Bild
Nästa artikel
Volvo XC90 i sin exklusivaste version, T8 Inskription från 745 900 kronor. Den här Volvon är knappast en folkbil.
Volvo XC90 i sin exklusivaste version, T8 Inskription från 745 900 kronor. Den här Volvon är knappast en folkbil.
Förhållandevis låg vikt och avancerade hjulupphängningar ger fina köregenskaper.
Förhållandevis låg vikt och avancerade hjulupphängningar ger fina köregenskaper.
Att det här är den exklusiva laddhybriden T8 avslöjas av de dubbla, fyrkantiga avgasrören. XC90 T8 lanseras i sommar och kombinerar den fyrcylindriga bensinmotorn med två elmotorer och ett litium jon batteri. Batterikraften räcker till maximalt fyra mils utsläppsfri eldrift.
Att det här är den exklusiva laddhybriden T8 avslöjas av de dubbla, fyrkantiga avgasrören. XC90 T8 lanseras i sommar och kombinerar den fyrcylindriga bensinmotorn med två elmotorer och ett litium jon batteri. Batterikraften räcker till maximalt fyra mils utsläppsfri eldrift.
Provkörning: Volvo XC90 D5 AWD Momentum (2015)

Provkörning: Volvo XC90 D5 AWD Momentum (2015)

Provkörning

Volvos ambition med nya XC90 har varit skyhög; bilen skulle bli säkrast och miljövänligast i sin klass. I många avseenden har man lyckats men det finns detaljer som väcker frågor.

Nervös? Ja, jag borde väl vara det egentligen, säger Volvo personvagnars vd Håkan Samuelsson när jag springer ihop med honom i samband med första provkörningen av nya XC90. 

– Om det här spricker så är det nog kört med allt, konstaterar Samuelsson torrt. Fast det tror jag inte att det gör! 

Vi ska provköra den första helt nya Volvon på väldigt länge.  Instrumenteringen är helt ny, tydlig och fungerar väldigt bra. Där mätarna vanligen brukar sitta är det kolsvart. Nyckelfritt tändningslås är standard och motorn startas med ett vred på mittkonsolen. Då tänds också de digitala instrumenten.  Rattspakarna är nya och betydligt mindre plastiga i känslan än de gamla. Överlag är interiören väldigt elegant i de topputrustade bilar vi får provköra. Massor av läder, fina sömmar, eleganta träinläggningar och skön, distinkt och dyr känsla i knappar och rattar. 

Åkkomforten är hög. Testbilarna är utrustade med luftfjädring som sväljer varje ojämnhet utan att bilen blir sladdrig. Motorljud och vindbrus är väl dämpade. Styrningen är lätt och snabb men inte särskilt känslig. Det är tydligt att Volvo prioriterat komfort framför krispiga köregenskaper även om XC90 absolut inte känns stor. Utan protester slinker den lätt runt även tvära böjar i hög fart. 

Allra gladast att ratta är XC90 med den motorsvagaste versionen D5. Dieselmotorn trycker ut ett respektingivande vridmoment som sätter god fart på ekipaget. Laddhybriden T8 erbjuder förstås ännu snabbare acceleration men batteri och elmotorer höjer vikten med dryga 200 kg vilket känns bakom ratten.  


På mittkonsolen sitter en av de stora nyheterna, Volvo Sensus, den pekskärm från vilken man styr klimatanläggning, mediefunktioner och diverse undersystem. Tack vare Sensus har man kunnat reducera antalet fysiska knappar. Skärmen visar fyra olika ”bilder” som man växlar mellan med en svepande gest, ungefär som man manövrerar en läsplatta. Tanken att ersätta vanliga knappar med tryckkänsliga skärmar är inte ny och Volvo inte ensamma. Men frågan är om en pekskärm är lättare att använda än en vanlig knapp? Jag tvivlar men möjligen är det en vanesak.

Säkerhet är Volvos paradgren.  En stor del av säkerhetsburen runt passagerarna är byggd i presshärdat borstål, det hårdaste stål som nu finns på marknaden. Autobroms som upptäcker och bromsar för cyklister och gångtrafikanter i mörker är standard. Vänstersvängsbromsen är en annan nyhet. Om föraren försöker svänga vänster trots möte, slår bilen själv till bromsarna och undviker därmed en olycka. Nytt är också elektriska bältessträckare samt stolar som skyddar mot ryggradsskador.

