Nästa artikel
Vajerräcken – livräddare eller fara?
Nyheter

Vajerräcken – livräddare eller fara?

Publicerad 13 juli 2011 (uppdaterad 13 juli 2011)
Vajerräcken innebär en högre skaderisk än andra typer av räcken och kostar dessutom mer att underhålla, visar en ny avhandling.

Hawzheen Karims doktorsavhandling i vägteknik, som publicerats vid Kungliga Tekniska Högskolan, visar att risken för skador när man kör på ett vajerräcke på en motorväg är högre än om man kör på en annan sorts räcke. Under fyra år har Karim undersökt 70 mil motorväg och dess olycksstatistik.

Dessutom visar Hawzheen Karims forskning att risken för att bilen välter eller orsakar en kollision med andra fordon på grund av att den korsar flera körfält avkörningen är högre med vajerräcken. Hawzheen Karim menar att det troligtvis beror på både vajerräckens placering samt på deras konstruktion.

Trafikverket har dock valt att bemöta kritiken med att deras statistik visar att antalet allvarliga olyckor har minskat sedan vajerräcken introducerades, vilket har minskat antalet olyckor som har dödsfall eller personskador som följd.

Färre olyckor
– Alla räcken skyddar väldigt väl. Skillnaden mellan olika räckestyper är dock mycket liten, säger Trafikverkets säkerhetsdirektör Claes Tingvall i ett pressmeddelande.

Trafikverket använder sig av 2+1-vägarna som exempel, där dödsolyckorna reducerats med 76 procent sedan de uppfördes med vajerräcken. Dessa vägar var tidigare inte mötesfria, medan Hawzheen Karims forskning bygger på motorvägar.

Samtidigt tycker Claes Tingvall att Hawzheen Karim dragit fel slutsatser av sin forskning.

– Forskaren har rätt i att vajerräcken är dyrare i drift eftersom de måste lagas varje gång de blir påkörda, men han har enligt min mening dragit fel slutsatser om olyckorna. Materialet visar snarare att flexibla räcken som vajerräcken snarare är något säkrare än andra typer, säger Claes Tingvall.

Diskutera: Vad tycker du om vajerräcken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-07-13 14:23
LC4ever

Iden med mötesfria vägar är jättebra, tyvärr bygger man dem med fel avskiljare.
Motorcykelåkare har från början protesterat mot att använda vajer så dessa utgör en livsfara vid olycka.
Skönt att höra att kritik börja komma från andra håll också.
Har inget mot 2+1 vägar, men bygg dem utan vajerräcke.

#2 • Uppdaterat: 2011-07-13 15:59
Audi A5 SB

Jag kör hoj och hatar vajerräcken. 2+1 väg är dock OK. Frågan är dock vad jag gör om ett utryckningsfordon kommer ikapp mig och det är 3 km enfiligt kvar...... Någon har ju förlorat körkortet för att ha hjälpt fram ambulansen.

#3 • Uppdaterat: 2011-07-13 17:16
1 Tysken (ej verifierad)

Allt som har med räcken, bilar, träd eller liknande är väl livsfarligt för motorcyklister...men att ligga o bränna i +200kmh eller åka på bakhjulet i tät trafik det verkar vara helt ok...!!
Räcket fyller en viktig funktion och det är att det inte går att köra om om det inte är 2-filigt.
Detta är nog den största orsaken till att olyckorna minskar på dessa vägsträckor
Ta bort räckena och det är fritt fram att även utnyttja körbanan för mötande trafik och vi är tillbaka där de riktigt stora olyckorna hände

#4 • Uppdaterat: 2011-07-13 20:51
1 Tysken (ej verifierad)

Håller med dej om E20 och att den är en katastrof gällande vägstandard, men om man ser detta med mitträcke som ett mellansteg, det viktiga är att det inte tar 20-25 år innan E20 får motorvägstandard

#5 • Uppdaterat: 2011-07-13 22:22
toni-

Vajerräcken är det sämsta påfund som finns, har en bekant som omkommit tack vare skiten, och vet flera i min närhet som varit jävligt nära.... fyfan säger jag bara..

#6 • Uppdaterat: 2011-07-14 02:04
Roger Skagerström

Har agg både mot 2+1 och vajjerräcken.

2+1 må vara mötesfritt, men orsakar massomkörningar när tillfälle ges. Att bygga en ny väg som 2+1 är ett jävla idiotpåfund. Bygg vägen på traditonellt vis men med bra sikt och ordentliga vägrener som folk med traktorer etc kan åka in på, så behövs inte 2+1.

Vajjerräcken är väldigt dåligt för motorcyklister, och verkar dessutom väldigt dyrt, då det måste repareas när det använts. En betongbarriär nära vägen borde vara bra mycket effektivare. Bilen åker kortare sträcka innan den når barriären, och hinner då inte ändra riktning lika mycket.

En riktigt konstig detalj är att de sätter upp skyltar av formen "Väckräcke ur funktion" när någon mejat ner ståltråden.. Vad ska jag göra med den informationen? :p

#7 • Uppdaterat: 2011-07-14 05:27
janke1

Helt klart livräddare ..Innan räckena kom till norr om Gävle hade vi flera dödsolyckor per år .Nu tror jag räckena har vart där 10-15 år och tror 1 dödsolycka har inträffat på denna sträcka,det inträffar mycket småkrockar m,m speciellt på vintern långa köbildningar osv men oftast kommer de nära o kära hem till sina familjer...Men det bästa för oss alla hade ändå vart riktiga motorvägar typ den som går söderut frän Gävle

#8 • Uppdaterat: 2011-07-14 11:18
hultarn

Denna avhandling visar samma resultat som SMC (Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation) har påpekat i flera år.
Dagens wireräcken är inte bra.
De är dyra att underhålla
De är farliga för motorcyklister (många har omkommit av skadorna)
Dessa räcken är faktiskt förbjudna i t.ex. Norge just pga att de är farliga.

De har bara en fördel jämfört med de bättre räcken som används i många andra länder: de är billigare.

Tomten Tingvall tolkar som vanligt på sitt eget sätt, ibland blir man mörkrädd när han uttalar sig!

För övrigt är 2-1 vägar ofta ett elände, där somliga förare kör 85 där det är enkel fil, för att sedan gå upp till 110 där det är 2 filer.
De samlar onödiga köer, skapar irritation och omkörningar. För att inte tala om hur illa det är för miljön med ryckig trafik...

#9 • Uppdaterat: 2011-07-14 20:58
Audi A5 SB

På området över produkter som borde förbjudas hamnar bl.a. MC, tobak, alkohol, bilar, o.s.v. Men om man nu väljer att inte förbjuda den farliga transport- nöjestypen MC, borde det inte ligga i statens intresse att undvika att dräpa dessa underliga människor, när de begår ett misstag (eller andra i dess omgivning för den delen) eller råkar ut för ett motorhaveri.

Att sätta upp vajerräcken är ett hån mot nyktert tänkande, när alternativet är betong. Jag ger mig t.o.m. fan på att betong är billigare.

#a • Uppdaterat: 2011-07-14 21:12
Audi A5 SB

lleifer: "Vajerväg är genialt i det läget."

Vad i hela friden är det för fel på betong? Fel färg? Fel form? Fel leverantör?

När blev rädda liv "ointressant"?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.