Bild
Nästa artikel
Provkörning: Volvo XC90
Provkörning: Volvo XC90
Provkörning: Volvo XC90
Provkörning: Volvo XC90
Provkörning: Volvo XC90
Provkörning: Volvo XC90

Provkörning: Volvo XC90

Provkörning

Som en av de första biltidningarna i världen har Vi Bilägare provkört nya Volvo XC90. Här är ett utdrag ur rapporten.

Volvos ambition med nya XC90 har varit skyhög; bilen skulle bli säkrast och miljövänligast i sin klass. I många avseenden har man lyckats men det finns detaljer som väcker frågor.
 
– Nervös? Ja, jag borde väl vara det egentligen, säger Volvo personvagnars vd Håkan Samuelsson när jag springer ihop med honom i samband med första provkörningen av nya XC90.
– Om det här spricker så är det nog kört med allt, konstaterar Samuelsson torrt. Fast det tror jag inte att det gör!

Läs också: Historien om succén Volvo XC90
 
Vi ska provköra den första helt nya Volvon på väldigt länge.  Instrumenteringen är helt ny, tydlig och fungerar väldigt bra. Där mätarna vanligen brukar sitta är det kolsvart. Nyckelfritt tändningslås är standard och motorn startas med ett vred på mittkonsolen. Då tänds också de digitala instrumenten.  Rattspakarna är nya och betydligt mindre plastiga i känslan än de gamla. Överlag är interiören väldigt elegant i de topputrustade bilar vi får provköra. Massor av läder, fina sömmar, eleganta träinläggningar och skön, distinkt och dyr känsla i knappar och rattar.
 
Åkkomforten är hög, köregenskaperna fina och utrymmena generösa men vi har också invändningar! Läs mer om dem i hela provkörningen som du hittar i Vi Bilägare nr 3. Finns i din kiosk den 24 februari!

Diskutera: Vad tycker du om XC90?

Kommentarer

#1
2015-02-12 12:40

Svenssons våta dröm... Men mest avgörande är väl hur den slår i USA och det ska bli intressant att se om köparna dör kan tänka nytt vad det gäller motorerna.

#2
2015-02-12 13:12

Måste väl snart vara hundrade gången man ser artiklar på XC90, orka...!!!!

#4
2015-02-12 13:33

Ännu en terrängbil utan terrängegenskaper. Totalt onödig bil, ska du inte köra i på ensliga skogsvägar eller dra tungt köp en V70 istället. Ska du det köp en med riktig fyrhjulsdrift och lågväxel. Dessa stadsbilar är totalt meningslösa som jag ser det.

#5
2015-02-12 15:16

Med över 16,000 beställda så lovar det gott för Volvo!

#6
2015-02-12 13:53

Dollargrin framme... men 4-cylindriga motorer undertill. För mycket SUV, för lite annat.

#7
2015-02-12 14:16

Är inget Volvo-fan alls men som svensk så hoppas jag naturligtvis på att denna blir en hit; både för företagets fortlevnad och för vårat lands skull. Trist att det finns svenskar som uppenbarligen hoppas på det motsatta. Samma visa var det ju under Saabs långa dödskamp... Men sorry alla dödgrävare; den här kommer att sälja en masse.

Nåväl, inte jättesnygg exteriört kanske men den har iaf fall en front som inte ser ilsken ut som de tre premiumtyskarnas motsvarigheter. Stilig invändigt dock, men själv är jag lite skeptisk till att allt ska skötas från pekskärmar.

#8
2015-02-12 14:26

Gillar inte bilmodellen och den är för dyr tycker jag. Har läst pris någonstans på omkring 500.000.
Men det finns säkert en hel del som bara måste köpa denna bilen och det är bra för Volvo. Volvo skrattar säkert hela vägen till banken.

#9
2015-02-12 14:42

Gillar normalt inte SUV:ar, men denna Volvon är fantastiskt snygg tycker jag.