Jämfört med föregående generation XC90 har den nya bilen 13 cm längre axelavstånd. Det ger bättre utrymme för såväl passagerare som bagage. Alla stolar är nya och i framsätet sitter man förträffligt. Passagerarplatserna i sätesraderna två och tre utgörs av individuella stolar. Längst bak räcker takhöjden för upp till 170 cm långa passagerare. Sittdynan i andra raden är kortare än i framsätena men duger även för vuxna tack vare att man sitter ganska högt och slipper ha benen vikta som fällknivar. En brist är att det inte finns någonstans att stoppa undan bagageutrymmets insynsskydd. Därmed blir det problem om man får två oväntade passagerare som vill åka med. 

D5 och T6 har smidig åttastegs automatlåda och fyrhjulsdrift från Haldex som standard. Även om frigångshöjden är respektabla 24 cm är detta inga terrängbilar. Här finns inga lågväxlar eller låsbara differentialer. Kunderna till XC90 ägnar sig inte åt terrängkörning. Däremot färdas de ofta i stadstrafik och där kommer återigen bilens smidighet till sin rätt. Den känns betydligt mindre och lättare än vad faktabladet förespeglar. För att förbättra sikten har Volvo flyttat ned backspeglarna till dörrsidan. Det öppnar upp sikten kring vindrutestolparna.

Av de 50 000 bilar som ska byggas i år är 16 000 redan beställda. Kombinationen av säkerhet, komfort och miljöhänsyn är svårslagen. Kunderna lär bli nöjda om bara de lär sig hantera den där pekskärmen. 

FAKTA Volvo XC90 D5 AWD Momentum

PRIS, FRÅN KR: 554 000.
MODELL:  5-dörrars 7-sitsig suv.
SÄLJSTART: Maj (beställningsbar). 
MÅTT, CM: L 495/B 200,8 (infällda speglar)/H 178.
MARKFRIGÅNG, CM: 23,8
TJÄNSTEVIKT, KG: Från 2 078.
MAX DRAGVIKT, KG: 2 700.
MOTOR: Fyrcylindrig diesel. Dubbla turbo. Volym 1 969 cm3. Max effekt 225 hk vid 4 250 v/min. Max vridmoment 470 Nm från 1 750 v/min.  
KRAFTÖVERFÖRING: 8-stegs automatlåda. Konstant fyrhjulsdrift Haldex. 
PRESTANDA: Toppfart 220 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,8 s. 
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,7 l/100 km blandad körning.
CO2-UTSLÄPP: 149 g/km.
KONKURRENTER: Audi Q7, BMW X5,  Mercedes ML, Lexus RX 450h.

Vad nytt?
Helt ny bil.
För vem?
50 000 suvkunder över hela världen.   

Plus:
Säkerhet, komfort, förbrukning.
Minus:
Pekskärm kräver tillvänjning. 

 


 

Kommentarer

#1
2015-03-10 12:23

Svårt att lära gamla hundar sitta?

Dagens generation är uppfödda med minst en pekskärm i näven och för dessa kommer pekskärms och röststyrda enheter att vara vardagsmat och inte orsaka några problem.
Något som för övrigt kommer att sitta i de flesta bilar inom en snar framtid.

Volvo behöver inte vara oroliga, att bilen redan är en succé vittnar mängden förhandsbeställningar om, de flesta har inte ens provkört den än...

#2
2015-03-10 12:45

Pekskärmen sitter där p.g.a. att det är en billig lösning. Värmefördelning, temperatur, stolsvärme, slagning av telefonnummer och några andra funktioner görs med fördel med vred och knappar.

I övrigt ska det bli spännande att lösa första riktiga testet av denna bil. Jag tror att den kommer att få bra recensioner.

#3
2015-03-10 13:04

Haha, 12 meters vändradie och smidig i stadstrafik?. Möjligtvis är den smidig trots att den väger 2 ton. Helt ärligt, är detta framtiden.... allt tyngre och större bilar. Bredden ökar hela tiden på nya bilar och p-platserna måste nog på sikt göras om. Höjden påverkar sikten för oss med vanliga personbilar. Hoppas denna SUV trend dör på något sätt. Inget effektivt sätt att öka både vikt och luftmotstånd på bekostnad av miljön (ökade utsläpp). Nu när biltillverkarna erkänner att dessa SUV:ar inte ens är tänkta att köras i terräng finns inte ens detta som ett argument varför vi skall ha dessa monster på vägarna. MPV är en annan sak, praktiskt och mycket lastvolym sett till storlek och vikt så dessa tycker jag fyller ett visst behov av att de finns, men SUV har inga bra egenskaper alls som inte en personbil eller MPV skulle kunna klara av att uppfylla på mycket bättre sätt.

