Bild
Nästa artikel
Nyheter

Bilister orsakar nio av tio MC-olyckor

Publicerad 5 juli 2011 (uppdaterad 6 juli 2011)
Vid nio av tio kollisioner mellan bil och motorcykel är bilisten skyldig. Det visar en ny undersökning från försäkringsbolaget If.

If har granskat 1 072 motorcykelolyckor med annat fordon mellan 2008 och 2010. Motorcyklisten var vållande till endast 39 av olyckorna. Bilisten var däremot skyldig till 964 av fallen, nio av tio olyckor. Dan Falconer är motorexpert på If:

– Det var lite oväntat, säger han till Vi Bilägare. Jag tycker att det är anmärkningsvärt att bilisten så ofta är den som är skyldig.

Huvudproblemet, menar Dan Falconer, är att bilförare har för dålig uppmärksamhet riktad bakåt.
 
– Bilisterna ser helt enkelt inte motorcyklisterna. Det i sig är inget nytt, men att man är så blind tycker jag är förvånande, säger han.

”Mer färgglada kläder”
Under årets första sex månader har 21 motorcyklister omkommit i den svenska trafiken, åtta fler jämfört med samma period i fjol. Dan Falconer tror att antalet olyckor kan minska om motorcyklisterna blir mer synliga på vägen, till exempel med varselvästar.

– Jag tycker att man kan lägga lite ansvar på motorcyklisterna som ofta kör med mörka ställ. Det skulle vara lättare att uppfatta en motorcyklist med mer färgglada kläder, säger han.
 
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Kommentarer

#1 • 2011-07-05 15:21
KaptenOberkommando

Vem blir förvånad?! Dels syns motorcyklisterna väldigt dåligt i vissa vinklar (t.ex. vid A- och C-stolpe), dels försvinner de lätt bakom andra fordon. Men huvudproblemet är inte att bilisterna är "blinda" som jönsen Dan Falconer påstår utan motorcyklisterna - i kombination med ovan nämnda orsaker - kör som idioter både vad gäller hastigheten och efterlevnaden av grundläggande trafikregler. Hur många gånger har man inte fått se motorcyklister köra om på insidan vid köbildningar, sicksacka sig fram vid köbildningar, köra om som små blå mellan två heldragna linjer (!) etc., etc. Det du, Falconer!

#2 • 2011-07-05 15:32
mikeg

Det som förvånar mig mest är att inte FLER olyckor inträffar när mc-förarna kör förbi i bilköerna med minsta
möjliga marginal till bilarna i en inte existerande fil....

#3 • 2011-07-05 16:10
LC4ever

Det ingen vågar nämna är att många av dessa olyckor sker med 50+ motorcyklister, dvs de som fick sin A-behörighet på köpet.
När barnen flyttat ut och huset är betalt så skall de ha en 300kg jätte-MC, och det är tyvärr inte dessa som går på vidareutbildningar.

#4 • 2011-07-05 16:27
amoC

Jes_, faktum är att LC4ever är rätt ute. Hörde nåt om det på radions P1 häromsistens. Kommer inte ihåg siffrorna eftersom jag bara lyssnade med ett halvt öra. Kontentan var att antalet motorcyklister och motorcykelolyckor ökat dramatiskt under den senaste tioårsperioden. Det som var förvånande var att det inte var gruppen unga motorcyklister som blev större, utan de som var 40+. Ska se om jag kan hitta inslaget, eller någon annan källa.

#5 • 2011-07-05 16:29
Onehp

Som bilist är jag förvånad att de genast kommer bilister som ska klaga på MC förarna när man precis sagt att det är bilisternas fel. Inte heller förstår jag varför en MC förare inte ska få köra om en bilkö försiktigt bara för att vi bilister sitter fast med våra stora stålburkar. Tala om självcentrering...

Nej, jag med klagar på bilisternas ouppmärksamhet! Som bilist! Ni som håller 70/90 i mittfilen på 90/110 motorväg, kolla bakspegeln, bilerna som fyller den vill förbi och det är gott om plats i högerfil som ni SKA använda... men nej, man halvsover/ringer/pillar påGPS/radio. Och vinglar och byter fil i sista sekund när man plötsligt kommer på att det finns "hinder" på vägen (och där kör MC föraren)...

Mest mirakel att det inte händer fler olyckor...

Appropos, jag tror med veta att flest MC olyckor sker när bilister kör på en väg eller svänger av (till vänster) och kör rakt i MC:n som kommer... och sen filbyten, som sagt.

#6 • 2011-07-05 16:49
hultarn

Detta är ingen nyhet, det som skiljer mot tidigare undersökningar är att %-talet gått upp från 65 till 90...