#10
2015-02-12 14:54

Denna bilen kommer att sälja som smör för folk som har råd. Ganska konstigt, förr köpte man en sportbil för att visa att man har pengar, idag är det Landrover eller någon annan stor onödigt stor och dyr SUV. Gillar inte alls utvecklingen med SUV och fyrhjulsdrift som pågår. Onödiga utsläpp. Dessutom skyms sikten för oss med vanliga personbilar. Det känns också som när vi kommer upp i XC90 storlek på SUV:arna så pratar vi över 2 tons vikt för att antagligen 95% av tiden transportera en person som antagligen skall åka till sitt kontorsarbete.

#11
2015-02-12 16:17

Den blir populär i Sverige och förmodligen i hela Europa för de fåtal som har råd. Om inte några oväntade problem dyker upp med kvaliteten. Och det är väl bra så. Marknaden i USA och ev. Kina är dock ett frågetecken, där är det fortfarande svårt med 4-cylindriga motorer i lyxbilar.

#12
2015-02-12 19:08

Simon no1...detta är ett av de största svenska industriprojekten genom tiderna. Om du inte är intresserad varför klickar du och kommenterar artiklarna?

Orka med sådana kommentarer som dina är svårt.

#13
2015-02-12 19:30

Det som jag tycker är roligt med den här bilen är att Volvo får bygga den på en helt egen plattform. Det är inte en Ford, Mitsubishi eller något annat i grunden, utan en ny "äkta" Volvo - och det var länge sen sist.

#14
2015-02-12 20:04

Interiören ser ut att vara väldigt ombonad med sin skandinaviska design. Tors hammare strålkastarna gör så att exteriören får lite karaktär. Hoppas att XC90 har fått bättre styrrespons än förra generationen XC90 för enligt mitt tyckte så hade den lite väl sävlig styrrespons.

#15
2015-02-12 21:16

En V8 under locket hade suttit fint!!

#17
2015-02-12 21:57

Jänkarna får nog svårt att acceptera bristen på cylindrar... Men jag gillar den! :)

#18
2015-02-13 08:29

Jag tror nog att farhågorna om att XC90 skulle vara undermotoriserad för den så viktiga amerikanska marknaden kommer på skam.

I en tid då hybrider värderas mer än motorvolym så har nog Volvo en förmodad storsäljare i T8 modellen, speciellt då i USA där folk har börjat gå ner i motorstorlek.

#19
2015-02-13 08:46

Vacker som en vårmorgon. Det enda som räknas ur Volvos synvinkel är hur den tas emot i USA och Kina. Vad svenska bilköpare tycker gör varken från eller till.

#20
2015-02-13 09:07

Det gäller ju för de som köper bilen att kunna ta sig hit eller dit och göra det så säkert, bekvämt och bekymmersfritt som möjligt, sedan spelar det ju mindre roll om det sitter en cylinder , fyra cylindrar eller tio under huven.
Nu gäller det nog för PR-folket att övertyga amerikaner och kineser om detta också.

#21
2015-02-13 10:49

saabnisse, dumheter! Funktion må vara den enda faktorn som Du väger in i ett bilköp, men det är ingalunda den enda för merparten av målgruppen. I den här prisklassen måste man anspela på mer än bara funktion.
XC90 verkar välbyggd och rejält lyxig och aspirerar på att vara mer än bara en säker personfraktare.

Att enbart ha fyrcylindriga motorer på programmet tror jag är en miss.

#22
2015-02-13 10:56

Hacken - den börjar prismässigt på typ 600.000 kr utan tillval och jag skulle gissa att det initialt kommer att säljas få bilar under 700.000 kr . T ex kostar en "First Edition" med en "liten klen" 225 hk diesel från ca: 774.000 kr.... Inget för garageuppfarten hos oss vanliga "Svenssons" m a o. Men heller inget för den vanlige tjänstebilisten så frågan är vilka i Sverige som kommer att köpa en sån här ? Sen är det givetvis annorlunda i Kina och andra höglöneländer...:) Sen hoppas jag givetvis ändå att det blir en framgång för Volvo.

