Nästa artikel
Honda CR-V ny i långteststallet – lovar låg förbrukning
Långtest

Honda CR-V ny i långteststallet – lovar låg förbrukning

Publicerad 30 december 2023
Honda utlovar en relativt låg förbrukning i hybridversionen av nya CR-V. Det och mycket annat ska vi testa under långteståret 2024.

Detta är en av fem nya långtestbilar som Vi Bilägare testar under 2024. Du kan läsa om alla modellerna här.


Vi Bilägares unika långteststall har nått den 36:e upplagan. Varje år köper vi in fem nya modeller som vi anser är extra intressanta att granska under ett år med fördjupande specialtester och vardagens vedermödor. 

Den sjätte generationen Honda CR-V har vuxit en decimeter på längden och sträcker nu ut sig på 471 centimeter. Det stora bagageutrymmet sväljer 587 liter under insynsskyddet.

Nya CR-V erbjuds endast som hybrid, med eller utan laddmöjlighet. Vi har köpt en vanlig hybrid i fyrhjulsdriven version för 499 900 riksdaler, inklusive panoramaglastak. Vi har fattat tycke för Hondas senaste hybridsystem i Civic och den mindre suven ZR-V, men kommer tongångarna vara lika positiva när systemet ska driva stora CR-V? Trots mekanisk fyrhjulsdrift och hög kaross utlovas en relativt låg förbrukning.

Hondas AWD-system har också en del att bevisa. När vi ägde en CR-V 2013 gav vi fyrhjulsdriften syrlig kritik. Honda skyndade fram en förbättring strax därpå men har man gjort läxan rätt denna gång månntro?

Honda CR-V 2,0 AWD Elegance
  • GRUNDPRIS: 499 000 kr.
  • Tillval: Pärlemorvit metalliclack ”Diamond Dust” 12 000 kr, avtagbar dragkrok 11 390 kr, lastbågar 4 390 kr, gummimattor 1 460 kr, vinterhjul Conti-VikingContact 7 dubbfritt 24 900 kr.
  • TESTBILENS PRIS/skatt: 553 140/9 142 kr.
  • GARANTIER: 3 år/10 000 mil nybilsgaranti, 3 år vagnskadegaranti, 10 år rostskyddsgaranti för chassidetaljer (5 år avgassystem, 12 år kaross), 3 år vägassistans, 5 år/10 000 mil batteri.
  • MÅTT: Längd 471/bredd 187/höjd 168 cm. 
  • Tjänstevikt/maxlast/MAX dragvikt: 1 877/473/750 kg.
  • MOTOR: Bensinhybrid, tvärställd fyrcylindrig, volym 1 993 cm3, max effekt 148 hk (109 kW) vid 6 100 v/min, max vridmoment 189 Nm vid 4 500 v/min. Elmotor, 184 hk (135 kW), 335 Nm. System: 184 hk (135 kW), 335 Nm. 
  • KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, steglös automatlåda (CVT).
  • Deklarerad FÖRBRUKNING: 6,6 l/100 km. CO2-utsläpp 151 g/km.
  • PRESTANDA: Toppfart 187 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 9,4 s (fabriksuppgifter).
  • EURO NCAP:S KROCKTEST: Ej testad. 
  • VIB:S BETYG: Ej testad.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (51)

  • 2024-01-29 19:47 Ja synd att Honda verkar…
  • 2024-01-01 22:38 Hua .. Här luktar provision…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.