Nästa artikel
Volvo V60 DRIVe – rapport från provkörningen
Direktrapport

Volvo V60 DRIVe – rapport från provkörningen

Publicerad 5 april 2011 (uppdaterad 6 april 2011)
Volvo V60 DRIVe ger gott om kraft och klassas samtidigt som miljöbil. Erik Rönnblom rapporterar direkt från provkörningen.

Vi Bilägares Erik Rönnblom befinner sig utanför Göteborg för att stifta bekantskap med Volvos senaste miljöbil.

– Jag kör Volvos nya miljöalternativ till V60 med en vidareutvecklad fyrcylindrig dieselmotor på 1,6 liter. För att minska friktionen i motorn har man gått från 16 ventiler och två kamaxlar till två ventiler per cylinder och en kamaxel. Samma motor finns också i C30, S40 och V50.

– I V60 blir koldioxidutsläppet 119 gram per kilometer. Den klarar ju därför miljöbilsgränsen på 120 gram och blir skattebefriad i fem år.

Hur är den att köra?
– Den känns trevlig att köra, den ger ett bra vridmoment på 270 newtonmeter vid 1 750 varv per minut och 115 hästkrafter. Innan motorn anpassades var effekten 109 hästar, så DRIVe-varianten har blivit lite starkare.

– Jag tycker också att motorn passar bra i den här bilen. Toppfarten är 190 km/tim, men det får man ju ändå inte köra i Sverige så det räcker gott och väl.

Hur är förbrukningen?
– Jag nådde strax över halvlitern efter att ha kört några mil, 0,53 liter/mil, medan Volvo anger 0,45 liter/mil vid blandad körning. Våra tester har tidigare visat att Volvo ligger ganska nära den angivna förbrukningen.

– Volvos tekniker säger också att man kan köra lite hårdare utan att öka förbrukningen så mycket. Bilen har dessutom stopp/start-system som kan slås på med en knapp och energiåtervinning som laddar batteriet så fort föraren släpper upp gaspedalen.

Går bilen att skilja från vanliga V60?
– Enda skillnadenär att grillen blivit lite mer tätad för att släppa in mindre bromsande luft.

Vad kostar den?
– Från 267 000 kronor. Jag tror att det blir ett intressant alternativ.

Läs hela provkörningen av Volvo V60 DRIVe i Vi Bilägare nummer 6/2011. Tidningen finns i butik från 19 april och kommer till prenumeranter från 13 april.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60 DRIVe?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-04-05 15:09
Storknut (ej verifierad)

Ytterligare en bilmodell som kommer att passa den breda massan bilköpare i Sverige och internationellt. Bakluckan kanske i all ärlighet inte är den största men hur ofta gör man det? Vid de fåtalet tillfällen kan man faktiskt sitta lite trängre mot att i gengäld få åka - köra - ståndsmässigt!

#2 • Uppdaterat: 2011-04-05 15:10
Granlund (ej verifierad)

Jag finner flera skäl att välja en Prius framför denna kombi.

1. Större bagage i Prius
2. Snålare
3. Lika snabb 0-100, snabbare 0-50
4. Japansk kvalite och oslagbar driftsäkerhet
5. Köra på el i låga farter är tyst och mysigt
6. Inga partiklar som är farliga för människan
7. Ingen kamrem eller partikelfilter som är dyrt att byta
Men det finns en nackdel, Prius är 500kr dyrare :-)

#3 • Uppdaterat: 2011-04-05 15:37
FLAC

finns en annan nackdel också: Prius är ju sjukt ful! denna är rejält snygg...

#4 • Uppdaterat: 2011-04-05 16:24
BMW_4ME

Prius är betydligt snyggare. Volvo är ju bara tråkiga.

#5 • Uppdaterat: 2011-04-05 16:25
Thommys

Granlund, du glömde automatlådan. Volvon går inte ens att få med automat.

#6 • Uppdaterat: 2011-04-05 20:05
humor

De finns ingen som väljer mellan v60 o prius. Löjlig jämförelse. Snarare väljer man mellan a4, 3-serien eller v60.

#7 • Uppdaterat: 2011-04-05 20:22
Emme

En prius väljer man väl knappast för utseende.
Dock tycker jag detta är betydligt mer bil.
Om jag skulle vara ute efter ett A till B fordon hade dock kanske Toyota varit ett alternativ.

#8 • Uppdaterat: 2011-04-05 20:37
BMW_4ME

Det är ju precis det Volvo är till för, att flytta sig från A till B utan att bry sig om hur.
Och att spekulanter av A4 och 3-serie skulle välja Volvo är ju bara en önskedröm av Volvosäljare.

#9 • Uppdaterat: 2011-04-05 20:42
snabb95

Läste i TV att med 1,6 liters motorn skulle partikel-filtret bytas var 12000:e mil på bilar med manuell låda medan bilar med automatlåda inte hade någon bytesintervall. Varför är det så?
Intressant att se att det går lika bra eller bättre med en kamaxel och två ventiler per cylinder. Är fyra ventiler bara ett modenyck, lika som de fläskbreda däcken på 17" fälgar när 15" fälgar i alla avseenden passa mycket bättre på en bruksbil.

#a • Uppdaterat: 2011-04-05 20:49
mendefera (ej verifierad)

snabb95@ 4v/cylinder är ingen modenick som du säger det har funnits sedan 1912 då peugeot GP var först i världen i sin racing bil. men 8v är att föredra för enkelhetens skull samt lågvarvs egenskaper som ger mer vridmoment.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.