Nästa artikel
Vindrutetorkare problem för Volvo
Nyheter

Vindrutetorkare problem för Volvo

Publicerad 4 december 2009 (uppdaterad 19 september 2012)
Ett datorfel i Volvomodellerna S80, V70 och XC70 gjorde att vindrutetorkarna kunde stanna. 1 923 bilar har nu återkallats.

I april återkallade Volvo 1 923 bilar av modellerna S80, V70 och XC70. S80 av årsmodell 2007 samt V70 och XC70 av årsmodell 2008.

–  En bugg i bilens centraldator gjorde att torkarna kunde stanna, säger Bo Larsen, presschef för Volvo Personvagnar.

En läsare som Vi Bilägare talat med råkade i somras ut för problemet, men på ett annorlunda sätt. Läsarens vindrutetorkare startade istället för att stanna – trots att det var 25 grader varmt, molnfritt och vindstilla. Vindrutetorkarna gick inte att stänga av, inte ens genom att ta ur nyckeln ur tändningen.

– Vi anger att vindrutetorkarna kan stanna som skäl till att vi återkallar. Det är det som är säkerhetsproblemet, säger Bo Larsen.

Nu är alla bilägare kontaktade och problemet är åtgärdat genom en uppgradering av mjukvaran.

Diskutera: Har du råkat ut för problemet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-12-04 16:09
Pelle (ej verifierad)

Vilken ny nyhet...

#2 • Uppdaterat: 2009-12-04 16:39
Fredrik Diits, Vi Bilägare (ej verifierad)

Vad jag kan minnas har detta inte rapporterats om, dessutom hittar jag inget om denna återkallning efter några snabba sökningar.

Därför skriver vi nu om detta.

#3 • Uppdaterat: 2009-12-04 17:55
Kenneth (ej verifierad)

Har en Volvo XC70 D5:a, diesel, av 2007 års modell som nu gått 12 000 mil där jag inte haft det enda fel på bilen. Den fungerar absolut klanderfritt och drar bara runt 0,70 liter per mil. Den heter BHZ316 och jag är oerhört nöjd med Volvon!

#4 • Uppdaterat: 2009-12-04 21:24
Gigolo (ej verifierad)

Grattis Kennert du är väl en av de få att ha en felfri Volvo Grattis

#5 • Uppdaterat: 2009-12-04 22:49
Kenneth (ej verifierad)

Gigolo:
Jag har anledning att tro att du bara har ett syfte och mening med ditt agiterande och det är är lobba för tex Toyota under pseudonym. Jag kan berätta att jag innan denna Volvo XC70 -07:a hade en Volvo XC70 -04:a med dieselmotorn D5:a som vi körde i drygt 24 000 mil utan några större problem. Så den nuvarande Volvo XC70 är på intet sätt ett undantag, utan Volvo är verkligen en oerhört bra bil med ett otroligt bra andrahandsvärde. Jag kan berätta att min kusin har en helt ny Toyota Avensis av 2010 års modell som drar ca 1,1 -1,2 liter per mil medan min stora rejäla Volvo XC70 bara drar runt 0,70 liter per mil. Tror du att min kusin, Anders, är nöjd med sin Toyota? Nix!

#6 • Uppdaterat: 2009-12-04 23:59
garagemekarn (ej verifierad)

Volvo 240 hade en märklig och rent av dålig konstruktion av torkartransmisionen. Volvo 740/940 hade en riktigt bra konstruktion av torkartransmisionen lätt att fixa med. Vet inte orsaken till denna artikeln men verkar va elproblem.
Kan bara konstatera att volvo 740/940 var banbrytande riktiga äkta volvos på sin tid som dessutom är både tuffa och snygga. Modellerna håller än idag och uppskattas bland hemmamekare.
Jag gillar även skarpt PV'n och duetten fast 740/940 är dom bästa volvos som nånsin har tillverkats. så är det bara

#7 • Uppdaterat: 2009-12-06 12:51
Lennart (ej verifierad)

Utan att ta för stora ord i debatten, så är Volvo INGEN DÅLIG BIL, men och nu kommer det: DET ÄR INGEN BRA BIL HELLER, det är en NORMALBIL...
Så har de flesta kund, bilägar-underökningar kommit fram till i AUTO-Index, BilQ m.fl. i Sverige och t.ex Tyskland
När många bilägare får sagt sitt så talar resultatet för sig.
1.SUBARU 2. BMW 3. Toyota osv.
sedan får naturligtvis var o en ha sin egen tro på mirakel eller tänka med hjärtat.
Vi som jobbar inom fordonsbranchen, sysslar med att så långt möjligt leverera DET MARKNADEN VILL HA.
lennart
fordonsingenjör

#8 • Uppdaterat: 2009-12-06 15:54
Samuel (ej verifierad)

Lennart:
OM du är motorinjenör som du påstår borde du veta att det är skillnad mellan förväntad kvalitet och upplevd kvalitet. Köper man en Volvo för 300 000 är den förväntade kvaliten högre än om man köper en Toyota för 250 000 kr. Har sedan tex den dyrare Volvon ett fel är acceptansen lägre för det än om den billigare Toyotan skulle ha samma fel. Allt baserat på att betalar man mer för en vara skall det vara färre fel än på den billigare varan trots att det oftast i realiteten är så att antalet fel är fler på Toyotan än tex Volvon men det accepterar man baserat på priset man betalat. Man accepterar helt enkelt fler fel på en billig Toyota än en dyrare Volvo och det är, par ce, inte så att Volvon är sämre än Toyotan men accepansen dvs förväntan är högre på Volvon och därför blir man mer dysfonserad på Volvon än Toyotan. Allt enligt det som man kallar för prisfaktorprincipen.

#9 • Uppdaterat: 2009-12-06 22:49
Simon (ej verifierad)

Kenneth det vore ju intressant om du kunde lägga ut numret på denna Avensis 2010 som enligt dig drar 1,1-1,2 liter milen, eftersom jag har möjlighet att kolla upp detta och i så fall gärna hjälper din kusin......
Ingen ny Avensis ska komma upp i dom siffrorna om du inte har husvagn efter...
Jag kör Rav4 med en tidigare variant av samma motor, den är inte lika bränslesnål som den nya och min bil har högre luftmotstånd större hjul och är tyngre, den kör jag utan problem under 0,85 blandad körning...... Långresa har jag landat på 0,76....

#a • Uppdaterat: 2009-12-07 10:37
Hanzzon (ej verifierad)

Samuel, Där har du helt fel i dina teorier kan jag upplysa dig om.
Jag jobbar med att serva/reparera både Volvo och Toyota varje dag och kan upplysa dig om att Toyota-ägarna är oerhört mycket mer krävande ägare med högre förväntningar än vad Volvo-ägare generellt är.
Detsamma gäller kunder till de flesta Europeiska bilarna, där accepterar man i mycket högre utsträckning fel på sina bilar och betalar vackert utan protester för fel och brister medans Toyota-ägarna oftast gnäller över småsaker som att dom fått byta glödlampa tre gånger på fem år och liknande och tycker detta är dåligt, man är helt enkelt mycket mer bortskämmda och har mycket högre förväntningar på kvalitén på sina bilar, så ser det ut i verkligheten hos oss som jobbar med både Volvo och Toyota-kunder...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.