#23
2015-02-13 11:10

@Pi

Startpriset är 554,000 kronor i Sverige med D5:an och Momentum paketet, väldigt bra utrustad från start. Snart kommer även D4:a som börjar på 498,000 kronor.

#24
2015-02-13 11:49

Hur många köper en sån bil utrustad enligt "från-priset" ? Och även om det går ett få en från drygt 500.000 kr så går den ju inte in under det normala tjänstebils-pristaket.
F ö står det 594.000 kr som "startpris" när man går in på "Bygg din XC90".
Men som sagt - jag bryr mig inte men priset torde påverka möjligheter att få nån försäljningsvolym i Sverige i alla fall - oavsett hur bra bilen är.
Sen är det ju lite oroväckande att stora och tunga bilar som denna börjar sprida ut sig mer och mer i trafiken för de lär ju mosa de flesta bilar om de råkar in i en krocksituation.

#25
2015-02-13 11:53

Dom verkar tro starkt på denna bil i Sverige eftersom man hoppar över den billigaste utrusningen Kinetic och hoppar direkt till Momentum...

#26
2015-02-13 13:56

Nu när Volvo tagit fram en helt ny bil så är säkert chassiedelarna tilltagna för den höga vikten på bilen vilket det inte var på de tidigare bilarna. Den är något dyrare än konkurenterna i USA, så vi får väl snart se om kunderna tycker den är värd det högre priset.

#27
2015-02-13 14:42

Det roliga i hela sammanhanget är att Volvo inte egentligen ville bygga XC90, den ansågs nog för ful och klumpig. Men på kommentarerna och på antalet "tummen upp" får man nog dra andra slutsatser. Snygg är den inte, och antagligen inte särskilt praktisk. En låda på 2,1 ton. På senare tid har jag sett att man gör SUV:arna lite längre, antagligen för att få dem att se lägre ut eller nåt!? Blir de längre börjar de se ut som personbilar igen, bara det att de blivit lite högre och större...nästan som man tog en vanlig personbil idag och gjorde om skalan på den.

#28
2015-02-13 16:47

Jag skulle aldrig lägga 500.000 på en familjebil och att pendla till jobbet med, värdeminskningen skulle göra hålet i börsen större än när man inhandlade bilen. 500.000 på en klassiker? japp det skulle jag kunna lägga.

#29
2015-02-13 17:10

Detta är inte tänkt att bli någon storsäljare i Sverige....men snart kommer V90 på samma plattform och det verkar onekligen extremt lovande för Volvo!

Grattis Volvo! Grattis Sverige!

#30
2015-02-13 17:44

Bra jobbat Volvo! Klart spännande modell och kul att den baseras på en helt egen plattform. Väldigt dyr men det är väl en medveten strategi. Som någon skrev, kommande modeller (V90) blir högintressant!

#31
2015-02-13 19:19

500.000:- för en sossecontainer med en 4:a under huven?? Hahaha!

#32
2015-02-13 19:47

Synd att man tagit över den fula XC60 bakdelen, med den i överkant insvängda bakluckan.
Ser ut som en gammal SAAB 9-3 SC eller första generationens V40.
V70:ins raka lucka har betydligt mer attityd, och nästan Volvo unik.
Sedan skulle jag inte bli det minsta förvånad om Volvo tvingas till större motorer än 2liters fyror.

Har svårt att tro att Volvos reklammakare kan övertala kunderna.
Sedan framföra miljöaspekten, De som bryr sig om miljön, köper inte detta 2 tons monster.
Denna bil köps för att imponera på omgivningen och en herrejösses motor kräver detta, om inte ägaren ska bli tråkad av de som han/hon vill höra positivt ifrån.
Och detta har de som Volvo säger sig, vilja konkurrera med. Till samma pris.

