Bild
Nästa artikel
Bilister orsakar nio av tio MC-olyckor

Bilister orsakar nio av tio MC-olyckor

Nyheter

Vid nio av tio kollisioner mellan bil och motorcykel är bilisten skyldig. Det visar en ny undersökning från försäkringsbolaget If.

If har granskat 1 072 motorcykelolyckor med annat fordon mellan 2008 och 2010. Motorcyklisten var vållande till endast 39 av olyckorna. Bilisten var däremot skyldig till 964 av fallen, nio av tio olyckor. Dan Falconer är motorexpert på If:

– Det var lite oväntat, säger han till Vi Bilägare. Jag tycker att det är anmärkningsvärt att bilisten så ofta är den som är skyldig.

Huvudproblemet, menar Dan Falconer, är att bilförare har för dålig uppmärksamhet riktad bakåt.
 
– Bilisterna ser helt enkelt inte motorcyklisterna. Det i sig är inget nytt, men att man är så blind tycker jag är förvånande, säger han.

”Mer färgglada kläder”
Under årets första sex månader har 21 motorcyklister omkommit i den svenska trafiken, åtta fler jämfört med samma period i fjol. Dan Falconer tror att antalet olyckor kan minska om motorcyklisterna blir mer synliga på vägen, till exempel med varselvästar.

– Jag tycker att man kan lägga lite ansvar på motorcyklisterna som ofta kör med mörka ställ. Det skulle vara lättare att uppfatta en motorcyklist med mer färgglada kläder, säger han.
 
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-07-05 15:21

Vem blir förvånad?! Dels syns motorcyklisterna väldigt dåligt i vissa vinklar (t.ex. vid A- och C-stolpe), dels försvinner de lätt bakom andra fordon. Men huvudproblemet är inte att bilisterna är "blinda" som jönsen Dan Falconer påstår utan motorcyklisterna - i kombination med ovan nämnda orsaker - kör som idioter både vad gäller hastigheten och efterlevnaden av grundläggande trafikregler. Hur många gånger har man inte fått se motorcyklister köra om på insidan vid köbildningar, sicksacka sig fram vid köbildningar, köra om som små blå mellan två heldragna linjer (!) etc., etc. Det du, Falconer!

#2
2011-07-05 15:32

Det som förvånar mig mest är att inte FLER olyckor inträffar när mc-förarna kör förbi i bilköerna med minsta
möjliga marginal till bilarna i en inte existerande fil....

#3
2011-07-05 15:40

Jag har väldigt svårt att inte bemöta dej Kapten.
Du är nog den blinda och farliga bilisten ... för du ser tydligen bara undantaget och, om jag har förstått dej rätt, kör med mjuka vinterdäck på varma sommarvägar.
.
Nu är det inget problem för en motorcykel att klämma sej mellan vid köbildning och det är inte där olyckorna sker ... och framförallt inte där människor dör för att folk hellre leker med sina mobiltelefoner eller beundrar ädelträet, än att vara uppmärksamma på trafiken.
.
Statistiken är känd sedan långt tillbaka så det är väl mest oväntat att det är lite oväntat för en expert på ett försäkringsbolag.

#4
2011-07-05 16:10

Det ingen vågar nämna är att många av dessa olyckor sker med 50+ motorcyklister, dvs de som fick sin A-behörighet på köpet.
När barnen flyttat ut och huset är betalt så skall de ha en 300kg jätte-MC, och det är tyvärr inte dessa som går på vidareutbildningar.

#5
2011-07-05 16:15

Jag vill gärna ha lite källhänvisning LC4ever.
Naturligtvis drabbas den ovana mc-föraren lättare av "blinda" bilister men att den äldre generationen skulle vara mest drabbad ... undrar jag lite grann.

#7
2011-07-05 16:27

Jes_, faktum är att LC4ever är rätt ute. Hörde nåt om det på radions P1 häromsistens. Kommer inte ihåg siffrorna eftersom jag bara lyssnade med ett halvt öra. Kontentan var att antalet motorcyklister och motorcykelolyckor ökat dramatiskt under den senaste tioårsperioden. Det som var förvånande var att det inte var gruppen unga motorcyklister som blev större, utan de som var 40+. Ska se om jag kan hitta inslaget, eller någon annan källa.

#8
2011-07-05 16:29

Som bilist är jag förvånad att de genast kommer bilister som ska klaga på MC förarna när man precis sagt att det är bilisternas fel. Inte heller förstår jag varför en MC förare inte ska få köra om en bilkö försiktigt bara för att vi bilister sitter fast med våra stora stålburkar. Tala om självcentrering...

Nej, jag med klagar på bilisternas ouppmärksamhet! Som bilist! Ni som håller 70/90 i mittfilen på 90/110 motorväg, kolla bakspegeln, bilerna som fyller den vill förbi och det är gott om plats i högerfil som ni SKA använda... men nej, man halvsover/ringer/pillar påGPS/radio. Och vinglar och byter fil i sista sekund när man plötsligt kommer på att det finns "hinder" på vägen (och där kör MC föraren)...

