Nästa artikel
Provkörning: Mercedes EQV (2021)
Provkörning

Provkörning: Mercedes EQV (2021)

Publicerad 26 augusti 2021
En uppsminkad skåpbil för en miljon kronor! Mercedes elektrifierar sin sju år gamla V-klass och får sätta sitt hopp till sexbarnsfamiljer och taxibolag. Här är vår provkörning.

Elbilar från Mercedes har EQ i sin nomenklatur och familjebussen V-klass heter därmed EQV300 som eldriven. Nuvarande generation av transportbilen Vito lanserades 2014 och fick en ansiktslyftning 2019. En besvikelse
för många Mercedeshandlares som gått och väntat på en ny generation av skåpbilen som heter V-klass med personbilsinredning. 

Att plattformen är ålderstigen märks tydligt bakom ratten på EQV300 där instrumentering och reglage inte motsvarar prislappen.

Elmodellen har ett startpris på 855 000 kronor men vår testbil landar på 1,1 miljoner kronor med många elassisterade tillval – mer än dubbelt så dyrt som kinesiska Maxus Euniq. I priset ingår fyra kaptensstolar, två eldörrar och panoramatak med elmanövrerad taklucka. En konfiguration bäst lämpad för direktörstransporter mellan flygplats och golfbanan, eller möjligen paddelhallen. Tyvärr glömde Mercedes det viktigaste i tillvalslistan – en chaufför.

Konfigurationen med fyra separata stolar stjäl mycket plats. Stolarna är tunga och krångliga att montera tillbaka i glidskenorna.

Stolarna, som är rejält tunga och därmed krångliga att vända eller montera i och ur bilen, ger begränsat knäutrymme även i testbilen med lång kaross. En bättre lösning för stora sällskap är istället att beställa bilen med två tresitsiga baksäten som ger åtta sittplatser. 

V-klass finns även med kompakt och extra lång kaross vilket främst påverkar lastvolymen.

Att familjebussen i grunden är en lyxinredd skåpbil märks tydligt på bilens åkkomfort som är onödigt stötig och hård vilket blir besvärande längst bak. Luftfjädring är ett måste och finns som tillval för 23 000 kronor. Från bakre stolsraden är det inte heller möjligt att nå knappkonsolen för klimatanläggning eller elektrisk dörröppning som är placerade i höjd med framstolarna. 

Användbar batterikapacitet är 90 kWh vilket ger runt 30 mils utsläppsfri körning – under optimala förhållanden 38 mil. Elmotorn, på 204 hästkrafter, ger lagom med kraft, klart tillräcklig för en familjebuss. Batteriets laddkapacitet är begränsad till 110 kW vilket gör att snabbladdning från 10 till 80 procent tar 45 minuter. 

Bortsett från medieskärmen har instrumenteringen hängt med sedan 2014.

Den som gillar att sitta rakt och upprätt med busskänsla kommer att trivas i EQV300. En modell för den miljömedvetna storbarnsfamiljen som behöver åtta sittplatser eller väldigt gott om lastutrymme. För familjer som inte behöver en lyxinredd V-klass finns även basutrustade eVito Tourer med en mer sansad prislapp på 617 000 kronor. 

Redan inför OS 1972 presenterade Mercedes LE306 med utbytbart batteri.
Mercedes-benz EQV300 Lång

Pris. från kr: 865 400.
Skatt kr/år: 360.
Svensk lansering: Nu. 
Mått, cm: L 514/B 193/H 186
Bagagevolym, l: 1 030–4 630.
Tjänstevikt, kg: 2 934.
Motor: Elmotor 204 hk (150 kW). Max vridmoment 362 Nm.  
Kraftöverföring: Framhjuls-driven, reduktionsväxel.
Prestanda: Toppfart 160 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 12.1 s.  
Deklarerad förbrukning: 28,9 kWh/100km. CO2-utsläpp: 0.
Konkurrenter: Nissan E-NV200 Evalia, Maxus Euniq MPV, Tesla Model X (samtliga med max sju sittplatser).

Plus: Utrymmen, skjutdörrar, åtta sittplatser. 

Minus: Elförbrukning, gammal plattform, hård fjädring. 

Vad nytt? V-klass och eVito Tourer har fått eldrift.

För vem? Barnfamiljer som tycker att en suv är för trång.    

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.