Nästa artikel
Nytt om Volvos första bensinhybrid
Nyheter

Nytt om Volvos första bensinhybrid

Publicerad 8 december 2014 (uppdaterad 8 december 2014)
XC90 får elektrisk överladdning via en stor startmotor.
Volvo XC90 med T8:emblemet på bagageluckan är tillverkarens första bensindrivna laddhybrid för Europa. Nu släpps detaljer om bland annat elektrisk överladdning och AC-kyld batteriteknik.
Principen med en eldriven bakaxel och konventionell förbränningsmotor över framaxeln känner vi igen från dieselladdhybriden V60 PHEV. Från och med introduktionen av SPA-plattformen erbjuds nu en bensindriven laddhybrid för första gången i Europa.
 
Första modellen med den nya laddhybriddrivlinan är XC90 T8. Volvo har tidiagre meddelat att bilen kommer prestera totalt 400 hästkrafter från en turbo- och kompressorladdad 2,0 Drive-E-motor och en 60kW elmotor.  När bilen förs fram i hybriddrift släpps 59 gram kodioxid ut per kilometer och bränsleförbrukningen beräknar Volvo till 2,5 liter per 100 kilometer. Helt på el kommer ekipaget 40 kilometer.
 
Nya detaljer om drivlinan: Bilen får en variant av Volvos åttastegade automat med en större oljepump för att klara av smörjningen vid eldrift. På vevaxeln mellan motor och växellådan har startgeneratorn CISG placerats. Den fungerar som en 34 kW stark startmotor vilken drar igång bensinmotorn efter eldrift och sedan fungerar som generator till laddhybridens batteri. Startgeneratorn driver också bensinmotorns kompressor och turboaggregat för att se till att motorn har kraft redan från låga varvtal.
 
Vidare berättar Volvo att batteriet, startgeneratorn och elmotorn som driver bakaxeln kyls av samma system som bensinmotorn. Utöver det kan även bilens AC-aggregat kopplas in för att hålla batteriets temperatur nere.
 
Diskutera: Vilka Volvobilar skulle du vilja se den här drivlinan i?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-12-08 17:21
KF93

Fast detta är ingen dyr konstruktion...det mesta finns redan där på plattformen. SPA plattformen har inte bara en utan två reserverade platser för elmotorer. Ganska smart faktiskt.

Inväntar S90 med T8...

#2 • Uppdaterat: 2014-12-08 20:44
Gunnar Lindberg

Liksom alla laddhybrider en komplicerad och dyr konstruktion. En parentes i utvecklingen mot fossilfri drift.

#3 • Uppdaterat: 2014-12-08 22:18
Reverend Benny

Jag gillar verkligen hybridtänket, just att man kan åka kortare sträckor utan att behöva starta bensinmotorn.
Och skulle man spontant vilja åka längre så tillåter denna bilen detta.

Hoppas denna teknik kommer erbjudas på alla Volvos modeller.

#4 • Uppdaterat: 2014-12-08 23:30
KF93

Om jag minns rätt så är det SIEMENS som står för hybridsystemet, de har sedan flera år haft sammarbete med Volvo.

#5 • Uppdaterat: 2014-12-10 10:40
saabnisse

Snygg inredning, men jag gillar inte knölarna på ratten, det känns som om de sitter ivägen.
Och sedan det förskräckliga nya Volvoemblemet!
Vad var det för fel på det gamla hederliga järnhandlarmärket som funnits i generationer?

#6 • Uppdaterat: 2014-12-10 17:32
saabnisse

Javisst Shogun är det en fin bil även om den ger ett lite klumpigt intryck.
Jag tycker det är lite Sugga över den.
Och jag gillar inte knöliga rattar på någon bil.

#7 • Uppdaterat: 2014-12-10 21:48
PREVIA

Khaled: Har rätt i att Siemens har bidragit med elektriska utrustningen för framdrivningen i nya Volvon ser man på bilderna i länken här.
http://www.carscoops.com/2014/12/volvo-details-xc90-t8-plug-in-hybrid.html

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.