Nästa artikel
Bilfrågan: Hur laddar man en laddhybrid?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur laddar man en laddhybrid?

Publicerad 5 december 2012 (uppdaterad 5 december 2012)
"När man läser om elhybrider framgår det aldrig hur man praktiskt laddar batterierna. Hur går det till?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
När man läser reportage om elhybrider framgår det (nästan) aldrig hur man praktiskt laddar batterierna. Kan man starta på bensin och låta batterierna laddas upp under färd eller måste man ha tillgång till eluttag för att vara "fulladdad"?

Gunnar Lundberg, lägenhet i Stockholm

SVAR:
Batterierna måste laddas genom anslutning till elnätet. Det är det som är hela poängen med en laddhybrid där förbränningsmotorn inte är avsedd för att ladda batterierna. Ska man göra detta från en lägenhet i Stockholm blir det svårt om man inte har en väldigt lång sladd. Bättre i så fall med en vanlig hybridlösning.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vilken typ av hybridlösning eller eldrift är den bästa?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2012-12-06 13:00
Mistro

Blir så irriterad över detta ständiga tjat och gnäll över att det inte skulle finnas ström till de framtida elbilarna!!!
Lägg för h-vete energin på något annat....
Ingen skriker rakt ut över att de flesta har slängt ut sina oljepannor till förmån för värmepumpar eller nämner något om det ologiska med att tanka Bensin eller Diesel i all framtid,men för att det rullar några stackars elbilar på våra vägar så gör folk uppror.....Huga vad dyrt elpriset kommer att bli nu när elen även skall räcka till elbilarna och inte nog med detta för vi kommer även tvingas importera mer "kol-el" ....Vi kommer att tvingas ifrån våra hus p.g.a att detta nya klimathot som elbilen lovar ....hjälp,fräls oss ifrån allt detta onda!

Säger som en berömd bioreklam: CHEEEEEEESES!!!

#c • Uppdaterat: 2012-12-06 13:21
Rustan Werling

Men Mistro, det är väl ingen som sagt att inte elbilar behövs? Det är ju bara det att det behövs även en utökning av energiförsöjningen för att klara av detta. Det är inga problem alls utan tvärtom mycket naturligt att infrastrukturen måste anpassas till den nya tekniken.

#d • Uppdaterat: 2012-12-06 14:35
PREVIA

Nu blåser det mer på vintern än på sommaren vilket gör att det produceras 13. % mer el på vintern än på sommaren. Och nu när vi går mot ett elöverskott på 30 TWh enligt Energimyndigheten, vilket är mer än hälften av den energi alla våra kärnkraftverk producerar tillsammans så kommer våra vattenmagasin vara mer välfyllda i framtiden mot år 2020 än dom någonsin varit tidigare. Kärnkraften i Norden motsvarar 20 % av all el vi förbrukar vilket går att byta ut mot en oändlig energi från tex vindkraft.
7 TWh och snart har vi 30 TWh från de planerade vindkraftverken som kommer att byggas i Sverige vilket inte kan anses som ett obetydligt tillskott.
Vi ligger efter framsynta länder som Spanien med flera länder då Vattenfall valde att köpa kolkraftverk och kärnkraftverk i Tyskland för alla våra pengar vilket inte var så lyckat nu när kärnkraftverken stängs i Tyskland.
http://egenel.etc.se/blogg/spnsk-vindkraft-gjorde-61-av-elen

#e • Uppdaterat: 2012-12-06 14:58
Rustan Werling

Håller med dig Previa, det är skitbra att elproduktionen byggs ut. Ju större elöverskott desto bättre. Men för att kunna ladda alla Sveriges bilar om/när dessa blir elbilar så behöver vi ha mycket mer elproduktion. Detta för att täcka upp för elkonsumtionen på vintern.

det är tillräckligt allvarligt att elintensiva fabriker av kostnadsskäl får lägga ner produktionen vid köldknäppar, om vi dessutom inte kan komma till jobben för att elen inte räcker till våra bilar blir det svindyrt för samhället.

Jag välkomnar elbilar till 100% men infrastukturen och elproduktionen måste givetvis byggas upp i samma takt.

#f • Uppdaterat: 2012-12-06 20:01
PREVIA

Nuvarande elnät räcker långt när vi byter till eldrivna bilar. Kvinnor kör i snitt 1 mil per dag och män 2,6 mil per dag i Sverige enligt VTI.
Så kvinnors elförbrukning för den dagliga bilanvändningen motsvarar den elenergi som en handdukstork på 100 watt förbrukar på 15 timmar, och det händer väl att någon av oss har handukstorken på dygnet runt utan att fundera på om elproduktionen i landet klarar detta.
Den elektriska motorvärmaren som värmer bilmotorn i en vanlig bil förbrukar 1,5 kwt vid tre timmars användning vilket motsvarar den genomsnittliga elanvändningen kvinnan har för sin dagliga bilkörning i en eldriven bil som inte behöver värma sin elmotor.
http://www.gronabilister.se/file.php?REF=b73ce398c39f506af761d2277d853a92&art=150&FILE_ID=2004012141923.pdf

