Nästa artikel
Ett sanslöst svindleri!
Ledare

Ett sanslöst svindleri!

Publicerad 27 april 2010 (uppdaterad 24 september 2010)
Fusk och slarv, på gränsen till rent bedrägeri, är tyvärr vardagsmat på våra bilverkstäder. Och inte har det blivit bättre med åren.

Resultatet av den senaste i raden av Vi Bilägares återkommande verkstadsundersökningar är riktigt beklämmande.

Av fem undersökta verkstäder var det ingen som till fullo utförde det arbete man lovat kunden. Märkesverkstädernas servicemonopol är sedan några år upphävt och konkurrensen från flera obunda verkstäder som Mekonomen, Meca, Autoexperten och AD Bildelar har ökat.

Det föll sig därför naturligt för våra verkstadstestare att syna dessa aktörer i sömmarna och ställa dem mot en auktoriserad verkstadskedja.

Valet föll på Bilia, som dessutom ingår i det frivilliga kvalitetssäkringssystemet Kontrollerad Bilverkstad, KBV. Resultatet är entydigt. Det spelar ingen roll var du lämnar in bilen, du blir hur som helst blåst och får betala för arbeten som aldrig utförs.

Vi betalade mellan 2 300 och 6 600 kr för servicen på våra bilar och rätteligen borde en del av de pengarna betalas tillbaka till oss.

Nu överlever vi säkerligen den förlusten men när man tänker på hur många bilar som servas varje dag på de runt 10 000 verkstäder som finns i vårt land inser man att det som pågår i själva verket skulle kunna kallas ett gigantiskt svindleri.

En snabbkoll med några verkstäder visar att den kostnad man tar ut för till exempel en ljusinställning rör sig om max ett par hundralappar. Det behöver alltså inte röra sig om många fejkade ljusinställningar på varje verkstad för att de ska handla om hundratals miljoner per år. När man räknar på det sättet är det lätt att bli konspiratorisk.

Är fusket satt i system och sker det med verkstadsägarnas goda minne?

Nej, det är inte vad vi tror, snarare är det stressen och frestelsen att ta genvägar när tiden inte räcker till som är boven i dramat. Det är ett välkänt faktum att nio gånger av tio är det inget fel på ljusinställningen och detsamma gäller lufttrycket. Varför inte ta en rövare? Verkstäderna har onekligen en del att ta itu med.

Den första åtgärden vore att banta antalet kontrollpunkter i de ofta onödigt svulstiga serviceprogrammen och lägga de punkter som sällan behöver åtgärdas som tillval för kunden. Bilägaren vet ju bäst själv om ljuset behöver justeras och begär man att få det som en extraåtgärd blir den säkert också utförd.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (5)
#6 • Uppdaterat: 2010-05-07 15:18
Klara (ej verifierad)

Vi lämnade in vår Toyota Prius på service i höstas för att displayen har krånglat. Verkstaden hittade inget fel, men problemet blev bara värre. Nu när vi ville byta in bilen så var det tydligen fel och det skulle kosta 21 000 !!! De kan inte laga den och det finns ingen begagnad att få tag på.....vi har alltså köpt en en-gångs-bil alltså. Dåligt !!!

#7 • Uppdaterat: 2010-09-28 22:04
Mariette (ej verifierad)

Lämnade in min VW Golf 2007 eftersom ESP slutat att fungera + att passagerardörren inte gick att öppna. När jag lämnade bilen sa jag att de skulle kontakta mig under dagen ang kostnaden kring allt detta. Ingen ringd upp så jag fick själv ringa verkstaden dagen efter och då sa de att felet med dörren var åtgärdat och detta kostade 5000! Jag blev arg och sa att jag inte hade de pengarna just nu och att de skulle ha ringt mig ang kostnaden. Jag behövde bilen, men fick inte "ut den" om jag inte betalade! Kanske är det för att jag är kvinna(?) för när min man blev rasande och sa till verkstan att återställa allt med dörren (ESP felet var inte åtgärdat men skulle kosta 20 000kr, självrisk 5000) sen lämnade vi bilen på annan VW verkstad. DEN verkstaden lagade dörren på "goodwill" eftersom bilen var såpass ny. ESP kostade mig 5000 i självrisk. Jag litar inte på NÅGON verkstad!

#8 • Uppdaterat: 2011-01-21 09:20
789 (ej verifierad)

På min frus Toyota Avensis -06:a skramlade det ena framhjullagret vid ca 6000 mil. Det resulterade i att ToyotaCenter i Stockholm bytte BÅDA lagren trots att det bara var det ENA hjullagret som hade skurit. Hon blev heller inte uppringd utan de reparerade utan att berätta att de bytt ett hjullager extra. Att dessutom ta hutlöst betalt är väl det man skall räkna med som Toyotaägare. Därefter har hon slutat att lämna in Toyotan på sk "auktoriserad" Toyotaverkstad och använder en vanlig bilmek som reparerar och servar bilen enl serviceprotokoll till ett betydligt lägre pris i Gävle där vi har ett fritidshus.