Mest mirakel att det inte händer fler olyckor...

Appropos, jag tror med veta att flest MC olyckor sker när bilister kör på en väg eller svänger av (till vänster) och kör rakt i MC:n som kommer... och sen filbyten, som sagt.

#9
2011-07-05 16:42

Kan väl möjligen ligga nåt i att fler äldre 40+ köper motorcykel som nöjes fordon ... vilket då ökar antalet motorcyklar .. och möjligheten för "blinda" bilister att missa någon.
.
Motorcyklister överlag är dock oändligt mer engagerade i sitt fordon, i trafik och om faror än ens den väldigt medelmåttiga glada V-70 ägaren som tvättar bil och mäter däcksmönster varje lördag .. om jag får uttrycka mej så :o)
.
Själv har jag kört hoj, till och från sedan 1975 .. Nu har jag en sån där "gubbcykel" (custum), dock utan packväskor än så länge :o)

#10
2011-07-05 16:49

Detta är ingen nyhet, det som skiljer mot tidigare undersökningar är att %-talet gått upp från 65 till 90...

Det är faktiskt inte förbjudet att smita mellan köerna med motorcykel, däremot är det förbjudet att försöka hindra det...
Dessutom vore det smart om fler körde 2-hjuligt istället för bil, det skulle spara massvis av köer.

Visst finns det motorcyklister som kör oansvarigt, för fort osv, men det är ju samma med bilförare. Fast, det är alltid ett argument som framförs, oavsett om det kördes i 70 eller 120... "han körde minst 200..."

Och visst är de så att alla 50-plussare drar upp snittåldern på de omkomna. Tror att snittåldern på omkomna ligger runt 41 år nu. Tyvärr är det alldeles för få som medverkar i utbildning som faktiskt finns. SMC har bra kurser.
Jag har sett skrämmande många exempel på hur dåliga de äldre är på att bromsa och väja. De kommer åkande med låst bakhjul när det hettar till...

Sen måste man som MC-förare vara medveten om att man inte syns väl, och köra därefter. Att många bilförare sitter och pysslar med annat under körning är ingen ursäkt, man får räkna med att inte vara sedd.

Bästa sättet att köra MC är att betrakta alla andra som idioter i trafiken, och vara beredd på plötsliga oväntade svängar och annat som kan ställa till det.

#12
2011-07-05 18:39

Väldans vad bilisterna fäktar ifrån sig,informationen ovan är fakta hur mycket ni än försöker skylla ifrån er.
Har man kört mycket motorcykeln är denna information på intet sätt förvånande,utan snarare bevis för det vi alltid vetat.

#13
2011-07-05 20:11

Rent formellt är det säkert så att bilförare oftare är skylidga. Ska du svänga in på vägen till vänster så är du skyldig att förvissa dig om att ingen kommer bakifrån för omkörning - avsett om du burit dig exemplariskt åt: slagit på blinkers, flyttat dig lite åt vägens mitt, lättat på gasen. bromsat in mjukt, kort sagt varit väldigt tydlig med din avsikt. Motorcykeln som kommer dragande i full fart syns inte förrän alldeles för sent.
Det skulle vara väldigt intressant att få presenterat vilken typ av olyckor det handlar om.
Jag är medveten om att det är det avvikande som man lägger märke till. Passerar 10 motorcyklister så är det de två som kommer vrålande utan insatser i ljuddämparna som märks och därmed blir representanter för hela mc-kåren. Ändå är jag övertygad om att det är en betydligt större del av motorcyklisterna som rejält överskrider hastighetsbegränsningarna än vad gäller bilister - något som kanske inte alltid syns i olycksstatistiken.
Försöker jag därmed skjuta över all skuld tiull mc-förarna? inte alls. Men en mc i trafiken är en ökad olycksrisk i sig.
Normalt kan man som bilförare flytta bilen i sidled inom sitt körfält - för att få bättre sikt, för att undvika något på körbanan - men kommer då en mc slingrande mellan bilraderna så är lätt en olycka hänt.
Sen ska gudarna veta, som påpekats av andra här i spalten, att många bilförare gör allt annat än kör bil (bland annat fibblar med mobiltelefonen). En mc-förare är nästan alltid helt fokuserad på sin körning.

#14
2011-07-05 21:27

leifer: Undrar vem som vänder på problemet? Om nu ett försäkringsbolag påpekar vad som är orsaken i 9 fall av 10… hur kan det då ända vara motorcyklisternas fel?
Är det enbart för att de finns?

Men, med tanke på att dagens bilar blir allt snabbare, och många toppar 250 km/h, varför inte förbjuda dem? För allvarligt talat: hur många av bilförarna klarar av fartresurserna? Det är ju faktiskt så att de flesta omkommer i bil.