Känns som Saab.
Projektet startas med högsta ambitionerna och entusiasm.
Halvvägs in i projektet hinner den ekonomiska verkligheten ikapp.
Man tvingas kika efter vad som redan finns på hyllan i detta fall blev det
en motor som sitter i andra mindre fordon för halva priset.
Den så givna succè:n när projektet startade, haltar nu in i målet.

Tänk Volvo 260, 760 och speciellt 262C / 780.
Riktigt fina bilar men tyvärr med en motorisering, som inte marknaden uppskattade.
Och försäljningen gick som den gick....
Hoppas att jag har fel.

In med en rak6:a eller v8:a 3-4 liter nu, och vänta inte tills modellen kallnat.
Gamla XC90:in var bara het första åren, och sedan hjälper inte ny motorisering.

#33
2015-02-13 20:20

Swemba, jag tror inte du förstår vad jag menade. Jag skrev så SÄKERT, BEKVÄMT och BEKYMMERSLÖST som möjligt!
Jag trodde att det framgick att Volvos säkerhetssystem borde prioriteras, att komforten med bekväma säten och en låg ljudnivå samt en komfortabel fjädring finns här, att den kommer att fungera tillfredställande oavsett antalet cylindrar.
På ditt inlägg verkar det som om jag skrev om Toyota och det gör jag sällan!

#35
2015-02-14 05:28

En miljöriktig bil av rang!

#36
2015-02-14 09:33

Jag tror faktiskt att Volvo står eller faller med den här bilen. Helt klart Volvos viktigaste modell på mycket länge. Den borde dock ha varit framme för minst tre år sedan. Hoppas vekligen att den blir en lika stor framgång som den gamla modellen.

#39
2015-02-16 10:15

"En miljöriktig bil av rang!" - jo, jag tackar... En stor och tung koloss kan nog knappast göra skäl för epitetet "miljöriktig" - oavsett om det står Volvo, Toyota eller VW i fronten... Säkert en fin bil för den som anser sig ha råd men generellt tycker jag inte att stora och tunga personbilar hör hemma på vägarna eftersom dom är stora risker för de som åker i mera "normalstora/normalsmå" bilar i händelse av en kollision.

#43
2015-02-16 12:10

Suck! Enligt Volvo tar den 0,25 liter/mil, men i praktiken blir det helt andra siffror och speciellt om man skulle utnyttja alla 400hk!
Säkert kommer den att dra över över litern/mil vid en tiomilasträcka.

#44
2015-02-16 13:30

saabnisse, lägg på 1 liter per mil, dvs 1,25 liter/mil så blir det nog närmare verkligheten. Apropå, läste i en rapport att i USA låg medelvikten på 2 ton år 2004 för en nyinköpt "bil", dvs för 10 år sedan. Undra inte om vi också är på väg mot samma siffror, finns ingen Volvo idag som väger mindre än 1,5 ton.

#45
2015-02-16 16:18

Om ni tänker till lite INNAN ni hyllar denna "super-miljöbil" så borde ni inse att normen är helt felvisande när det gäller laddhybrider. Volvo uppger max 40 km i ren eldrift så gissningsvis räcker strömmen till ca: 30 km. Sen är den som vilken stor, bensindriven turbo som helst (nåja - hybridbil som drivs med bensinturbo) så jag skulle bra gärna vilja se den XC90 som drar 0,25 l/mil mellan t ex Stockholm och Sundsvall. Då lär man få stanna och ladda minst 10 ggr om det skall fungera - men problemet är i det läget att det inte finns snabbladdnings-stationer var 3:e mil.
Sen börjar priset på 766.000 kr för denna variant av XC90 enligt Volvos "Bygg min bil"....

#46
2015-02-16 16:30

Den tillverkas som alla andra bilar och är inte så miljövänlig där heller. Inte kan den kallas super-miljöbil inte.