#4
2015-03-10 13:50

XC90 väcker habegär men jag väntar till dess Volvo släpper en mindre bil med samma plattform.
Här finns en presentation av flera olika varianter av XC90:
https://www.youtube.com/watch?v=vJB-ufK9eho

#5
2015-03-10 14:21

Jag tycker att Styggavargen har många bra tankar i sitt inlägg: Tolv meters vändradie? Och från två tons vikt? Det här känns bara så fel. Och höjden, ja ... Det är ju helt hopplöst att hamna bredvid en sådan här bil i till exempel en korsning för man ser ju ingenting! Och precis som Styggavargen skriver: När biltillverkarna erkänner att dessa SUV:ar inte ens är tänkta att köras i terräng finns inte ens detta som ett argument varför vi skall ha dessa monster på vägarna - och framförallt inte inne i stan! Och så denna lilla mopedmotor ... Hur länge håller den? Och konstant fyrhjulsdrift? Suck. Och för att nu ta bara ett exempel på järnåldersdesign á la 1970-tal: De yttre backspeglarna monterade i hål i dörrarna! Och för denna dinosaurie vill Volvo ha FRÅN 554 000. Det är som jag har sagt flera gånger nu: Volvo har länge försökt prissätta sig in i premiumsegmentet, och tyvärr verkar marknaden svälja denna bluff. Från 554 000 ... Till och med en Mercedes E-Klass med 4Matic kan ju fås för rena reapriset i sammanhanget. Den här Volvon är säkert en jättefin bil att åka i men den är på totalen bara så ONÖDIG och FEL!

#6
2015-03-10 15:13

Volvo får alltid bra recensioner i Sverige i tester, men varför gå efter tester? Är det inte man själv som ska ha bilen? Det kan inte vara avgörande med ett test, inte för mig iallafall. "Tänk själv!"

#7
2015-03-10 16:06

Den väger inte 2 ton, den väger 2,3 ton.... Och det är uppgiven vikt, undrar vad den väger i verkligheten?
Släpets maximala totalvikt blir bara 600 kg med vanligt körkort.
Vansinnigt!

Skönt i vart fall att de övergivit den knasiga "svävande" mittkonsollen.

Den här ska vara en hybrid, men ändå kostar den 5552 kr i vägskatt... märkligt.

#8
2015-03-10 17:53

Onödig bilmodell eller inte, det är den här typen av bilar vi kunder efterfrågar och kunden har ju alltid rätt så tillverkarna rättar sig naturligtvis efter det, korkade vore de väl annars.

Det har klagats mycket på vikten för Volvo men samma gäller för Q7, X5, Touareg och MB GL, med andra ord så väger en bil i denna klass en hel del.

Volvo har i alla fall försökt vara lite politiskt korrekta och stoppat in modesta motorer i XC90 och inte satsat på stora, törstiga och tunga åttacylindriga motorer.
Men då får de bannor för det med, är det inte för stort och tungt så är det inte tillräckligt stort och tungt...

#9
2015-03-10 18:58

hultarn:
Finns väl inte en bil i denna storleksklass som har högre dragvikt än 600-700 kg på vanligt B-kort. I allmänhet gäller ju idag, pga bilarnas högre vikt, att ska man dra ett lite större släp får man ta utökat B-kort eller BE.

#11
2015-03-10 19:16

Jag säger det igen: Det är ju en jäkla tur att jag har alla körkortsbehörigheter. Jag kan sätta mig och köra i praktiken allt på hjul och har så också gjort, lantbrukarson som jag är från början.

c k, vi vet ju hur de där förbrukningssiffrorna ser ut i verkligheten. Du kan lugnt räkna med att överförbrukningen stiger med kvadraten av vikten. Ska vi gissa på att 5,7 l/100 km blir 8,6 l/100 km vid verklig körning (plus 50 procent, alltså)? Om det räcker ...

#12
2015-03-10 19:18

Sitter ju en moppemotor i den så inte så konstigt att den drar under litern:)
Sätt i en redig V8 så får du upp den också runt litern!
220 i toppfart känns b!

