Nästa artikel
Sju XC90 i minuten
Nyheter

Sju XC90 i minuten

Publicerad 5 september 2014
När Volvo XC90 började säljas i onsdags blev efterfrågan hög. Som mest såldes sju bilar i minuten.
Den första "upplagan" av nya XC90 tillverkades i 1927 exemplar som alla var sålda inom 47 timmar från säljstarten i onsdags. De som hann med att köpa ett exemplar får en numrerad XC90 med ett "First edition"-emblem på bakluckan.

– Vi är mycket nöjda, men inte direkt överraskade säger Alain Visser, Senior Vice President, Marketing, Sales and Customer Service på Volvo Car Group.

Diskutera: Vad tycker du om nya XC90?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-05 15:56
Havsfidran

Dom tyckte uppenbarligen att den var värd sina 789000 kronor! Dyraste Volvon hitills?

#2 • Uppdaterat: 2014-09-05 16:15
Havsfidran

Ja den är troligen lite bättre än en Dacia Duster.

#3 • Uppdaterat: 2014-09-05 16:29
Raphael

Nyhetens behag, och det var en specialserie också. De som köper den räknar det som en investering som kommer att innebära att de kan sälja bilen med vinst om några år. Troligen kommer bilarna ställas i något garage och knappast vara ute på vägarna å köra.

Vi får se hur den riktiga serien kommer att säljas. I Kina verkar ju allt kunna gå att säljas, men för övriga världen? Jag tror att Volvos försiktiga och konservativa boxiga design kommer skrämma iväg köpare i USA och Europa, köpare som kanske kommer finna Land Rovers nya modeller betydligt mer lockande. Jag har sett på bilforum i USA att många är besvikna över utsidan...

Och ärligt talat, denna Volvo kostar som en Range Rover. Varför köpa en Volvo istället för en Range Rover när det handlar om samma pengar?

#4 • Uppdaterat: 2014-09-05 16:38
Havsfidran

Därför att xc90 kommer att vara mycket säkrare än en Range Rover.

#5 • Uppdaterat: 2014-09-05 17:40
Sven E

Den kostade ju inte 789 tusen i t.ex. USA utan snarare 489 tusen. På 47 timmar sålde de slut på 1927 bilar i världen så rövarpriset 789 i Sverige var ju inte överallt.

#6 • Uppdaterat: 2014-09-05 18:39
Gunnar Lindberg

På årsbasis blir det över 760.000 sålda XC90 :-)

#7 • Uppdaterat: 2014-09-05 20:17
Raphael

Havsfidran: Huruvida XC90 är säkrare än en Range Rover eller inte, det återstår att visa. Ditt påstående är än så länge endast teorier.

Stoor: Internationellt så har XC90 varit Volvos mest sålda modell, i Sverige må V70 vara en storsäljare men utomlands är det XC90 som gäller. Det blir ingen ny V70. Det kommer en ny V60 som blir mer praktisk och fyrkantigt formgiven än den nuvarande. Och så talas det om en V90 som blir större än en V70, och kommer högre upp i pris. När nya XC90 släpptes var Volvo tydliga med att de nu gör premiumbilar för lyxkunder vilket kommer avspegla sig i högre prisnivåer. Volvo har slutat göra Svensson-bilar, nu är det bilar för direktörer och rika som gäller.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140624/volvo-v70-byter-namn-till-v90-och-blir-exklusivare

Sven E, även konkurrenterna till Volvo är billigare i USA än i Sverige.

Leifer, sidoprofilen är lik den gamla men fronten är ny. I amerikanska forum har många kritiserat bilen för utseendet. USA var en stor marknad för den tidigare modellen. Det är inget bra tecken för Volvo att amerikanska bilentusiaster kritiserar formgivningen. Jag tror Volvo har varit för försiktiga och konservativa här. Funkar kanske i Kina, men i USA tror jag de blickar framåt och vill ha en bil som ser ny ut och inte som den gamla modellen med en uppiffad front.

Land Rover har en ny serie av bränslesnåla motorer på gång som lanseras kommer under nästa år. Alla tillverkare tänker på att vara snålare och lättare. Land Rover står för förnuftighet och praktikalitet, Range Rover för samma sak plus lyx och överdåd av komfort. Nu när Volvo höjer priserna och vill höja prestigen och därmed spelar direkt mot Range Rover, så är jag inte övertygad om att det kommer att innebära lika stora försäljningsframgångar som den tidigare modellen. Kan fungera i Kina. För Europa och USA är jag mer tveksam. Volvo hade en nisch strax under Range Rover, jag är inte övertygad om denna nya positionering av märket.

#8 • Uppdaterat: 2014-09-05 20:20
kallandes

Ok!, nästan alla bilar har barnsjukdomar. Så den här sk: first edition (Försöks kaninen), är väl den man ska akta sig mest för på beg marknaden sen! Förmodligen den som faller mest i värde också. Framförallt om det visar sig att det, som vanligt. Finns allvarliga barnsjukdomar på dom första årsmodellerna.

Men som Svensk, håller man ju tummarna att det går bra ändå! Tycker bara att Volvo kunde ha tagit det lite lugnt med att vara så självsäkra. Med tanke på hur dålig kvaliteten brukar vara dom första åren på varje modell! Gäller väl dom flesta märken i.o.f.s. Även om det säkert finns några undantag.

#9 • Uppdaterat: 2014-09-05 20:27
Havsfidran

Visst är det en teori. Men tro mig. Den Kommer att vara säkrare

#a • Uppdaterat: 2014-09-05 20:28
Tjalle

I likhet med VW Golf, tar Volvo exteriört inga risker - utseendet är en uppgradering av nuvarande - och en kopia av VW Touareg - på gott och ont.

Motorprogrammet är mer av en "gambling".

Ingen vet idag om det räcker för att nå "bra" volymer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.