Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hur laddar man en laddhybrid?

Bilfrågan

"När man läser om elhybrider framgår det aldrig hur man praktiskt laddar batterierna. Hur går det till?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
När man läser reportage om elhybrider framgår det (nästan) aldrig hur man praktiskt laddar batterierna. Kan man starta på bensin och låta batterierna laddas upp under färd eller måste man ha tillgång till eluttag för att vara "fulladdad"?

Gunnar Lundberg, lägenhet i Stockholm

SVAR:
Batterierna måste laddas genom anslutning till elnätet. Det är det som är hela poängen med en laddhybrid där förbränningsmotorn inte är avsedd för att ladda batterierna. Ska man göra detta från en lägenhet i Stockholm blir det svårt om man inte har en väldigt lång sladd. Bättre i så fall med en vanlig hybridlösning.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vilken typ av hybridlösning eller eldrift är den bästa?

Kommentarer

#1
2012-12-05 15:46

Praktiskt om man bor i hyreshus med bilen på gatan. Laddhybrider är nog förbehållet villaägare och landsortsbor.

#2
2012-12-05 15:46

Det verkar som att kärnkraft blir det ända framtida alternativet om bilar ska bli beroende av el.
Det finns ingen annan lösning.

#3
2012-12-05 16:16

I frågan står det inte att det gäller laddbara hybridbilar.
Volvo v60 plug-in hybrid har möjlighet att ladda sina batterier när dieselmotorn går utan att bilen är ansluten till elnätet.
Plug-in hybridbilar går självklart lika bra att ladda på jobbet om man har tillgång till ett eluttag där man parkerar bilen, vilket kan vara en lösning för den som vill ha en laddbar bil men saknar eluttag där man bor. Toyota Prius är bränslesnålare som laddbar hybridbil än hybridmodellen som inte kan laddas från elnätet även om man aldrig laddar den laddbara bilen från elnätet någon gång.
Den vanliga Priusen får i snitt 64 % av laddningen av batteriet från generatorn när man minskar hastigheten när man kör bilen resten kommer från generatorn som drivs av bensinmotorn. Den laddbara Priusen kan tillgodogöra sig mer av energin från bilens fartminskningar då den har ett batteri med större kapacitet som kan lagra mer energi vilket gör att den laddbara Priusen blir bränslesnålare än den vanliga Priusen.

#4
2012-12-05 16:55

Om alla bilar i Sverige var eldrivna skulle dagen elenergi från våra befintliga vindkraftverk räcka till 1 000 mil per bil och år vilket gör att vi inte behöver någon nybyggd energikälla för elektrifieringen av vår bilflotta då elenergiexporten motsvarar årsenergin från vindkraftverken.
Sverige går mot ett stort elenergiöverskott nu när vindkraften byggs ut vad vore bättre än att använda energin för electrfiering av alla bilar och ingen bränsleinport för bilar.

#5
2012-12-05 19:56

@Previa: Hur har du kommit fram till dina siffror?
För 2012 är statistiken inte klar, men för 2011 stod vindkraften för ca 4 % av elproduktionen i Sverige, så mer än så kommer väl då inte från vindkraft vid laddning... (svenskenergi har en hemsida med intressant läsning)

#6
2012-12-05 20:35

Har man en väldigt, väääldigt lång sladd ... kan man väl ladda under färd?

#7
2012-12-05 20:59

A be kort. Sök på vindkraftens produktion 2011. Räkna sen att en elbil drar mellan 1.5 o 2 kWh per mil. Då kommer du se att Previa i stort har rätt. Det behövs inte så mkt el förelblarna. Enbart industins effektiviseringar räckerlångt. Vilket är hela vitsen med elbilar. De är snåla på energi.