#47
2015-02-16 20:15

Styggavargen:
Gällande vikten på dagens Volvobilar så är det tyvärr så att säkerhet i världsklass kostar vikt. Att konkurrenter väger mindre kan väl delvis bero på att de har mer pengar att lägga på lättviktsmaterial, men jag skulle vilja säga att de inte heller är i närheten säkerhetsmässigt. IIHS 20% overlap-krocktest är ett bra exempel som säger rätt mycket om hur övriga biltillverkare mest utformar sina bilar för att klara krocktesterna.

#49
2015-02-16 20:52

För 800lakan får man ju nästan en ny Sklass eller en LS med högre komfort och kvalla:)

#50
2015-02-17 07:51

Silvergranen, en S klass diesel börjar på 860' och för dom pengarna kan du välja tillval för 300' på din XC90...

#51
2015-02-17 10:31

Volvo XC90 är säker för de som åker i den bilen, men inte bra för dem de krockar med. För en som frontalkrockar med en bil som väger 2000 kg och den egna bilen väger 1400 kg(genomsnitt i Sverige) är det som att krocka i 10 - 20 km högre hastighet(beroende på hastighet) än om man skulle krocka med en bil som väger 1400 kg. En tung bil behöver inte säkerhet lika mycket som en liten.

Kollade statistiken i USA för ett några år sedan. Personbilar vägde i genomsnitt c:a1450 kg och Light Trucks(SUV, pickup) vägde c:a 1900 kg i genomsnitt. Personbilarnas körsträcka 56,5 % och light trucks 43,5 %. När personbilar krockade med varandra omkom 1593. När personbil och light truck krockade omkom 3272( 2555 i pb och 717 i LT).

Det är ingen bra utveckling med allt fler tunga bilar. Men gärna tekniken i lättare bilar.

#52
2015-02-17 13:22

Förr vägde bilarna ungefär lika mycket, de skilde kanske max 200-300 kg åt något håll. Fast detta var före SUV:arna inträde, då skenade vikten iväg uppåt 2 ton eller ännu mer. Dessutom är de inte kompatibla i höjdled vilket gör det ännu mer problematiskt, speciellt i sido kollisioner där SUV:ens front hamnar i huvudhöjd för personbilen. Bara för att ta ett exempel, en XC60 som är relativt liten (4,65 m) väger 1.9 ton.. och jämför man med motsvarande storlek på kombimodellen hamnar vikten antagligen på runt 1500 kg eller mindre...dvs en skillnad på 400 kg eller mer. Alla hyllar utvecklingen, SUV är framtiden...tyngre fordon som belastar miljön mer och samtidigt last mindre än en vanlig kombi bil. På sikt kommer alla behöva köpa en SUV för att skapa jämvikt igen när det gäller krocksäkerhet, sikt i trafiken osv. Jag är starkt emot denna utvecklingen och avskyr att man köper XC modellerna som Volvo bygger. Köper man en bil på 1300 kg idag behöver man nog knappast bry sig om EuroNCAP i större utsträckning, krockar du med en stor SUV i XC60/70/90 storlek stryker man nog med i vilket fall även om bilen presterar bra med 5 stjärnor och högt vuxenskydd.

#53
2015-02-17 13:32

Usch, bort med dessa missfoster till SUV's. De borde egentligen inte existera. Övergästa och tunga och vingliga. Det borde gå bygga lättare bilar som lastar mycket med bibehållen säkerhet där båda parter tar smällen så att säga. Fortsätter SUV utvecklingen förlorar miljön stort på det och även fler kommer antagligen att dö då de krockar med en SUV. c k.... ingen SUV modell kan bli miljövänligare än en lättare bil med lägre luftmotstånd. Du kan skrika dig blå om att SUV är så bra och miljövänligt, men tyvärr...hade SUV:en vägt som en personbil hade den också kunnat köra nästan det dubbla på batteridrift. (kapa bara av taket på SUV:en först för att få ner luftmotståndet också :-) )

#54
2015-02-17 22:58

Men snälla någon, vem i h-e köper en SUV för att det är en miljöbil? ...de som kan spendera 600k + på en bil har knappast trädens välbefinnande i åtanke.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.