Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Touareg V6 TDI
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Touareg V6 TDI

Publicerad 11 mars 2015 (uppdaterad 11 mars 2015)
Front och bakparti är uppdaterade. Bi-xenon ljus är numera standard.
Volkswagens stora suv har uppdaterats. Med höjd säkerhet, bättre rening och sänkt förbrukning är Touareg att räkna med i ytterligare några år. Priset är lika svindlande som egenskaperna!

Volkswagen Touareg är bilarnas motsvarighet till den schweiziska fickkniven. Vilken uppgift som än väntar står den rustad att klara jobbet, oavsett om det handlar om långresor på Autobahn, semester i fjällen, tunga släp eller skogsutflykt.  Fyrhjulsdrift är standard i alla versioner. Volkswagen har ännu inte tänkt tanken att sälja Touareg som tvåhjulsdriven ”lightversion”. För den som menar allvar med sina terrängkörningsambitioner erbjuds en speciell version kallad ”Terrain Tech” med lågväxel samt låsbara differentialbromsar mellan hjulaxlarna och på bakaxeln. 

Vi får möjlighet att testa systemet i terrängen och för en lekman är det rent häpnadsväckande vilka stup och strapatser Volkswagens dunderklump klarar sig igenom. Naturligtvis är banan noga utprovad för att väcka just den reaktionen hos oss motorjournalister men det är svårt att inte imponeras när bilen lekande lätt klättrar upp- och nedför branter man själv knappt skulle klara att gå i. 

I svenskt vinterväglag går redan standardversionen föredömligt tryggt. Faktum är att jag har svårt att minnas när jag senast körde maken till vinterbil. Riktningsstabiliteten är total, snösträngar passeras i det närmaste obemärkta och greppet verkar räcka för evigt. Det gäller att föraren behåller förståndet och inte låter sig förledas till alltför höga farter. När man väl ska bromsa känns det att det trots allt är närmare 2,2 ton jättesuv man ska få stopp på. 

Volkswagen har valt att inte göra Touareg 5+2-sitsig som några av konkurrenterna. Det kan vara en brist för de som behöver köra småbarn till knattebaletten men i ärlighetens namn duger sällan extrasätena för vuxna och de tar utrymme från bagage och övriga passagerare. I Touareg åker fem personer bekvämt och får dessutom med sig nästan 700 liter packning. Och de kan åka riktigt långt utan att tröttna! Vår provkörningsbil var utrustad med ytterst komfortabel luftfjädring (à 30 700 kr). Tillsammans med bekväma stolar och väl dämpat vindbrus och vägljud gör den Touareg till ett extremt sympatiskt sällskap på långresan. Bilen är heller inte bortkommen i stadstrafik. Den höga sittpositionen ger fin överblick över trafiken. Automatlådan arbetar smidigt och det finns en rad praktiska tillval som underlättar tråcklande i trånga utrymmen. Till exempel ”Area View” (pris  10 700 kr) som med hjälp av fyra kameror visar en bild ur fågelperspektiv av bilen och dess omgivning. Guld värt såväl på terrängbanan som i parkeringsgaraget. 100 liters dieseltank gör depåstoppen sällsynta. Även om den verkliga bränsleförbrukningen hamnar några deciliter över den deklarerade 6,6 l/100 km. 

Det finns en gräns för vad ingenjörerna kan åstadkomma. Att köra runt med en sådan här koloss kostar energi och bränsle. Förutom koldioxidutsläppen behöver det dock inte bli så illa då nya Touareg har SCR-katalytisk avgasrening som kraftigt reducerar utsläppen av kväveoxider. Euro 6- klassningen är en av nyheterna på den ansiktslyfta versionen av Touareg. Bilen har också fått uppdaterat aktivt säkerhetssystem med adaptiv farthållare och autobroms (21 900 kr alternativt 37 500 kr för hela assistanspaketet).

Redan instegsmodellen V6-diesel på 262 hk ger mycket fina prestanda. Den enda invändningen är att motorn är en smula högljudd i tonen, vilket kan störa framför allt på tomgång och i låga farter. För den som önskar mer diskretion och ännu högre prestanda erbjuds även en V8-diesel på 340 hk för 734 900 kr eller en hybridversion med bensinsexa på 333 hk för 834 900 kr. Svindlande prislappar på såväl bilar som tillbehör och som naturligtvis ligger långt från vad vanliga människors ekonomi klarar. De som har råd är bara att gratulera. Sanningen är också att Touaregs konkurrenter i många fall är ännu dyrare. 

FAKTA Volkswagen Touareg V6 TDI

PRIS, FRÅN KR: 524 900.

MODELL: Femsitsig, femdörrars suv.

SÄLJSTART: Finns att köpa nu. 

MÅTT, CM: L 480/B 194/H 171.

MARKFRIGÅNG, CM: 22.

TJÄNSTEVIKT, KG: Från 2 185.

DRAGVIKT (e-kort), KG: 3 500.

MOTOR: V6-diesel 2 967 cm3. Effekt 262 hk vid 3 800 v/min. Max vridmoment 580 Nm från 1 750 v/min.  

KRAFTÖVERFÖRING: 8-vxl automatlåda. Konstant fyrhjulsdrift med Torsen-fördelningslåda och elektroniska diffbromsar. 

PRESTANDA: Toppfart 225 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,3 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 6,6 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 174 g/km.

KONKURRENTER: Volvo XC90, Mercedes ML, BMW X5, Land Rover Range Rover, Porsche Cayenne.



Vad nytt?

Ansiktslyft med nya ljus, säkerhetssystem och lägre förbrukning. 

För vem?

Lottovinnare, godsägare och de som ofta måste dra tungt.   



Plus:

Komfort, prestanda, mångsidighet, säkerhet

Minus:

Pris, endast femsitsig.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-03-12 20:10
saabnisse

Nej Jes, LC bullrar inte, det är säkert den mest kompletta Suv som finns, men när det gäller design är den ju inte den roligaste.
Utseendet på Touareg tycker jag är väldigt bra och även inredningen ser ju fräsch ut, den kommer säkert att finna en hel del köpare.

#9 • Uppdaterat: 2015-03-13 17:56
silvergranen

Finns en anledning till att LC är dyra som långmilare och Toavw är billiga!

#a • Uppdaterat: 2015-03-14 16:56
Swemba

@silvergranen, Intressant! Är det av samma anledning som LC är billiga som långmilare jämfört med Range Rover och Mercedes GL?