#8
2012-12-05 21:59

Under den senaste tolvmånadersperioden producerade vindkraftverken i Sverige mer än 7 TWh.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/statens_energimyndighet__stem/pressrelease/view/nu-har-svensk-vindkraft-naatt-7-twh-799484
Vilket 2013 räcker för att ladda 4 000 000 bilar för 1000 mil var om man räknar med 2 kWh per mil då man får räkna med kanske 25% förlust i laddning av batterierna och överföringsförluster. Sveriges Energimyndighet räknar med
12 TWh elexport nästa år och 13 TWh år 2014.
Från DN.
De uteblivna mackbesöken har ersatts av daglig elektrisk tankning. Jag har gjort av med 528 kWh på 348 elektriska mil. Det motsvarar en elförbrukning på 1,52 kWh per mil. Resterande 152 mil i hybriddrift har krävt 67 liter bensin, vilket motsvarar 0,44 liter/mil. Utslaget på hela sträckan blir det 0,13 liter/mil.
Från den här sidan.
http://www.dn.se/motor/prius-snalar-vidare-i-hostrusket

#9
2012-12-05 22:17

Problemet med Previas resonemang är att elöverskottet är på årsbasis och varierar följdaktligen över året. Under vinterhalvåret har vi inget elöverskott utan tvingas vid köldknäppar importera el eller dra igång reservkraftverken. Och bilarna behöver vi ju som bekant ladda året om. Så det kommer att behövas nya energikällor, för min del får det gärna vara kärnkraftverk.

#10
2012-12-05 22:44

Previa, du räknar med den vindkraft vi har nu och med bilar i framtiden som kommer att behöva en hel del ytterligare el. Visst byggs vindkraften ut men:
1. Hur ska du vara säker på att bara vindkraftsel används till laddningen? Bara en bråkdel av den producerade elen kommer från vindkraften.
2. Som Rustan skriver har vi just nu elunderskott eftersom det är betydande köldgrader i hela landet. Just nu skulle vi behöva köra smutsig reservkraft för att ladda elbilarna med några TWh.... Eller skulle vi inte använda elbilarna nu?

#11
mcregor
2012-12-06 09:30

Nu finns det väl en tendens att vi kör mera under sommarhalvåret och samtidigt behöver vi mindre el-energi för bl a uppvärmning så det vore väl utomordentligt om vi då kan använda el för att driva en del av våra bilar. Visst - det löser inte ev underskott på el under de kallaste månaderna men vindsnurrorna snurra nog mera under sommaren än under kalla vinterdagar och då är det väl bra att den energin kan användas till elbilar - eller ?

#12
2012-12-06 13:00

Blir så irriterad över detta ständiga tjat och gnäll över att det inte skulle finnas ström till de framtida elbilarna!!!
Lägg för h-vete energin på något annat....
Ingen skriker rakt ut över att de flesta har slängt ut sina oljepannor till förmån för värmepumpar eller nämner något om det ologiska med att tanka Bensin eller Diesel i all framtid,men för att det rullar några stackars elbilar på våra vägar så gör folk uppror.....Huga vad dyrt elpriset kommer att bli nu när elen även skall räcka till elbilarna och inte nog med detta för vi kommer även tvingas importera mer "kol-el" ....Vi kommer att tvingas ifrån våra hus p.g.a att detta nya klimathot som elbilen lovar ....hjälp,fräls oss ifrån allt detta onda!

Säger som en berömd bioreklam: CHEEEEEEESES!!!

#13
2012-12-06 13:21

Men Mistro, det är väl ingen som sagt att inte elbilar behövs? Det är ju bara det att det behövs även en utökning av energiförsöjningen för att klara av detta. Det är inga problem alls utan tvärtom mycket naturligt att infrastrukturen måste anpassas till den nya tekniken.

#14
2012-12-06 14:35

Nu blåser det mer på vintern än på sommaren vilket gör att det produceras 13. % mer el på vintern än på sommaren. Och nu när vi går mot ett elöverskott på 30 TWh enligt Energimyndigheten, vilket är mer än hälften av den energi alla våra kärnkraftverk producerar tillsammans så kommer våra vattenmagasin vara mer välfyllda i framtiden mot år 2020 än dom någonsin varit tidigare. Kärnkraften i Norden motsvarar 20 % av all el vi förbrukar vilket går att byta ut mot en oändlig energi från tex vindkraft.
7 TWh och snart har vi 30 TWh från de planerade vindkraftverken som kommer att byggas i Sverige vilket inte kan anses som ett obetydligt tillskott.
Vi ligger efter framsynta länder som Spanien med flera länder då Vattenfall valde att köpa kolkraftverk och kärnkraftverk i Tyskland för alla våra pengar vilket inte var så lyckat nu när kärnkraftverken stängs i Tyskland.
http://egenel.etc.se/blogg/spnsk-vindkraft-gjorde-61-av-elen