Grundregeln för att överleva i trafiken är just det jag skrev nedan: betrakta alla andra som idioter i trafiken. Detta oavsett vilket fordon man kör.

#15
2011-07-05 21:33

Roy J: en av de absolut farligaste situationerna är just vänstersväng. En motorcykel är svårare att se, och detta gäller självklart också när föraren kör i laglig fart. (vilket de flesta gör, det finns undersökningar även på det).
Tyvärr är det ju så att MC-förarna kanske inte är uppmärksamma på att det kan ske en plötslig vänstersväng när en korsning närmar sig, utan påbörjar en omkörning. Även bilförare gör ju den missen, men är lättare att se och sitter mer skyddade.

Ytterligare en grundregel alltså: kör aldrig om när det finns en korsning, anslutande väg eller ens ett jordgubbsland... man vet aldrig vad som kan hända.

#18
2011-07-05 22:39

Var och en måste ju förstå att bilisterna inte kan vara så här "blinda". Problemet ligger i - som flera har fattat - att vi har att göra med förhållandevis små och mycket snabba fordon. Vi vet redan att kombinationen bilister och cyklister är olycklig, då cyklister kör efter måttot att "Asch, jag har ju bara en cykel och kan nog köra lite som det passar" - helt ljudlöst och ur många vinklar helt omöjliga att upptäcka. Problemet är likartat med mopeder och i stort sett är problemet likartat med motorcyklar - med den skillnaden att de hörs lite mer.

Det förrädiska med cyklar, mopeder och motorcyklar är att de syns dåligt ur många vinklar - eller inte syns alls! Eftersom nu motorcyklar är huvudämnet i artikeln håller vi oss till dessa i diskussionen. En motorcykel är inte mycket större ur trafiksynpunkt än en cykel. Den försvinner lätt bakom A-, B-, C- och D-stolpar. Den försvinner lätt bakom fasta föremål som reklampelare, bropelare och inte minst vanliga bilar av olika storlek. Om man kombinerar det faktum att motorcyklar är små och lätt försvinner i ett antal ogynnsamma vinklar med att de också kommer fort (ofta på tok för fort!) är det i många fall en omöjlighet för en bilist att hinna reagera även om bilisten har gjort allt rätt.

Precis som Roy var inne på skulle jag bra gärna vilja se statistik på hur de här olyckorna har gått till. Det är väl antagligen omöjligt att kunna påvisa hur fort respektive fordon har kört eller hur "vinkelsituationen" såg ut, men ingen ska tuta i mig att nio av tio "ser så dåligt" att de av den anledningen var orsaken till olyckan. Märkligt i så fall att inte bilisterna krockar med allt och alla mest hela tiden i så fall. Sanningen är naturligtvis den att vi har att göra med små fordon som lätt skyms i ogynnsamma vinklar och bakom fasta föremål och som i alltför många fall kommer som kanonkulor. (Jag har ju dessutom egna ögon att se med.)

#19
2011-07-06 01:57

Är inte förvånad!
Om bilisterna börjar använda blinkers igen så skulle vi knuttar klara oss mycket bättre!
Sedan så borde bilisterna förstå att en bil skyddar mycket dåligt mot en direktträff av en mc.
Sen har vi det dära med mobiltelefoner och bilkörning...

#20
2011-07-06 08:33

Ett flertal av er försöker lägga över skulden på motorcyklisterna pga att de kör snabbt (säkert 200+) och att de syns dåligt. Bullshit!
För det första, varför skall bilisterna vara över på fel sida av vägen och därmed meja ner några mötande motorcyklister?
Varför kan bilisterna inte använda blinkers när de skall svänga? Hade underlättat enormt för oss motorcyklister.
Varför skall SMS/GPS gå före bilkörning?
Sedan har vi alkohol och droger, ett antal motorcyklister som fått sätta livet till pga rattfulla förare.
Inget av detta har något med hastighet hos motorcyklisten att göra.
Väldigt många motorcyklister går på vidareutbildningar och avrostningar, hur många bilister gör detta?

#21
2011-07-06 08:35

Om det finns 4,3 miljoner personbilar och 275000 mc så är personbilarna 94 % och mc 6 %. Enligt siffrorna i artikeln orsakar mc-förarna 3,9 % av olyckorna. Så stor skillnad är det inte om man tar hänsyn till antalet fordon.

#22
2011-07-06 08:43

Sedan kanske jag skall förklara min 50+ kritik av motorcyklister.
Ofta köper denna grupp en alldeles för stor och tung MC mot vad de klarar av. Uppstår en paniksituation så kan de inte hantera den. Denna kategori av MC är även ökänd för dåliga bromsar.
Sedan har vi klädseln, ofta öppen hjälm och skinnklädsel utan riktiga skydd, ofta i svart.
Det gör att när olyckan väl händer så blir följderna så mycket värre, samt att de syns väldigt dåligt.
Dessvärre när det gäller 20-åriga kamikazepiloter på plastraketer så kommer vi alltid ha ett antal dödsfall, precis som vi har med trimmade bilar i den ålderskategorin.

