Nästa artikel
Sommartest: Toyota Avensis
Långtest

Sommartest: Toyota Avensis

Publicerad 9 september 2016 (uppdaterad 9 september 2016)
Toyota Avensis upplevdes som seg i omkörningarna.
Toyota Avensis rullar tystast av alla långtestbilar, men det sävliga temperamentet vid omkörningar är riskabelt.
Semesterresa för hela familjen i ”nya” Avensis skulle inte behöva vara något problem. Framför allt rullar bilen tyst, tystast av alla i långtestet. Det är värt mycket, liksom att bilen även med last känns spår- och sidvindsstabil. Utrymmena är också bra, särskilt noteras det helt plana golvet för baksätespassagerarna. Tre i bredd går därför minst lika bra som i Audi, mittbältet är dessutom fäst i ryggstödet. Stolarna fram ser ganska enkla ut men ger bra stöd på långresan. Med last i bilen arbetar fjädringen följsamt, ”färden planar ut” som en testförare noterade, men med bara förare och en passagerare i bilen har upphängningarna svårare att suga upp ojämnheter och hålor – fjädringen ”stampar” i låg fart. I undanmanövertestet med full last (492 kg), takbox inräknad, kränger Avensis rejält och visar en udda växling mellan över- och understyrning. När bilen börjar sladda i knappt 75 km/tim släpper bromsarna trycket bak och trycket på de främre ökar – bilen understyr. Ett mycket tydligt antisladdsystem griper dock in och bemästrar det hela så att bilen trots allt rinner igenom utan konrivningar. Det känns och ser värre ut än det egentligen är.

Motorn och själva körningen är största problemen med Avensis. Att bilen är långsam ”upp till hundra” må vara hänt, värre är det med omkörningsaccelerationen. Inte ens när vi pinade bilen till det yttersta satte den nämnvärd fart och vid omkörning på hög växel befarade vi att flygfältet inte skulle räcka till… Det är snudd på farligt när en bil har så sävligt temperament. Olikt andra Toyota har Avensis dessutom diffust kopplingsingrepp och är närmast svårkörd, åtminstone när man ska iväg från trafikljusen.
Toyota Avensis

Plus: Låg ljudnivå, bästa klimatanläggningen, bra utrymmen, stabil på vägen.
Minus: Tråkig och extremt trött motor, motspänstig koppling, långsamt multimedia.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-09-09 10:23
adzam

Pinsamt av Toyota att inte ha starkare motorer har själv kört bilen...ruskigt trött

#2 • Uppdaterat: 2016-09-09 11:10
L. Mäkinen

Hur kan man åka på semesterresa med hela familjen och packning med så låg lastvikt?

Man kan alltid göra valet att inte köra om när man har en trött bil.

#3 • Uppdaterat: 2016-09-09 11:44
Styggavargen

I huvudet på Toyota .... vad är hästkrafter? Var det inte så en reklam på radion som lät något åt det hållet. Hade en Avensis 06:a (gen II), bra och hållbar bil med bra komfort, dock trista motorer. Ville byta upp mig generation 3 men det gick inte, de hade inte förbättrat inredningen nämnvärt och fortfarande bara 2 bensin motorer som är väldigt lika i antalet hästkrafter och volym. Toyota biter sig fast med sina sugmotorer och CVT vad jag förstått, och det funkar inte för mig att ha en bil som blir så tråkig. Tyvärr, hade gärna fått bli en Avensis igen, den är snygg utanpå men kunde även där gjorts lite bättre med mindre antal indelningar med rutor. Positivt att kardantunneln är borta, förstår inte varför inte biltillverkarna kan ta bort den helt... bara i vägen. Grundkonceptet på bilen är bra, men kunde förfinats och gjorts lite mer attraktiv. Nya motorer och helst med en hybrid variant... då hade saken varit 100% klar för min del och köpt direkt!

#4 • Uppdaterat: 2016-09-09 11:45
Simon no1

Kör man en bil med en 1,8 liters motor så gör man inte omkörningar på hög växel, svårare än så kan det inte vara, jag kör själv med samma motor för fjärde året men då kopplad till CVT som ser till att man inte gör omkörningar på högsta växeln, har funkat hur bra som helst just på grund av att man vet att man inte köpt ett fartmonster, jag har till och med gjort flera omkörningar med 1600kg husvagn efter bilen utan problem

#5 • Uppdaterat: 2016-09-09 11:48
pinjong

Vet inte vilken motor nämnda Avensis har, men lösningen för att klara tung last och/eller hög dragvikt har hittills stavats Diesel. Så om den möjligheten försvinner blir det antagligen fler "intressanta" semesterturer i framtiden...

#6 • Uppdaterat: 2016-09-09 12:33
johnkommentar

2.0 har nästan samma data men den är annorlunda att köra med mer botten vid tex omkörning. Har ägt kombis av alla avensisgenerationer och håller med om diffus koppling i III. Även plastig inredning jmf II:an. III:an har också löjligt kort avstånd mellan de fasta takräckesfästena om man ska frakta tex en kajak... och väldigt låg frigång. Också svår att backa, ingen sikt... II:an var klart bullrigast. I:an är egentligen bästa bilen tycker jag, extremt funktionell, driftsäker och trevlig att köra, upplevelsen är att den rullar snabbt och lätt. Men gammal nu förstås.

#7 • Uppdaterat: 2016-09-09 13:07
Vidstige

Är väl ca 150 hästar om man varvar motorn. Vet inte VIB hur man gasar?

Med det inte sagt att turboladdat är trevligare men man får väl förstå vad man köpt.

Avensis finns med dieselmotor från Bmw, hade varit mer relevant för test och "piggare" då, dvs mer kraft från låga varv.

Plus för bra ljudisolering i alla fall. Nåt som Toyota annars kritiserats hårt för i jämförelse med t.ex. VW.

#8 • Uppdaterat: 2016-09-09 13:10
HT19

Snacka om sömnpiller!

#9 • Uppdaterat: 2016-09-09 13:15
olvildrajv

Hur kan man ens få för sig att köra om utan att växla ner??

#a • Uppdaterat: 2016-09-09 14:30
Styggavargen

olvildrajv, knappt vits med att växla ned... deras 1.8 och 2.0 motor har inget drag, så enkelt är det. Bättre att planera omkörningen, med fart bakifrån...så fick jag köra med min 06:a med automatlåda, lönlöst att försöka sig på någon snabb omkörning, och i många fall struntade man köra om för att man visste hur seg bilen var.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.