#14
2015-03-10 19:35

Prestigelös, Du har rätt... det gäller inte bara XC90, utan hela segmentet "riktiga" SUV's. Det är klumpiga, tunga och höga. De passar inte riktigt in med vanliga personbilar tycker jag. Höjden på den är en sak som indirekt sätter säkerheten ur spel på vanliga bilar, speciellt i sidokollisioner. Tyngden är ett annat problem som för med sig massor med nackdelar. Trots alla nackdelar (som jag inte orkar rada upp för de är så många) köper alla SUV för att de är rädda. Vem vågar åka runt i en praktisk kombi bil med en vikt på 1200-1400 kg när folket köper stora SUV's på 1900 kg och uppåt?. Detta kommer att eskalera. Tänk om utvecklingen kunde gjort att vi istället fick fordon som var lättare, säkrare och som vägde ungefär lika mycket som att om kollisionen är ett faktum delar man på krockenergin och båda parter överlever.

#16
2015-03-10 21:26

Hultarn mfl. man får alltid dra minst 750 kg.

#17
2015-03-10 22:24

c k: blir skatten så mycket lägre än idag? *förvånad*

#19
2015-03-10 23:52

Bilen ser ut som det första svenska "dollargrinet" på länge. Hoppas man som småbilsägare slipper krocka med den.

#20
2015-03-11 08:23

@John2008

Om det är någon bil man som småbilsägare ska krocka med så är det nya XC90...de har tänkt på dig också ;)

#21
2015-03-11 09:23

Vadå, kör småbilen under XC90 och kommer ut hel på andra sidan? Jag tror att en bil på 1300-1400 kg blir mos helt enkelt, med svåra skador som följd alternativt dödsfall. XC90 väger 1 ton mer, och de åkande kommer antagligen att överleva utan större blessyrer. Antagligen kommer småbilen att få ta minst 75% av krockenergin. Helt ärligt tror jag Volvo är medvetna om detta och därför anstränger de sig inte att få ner vikten på deras modeller för att just ur krocksäkerhetssynpunkt är tyngden en fördel då man låter motparten ta de mesta av smällen. Volvo V40 som jag tycker är en småbil väger 1500 kg...alltså antagligen 200-300 kg mer än andra märkens motsvarande modeller med samma storlek.

#22
2015-03-11 10:01

Styggavargen:
Största anledningen till att Volvos bilar väger mer är att de tar krocksäkerhet på största allvar. Och nej, givetvis utövar de inte krocksäkerhet genom att bara göra bilen tyngre. Hur tänker du? En kaross som tål att krockas med ur alla möjliga vinklar och scenarion, inte bara EuroNCAPs standardtester, kostar vikt. Det är inte svårare än så.

#23
2015-03-11 11:32

Tunga lastbilar och bussar utför bara c:a 8 % trafikarbete jämfört med personbilar. Ändå är de inblandade i hälften av dödsolyckorna som drabbar personbilspassagerarna. Under åren 2007-2010 inträffade 15 dödsolyckor mellan lätt lastbil och personbil. I dessa dog 2 personer i den lätta lastbilen. I 13 olyckor dog 20 personer i personbilen.
Det är ju bra att Volvo försöker att minska skadorna i singelolyckor, men skulle man sätta in säkerheten i de mindre modellerna så skulle säkerheten också väga mindre.
För att säkerheten skall fungera gäller det att man använder bältet. I USA känner man sig tryggare i en SUV så det är procentuellt dubbelt så många som åker ut ur fordonet i en olycka i en SUV än i en personbil.

#24
2015-03-11 11:48

Bra automatväxellåda från Toyota/Aisin har den...........

#25
2015-03-11 12:12

Jag tror inte på nya XC90. Det är alldeles för svaga motorer. Den kommer inte att sälja bra i USA bland män iallafall tror jag inte. Hybridlinan med en elmotor som gör den fyrhjulsdriven känns inget vidare. Tror inte att den kommer att säljas särskilt bra i USA.