#23
2011-07-06 08:49

Det som först slår mig är att bilister måste inse att deras plåtskal gör ont om de krockar med mer oskyddade i trafiken. Om man bara skall se till den passiva säkerheten skall alla snarast byta till större och tyngre fordon. Snart kör då alla i lastbilar. Är det så vi vill ha det?

De flesta motorcyklister kör bil, de flesta bilister kör inte motorcykel. Själv har jag också varit med om att motorcyklister har "försvunnit" bakom A-stolpen, det är inte kul... Men jag vet därmed hur enkelt det är att inte synas.
Motorcyklister måste hela tiden se ett steg längre än bilisten ,vara beredd på att bilisten är "blind" och köra efter det.

http://www.youtube.com/user/SMCCentralt?blend=2&ob=5#p/u/4/c0Cfn96ysfY

Ett tips är att som motorcyklist ta på sig en reflexväst. Då syns du bättre och alla blister kör ca 15-20km/h långsammare på kuppen...

#24
2011-07-06 11:56

All statistik bör tas med en nypa salt.
Är sedan statistiken från ett försäkringsbolag som är
känt för att ha egna bedömningsregler avseende
skuldfrågor vid olyckor där bedömningen skiljer sig
från polisens, så bör man nog ta flera nypor salt!!

#25
2011-07-06 12:06

Vill tillägga något som flera tycks ha missuppfattat här:

Är det så att motorcyklisten kört för fort, och krockar med en bil som svänger/kör ut, så är det inte per automatik bilistens fel.
Han åker inte alltid på det.

Så, i de fall som redovisas är det alltså hänsyn tagen till om motorcyklisten kört lagligt eller inte.

Det är bara någon vecka sedan en MC-förare ansågs vara den skyldiga när en bilist plötsligt körde ut, och MC-föraren fick väja och hamnade i diket. MC-föraren ansågs ha kört för fort.

Så, teorin att det alltid är bilisten som får skulden stämmer inte.

#26
2011-07-06 15:43

Håller med McTar och LC4ever i deras resonemang. Trots att jag inte är knutte så tror jag nog att denna statistik stämmer rätt bra. Finns tyvärr alltför många bilförare som har obefintlig koll på omgivningen och bara åker bil och då kan olyckor med mc lätt inträffa. Om man tog bort t ex de 20% sämsta bilförarna från vägarna så skulle olyckstalen minska dramatisk., 50-70 % kanske? MC-förare är i regel intresserade av att köra aktivt och är därmed oftast mkt mer alerta. Sen finns det givetvis en liten grupp hojåkare som kör som dårar.

#28
2011-07-06 17:18

Leifer, du kan inte bortse från att, när man sätter sej på en hoj är man i regel väl medveten om sin utsatthet. Dessutom kan man inte sitta och prata i mobiltelefon, beundra ädelträet i inredningen, amma eller läsa tidning när man kör motorcykel. Man är per automatik mera skärpt helt enkelt.
Inte alla motorcyklister är fullt uppdaterade i trafikkunskap men det är betydligt fler som går kurser än bilförare som gör det ...
Talar man om total kontroll i sammanhanget handlar det om en välbalanserad hoj och inget annat ... Inte kontroll över andra trafikanter men jag förstår din reaktion :o)

#29
2011-07-06 17:33

En hel del skitsnack i kommentarstråden ... När jag sitter i lastbilen har jag A-stolpar som heter duga, B-stolparna är oändliga (har ju inga bakre rutor) .. och som grädde på mosen har jag flera mastodont speglar som skymmer massor av vinklar ... Likväl har jag Aldrig mosat, vare sej en cyklist, mopedist, gångtrafikant eller en motorcyklist ... Men jag är förstås inte "blind" heller ...
Hur tusan kan, de av er som försöker, skylla på något annat än dåliga bilister?

#32
2011-07-06 18:24

Tyvärr Leifer så ser man folk som läser tidningen, håller telefonen i ena handen och gör anteckningar med den andra, äter frukost, rakar sig och sminkar sig på väg till jobbet.
Jag använder min motorcykel som pendlarfordon när vädret tillåter (dvs vår/sommar/höst) och man ser mycket skit i trafiken.
Så jag kan bara hålla med Jes, de flesta MC-olyckor beror på dåliga bilförare.

