostnaden för att byta ut batteripacket INTE blir särskilt attraktiv. Men, man måste samtidigt få ut bilarna på marknaden, så därför talar man tyst om den kommande smällen för ägarna.

Jag kan (kanske) tänka mig att köpa en elbil - men först om typ 20 år när tekniken har prövats ordentligt och framförallt kostnaderna är kända.

#3 • Uppdaterat: 2013-03-25 12:51
Mistro

Vet inte om du "Kapten" tycker att biltillverkarna direkt anser sig vara tvungna att få ut elbilarna på marknaden när de själva sprider antireklam mot sina egna kommande modeller!?
Nä,..batterierna sägs vara dyra i ren skrämselpropaganda och kan även också vara dyra då så få tillverkas.
Men när väl elbilarna är ute på marknaden så skapas konkurrens och det finns inget som säger att inte väldigt många elbilar oavsett fabrikat inte skulle kunna ha samma eller likvärdiga batterier för att få ner priserna,liksom man delar så många andra komponenter.
Om det plötsligt behövdes kanske 15 miljoner batterier till elbilar så skulle också förståss priserna tvärrasa så kostnaderna för dessa är alltså inget huvudproblem.

Problemet är att tillverkarna idag inte direkt konkurrerar på den här punkten för vad finns det att jämföra?
Bmw har på sin höjd en avsikt att konkurrera med Tesla ( alltså i den prisklassen ) mest för att inte tappa för mycket mark på något område.
( se Vw med sin Phaeton eller Veyron,..bilar som ej direkt behöver vara vinstgivande )

"skräcken" för elbilarna är något som tillverkarna har skapat själva men det är möjligt att de nu har kommit till den gränsen att de inte bara kan fortsätta att prata skit utan att även faktiskt också måste visa upp något utav allt det som de har sagt sig arbeta med under Decennier.

Viktigaste frågan för de allra flesta är prisbilden för elbilen.
Innan den är klar så är priset på batteriet oviktigt.
Det blir så klart precis så löjligt som det är tänkt när tillverkaren själva varnar för sin produkt INNAN den är tillverkad.
Detta gör att vi ställer oss alla dessa frågor och inte tar reda på fakta innan vi har åsikten om att elbilen är kass.

Om någon presenterade underlag för vad en bensin/dieseldriven bil kostar under 5 år enbart i drift och sedan samkörde dessa med kostnaderna för en elbil så vore det lättare att fokusera på vad de verkliga kostnaderna blir.
Kanske blir elbilen inte billigare på sikt om man även räknar med ett högre inköpspris + ett nytt batteri men det tragiska är att folk inte vet något om detta utan de förfäras bara utav en massa "tänk om" ( för många ? och man avstår ifrån "det nya" och okända )

Folk kan inte ens tänka tanken att elbilen KAN vara ett alternativ för någon och därför försöka skaffa sig lite information om detta.
Vi skaffar information om så mycket annat men väldigt sällan om elbilar.
Detta då vi förlitar oss på att propagandan ifrån oljebolagen/biltillverkarna är sanning.
Det är fritt fram att räkna ut för vem som helst vad deras egna bilar kostar att äga men väldigt få gör det då detta är en obehaglig sanning.
Man utgår bara ifrån att det kostar att äga en bil och så är det förståss även med elbilen men här hänger man upp sig på vad något KANSKE kommer att kosta. Fokus på det dåliga alltså.
Dessutom skall man betala mer för bilen + försaka så mycket annat och då blir det ett nej tack för de flesta.
Om elbilen däremot inte var så dyr och det fanns en slags garanti på batteriet så är jag övertygad om att många skulle vilja testa trots avsaknaden utav effekt eller räckvidd som hos den traditionella bilen.
Kanske blir det inte heller så mycket billigare på sikt,..men åtminstone renare ...

Bara en tanke ...

#4 • Uppdaterat: 2013-03-25 13:22
Oomkullrunkelig

Men *två av tre* kan ju tänka sig att köpa elbil igen!

Hur fan tolkar de siffrorna?