#26
2015-03-11 13:34

månssons, låt oss utveckla min teori lite. Vi jämför Volvo V60 (ca 1700 kg) mot en Seat Leon (ca 1200 kg). Dessa bilar är hyfsat jämstora. EuroNCAP gav båda 94% i testet "Skydd av Vuxna". Varför väger då en Volvo så mycket mer? Om det är som du säger, säkerheten som väger... men då borde teoretiskt Seat:en ha en dålig säkerhet per automatik då den väger 500 kg mindre. Jag är övertygad om att man kan bygga säkra bilar som är lätta bilar. EuroNCAP testar krocken med den egna vikten och även lätta bilar kan få höga poäng. Givetvis kommer den som sitter i en Seat som krockar den där V60 hamna i ett mycket sämre läge än den som åkte i Volvo V60:n. Min utgångspunkt här är att vi borde inte ha bilar som skiljer alltför mycket i vikt för då kan man ta EuroNCAP värdena och kasta i papperskorgen, de betyder egentligen inget alls. XC90 skulle kunna ha 60% i EuroNCAP och ändå blir det säkrare att sitta i den när man krockar med en bil i 1200-1500 kg klassen. Många stora SUV's och Pick-up:er saknade mycket av säkerhetsutrustningen då man ansåg att man satt ganska säkert när de smällde. Idag så utrustas SUV:ar med mycket mer krockutrustning mot förr, fler krockkuddar och krockgardiner osv.

#28
2015-03-11 16:33

Ett annat sätt att förstå viktens betydelse: Under de senaste 5 åren har c:a 750 personer dött i personbilar.
Under samma period har bara 2 dött om man haft en släpvagn eller husvagn kopplat till bilen. Det ser alltså ut som även lättare bilar klarar sig bra om man får lite extra vikt.

#29
2015-03-12 06:46

Jag har gått in och redigerat en kommentar. Tänk på att hålla en god ton när ni diskuterar.

#30
2015-03-12 09:19

Styggavargen:
Men som jag poängterade i mitt förra inlägg så kostar det vikt att klara FLER typer av krockar än de som EuroNCAP utför. Givetvis får även Seat höga betyg i EuroNCAP, de vet ju precis hur krocktestet ser ut och kan designa bilen därefter.

Det intressanta är när det kommer krocktester som tillverkarna inte är beredda på, som small overlap-krocktestet (20% av fronten) i USA. Volvo satte högsta betyg, även med gamla XC90 - att jämföra med majoriteten av bilmodellerna, inklusive premiumtyskar, som i regel fick underkänt eller på sin höjd betyget marginellt.

Volvo hade sedan länge haft en förstärkt balk vid framhjulet som gjorde att ingenting trycktes in i kupén. Har de nu sådana här förstärkta delar över hela bilen, för att klara verkliga krockar galant, så kostar det som sagt vikt.

#31
2015-03-12 10:44

månsson, om du refererar till "Small Overlap" testet som IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) i USA som gör sådana tester så fanns många småbilar med högsta betyg. Tex Honda Civic, Golf och Mazda 3 senaste versionerna (årsmodell 2015). Om nu vikten skulle öka i den grad som du nu säger så skulle äldre modeller väga flera hundra kilo mindre...inte sant? Jag är fortfarande inte övertygad om att säkerhet måste betyda att bilarna bli så tunga som i Volvo's fall. De är medvetna om att vikten spelar roll i hur utgången blir när man krockar och gör inget aktivt för minska vikten på sina modeller. Volvo har istället lagt kraften på att göra sina motorer mer effektiva. Det är min personliga tro just nu. Om någon kan övertyga mig om annat, inga problem jag lyssnar intresserat på era funderingar i frågan. Jag vill själv veta nämligen. Just nu spretar det mycket i bilindustrin, samtidigt som tillverkare lägger kraft på att minska vikten på modeller för att spara bränsle släpper vi ut stora tunga SUV's i andra änden som har helt motsatt effekt på miljön ur alla synvinklar (miljö, krocksäkerhet osv). Luften är fri och gratis och alla behöver den ren ifrån gifter, att då skita ner den onödigt med tunga SUV's verkar helt fel anser jag. Alla följer tyvärr efter denna SUV trend nu och det innebär ökade utsläpp i förhållande till om alla valt en vettig kombibil istället.

#32
2015-03-12 10:39

c k, Volvo äger ingenting, de ägs av kineser i form av företaget Geely :)

#33
2015-03-12 11:55

Jag får se om jag kan skriva några rader här senare. Men fram till dess: Redan på 800-serien konstruerades fronten så att den skulle klara "Small Overlap". Anledningen är att olycksdata visade att det var en vanlig olyckstyp. Volvo bygger nämligen sina bilar baserat på verkliga olyckor. Inte efter några tillrättalagda prov. Även Whiplash-skyddet utvecklades efter samma princip. Volvos skydd är fortfarande det mest effektiva av alla och har därför också lägst skadeföljd ute i olyckorna. Samma sak med en ny innovation som sitter i XC90 - som skall minska på ryggskador. Det är en konsekvens av uppföljningen av verkliga olyckor.