#33
2011-07-06 19:10

Det är inte utan att man blir lätt förbannad när man ser hur flera motorcykelåkande skribenter totalt avsäger sig allt ansvar för problematiken på vägarna samtidigt som man helt utan självkritik vräker över allt ansvar på bilisterna.
Det förvånar mig att en del här käftar emot det fysikaliska faktum att cyklar, mopeder och motorcyklar är förhållandevis små fordon som lätt försvinner bakom både det ena och det andra för att hux flux dyka upp "från ingenstans". Parametrar som dolda vinklar och fysiska "blockerare" verkar vara helt okända parametrar för t.ex. LC4ever. Till råga på allt är det så - efter egna iakttagelser genom åren - att andelen motorcyklister som kör för fort är avsevärt högre än andelen bilister procentuellt baserat på andelen fordon. Dessutom råder det ingen tvekan om att när det väl körs omdömeslöst för fort (läs idiotkörning) lirar motorcyklisterna i en alldeles egen division.
Det är ju rätt märkligt att det hela tiden är bilisternas fel när det sker olyckor. Och Jes sitter på två stolar: Han kör motorcykel påstår han och vet därför att bilisterna är "blinda". Sedan kör han uppenbarligen själv bil - men inte fan räknar han sig själv som "blind" utan naturligtvis som den felfrie föraren. Trovärdigt?
Jag utgår från att alla har ögon att se med hur motorcyklisterna kör som kanonkulor - precis som gångtrafikanterna som utan att det minsta se sig om bara kastar sig ut på övergångsstället och cyklisterna som i full fart drar rakt igenom en korsning trots rött ljus för cyklisten. Och självklart blir det bilistens fel. Känns mönstret igen?
Jag tippar på att motorcyklarna blir det första fordonet som kommer att förbjudas på svenska vägar. Med all rätt.

#34
2011-07-06 19:43

Leifer, jag ser faktiskt bilförare som läser någon form av tidning, kanske kartor jag ser bilförare som sms;ar, kammar sej, rakar sej, sminkar sej, letar efter något på golvet och till och med har jag sett en bilförare som ammar ett barn ... och jag är ganska säker på att allihopa är bilförare som överskattar sina förmågor och underskattar riskerna. Jag frågar mej, måste man själv uppleva en dödskrasch för att förstå farorna?
Motorcyklisterna, överlag är mera medvetna. Naturligtvis finns undantag och jag är helt övertygad om att dödsolyckor där hastigheten på motorcykeln varit den avgörande faktorn är föraren en grabb mellan 18 och 25 år.
Att motorcyklar är så små att de inte syns är ett löjligt argument ... Jag ser dom, oavsett klädsel på förare .. Motorcyklar var de första att köra med halvljus under dagtid och ser man inte en motorcykel lär man ju inte se ett barn, en älg, en polis eller en vägskylt heller ..
.
Ja Kapten, jag sitter på flera stolar .. en absolut fördel i sammanhanget. Kör både för att jag måste, för att jag tycker det är roligt och som ett yrke ... dessutom kör jag även motorcykel ... tja, jag cyklar faktiskt också ibland och som gångtrafikant är jag väl lika frekvent som de flesta :o)

#35
2011-07-06 20:09

Jes, det tar emot att tilltala dig men jag måste göra ett undantag. Du skriver: "Att motorcyklar är så små att de inte syns är ett löjligt argument ... ". Det skrev jag inte. Jag skrev att de är FÖRHÅLLANDEVIS små och lätt kan "försvinna" ur synfältet. (Var åtminstone hygglig att läsa ordentligt.) Är det för svårt att förstå att en motorcykel helt kan försvinna bakom t.ex. en vanlig liten SUV?

#36
2011-07-06 20:24

Kapten, det är inte bara du som menar att motorcyklar inte syns, det framgår redan i artikeln.
Jag menar att det inte räcker som argument ... Det är inte motorcyklar som bör förbjudas, det är "blinda" bilister.
Oavsett SUVar, lastbilar backkrön och skrymmande växtlighet så måste man väl försäkra sej om att vägen är fri där man har för avsikt att köra, eller?
.
Motorcykeln är ett mycket bra fordon när väderleken tillåter, inte minst i städerna. Om alla 5-sitsiga bilar som transporterar en person byttes mot motorcyklar skulle vi inte ha problem med varken köer, trängsel eller parkeringsutrymmen ... Dessutom är det roligt att köra motorcykel :o)

#37
2011-07-06 20:35

@ Kapten:

Som tur är så är vårat vägnät inte bara till för stora tunga,(företrädesvis tyska), prestigebilar. Även om du uppenbarligen retar dig till vansinne på gångare, cyklister, mopedister, motorcyklister m fl. som du måste dela vägutrymmet med har de också lika stor rätt att använda de flesta vägar. Givetvis med samma skyldigheter som bilister.

(Själv så ser jag hellre uppmärksamma mc-åkare i trafiken än lättkränkta individer i två ton tunga "premiumvagnar" som saknar all trafikförståelse).

#39
2011-07-06 20:47

Jag kör bil ca 5000 mil/år. Hoj på hobbybasis.

När jag kör bil, kan jag konstatera att de flesta hoj-åkare kör förnuftigt och säkert.

