Nästa artikel
Bilfrågan: Tål Lexus RX 400h kylan?
Bilfrågan

Bilfrågan: Tål Lexus RX 400h kylan?

Publicerad 11 maj 2012 (uppdaterad 28 april 2021)
"Jag funderar på att köpa en begagnad Lexus RX 400h/450h. Är hybridbatterierna testade vid stark kyla?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag funderar på att köpa en begagnad Lexus RX 400h/450h och har därför tittat på årsmodellerna från -06 och framåt.

Såvitt jag vet är grundtekniken i hybridsystemet densamma som i Toyota Prius. Bortsett från att alla komponenter är dimensionerade för en större bil, har det bara tillkommit en elmotor för bakhjulen. Eftersom jag bor i norra delen av landet vill jag veta om hybridbatteriernas funktion är testad vid stark kyla.

» Värms batterierna upp vid körning?
» Hur förändras egenskaperna på denna biltyp om batterierna ”tar slut” av åldersskäl och/eller kyla? Kommer till exempel bränsleförbrukningen att höjas kraftigt?
» Har läst att vissa haft problem med strömlösa och döda bilar efter några veckors parkering. Hur vanligt är det?
» Bilen är ju utrustad med en steglös CVT-växellåda, hur väl lämpar sig den om man ska dra en tung husvagn?
» Vad har denna typ av växellåda för livslängd jämfört med en konventionell automatlåda med moment-omvandlare?
» Vilken typ av service krävs för växellådan?

Roger Jonsson

SVAR:
Ja, batterierna värmer sig själva. Skulle huvudbatteriet vara ur funktion upphör inte bara hybridfunktion, då fungerar inte bilen alls. Nu är batteriet konstruerat för att hålla bilens livstid så denna situation ska normalt sett inte uppkomma. Upphör hybridfunktionen ökas naturligtvis bilens bränsleförbrukning men detta är högst osannolikt.

Bilen har ett 12-voltsbatteri som inte används för att starta motorn men för att styra funktionen i hybridsystemet. I den första generationens RX 400h  var batteriet underdimensionerat och kan därför med fördel bytas mot ett större.

RX400h får dra ett släp på 2 000 kg. Drar man ofta tunga släp kommer inte hybridtekniken till sin fulla rätt. Är det i första hand en dragbil för tunga släp man söker finns RX med traditionell fyrhjulsdrivning.

Ingenting talar för att en CVT-växellåda skulle ha en kortare livslängd än en konventionell automatlåda.

Utöver oljebyte krävs ingen speciell service.

Vi har läsare som kört långt med sina bilar av denna typ och de rapporterar ytterst få driftstörningar.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågorna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2012-05-12 04:25
Serber

Swenssons Väx upp snälla och då är jag inget japantroll heller...och vadå köp en bil med riktigt 4wd?! hela Sverige kryllar utav bak/framhjulsdrivna bilar som är fullt brukbara året om även om det skulle vara vinter på heltid...

#8 • Uppdaterat: 2012-05-12 23:53
Swenssons

@serber:
Det jag säger är att det är inte okey för vissa att ständigt racka ned på premiumbilar som tex Mercedes, Audi, BMW och samtidigt ALDRIG eller i alla fall ytterst sällan skärskåda riskokarna utan tro att dessa bil-as är en gåva given av Gud till oss stackars premiumbilägare. Denna okritiska hållning retar många bla undertecknad.

#9 • Uppdaterat: 2012-05-13 00:02
Serber

Swenssons Ja men det finns skit i båda leden, många premiumägare är översittare och klankar ner på asiatiska bilar.