Nästa artikel
Nytt grus ger fler stenskott
Nyheter

Nytt grus ger fler stenskott

Publicerad 16 maj 2011 (uppdaterad 17 maj 2011)
Antalet spräckta bilrutor har ökat med nära 30 procent i år, visar ny statistik. En ny typ av grus tros vara orsaken.

Mellan januari till april i år registrerades 37 541 glasskador av försäkringsbolaget If. Det är 29 procent fler jämfört med motsvarande period för åren 2008 till 2010.

– Vi har sett fenomenet på många håll. Småsten som ligger på vägarna efter vinterns halkbekämpning. När de flyger iväg blir det som en projektil mot bilrutan, säger Dan Falconer, motorexpert hos If.

Dan Falconer menar att den bakomliggande orsaken är en ny typ av grus som använts i halkbekämpningen.

– Man undrar vad nyttan är med det större gruset när bilarna skadas. De enda vinnarna verkar vara glasfirmorna som har fått betydligt fler kunder, säger han.

Statistiken från If visar också på stora skillnader över landet. I Västra Götaland var ökningen av glasskador 58 procent, medan den i Stockholm och Skåne var 30 procent. I landets norra delar noterades en liten minskning.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-05-16 12:37
JOCA_1

Tjaa, vissa bilar har ju också ENORMA vindrutor, så förutom stenkrosset med sina knivskarpa kanter (inte så mycket "äkta" grus det där) så kanske det har med saken att göra också? Den där statistiken från If med olika siffror i olika landsdelar kanske skulle förklaras också? Vad är orsaken till den? :)

#2 • Uppdaterat: 2011-05-16 13:41
Konrad Bärnevik (ej verifierad)

Breda däck, konstig konstruktion av bilen och inga stänkskydd. Plus att det är populärare än någonsin att ligga precis bakom bakdelen på bilen framför.

Där har vi anledningarna.

#3 • Uppdaterat: 2011-05-16 13:48
Konrad Bärnevik (ej verifierad)

Ökad användning av oljegrusvägar och då den efterföljande lagningen av dessa är en av de största anledningarna.

Oljegrus gör bilar törstigare, det håller sämre, bullrar mer o s v. Men kortsiktigt blir Transportstyrelsen en vinnare av att snåla. Idioti!!!

#4 • Uppdaterat: 2011-05-16 14:50
Raymond K (ej verifierad)

Varför inte införa de enkla billiga och stenskottsskyddande bakre stänkskydden igen?

#5 • Uppdaterat: 2011-05-16 14:58
pope

Stenskott kommer ofta från den mötande bilen, eller...

#6 • Uppdaterat: 2011-05-16 16:58
rolfeborg

Den typ av grus som används på vintervägarna har en storlek som passar precis in i däcksmönstret. Jag har observerat att stenarna följer med bilarna ut på motorvägen där de lossnar från däcken när man acclererar på påfarterna.
Personliga rekordet i mottagna stenskott är 19 st på 2 månader på E18 mellan Kallhäll och Bromma. Ändå håller jag medvetet långt avstånd till framförvarande.
Stänkskydd skulle säkerligen hjälpa en bra bit. Man blit trött på att byta ruta. Har man ruta med regnsensor är dessutom självrisken högre.
Glasmästarna har glada dagar kan man tänka.

#7 • Uppdaterat: 2011-05-16 16:59
Raymond K (ej verifierad)

Jag tror det är glasmästarna som betalat bilfabrikanterna för att sluta montera stänkskydd.

#8 • Uppdaterat: 2011-05-16 19:33
HakFri

Som nån annan redan antytt: stenskott får man nog för det mesta av mötande bilar. Eller, som hände mig en gång, möte med en grusbil som körde med toppat flak och ingen presenning över. Hur kan sånt fortfarande vara tillåtet...?

#9 • Uppdaterat: 2011-05-16 19:50
Konrad Bärnevik (ej verifierad)

Själv åker man bil med pansarglas.

MVH von Bärnewiik

#a • Uppdaterat: 2011-05-16 20:30
Roger Skagerström

Som jag tidigare funderat över. Stänkskydd gör nog inte så mycket, så länge det inte är vidriga stänkLAPPAR som släpar i marken. Men har åkt bakom lastbilssläp som har en sådan "gardin" som hänger längs med hela bakre balken och det kommer sten från dom ändå.

Stenar som flyger rakt bakåt kan rimligtvis inte komma från den plats på bakdäcket där stänklappar sitter, då de vid detta område färdas uppåt och då flyger upp i hjulhuset alternativt underredet på bilen. De stenar som flyger bakåt måste lämna bilen typ de första 4-5 centimetrarna höjdmässigt för att komma ut bakom bilens överhäng. Kanske att dessa studsar i bilen och sen ner i backen och sen upp igen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.