Nästa artikel
Toyota C-HR ny långtestbil: Mycket att leva upp till
Långtest

Toyota C-HR ny långtestbil: Mycket att leva upp till

Publicerad 29 december 2023
Hybridcrossovern Toyota C-HR är en av de nya långtestbilarna. Den har mycket att leva upp till.

Detta är en av fem nya långtestbilar som Vi Bilägare testar under 2024. Du kan läsa om alla modellerna här.


Vi Bilägares unika långteststall har nått den 36:e upplagan. Varje år köper vi in fem nya modeller som vi anser är extra intressanta att granska under ett år med fördjupande specialtester och vardagens vedermödor. 

I samma pengahärad som MG 4 hittar vi hybridsuven Toyota C-HR. Den ömsar skinn inför 2024 och likt föregångaren ståtar uppföljaren med en spännande linjeföring. När Toyota inte lägre tar in den nya Prius-generationen till Sverige är det C-HR som får representera det senaste i hybridväg som Toyota kan erbjuda. 

Vi har valt den minsta motorversionen på 1,8 liter som börjar på 350 900 kronor. Med Style-utförande samt Teknikpaket blir det till slut med ett tydligt övertramp på 400 00o-sträcket.

De senaste åren har vi haft flera olika hybridbilar från Toyota, men detta blir första gången vi stiftar bekantskap med den femte generation av 1,8-litershybriden. Jämfört med den Corolla Kombi 1,8 Hybrid vi körde långteståret 2020 har elmotorn bytts ut till en starkare pjäs som kan ge mer stöd högre upp i fartregistret. Totaleffekten har ökat från 122 till 140 hästkrafter.

Det blir spännande att jämföra totalekonomin på förmodat snåla C-HR mot elbilen MG 4 som har liknande utrymmen. Efter åratal av problemfria Toyotabilar i långtest har C-HR mycket att leva upp till. Någon gång måste väl även en Toyota bli drabbad av ett fel? Kanske är denna gång 2024?

Toyota C-HR 1,8 Style
  • GRUNDPRIS: 383 900 kr.
  • Tillval: Teknikpaket 12 000 kr, pärlemorvit metalliclack 11 500 kr, avtagbar dragkrok 10 540 kr, lastbågar 3 350 kr, vinterhjul ContiVikingContact 7 dubbfritt 23 500 kr.
  • TESTBILENS PRIS/skatt: 444 790/3 891* kr.
  • GARANTIER: 3 år nybilsgaranti, 3 år vagnskadegaranti, 12 år rostskyddsgaranti, 3 år vägassistans.
  • MÅTT: Längd 436/bredd 183/höjd 156 cm. 
  • Tjänstevikt/maxlast/MAX dragvikt: 1 535*/395*/725 kg.
  • MOTOR: Bensinhybrid, tvärställd fyrcylindrig, volym 1 798 cm3, max effekt 98 hk (72 kW) vid 5 200 v/min, max vridmoment 143 Nm vid 3 600 v/min. Elmotor, permanentmagnet, 95 hk (70 kW), 185 Nm. System: 140 hk (103 kW), i.u Nm.
  • KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, steglös automatlåda (CVT).
  • DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,8 l/100 km*. CO2-utsläpp 108 g/km*.
  • PRESTANDA: Toppfart 175 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 9,9 s (fabriksuppgifter).
  • EURO NCAP:S KROCKTEST: Ej testad.
  • VIB:S BETYG: Ej testad.

*Preliminära uppgifter.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (56)

  • 2024-01-01 02:56 Förklaringen?
  • 31 december 2023 Snooker: Suck, Gott Nytt på…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.