Nästa artikel
Mercedes E-klass ny långtestbil: Dyr trots snikutrustning
Långtest

Mercedes E-klass ny långtestbil: Dyr trots snikutrustning

Publicerad 31 december 2023
Med en hög prislapp och relativt påver utrustning anländer Mercedes instegsmodell E200 till långteststallet. Hur klarar den årets utmaningar?

Detta är en av fem nya långtestbilar som Vi Bilägare testar under 2024. Du kan läsa om alla modellerna här.


Vi Bilägares unika långteststall har nått den 36:e upplagan. Varje år köper vi in fem nya modeller som vi anser är extra intressanta att granska under ett år med fördjupande specialtester och vardagens vedermödor. 

Den dyraste bilen i samlingen är nya Mercedes E-klass. Detta är första gången vi äger en klassisk bakhjulsdriven Mercedes. Vi har försökt att hålla utrustningen så enkel som möjligt, en utmaning som sätter karaktären på prov. Den 22 sidor långa tillvalslistan innehåller många frestelser men vi besinnade oss med minsta motorn, dragkrok, tonade bakrutor och vinterpaket. Inget pynt eller prål – bara en E-klass. 

En E 200 i mitten av 2020-talet betyder 48 volts mildhybridsystem där en elmotor på 23 hästkrafter assisterar bensinmotorn på 204 hästar. Kraften når bakhjulen via en niostegad automatlåda. Räcker det för att vara relevant på marknaden i dag? När över 600 000 kronor lämnat vårt konto är förväntningarna höga. E-klass har inte råd att sätta minsta fot fel.

Årets långteststall har alltså ovanligt stor spännvidd. Från Sveriges billigaste bil till dyra Mercedes E-klass. Från bensindrift via mildhybrid och fullhybrider till ren eldrift. Drivning på framhjulen, bakhjulen eller på alla fyra.

Snart vet vi vilken av de fem bilarna som klarat av utmaningarna bäst. Ni följer resan i tidningen och på webben. Häng med!

Leverans i nybilshallen. LZF 91F är ännu omedveten att den ska bli testbil. Nu börjar ett år med granskning av både bilar och kundservice.

Mercedes E200 Avantgarde
  • GRUNDPRIS: 589 900 kr.
  • Tillval: Vinterpaket 4 950 kr, tonade bakrutor 5 350 kr, avtagbar dragkrok 13 400 kr, lastbågar 4 313 kr, vinterhjul ContiVikingContact 7 dubbfritt 32 500 kr.
  • TESTBILENS PRIS/skatt: 646 100/9 406 kr.
  • GARANTIER: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 30 års rostskyddsgaranti, 4 år vägassistans.
  • MÅTT: L 497/B 190/H 150 cm. 
  • Tjänstevikt/maxlast/MAX DRAGVIKT: 1 932/608/2 100 kg.
  • MOTOR: Bensin mildhybrid 48-volt, längdmonterad 4-cylindrig med turbo, volym 1 999 cm3, effekt 204 hk (150 kW) vid 5 800 v/min, vridmoment 320 Nm vid 1 600–4 000 v/min. El: 23 hk/205 Nm.
  • KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrift, nioväxlad automatlåda.
  • Deklarerad FÖRBRUKNING: 6,7 l/100 km. CO2-utsläpp 153 g/km.
  • PRESTANDA: Toppfart 231 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 7,5 s (fabriksuppgifter).
  • EURO NCAP:S KROCKTEST: Ej testad.
  • VIB:S BETYG: Ej testad.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (46)

  • 2024-01-04 10:43 40-talisten skrev:…
  • 2024-01-02 15:20 Axa skrev: AL Hur och när…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.