Nästa artikel
Långtestrapport: Skoda Octavia
Långtest

Långtestrapport: Skoda Octavia

Publicerad 20 januari 2015 (uppdaterad 20 januari 2015)
Nu är 2014 års långtest avslutat och summerat. Efter drygt 17 000 mil kan vi nu presentera verklig förbrukning, kostnader och åsikter om de fem bilar som redaktionen ägt under ett år. Först ut är Skoda Octavia.
Skoda Octavia sätter knappast känslorna i svall på körsugna chaufförer. Men den tjeckiska kombin har andra kvaliteter och är en av marknadens mest genomtänkta och sympatiska familjebilar just nu. Vi Bilägares långtestlag föll för Skodans vardagsduglighet och fyra av fem förare rankade den som bäst i test.

Testförarnas kommentarer:

Niklas Carle
– Förnuftigheten själv bjuder inte på några pulshöjande resor. Men den är så genomtänkt att den ändå förtjänar ett högt betyg.

Calle Carlquist
– En av marknadens vettigaste vardagsbilar. Skodan kan förgylla vilken gråmulen novemberdag som helst.

Fredrik Diits Vikström
– Kanske inte någon direkt glädjespridare, men helrätt för alla som vill ha en praktisk, allsidig och förnuftig familjekombi. 

Erik Rönnblom
– En trevlig, rymlig och praktisk bil för överkomliga pengar. Skoda blir min etta, trots vissa tveksamheter kring byggkvaliteten. 

Mikael Schultz
– Jag sätter Skoda i topp. Den har det mesta man kan begära av en vettig familjekombi. Men jag skulle välja bort DSG-lådan!

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia?
Skoda Octavia Combi Elegance 1.2 TSI DSG 7

3 731 mil



Pris, kr: 227 100

Förbrukning, l/100 km: 6,4

Bränslekostnad/mil, kr: 9:28

Värdeminskning/mil, kr:24:71

Värdeminskning procent: 40

Servicekostnad/mil: 0:86

Seviceintervall mil/år: 3 000/2

Faktisk milkostnad, kr: 39:56

Vägd milkostnad (jämförsiffra beräknad på 4 000 mil): 37:71



Plus:

Generösa innerutrymmen, bekvämt baksäte, smarta kombifunktioner, bästa barnbilen, genomtänkta smådetaljer, tydlig förarmiljö, säker väghållning, bra rostskydd, vettiga ägarkostnader.  



Minus:

Havererad koppling, småryckig automatlåda, ”ospännande” framtoning, på gränsen till undermotoriserad, långsam kupévärme, stötig fjädring (lätt lastad).

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-01-20 16:11
Axelman

Styggavargen: Min tes för optimal balans mellan motor och bil är 100 hk och 200 nm per 1000 kg. Då får man en pigg bil som också går snålt.
...
Dvs en bil som väger 1250 kg ska ha 125 hk och 250 nm. Då orkar den med sig själv även med packning och det går att göra säkra omkörningar.

#9 • Uppdaterat: 2015-01-20 17:10
hultarn

Säkert en "nuftig" bil som kan vara ett alternativ för många.

Den har förbrukat 0,64, men vad är den deklarerad till? Och vad visar färddatorn? Kan ju vara intressant i dessa tider.

#a • Uppdaterat: 2015-01-20 17:28
Optimus

Tur att det finns andra bilar att välja bland, känner inte för någon "nuftig" bil som Octavian.
Kör hellre Crossover/SUV.
Måste man välja Octavia så blir det en Scout.