#15
2012-12-06 14:58

Håller med dig Previa, det är skitbra att elproduktionen byggs ut. Ju större elöverskott desto bättre. Men för att kunna ladda alla Sveriges bilar om/när dessa blir elbilar så behöver vi ha mycket mer elproduktion. Detta för att täcka upp för elkonsumtionen på vintern.

det är tillräckligt allvarligt att elintensiva fabriker av kostnadsskäl får lägga ner produktionen vid köldknäppar, om vi dessutom inte kan komma till jobben för att elen inte räcker till våra bilar blir det svindyrt för samhället.

Jag välkomnar elbilar till 100% men infrastukturen och elproduktionen måste givetvis byggas upp i samma takt.

#16
2012-12-06 20:01

Nuvarande elnät räcker långt när vi byter till eldrivna bilar. Kvinnor kör i snitt 1 mil per dag och män 2,6 mil per dag i Sverige enligt VTI.
Så kvinnors elförbrukning för den dagliga bilanvändningen motsvarar den elenergi som en handdukstork på 100 watt förbrukar på 15 timmar, och det händer väl att någon av oss har handukstorken på dygnet runt utan att fundera på om elproduktionen i landet klarar detta.
Den elektriska motorvärmaren som värmer bilmotorn i en vanlig bil förbrukar 1,5 kwt vid tre timmars användning vilket motsvarar den genomsnittliga elanvändningen kvinnan har för sin dagliga bilkörning i en eldriven bil som inte behöver värma sin elmotor.
http://www.gronabilister.se/file.php?REF=b73ce398c39f506af761d2277d853a92&art=150&FILE_ID=2004012141923.pdf

#17
2012-12-06 21:27

http://newsroom.vattenfall.se/2009/09/30/sant-och-falskt-om-elbilar/

Enligt Vattenfall räcker elproduktionen OM dagens planerade utbyggnad av förnybar energi står fast. Jag tyder det som att det krävs en utbyggnad. Men det är ju bara bra enligt mig

#18
2012-12-06 22:05

Visst är det bra att elproduktionen ökar! Men tro inte att bilarna laddas med vindkraftsel, den är bara en liten del.
Det är allmänt känt att på vintern när det är riktigt kallt är det högtryck och då blåser det väldigt lite. På hösten däremot blåser det mycket när lågtrycken drar in.
Just detta fenomen gör att vi måste ha en beredskap för att täcka upp för vindkraften när den nästan inte finns. Alltså behövs kärnkraften (och vattenkraften förstås)

#19
2012-12-06 22:13

Måste tillstå att jag längtar tills jag kan pendla till jobbet på enbart el. Bara dom sjunker lite i pris och ökar lite i räckvidd så kommer det slå igenom rejält.

#20
2012-12-07 08:59

Vad jag brukar försöka komma fram till är att det inte är tillgången på el som är elbilens största fiende.
Utan det är biltillverkarnas makt att manipulera oss samt ovilja att tillverka alternativa fordon.
Vi vet alla att det kommer att ta minst 50 eller kanske 100år innan ens hälften utav alla bilar i landet är helt eldrivna.
På samma tid hinner det som ev. behöver byggas ut också göras det.
SÅ varför fokusera på fel saker?

Elpriset brukar också anges som ett skäl till att bojkotta elbilen!?
Är det inte sedan länge klart att elbolagen gör som de vill oavsett?
När folk väl har slängt ut sina oljepannor/elradiatorer och tror att de kan spara pengar så kommer oljepengarna istället gå till elräkningar. Man sparar kanske Kw men inte kronor då elen oavsett VAD vi gör fortsätter att skjuta i höjden.
Elbilens vara eller icke vara kommer inte att förändra på detta faktum att vi blir "bakfuckade" hur som helst.

