Nästa artikel
Testförarnas förväntningar på nya långtestbilarna
Långtest

Testförarnas förväntningar på nya långtestbilarna

Publicerad 2024-01-01 06:35 (uppdaterad 2024-01-02 16:38)
Det är stor bredd på 2024 års långtestbilar – från Sveriges billigaste bil till en dyr Mercedes. Här är testförarnas förväntningar.

2024 års långtest innehåller en spännande duell mellan Sveriges billigaste bil och den billigaste elbilen. Därtill kryddas uppställningen med lyxiga Mercedes E-klass och två japanska hybridsuvar. Här kan du läsa mer om årets långtestbilar.

Fredrik Diits Vikström

Redaktionschef

Bilarna som kostar under 200 000 kronor är utrotningshotade. Det ska bli intressant att följa en av de sista, Hyundai, för att se vad en billig bil går för 2024. Jag tror att den räcker långt. MG är dubbelt så dyr men ändå den billigaste elbilen. Att batteriet inte räcker så långt lär bli ett problem men annars hoppas jag att MG har lärt sig ett och annat från senast vi ägde märket. Toyota är drabbad av design och verkar inte helt praktisk men borde stå för ett tryggt ägande. Honda och Mercedes är beprövade modeller som med sina höga prislappar har höga förväntningar att leva upp till.

Anders Helgesson

Testredaktör

Hyundai i10 visar att det även 2024 går att få otroligt mycket transportlösning till en sansad peng. På pappret är i10 en toppkandidat. Kort räckvidd och långsam laddning, MG 4 lär bli årets hackkyckling. Mercedes E-klass blir sannolikt årets mesta långdistansare. Pallplacering i långteststallet 2024? Absolut, men seger? Väl beprövad teknik gör att Toyota C-HR lär rulla genom 2024 klanderfritt men frågan är hur det är ställt med märkes akilleshäl: kupébuller. Honda CR-V:s praktiska form och fina utrymmen sänder långtestvinnarvibbar. 

    Klas Skarin

    Eftermarknadsreporter

    Billigt och bra innebär tyvärr ofta billigt och sämre. Förhoppningsvis kan Hyundai och MG bevisa motsatsen trots ett rejält kliv nedåt i storlek (i10) och upplevd kvalitet (MG 4). Honda CR-V mot Toyota C-HR blir en japansk uppgörelse i konsten att bygga snålast hybriddrivlina, vettiga bilar när laddhybridernas räckvidd på el känns för kort. Mercedes är ett rejält kliv upp i storlek och förhoppningsvis även i kvalitet – är den fortfarande kungen av kombibilar trots att vi köpt Sveriges mest snikutrustade E-klass?

      Nils Svärd

      Testredaktör

      Jag lockas av årets bredd på laguppställningen. Från nonsensfria Hyundai i10 till präktiga Mercedes E-klass. Jag inbillar mig att den senare passar min bilsmak perfekt, eller lurar jag mig själv? Honda är inne i en stark formkurva och CR-V kan kanske blidka min skepsis mot högbyggda suvar. Toyota är regerande långtestmästare med Corolla Cross men kan roliga C-HR liva upp de problemfria förväntningarna MG 4 är det mest osäkra kortet. Det kommer bli fisk eller fågel – knappast mittemellan.

      Tommy Wahlström

      Testchef

      Jag gillar Mercedes basmodeller och tycker en del av charmen går förlorad när bilarna lastas med AMG-plast och lila interiörbelysning. De enda excesser vi valt till vår nya E-klass är rattvärme och tonade rutor. Det blir härligt! Jag gruvar mig inför perioden med kortkörande MG. Blir det ens möjligt att åka på helgutflykt? Jag gläds åt möjligheten att få spaka Hyundai manuellt (det var några år sedan sist), ser fram mot resor till återvinningscentralen med storlastande Honda och vardagshänget med supersmidiga och spektakulärt designade Toyota C-HR.

      Ämnen i artikeln

      Kommentarer till artikeln (37)

      • 2024-01-09 20:27 MC Bra poänger och lite det…
      • 2024-01-09 18:41 Axa skrev: Mc Det har sagts…
      Läs kommentarer och diskutera

      Missa inget från Vi Bilägare

      Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.