Nästa artikel
Bilfrågan: Hur laddar man en laddhybrid?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur laddar man en laddhybrid?

Publicerad 5 december 2012 (uppdaterad 5 december 2012)
"När man läser om elhybrider framgår det aldrig hur man praktiskt laddar batterierna. Hur går det till?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
När man läser reportage om elhybrider framgår det (nästan) aldrig hur man praktiskt laddar batterierna. Kan man starta på bensin och låta batterierna laddas upp under färd eller måste man ha tillgång till eluttag för att vara "fulladdad"?

Gunnar Lundberg, lägenhet i Stockholm

SVAR:
Batterierna måste laddas genom anslutning till elnätet. Det är det som är hela poängen med en laddhybrid där förbränningsmotorn inte är avsedd för att ladda batterierna. Ska man göra detta från en lägenhet i Stockholm blir det svårt om man inte har en väldigt lång sladd. Bättre i så fall med en vanlig hybridlösning.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vilken typ av hybridlösning eller eldrift är den bästa?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-12-05 15:46
S-E S

Praktiskt om man bor i hyreshus med bilen på gatan. Laddhybrider är nog förbehållet villaägare och landsortsbor.

#2 • Uppdaterat: 2012-12-05 15:46
keoh

Det verkar som att kärnkraft blir det ända framtida alternativet om bilar ska bli beroende av el.
Det finns ingen annan lösning.

#3 • Uppdaterat: 2012-12-05 16:16
PREVIA

I frågan står det inte att det gäller laddbara hybridbilar.
Volvo v60 plug-in hybrid har möjlighet att ladda sina batterier när dieselmotorn går utan att bilen är ansluten till elnätet.
Plug-in hybridbilar går självklart lika bra att ladda på jobbet om man har tillgång till ett eluttag där man parkerar bilen, vilket kan vara en lösning för den som vill ha en laddbar bil men saknar eluttag där man bor. Toyota Prius är bränslesnålare som laddbar hybridbil än hybridmodellen som inte kan laddas från elnätet även om man aldrig laddar den laddbara bilen från elnätet någon gång.
Den vanliga Priusen får i snitt 64 % av laddningen av batteriet från generatorn när man minskar hastigheten när man kör bilen resten kommer från generatorn som drivs av bensinmotorn. Den laddbara Priusen kan tillgodogöra sig mer av energin från bilens fartminskningar då den har ett batteri med större kapacitet som kan lagra mer energi vilket gör att den laddbara Priusen blir bränslesnålare än den vanliga Priusen.

#4 • Uppdaterat: 2012-12-05 16:55
PREVIA

Om alla bilar i Sverige var eldrivna skulle dagen elenergi från våra befintliga vindkraftverk räcka till 1 000 mil per bil och år vilket gör att vi inte behöver någon nybyggd energikälla för elektrifieringen av vår bilflotta då elenergiexporten motsvarar årsenergin från vindkraftverken.
Sverige går mot ett stort elenergiöverskott nu när vindkraften byggs ut vad vore bättre än att använda energin för electrfiering av alla bilar och ingen bränsleinport för bilar.

#5 • Uppdaterat: 2012-12-05 19:56
A BE-kort

@Previa: Hur har du kommit fram till dina siffror?
För 2012 är statistiken inte klar, men för 2011 stod vindkraften för ca 4 % av elproduktionen i Sverige, så mer än så kommer väl då inte från vindkraft vid laddning... (svenskenergi har en hemsida med intressant läsning)

#6 • Uppdaterat: 2012-12-05 20:59
Mythbuster

A be kort. Sök på vindkraftens produktion 2011. Räkna sen att en elbil drar mellan 1.5 o 2 kWh per mil. Då kommer du se att Previa i stort har rätt. Det behövs inte så mkt el förelblarna. Enbart industins effektiviseringar räckerlångt. Vilket är hela vitsen med elbilar. De är snåla på energi.

#7 • Uppdaterat: 2012-12-05 21:59
PREVIA

Under den senaste tolvmånadersperioden producerade vindkraftverken i Sverige mer än 7 TWh.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/statens_energimyndighet__stem/pressrelease/view/nu-har-svensk-vindkraft-naatt-7-twh-799484
Vilket 2013 räcker för att ladda 4 000 000 bilar för 1000 mil var om man räknar med 2 kWh per mil då man får räkna med kanske 25% förlust i laddning av batterierna och överföringsförluster. Sveriges Energimyndighet räknar med
12 TWh elexport nästa år och 13 TWh år 2014.
Från DN.
De uteblivna mackbesöken har ersatts av daglig elektrisk tankning. Jag har gjort av med 528 kWh på 348 elektriska mil. Det motsvarar en elförbrukning på 1,52 kWh per mil. Resterande 152 mil i hybriddrift har krävt 67 liter bensin, vilket motsvarar 0,44 liter/mil. Utslaget på hela sträckan blir det 0,13 liter/mil.
Från den här sidan.
http://www.dn.se/motor/prius-snalar-vidare-i-hostrusket

#8 • Uppdaterat: 2012-12-05 22:17
Rustan Werling

Problemet med Previas resonemang är att elöverskottet är på årsbasis och varierar följdaktligen över året. Under vinterhalvåret har vi inget elöverskott utan tvingas vid köldknäppar importera el eller dra igång reservkraftverken. Och bilarna behöver vi ju som bekant ladda året om. Så det kommer att behövas nya energikällor, för min del får det gärna vara kärnkraftverk.

#9 • Uppdaterat: 2012-12-05 22:44
A BE-kort

Previa, du räknar med den vindkraft vi har nu och med bilar i framtiden som kommer att behöva en hel del ytterligare el. Visst byggs vindkraften ut men:
1. Hur ska du vara säker på att bara vindkraftsel används till laddningen? Bara en bråkdel av den producerade elen kommer från vindkraften.
2. Som Rustan skriver har vi just nu elunderskott eftersom det är betydande köldgrader i hela landet. Just nu skulle vi behöva köra smutsig reservkraft för att ladda elbilarna med några TWh.... Eller skulle vi inte använda elbilarna nu?

#a • Uppdaterat: 2012-12-06 09:30
mcregor (ej verifierad)

Nu finns det väl en tendens att vi kör mera under sommarhalvåret och samtidigt behöver vi mindre el-energi för bl a uppvärmning så det vore väl utomordentligt om vi då kan använda el för att driva en del av våra bilar. Visst - det löser inte ev underskott på el under de kallaste månaderna men vindsnurrorna snurra nog mera under sommaren än under kalla vinterdagar och då är det väl bra att den energin kan användas till elbilar - eller ?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.