Gnället/kritiken/oron om att elen inte kommer att räcka till är bara EN utav alla onödiga och felaktiga åsikter i ämnet.
Istället för att köpa alla biltillverkarnas argument om varför vi inte skall köpa en elbil så borde vi fundera på varför biltillverkarna motarbetar sina egna produkter,då något sådant i andra branscher sällan eller aldrig sker.

För oss vanliga billister kvarstår faktum att elbilen oftast är för dyr för oss i inköp.
Den kan även anses som begränsad i användarsynpunkt.
Om branschen ger oss en elbil som inte är överprisad så kommer många redan idag att överväga sitt kommande bilval trots att det innebär prioriteringar i vardagen.
För väldigt många ( vilket också är klarlagt ) så skulle inte en elbil idag innebära några problem alls angående räckvidden.

Detta är våra kära biltillverkare väldigt väl medvetna om sedan 100 år tillbaka och just därför har vi inte så många elbilar idag.

Även ifrån den dagen då elbilen är långt bättre än idag så kommer folk under en lång tid att grubbla över dess nackdelar oavsett om de finns eller ej,..Våra barnbarn kommer att få lära sig i skolan om tidernas största bedrägeri och svek mot mänskligheten under rubriken: Så dödade vi elbilen! ( Varför var ni så korkade farfar?)

Tobaksindustrin lurade i oss skit ifrån dag ett och har sedan fortsatt med det,..kampanjer FÖR rökning bidrog till att det än idag finns idioter som tror att den uttalade hälsorisken är trams och att inga risker (som är större än att bli påkörd på gatan o.s.v) finnes med rökning.

#21
2012-12-07 10:37

Ett ganska bra inlägg mistro, jag håller med dig i mycket. Chevrolet hade ju ett berömt elbilsprojekt på 80 eller om det var 90-talet, som dom av mycket oklara anledningar begravde.

Och jag är inte ett dugg orolig för att elen inte kommer räcka, jag är helt övertygad om att elbranschen bygger ut kapaciteten i takt med behovet.

Personligen vill jag då hellre ha kärnkraft än vindkraft men det är en annan diskussion.

I dagsläget skulle inte en elbil funka för mig då jag tycker att dom är lite för dyra i inköp och att räckvidden är för kort.

Men sjunker priserna och räckvidden ökar till 25-30 mil även vintertid så kommer jag definitivt slå till. Och jag hoppas att utvecklingen går fort.

Jag kan tycka att det borde finnas hårdare och tydligare politiska riktlinjer i frågan. Och det skulle vara riktigt kul om politikerna för en gångs skull bara använde morötter istället för att hela tiden använda piskan. Lägg 10 miljarder på forskning i ämnet och subventionera produkterna hårt istället för att bara göra det dyrare med konventionella bilar.

Rent psykologiskt tror jag att det är bättre att man tjänar pengar på att välja elbil än att förlora pengar på en bensin/dieselbil.

#22
2012-12-07 11:54

Tack "Rustan": Som det ser ut idag så verkar ju tillverkarna åtminstone vilja bidraga med laddhybrider på en växande front och det är nog en bra kompromiss att göra.
Enligt statistiken skulle de i verkligheten inte behövas då de flesta utav oss inte kör så mycket men biltillverkarna är mer beroende utav förbränningsmotorn än vad vi är så det är ju bara till att svälja undan det faktumet och mötas halvvägs.

Själv skulle jag klara mig väldigt bra med en elbil som klarade 10 mils körning eller en laddhybrid som kanske klarade 2-3 mil.
Kruxet är som redan nämnts ...priset
Vore priset bra d.v.s likvärdigt med en Bensin/Dieselbil så hade jag verkligen övervägt en renodlad elbil idag.
Vore det lägre som det borde och kan vara,hade jag köpt två ... ;)