Jag vågar också påstå, att en ny XC90 inte bara är säker för de som åker i den. Den är också många gånger "säkrare" än flertalet småbilar för både oskyddade trafikanter och cyklister. Redan hos XC60 har vi sett att skadeföljden är oerhört låg. Hittills inte en enda dödsolycka! Med nya XC90 kommer denna trend att fortsätta.

Jag återkommer i eftermiddag

MVH AL

#34
2015-03-12 12:41

AL, om du kollar på de flesta bilar...ta nästan vilket märke som helst (utom Volvo då) så ser du att ifrån 1997 och framåt har de klarat "Front moderate overlap" med godkänt betyg (högsta betyg). Där kan man inte säga att 800-serien sticker ut, den klarade detta testet precis lika bra som andra märken och modeller. Däremot så höjdes kraven till "small overlap" testet, och detta ställde givetvis mycket högre krav på utformningen av bilen för att den skulle klara av detta testet. Tror inte ett dugg på att Volvo inte skulle titta på tester och se vad som händer och analysera fram nya tekniska lösningar för att klara av testen med godkänt resultat. Däremot håller jag med om att Volvo satar mycket på säkerheten, och alltid gjort för att det varit ett försäljningsargument för att bilköpare inte ens skulle vilja se åt ett annat håll. Risken nu är att Volvo blir frånåkta ifrån andra bilmärken när det gäller säkerhet, det är inte helt otänkbart. Tack för ordet.

#35
2015-03-12 12:56

AL, XC60 fick 48% i EuroNCAP på fotgängarskyddet, min Skoda Octavia 66%. Ganska markant skillnad, eller hur!?. Min personliga uppfattning om XC60, stor och tung, klumpig och kan knappt lasta något. Nog den största och tyngsta "lilla" bil som finns på marknaden idag...1900 kg med 450 liter lastkapacitet, mindre än en Skoda Fabia kombi...

#36
2015-03-12 13:16

Volvo V40/V60 har Volvo däremot lyckats bra på fotgängarskyddet såg jag, höga poäng. Kanske har lite med att göra med att dessa är lägre i fronten och risken är mindre för skador. En del SUV's har fått rätt höga poäng så man kan inte direkt dra några logiska slutsatser om höjden skulle spela roll. XC60 är en äldre modell (släpptes 2008) och rent säkerhetsmässigt har det hänt massor dessa åren som gått. Eftersom XC60 blivit jättepopulär så vore det bra för alla om den kunde få högre poäng i fotgängarskyddet.

#37
2015-03-13 09:14

Det här är intressant läsning som snart presenteras på VIB hemsida.

http://www.vibilagare.se/autoindex/autoindex-ger-eko-over-varlden

#38
2015-03-13 15:07

Vad är det för slätstruken bil. Inte en designkåt människa kan väl mena att den är en fröjd för ögat. På sidorna är den slätstruken och vad är det för skärmar? Ser ut som en dino från krita. En Jeep som den alltid sett ut med rädsla för att bli skitig om tassarna. `Min Volvo suv är så stor att jag inte hade råd med metallic -lack´ kommer det låta för alla stressade som vill va en uppdaterad asadyrkare som känner sej för fin för att bila över gränserna till verkligheten i söder. Varför ska alla köra kejsarens nya kläder när bilen hålls till godo för alla jänkare. Har du sett jeansen på en amerikan? Samma 80-tals brallor som alltid gällt, -tryggt så det är stötande. Det är farligt att försköna denna bil som redan är gammal och aldrig blir innovativ med de förutsättningarna som likt de som gör ett varv på Fonus gör. Många dras med som saknar källkritik och liknar tiden förr då man sa till sin granne: -du röstar väl `rätt`´....

#39
2015-03-13 15:19

Nej, designen är verkligen inte någon höjdare på denna Volvo, man kan ju tro att det är en VW när den ser ut som ett glasvatten. Men mycket av tekniken är det säkert inget fel på, men designen............

#40
2015-03-14 20:05

En GL smäller högre framför garaget,

#41
2015-03-19 08:47

Kan meddela att jag sett en XC90 med D5 Twin Engine i Trollhättan. Bilen var lite diskret märkt med "Test Vehicle". Så kanske inte helt otroligt att denna hittar till XC90 med?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.