På hoj betraktar jag alla bilförare so potentionella idioter och helt blinda. Det funkar för det mesta, men inte alltid.

En dåligt bilförare "bil mot bil" är illa. En dålig bilförare "bil mot MC" är en katastrof.

#40
2011-07-06 20:48

leifer: om nån hade uppfunnit motorcykeln idag, så hade den omgående blivit förbjuden. Men så är det lyckligtvis inte;-)

#42
2011-07-06 22:20

För två veckor sedan låg jag på motorvägen i normal hastighet 110 km och körde om flera bilar med ca 50 meter emellan. Jag noterade en MC som kom efter mig, inte så speciellt fort utan det var möjligt att fortsätta min omkörning. Precis mellan två bilar i högerfilen dök MCn upp på min högersida och det var en evinnerlig tur att jag inte gick in mellan bilarna i innerffilen, Undrar vem som då hade åkt dit på det. Jag vill också påpeka att jag alltid blinkar både före och efter en omkörning, även på motorväg. Att det skulle vara lagligt för MC att köra om mellan två körfiler stämmer inte heller. Ett fordon som kommer sist till en kö skall hålla den platsen (utom cyklister)

#43
2011-07-06 23:08

Rålle (m.fl.): Jag stör mig på alla felläsningar/feltolkningar. Du skriver: "Även om du uppenbarligen retar dig till vansinne på gångare, cyklister, mopedister, motorcyklister m fl. som du måste dela vägutrymmet med har de också lika stor rätt att använda de flesta vägar. Givetvis med samma skyldigheter som bilister." Var har jag skrivit att jag retar mig till vansinne på gångare, cyklister, mopedister, motorcyklister m fl. som jag måste dela vägutrymmet med? Det enda jag har skrivit är att jag stör mig på t.ex. de fotgängare som utan att det minsta se sig för bara vräker sig ut på övergångsställena och de cyklister som uppfinner helt egna trafikregler. Det finns många som sköter sig och som inte drar till sig mitt missnöje. Bara för att jag raljerar över dom som skiter i allt i trafiken betyder inte att jag "hatar" hela gruppen.

Din avslutning ((Själv så ser jag hellre uppmärksamma mc-åkare i trafiken än lättkränkta individer i två ton tunga "premiumvagnar" som saknar all trafikförståelse).) är lika dum som onödig.
Lättkränkt? Ja, när vissa skiter i allt vad trafikregler heter surnar jag till. Sakna trafikförståelse? Var anser du att det passar in på mig? Jag kritiserar dem som ställer till det i trafiken och på kuppen saknar jag trafikförståelse? Orka ...

#44
2011-07-07 02:08

Varför inte låta de som har körkort få göra en ny uppkörning var 10:e år och efter 60 var 5:e år för bil- och MC förare då skulle en del olämpliga individer inte vara trafikfara för andra.

Jag har kört MC i 21 år och då har jag betraktat varje bilförare som en potentiell idiot tills motsatsen är bevisad, ty som MC förare så måste man även tänka åt bilisten fast han gör fel, men sitter jag i min "plåtlåda"(bil) så är jag oftast någorlunda skyddad men som MC förare är jag alltid en förlorare vid en kollision med en bilist fast jag hade rätten på min sida!

Trevligt att det finns "förståsig påare" som aldrig kört MC!

#45
2011-07-07 03:23

Helst inte, då skulle 90% av sveriges befolkning bli av med körkortet på grund av att man misslyckas med att räkna ut koldioxidskatten eller att man inte kan gissa sig till vad de solklara parkeringsregelskyltarna säger :p

Ang ämnet så har jag full förståelse för de som kör som idioter på motorcykel. Hade jag haft en skulle säkert jag med göra det :p Men min självbevarelsedrift har utrustat mig med en rätt likgiltig inställning till motorcyklar. Men att ha en liten raket som går i 300? Klart man skulle testa. Sen finns det ju de som är värre än andra. Typ de som kör på bakhjulet i bilköer/inne i stan etc. Är väl inget som händer dagligen men där man man ju stilla undra vad som försiggår i de övre regionerna. Kan ju i alla fall försöka hitta en någorlunda öde väg för sådana manövrar.

Instämmer dock i förvåningen över resultatet. Skulle dock kunna tänka mig att en del av dessa i grund och botten är motorcyklistens fel, men att lagen säger att bilisten är vållande (lite som att det alltid är ditt fel när du kör in i framförvarande, men att det kanske de facto inte alltid är den bakomvarandes fel).

#46
2011-07-07 07:23

Kapten: Du verkar inte alls ha förståelse för vad undersökningen har kommit fram till.
Faktum kvarstår: bilister är i de flesta fall skyldiga, sedan kan man försöka vända och vrida på det, men.. det hjälper inte.
För inte kör alla motorcyklister som kanonkulor, eller hur?
Det handlar mycket om att se och synas.
Är det så att man som bilist inte ser en MC som närmar sig i 70-80 km/h, utan kör rakt ut framför den, då är det frågan om bilisten ens borde ha körkort.