#23
2012-12-09 11:43

A BE-kort
Kärnkraften är är inte mycket att förlita sig på då hälften av kärnkraftsreaktorerna stått still flera vintrar vilket är desamma som att hälften av elproduktionen uteblir från dessa verk. Vilken elproduktionen får då ersätta den uteblivna elleveransen från kärnkraftverken, jo vattenkraften i första hand vilket gör att våra vattenmagasin töms i förtid innan vintersäsongen är över. Då kan det vara bra att vindkraftverken som har 13 % högre produktion på vintern jämfört med sommaren kan ge ett betydande bidrag till vår energiproduktion framöver.
http://www.svd.se/naringsliv/nu-staller-ministern-elbolagen-mot-vaggen_6819383.svd

#25
2012-12-09 15:08

Finns många tankar, funderingar och åsikter om vår elproduktion. Kan därför rekomendera att gå in på Svenska Kraftnäts hemsida http://www.svk.se där man kan se produktionen, förbrukningen och elpriset.
http://www.vindstat.nu/stat/index.htm finns också intressant läsning och
statistik på flertalet av de svenska vidkraftverken.

#24
2012-12-09 15:15

Previa:
Vindkraften kan dessvärre aldrig ersätta den baskraft vi behöver ha "i botten". Detta pga av att vindkraften ibland faller bort. Dels när det blåser lite vid t.ex. högtryck som täcker större delen av landet på vintern, precis som v49.
Dessutom kan vindkraften falla bort vid stormar eftersom snurrorna måste stängas av vid höga vindstyrkor.

Danmark höll på att bli helt strömlöst vid en av Gudrun/Per-stormarna (minns inte vilken) då i stort sett hela Danmarks vindkraftspark fick stängas ner med kort varsel.

Ju mer vindkraft, ju mer baskraft behövs och eftersom man inte vill bygga ut de sista norrlandsälvarna återstår i dagsläget bara kärnkraft vad jag förstår...

Fast den här diskussionen har väl inte så mycket med den ursprungliga frågeställningen att göra...

#26
2012-12-09 16:28

Jag tror i dag på laddbara hybridbilar, men inte rena elbilar.
En hybrid kan ju gärna ha en förbränningsmotor för gas som är avsevärt vettigare än bensin eller diesel.
Hur det blir om tjugo år vet jag givetvis inte, men jag tror att det kommer att ta minst den tiden att få fram de fantastiska batterier som det talats om i mer än hundra år.
Det gäller också att ta fram ett system som kan generera den energi som går åt, vindkraft kommer alltid att vara en parentes.
Kanske är det realistiskt med en utbyggnad av kärnkraften, de reaktorer som byggs idag har betydligt bättre verkningsgrad och säkerhet än de som byggdes för trettio år sedan.
Kanske kommer det att byggas fler värmekraftverk som drivs med naturgas, det är en enorm energireserv.

#27
2012-12-14 15:32

Läste den här tråden efter att den försvunnit från förstasidan.
Vill du veta mer om elbilar och elkraft - läs alla Mistros kommentarer!

Kort:
Inget är effektivare än en elmotor. Problemet är lagringen av elen i bilen.
Elkraft kan framställas på väldigt många sätt. Förbränningsmotorer är betydligt mer begränsade när det gäller drivmedel.

#28
2013-02-04 17:59

Jag köper inte det. I artikeln står inga siffror, bara att det räcker om man bygger ut. Hur mycket och under vilken tid? Bättre att räkna själv på hur många kwh du kommer att förbruka under ett år och hur stor dagens produktion av vindkraftsel som utgör den totala kakan.

#29
2016-06-10 11:19

2011 stod vindkraften för 4 % av elproduktionen och 2015 stod vindkraften för 12 % av elproduktionen i Sverige 16,6 TWh . Med ca: 10 TWh skulle laddningen av alla våra bilar klaras om de vore elbilar idag.
Även bilägaren som inte har någon möjlighet att ladda bilen där man bor kan ha elbil som snabbladdas ute i samhället och för en del på jobbet. Snittbilisten kör färre än 5 mil per dag och många elbilar går idag mellan 20-30 mil per laddning och batteritypen som används mår inte dåligt av att inte vara fulladdade utan håller längre när de inte fullladdas till skillnad mot blybatterier som alltid mår bäst av att vara fulladdade hela tiden.
http://www.svenskenergi.se/Elfakta/Elproduktion/Vindkraft/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.