#5 • Uppdaterat: 2013-03-25 13:24
KaptenOberkommando

Mistro skriver: "Kanske blir elbilen inte billigare på sikt om man även räknar med ett högre inköpspris + ett nytt batteri men det tragiska är att folk inte vet något om detta utan de förfäras bara utav en massa "tänk om" ( för många ? och man avstår ifrån "det nya" och okända)."

Jag är personligen en nytänkare och var tidigt ute med LED-belysning i huset och så vidare och lät mig inte skrämmas av allt tjat om att "det går inte att dimra" ... (All LED går visst att dimra med rätt utrustning!) Men i fallet om elbilar pratar vi om en "investering" i storleksordningen kanske 400 000 kronor. Man måste få tänka "tänk om" då. Och faktum är ju att om man köper en elbil idag så är priserna på batterier sunkigt höga om du måste köpa ett nytt. Det är faktiskt här och nu som gäller ... Och att batterierna skulle "rasa" i pris är jag inte så säker på. Anledningen är att när den vanliga motorn utgår måste tillverkarna på annat sätt ta in de pengar som service och reservdelar för motorn skulle ha genererat på eftermarknaden - då kommer batterierna väl till pass. För övrigt är jag inte heller säker på att "miljontals" batterier får den stora prissänkande effekten som Mistro tror. Vi ser ju att (original)-batterier på löjliga 2000 mAh till flådiga smartphones kostar bortåt 300-400 kronor (jag avstår billiga kopior) - batterier som inte är större än en halv handflata och som det ändå har tillverkats (antagligen) någon miljard av sammantaget alla tillverkare. Räknar vi in alla li-batterier till alla telefoner sedan typ tio är tillbaka pratar vi flera miljarder batterier och ändå är kostnaden grotesk sett till storleken och energiinnehållet. Nu kan kanske detta upplägget inte kopieras över till bilindustrin rakt av men nog har man rätt att fundera över vad ett batteripack kommer att kosta även i framtiden.

I vilket fall som helst så anser jag att bilindustrin ändå borde gå ut och klart tala om vad som gäller för beräknad livslängd och kostnad med dagens teknik- och kostnadsnivå. Men man gör ju inte detta, och det måste ju då finnas en anledning. Frågan är bara vilken.

#6 • Uppdaterat: 2013-03-25 13:29
1storstark

Hur många av de som som köper en bensinbil, E85, gas eller dieselbil säger: Aldrig mera en ...............??

#7 • Uppdaterat: 2013-03-25 15:59
saabnisse

Man har hållit på sedan 1834 med att utveckla elbilen
http://www.didik.com/ev_hist.htm
Och faktum är att de som fanns för hundra år sedan var överlägsna dagens elbilar i mycket.
Framförallt när det gäller bekvämlighet.
De hade dock samma fel som lever kvar än idag.
Priset!

#8 • Uppdaterat: 2013-03-25 17:07
Rex Mundi (ej verifierad)

Teknikens Värld har gjort ett test med förankring i verkligheten, inte i tillverkarnas teoretiska hajpade data:

http://www.teknikensvarld.se/2012/04/18/30441/sa-mycket-samre/

Sedan vore det intressant att få se en geografisk nedbrytning av "missnöjet". Norra Japan har ett klimat som inte är helt olikt det svenska med mycket snö på vintern och relativt milda somrar. Jag misstänker att oviljan att köpa ny elbil ökar ju längre norrut man kommer på de japanska öarna. Batterikapaciteten blir liksom inte bättre i ett kallare klimat.

#9 • Uppdaterat: 2013-03-25 17:36
PREVIA

Batterierna för elbilar som tillverkades för mer än tio år sedan höll över tjugotusen mil, så varför skulle inte batterier som kommer långt senare kunna hålla bilen ut utan att behöva bytas ut.
http://m.youtube.com/watch?feature=relmfu&v=0gXDdZgT7Io
Och att inte alla som provat elbil inte skulle köpa en ny elbil har nog en del att göra med laddningsproceduren vilken inte alla var så nöjda med läste man inte minst i den här tidningen när VB tvingades att ladda laddhybridbilen med den krångliga sladden som smutsade ner kläderna.
När trådlös laddning blir vanlig kommer detta problem att lösas vilket säker gör elbilen mer attraktiv igen bland vanliga användare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.