Kör man MC så MÅSTE man vara mer skärpt, mer vaksam, och alert. Vara medveten om att bilister kanske inte ser en.
Att gå broms- och kurvkurser är också väldigt bra, då de flesta MC inte har ABS så är det en konst att bromsa rätt.

#47
2011-07-07 07:36

OK, låt oss bena ut det här med MC och köer:

Det finns inget uttalat eller i lag skrivet förbud mot att köra mellan köerna.
Men det står i trafikförordningen att omkörning endast får ske om det kan ske utan fara och om man har tillräckligt avstånd i sidled. Om köerna rullar långsamt och man glider förbi något fortare än köerna i övrigt så kan man oftast säga att man inte har tillräckligt avstånd i sidled. Kör man om köerna i mycket högre hastighet än vad köerna kör i eller på något annat sätt som kan bedömas som farligt så kan detta bedömas som vårdlöshet i trafik.
Är körfälten breda och det finns gott om plats mellan bilarna i köerna så kan det vara lagligt.

Med andra ord: lagen är luddig och dessutom kan olika poliser uppfatta situationen olika.

Att sedan vissa bilister leker hobbypoliser och tror sig ha rätten att försöka hindra en omkörning gör ju inet saken bättre... Man får aldrig förhindra en omkörning!

#48
2011-07-07 09:52

Kanske är försäkringsbolagens uppfattning i skuldfrågor en aning "lättsinniga". Min erfarenhet är att de ibland vill göra det lätt för sig i skuldfrågan och bortser från olycksparters lag brott, som ju kan vara svåra att bevisa - typ, blinkersanvändning, anpassning av hastiget, belysning etc, etc,
Att köra bil är farlig, att köra motorcykel ännu farligare
vilket ju ställer ännu högre krav på omdöme.

#49
2011-07-07 10:42

Till Leifer, KaptenOberkomm mfl.
Alla bilister kör ju så lungt och försiktigt och skulle alldrig utsätta någon annan för fara.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13287162.ab
Det är ju bara motorcyklister som far fram som dårar, eller?

#52
2011-07-07 11:26

Tyvärr är det förbjudet att ha 2 halvljus på MC, korkat nog. Det skulle underlätta att skilja MC från moped.

Det är knappast något annat än tragiskt att 20% av de omkomna på MC har druckit, och inte blir det bättre av att var tredje bilförare – 34 procent –- som avled i trafiken ifjol hade druckit alkohol...

Alkohol och förare hör inte ihop, det kan vi alla vara överens om.

Till saken hör att de som stjäl en MC, ofta oregad crosshoj eller 4-hjuling och kör på fyllan, räknas in bland de vanliga vägolyckorna.

#55
2011-07-07 13:08

leifer: ja, jag såg att det numera är tillåtet (med vissa regler). Det var det inte förut. Tack för upplysningen.

Sen är det ju inte ovanligt att SBP själva har olika regler och tolkningar dessvärre.

Och varför somliga trilskas att köra med parkeringsljus istället för halvljus fattar jag inte. Det gäller förstås både bil och MC.

Jag har alltid kört med halvljus, även utomlands. Där får man ibland irriterade blinkningar för det, men det bekräftar ju att man syns.... ;-)

#56
2011-07-07 20:11

Erlandson och Sungam är inne på en väsentlig fråga beträffande statistiken. Är det försäkringsbolagens egen vållandebedömning eller är det vad trafikanterna blivit ådömda. Det kan som bekant skilja högst väsentligt.

För nu många år sen förekom en diskussion om att motorcyklar borde vara försedda med två varselljus förutom halvljuset. De skulle tillsammans bilda en bättre uppmärksammad triangel som dessutom skulle innebära att risken att förväxlas med en moped försvann. Vad hände?

Grovt generaliserat tror jag att man kan påstå att bilister oftare kör för passivt - brister i uppmärksamhet där man sitter komfortabelt, skyddad i sin plåtvärld. Motorcyklister är säkerligen mer koncentrerade på sin körning (och förhoppningsvis tolkning av trafiksistuationen) men, eftersom mc-körning är en egotripp, tenderar att överskatta sin förmåga.
Naturligtvis gäller denna generalisering inte alla - den är, som jag skrev, grov. Visst finns det uppmärksamma bilförare och visst finns det de som valt mc för att den är ett smidigare pendlarfordon.

Om motorcyklar var vanligare än vad de är, så tror jag att den relativa olycksfrekvensen skulle minska. Som det nu är, så är bilförare inte vana vid att det dyker upp mc alldeles bredvid bilen
Och som det nu är, så är jag övertygad om att beträffande grova fartöverträdelser så är motorcyklar överrepresenterade. Det finns ju faktiskt gränser för vad även en uppmärksam bilförare ska hinna uppfatta - och det riktar sig förstås till alla som kör långt över tillåten hastighet.