Det är faktiskt inte förbjudet att smita mellan köerna med motorcykel, däremot är det förbjudet att försöka hindra det...
Dessutom vore det smart om fler körde 2-hjuligt istället för bil, det skulle spara massvis av köer.

Visst finns det motorcyklister som kör oansvarigt, för fort osv, men det är ju samma med bilförare. Fast, det är alltid ett argument som framförs, oavsett om det kördes i 70 eller 120... "han körde minst 200..."

Och visst är de så att alla 50-plussare drar upp snittåldern på de omkomna. Tror att snittåldern på omkomna ligger runt 41 år nu. Tyvärr är det alldeles för få som medverkar i utbildning som faktiskt finns. SMC har bra kurser.
Jag har sett skrämmande många exempel på hur dåliga de äldre är på att bromsa och väja. De kommer åkande med låst bakhjul när det hettar till...

Sen måste man som MC-förare vara medveten om att man inte syns väl, och köra därefter. Att många bilförare sitter och pysslar med annat under körning är ingen ursäkt, man får räkna med att inte vara sedd.

Bästa sättet att köra MC är att betrakta alla andra som idioter i trafiken, och vara beredd på plötsliga oväntade svängar och annat som kan ställa till det.

#7 • 2011-07-05 18:39
Mr Colt

Väldans vad bilisterna fäktar ifrån sig,informationen ovan är fakta hur mycket ni än försöker skylla ifrån er.
Har man kört mycket motorcykeln är denna information på intet sätt förvånande,utan snarare bevis för det vi alltid vetat.

#8 • 2011-07-05 20:11
Roy J

Rent formellt är det säkert så att bilförare oftare är skylidga. Ska du svänga in på vägen till vänster så är du skyldig att förvissa dig om att ingen kommer bakifrån för omkörning - avsett om du burit dig exemplariskt åt: slagit på blinkers, flyttat dig lite åt vägens mitt, lättat på gasen. bromsat in mjukt, kort sagt varit väldigt tydlig med din avsikt. Motorcykeln som kommer dragande i full fart syns inte förrän alldeles för sent.
Det skulle vara väldigt intressant att få presenterat vilken typ av olyckor det handlar om.
Jag är medveten om att det är det avvikande som man lägger märke till. Passerar 10 motorcyklister så är det de två som kommer vrålande utan insatser i ljuddämparna som märks och därmed blir representanter för hela mc-kåren. Ändå är jag övertygad om att det är en betydligt större del av motorcyklisterna som rejält överskrider hastighetsbegränsningarna än vad gäller bilister - något som kanske inte alltid syns i olycksstatistiken.
Försöker jag därmed skjuta över all skuld tiull mc-förarna? inte alls. Men en mc i trafiken är en ökad olycksrisk i sig.
Normalt kan man som bilförare flytta bilen i sidled inom sitt körfält - för att få bättre sikt, för att undvika något på körbanan - men kommer då en mc slingrande mellan bilraderna så är lätt en olycka hänt.
Sen ska gudarna veta, som påpekats av andra här i spalten, att många bilförare gör allt annat än kör bil (bland annat fibblar med mobiltelefonen). En mc-förare är nästan alltid helt fokuserad på sin körning.

#9 • 2011-07-05 21:27
hultarn

leifer: Undrar vem som vänder på problemet? Om nu ett försäkringsbolag påpekar vad som är orsaken i 9 fall av 10… hur kan det då ända vara motorcyklisternas fel?
Är det enbart för att de finns?

Men, med tanke på att dagens bilar blir allt snabbare, och många toppar 250 km/h, varför inte förbjuda dem? För allvarligt talat: hur många av bilförarna klarar av fartresurserna? Det är ju faktiskt så att de flesta omkommer i bil.

Grundregeln för att överleva i trafiken är just det jag skrev nedan: betrakta alla andra som idioter i trafiken. Detta oavsett vilket fordon man kör.

#a • 2011-07-05 21:33
hultarn

Roy J: en av de absolut farligaste situationerna är just vänstersväng. En motorcykel är svårare att se, och detta gäller självklart också när föraren kör i laglig fart. (vilket de flesta gör, det finns undersökningar även på det).
Tyvärr är det ju så att MC-förarna kanske inte är uppmärksamma på att det kan ske en plötslig vänstersväng när en korsning närmar sig, utan påbörjar en omkörning. Även bilförare gör ju den missen, men är lättare att se och sitter mer skyddade.

Ytterligare en grundregel alltså: kör aldrig om när det finns en korsning, anslutande väg eller ens ett jordgubbsland... man vet aldrig vad som kan hända.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.