#g • Uppdaterat: 2012-12-06 21:27
Rustan Werling

http://newsroom.vattenfall.se/2009/09/30/sant-och-falskt-om-elbilar/

Enligt Vattenfall räcker elproduktionen OM dagens planerade utbyggnad av förnybar energi står fast. Jag tyder det som att det krävs en utbyggnad. Men det är ju bara bra enligt mig

#h • Uppdaterat: 2012-12-06 22:05
A BE-kort

Visst är det bra att elproduktionen ökar! Men tro inte att bilarna laddas med vindkraftsel, den är bara en liten del.
Det är allmänt känt att på vintern när det är riktigt kallt är det högtryck och då blåser det väldigt lite. På hösten däremot blåser det mycket när lågtrycken drar in.
Just detta fenomen gör att vi måste ha en beredskap för att täcka upp för vindkraften när den nästan inte finns. Alltså behövs kärnkraften (och vattenkraften förstås)

#i • Uppdaterat: 2012-12-06 22:13
Rustan Werling

Måste tillstå att jag längtar tills jag kan pendla till jobbet på enbart el. Bara dom sjunker lite i pris och ökar lite i räckvidd så kommer det slå igenom rejält.

#j • Uppdaterat: 2012-12-07 08:59
Mistro

Vad jag brukar försöka komma fram till är att det inte är tillgången på el som är elbilens största fiende.
Utan det är biltillverkarnas makt att manipulera oss samt ovilja att tillverka alternativa fordon.
Vi vet alla att det kommer att ta minst 50 eller kanske 100år innan ens hälften utav alla bilar i landet är helt eldrivna.
På samma tid hinner det som ev. behöver byggas ut också göras det.
SÅ varför fokusera på fel saker?

Elpriset brukar också anges som ett skäl till att bojkotta elbilen!?
Är det inte sedan länge klart att elbolagen gör som de vill oavsett?
När folk väl har slängt ut sina oljepannor/elradiatorer och tror att de kan spara pengar så kommer oljepengarna istället gå till elräkningar. Man sparar kanske Kw men inte kronor då elen oavsett VAD vi gör fortsätter att skjuta i höjden.
Elbilens vara eller icke vara kommer inte att förändra på detta faktum att vi blir "bakfuckade" hur som helst.

Gnället/kritiken/oron om att elen inte kommer att räcka till är bara EN utav alla onödiga och felaktiga åsikter i ämnet.
Istället för att köpa alla biltillverkarnas argument om varför vi inte skall köpa en elbil så borde vi fundera på varför biltillverkarna motarbetar sina egna produkter,då något sådant i andra branscher sällan eller aldrig sker.

För oss vanliga billister kvarstår faktum att elbilen oftast är för dyr för oss i inköp.
Den kan även anses som begränsad i användarsynpunkt.
Om branschen ger oss en elbil som inte är överprisad så kommer många redan idag att överväga sitt kommande bilval trots att det innebär prioriteringar i vardagen.
För väldigt många ( vilket också är klarlagt ) så skulle inte en elbil idag innebära några problem alls angående räckvidden.

Detta är våra kära biltillverkare väldigt väl medvetna om sedan 100 år tillbaka och just därför har vi inte så många elbilar idag.

Även ifrån den dagen då elbilen är långt bättre än idag så kommer folk under en lång tid att grubbla över dess nackdelar oavsett om de finns eller ej,..Våra barnbarn kommer att få lära sig i skolan om tidernas största bedrägeri och svek mot mänskligheten under rubriken: Så dödade vi elbilen! ( Varför var ni så korkade farfar?)

Tobaksindustrin lurade i oss skit ifrån dag ett och har sedan fortsatt med det,..kampanjer FÖR rökning bidrog till att det än idag finns idioter som tror att den uttalade hälsorisken är trams och att inga risker (som är större än att bli påkörd på gatan o.s.v) finnes med rökning.

#k • Uppdaterat: 2012-12-07 10:37
Rustan Werling

Ett ganska bra inlägg mistro, jag håller med dig i mycket. Chevrolet hade ju ett berömt elbilsprojekt på 80 eller om det var 90-talet, som dom av mycket oklara anledningar begravde.

Och jag är inte ett dugg orolig för att elen inte kommer räcka, jag är helt övertygad om att elbranschen bygger ut kapaciteten i takt med behovet.

Personligen vill jag då hellre ha kärnkraft än vindkraft men det är en annan diskussion.

I dagsläget skulle inte en elbil funka för mig då jag tycker att dom är lite för dyra i inköp och att räckvidden är för kort.

Men sjunker priserna och räckvidden ökar till 25-30 mil även vintertid så kommer jag definitivt slå till. Och jag hoppas att utvecklingen går fort.

Jag kan tycka att det borde finnas hårdare och tydligare politiska riktlinjer i frågan. Och det skulle vara riktigt kul om politikerna för en gångs skull bara använde morötter istället för att hela tiden använda piskan. Lägg 10 miljarder på forskning i ämnet och subventionera produkterna hårt istället för att bara göra det dyrare med konventionella bilar.

Rent psykologiskt tror jag att det är bättre att man tjänar pengar på att välja elbil än att förlora pengar på en bensin/dieselbil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.