#57
2011-07-07 20:18

Jag tänker nu ta upp en helt annan sak här i spalten som blivit flera sidor lång.
2011-06-14 skrev jag till Fredrik Diits Vikström:

"Och så åter detta med kommentarssorteringen…
Uppenbarligen har alla kommentarsläsare tröttnat på att påpeka det ologiska med att ha den senaste kommentaren först och har väl också i någon mån vant sig.
När jag tidigare tagit upp frågan, har du kontrat med att man kan tycka olika – men inte alls motiverat varför ni valt den rådande sorteringsordningen!
Här är åter mina argument:

De flesta läsare är troligen intresserade av att följa den diskussion som förs i en tråd och det är naturligtvis då lättare att kunna läsa dem i tur och ordning. Som nu är fallet måste man skrolla ner för att se den första kommentaren – troligen även välja ”Sista” för att komma åt den första kommentarssidan och åter skrolla ner. Vartefter man läser skrollar man uppåt och måste sen skrolla ner för att kunna välja ”Föregående”. Proceduren upprepas.
Dessutom blir det en konflikt med de olika valen. ”Nästa” innebär ju faktiskt inte alls nästa kommentar, utan föregående. Man måste alltså välja ”Föregående” för att se nästa, efterföljande kommentar. Hur logiskt är det?

Visst måste det vara lättare att läsa uppifrån och neråt (så läser åtminstone jag texter) och sen helt naturligt se att man kan fortsätta genom att välja ”Nästa” för att, också helt naturligt, då direkt se nästföljande kommentar.
En annan stor fördel med ändringen är att det blir betydligt lättare att hitta till stället där man senast läste. Har man till exempel läst fram till andra kommentaren på sidan 2, så återfinns den kommentaren just där – oavsett hur mycket som skrivits efteråt. Som det är nu, så flyttas ju kommentarerna vartefter nya tillkommer!

Vilka är då motargumenten?
”Många vill nog bara se de senaste kommentarerna.” Jag tror inte att de är i majoritet – och hur svårt är det i så fall att klicka på ”Sista”. Det är ett enda moment.
”Nu har vi haft det så här så länge, så nu kan vi inte ändra.” Bullshit! Det här är ett alltför vanligt argument som har drivit flera företag i graven. En ändring till det bättre är alltid en ändring till det bättre! Man vänjer sig snabbt vid förbättringar. Men naturligtvis ska en ändring åtföljas av bra information – med motiveringar!

Med hopp om en snar förändring – annars ett verkligt bra argment!"

Fredrik skulle vidarebefordra brevet till webbchefen och ta upp det vid nästa webbmöte.
Konkurrenten ato motor & sport har precis gjort om sin webbplats till det bättre. De har tänkt om och tänt rätt!
Kanske något att ta efter...

#59
2011-07-08 01:26

Roy, för att nu sabba det hela för dig måste jag säga att jag klart förespråkar rådande ordning: Senaste inlägget överst - på grund av att jag snabbt vill kunna läsa det sista som har skrivits i ämnet. Eftersom jag läser alla inlägg kontinuerligt i ämnen som intresserar mig har jag inget behov av att börja läsa "allt från början", så att säga.

Fredrik, för min del behöver ni inte ändra något.

#60
2011-07-08 13:24

Nu kom vi från ämnet här, men.. jag håller med kapten och leifer. Nu får man direkt upp senaste kommentar och slipper bläddra.

Vill man följa hela debatten, så är det ju bara att klicka till "sista" och börja därifrån.

Så, behåll nuvarande ordning.

#61
2011-07-08 14:19

Det har tidigare föreslagits att motorcyklar skulle ha pulserande halvljus (körljus) och många byggde sådant på sina hojar ... helt klart att den syntes tydligare och att den inte då förväxlades med en långsam moped. Tyvärr fann myndigheterna att detta skulle vara olagligt :o/
.
Roy; kommentars-ordningen är bäst som den är, det omvända gäller i forumet som dock har andra funktioner till att ta mej till senaste och aktuella inlägg ...

#62
2011-07-08 22:56

Hm, intressant att flera nu förespråkar den rådande sorteringsordeningen. Det var helt annorlunda för en tid sen.
Kan i alla fall konstatera, som jag skrev, att med den ordning jag förespråkar så krävs endast en klickning (och möjligen en skrollnig) för att komma till det senaste inlägget. Som det nu är så krävs det åtskillga klickningar och skrollningar om man vill följa inläggen från början - eller ens återfinna det man läste senast.

#63
2011-07-11 09:21

Jag håller med Roy. När man som jag varit borta över helgen och vill "läsa in sig" på en del långa trådar, så är det krångligt att läsa "bakifrån".

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.