Bild
Nästa artikel
Maxus breddar det skrala utbudet av sjusitsiga och riktigt rymliga elbilar.
Maxus breddar det skrala utbudet av sjusitsiga och riktigt rymliga elbilar.

Provkörning: Maxus Euniq MPV (2021)

Provkörning

Massor av rymd, plats för sju och eldrift – kinesiska Maxus har hittat en egen nisch. Men räcker räckvidden?

Vindrutan långt fram, tvådelade takstolpar med små extrafönster, högt till tak och massor av luft bakåt. I tider med suvar mest överallt känns en ny familjebuss uppfriskande!

Maxus Euniq MPV är dessutom från Kina, tillverkad av statligt ägda SAIC och till salu i Sverige sedan årsskiftet. Det är en stor lådformad bil och den kommer med två ess i rockärmen: sju sittplatser och eldrift.

Den kombinationen är fortfarande sällsynt. Ombyggda skåpbilen Nissan e-NV200
och miljonbilen Tesla Model X var tills nyligen de enda sjusitsiga elbilarna. Mercedes
EQV har tillkommit men också den kostar bortåt miljonen.

Inte heller Maxus är billig. Priset på drygt 500 000 kr kan sticka i ögonen eftersom det ändå handlar om en bil från ett oprövat märke. Något riktigt jämförbart eldrivet alternativ finns dock inte, vilket öppnar en möjlighet för Euniq MPV.

Men hur är kvaliteten? Frågan kommer som ett brev på posten när ursprungslandet kommer på tal.

Den långsiktiga hållbarheten är omöjlig att sia om men den upplevda kvalitetskänslan matchar, säg, Ford eller Kia. De rödsvarta läderstolarna känns först ganska hårda men fast stoppning brukar löna sig i längden. Ratten går inte att justera på längden men vi sitter bra ändå. Pekskärmen är innehållsrik men enkel att använda. Vi saknar dock visning av utetemperatur och batteriprocent.

Fjädringen är kanske inte den mest mångkunniga men komforten är absolut godkänd. Pressa bilen på slingervägar gör man helst inte, karaktären passar bättre till att lugnt glida omkring. Drivningen är föredömligt len och tyst men grov asfalt orsakar en hel del buller.

Den stora sensationen är utrymmena, på alla ledder finns gott om svängrum. Andra sätesraden har omtänksamma klaffbord och de uppfällbara stolarna längst bak kan faktiskt användas av vuxna.

Se där, en bil som är rak i ryggen! Bra för lastförmågan.
Se där, en bil som är rak i ryggen! Bra för lastförmågan.
Påfallande normalt, kinesiska bilar är kanske inte så annorlunda ändå.
Påfallande normalt, kinesiska bilar är kanske inte så annorlunda ändå.
Ladduttag hittas bakom en lucka där fram. Sladdriga gummiskydd.
Ladduttag hittas bakom en lucka där fram. Sladdriga gummiskydd.
Riktiga stolar längst bak, inte ”halvsäten” som i vissa mindre familjebussar.
Riktiga stolar längst bak, inte ”halvsäten” som i vissa mindre familjebussar.

All utrustning och lite därtill ingår, bland annat 360-graderskamera, adaptiv farthållare, elbaklucka och trådlös mobilladdare. Bilen har också autobroms som reagerar på bilar, fotgängare och cyklister. Krocktestad av Euro NCAP är den däremot inte.

Räckvidden då? Längre än 20–23 mil ska man inte räkna med att komma vintertid. Värmepump och fjärrstyrd uppvärmning finns inte.

Vi sätter också ett litet frågetecken för snabbladdningen. Hos Vattenfall ville bilen inte ladda alls, ”kommunikationsproblem”, medan det fungerade bra hos Bee. En uppdatering ska enligt importören lösa saken.

Läs också: Rostskydd i elbilen Maxus Euniq MPV: Enkelt men funktionellt

Plus: Bra utrymmen, välutrustad, fem års garanti.

Minus: Kort räckvidd, vägbuller, oprövat märke.

Vad nytt? Märket, bilen, allt.

För vem? Stora familjen som inte behöver åka så långt.

Vindrutan långt fram, tvådelade takstolpar med små extrafönster, högt till tak och massor av luft bakåt. I tider med suvar mest överallt känns en ny familjebuss uppfriskande!

Maxus Euniq MPV är dessutom från Kina, tillverkad av statligt ägda SAIC och till salu i Sverige sedan årsskiftet. Det är en stor lådformad bil och den kommer med två ess i rockärmen: sju sittplatser och eldrift.

Den kombinationen är fortfarande sällsynt. Ombyggda skåpbilen Nissan e-NV200
och miljonbilen Tesla Model X var tills nyligen de enda sjusitsiga elbilarna. Mercedes
EQV har tillkommit men också den kostar bortåt miljonen.

Inte

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Maxus Euniq MPV

Pris, från kr: 499 900 (439 900 efter klimatbonus), skatt 360 kr/år.

Svensk lansering: Finns nu.

Mått, cm: L 483/B 183/H 178.

Markfrigång, cm: 16,4.

Bagagevolym, l: Ingen uppgift.

Tjänstevikt, kg: 1 885.

Max dragvikt, kg: 400.

Motor: El, max effekt 177 hk (130 kW), max vridmoment 310 Nm.

Kraftöverföring: Enväxlad automatlåda, framhjulsdrift.

Batteri: Litiumjon, 52,5 kWh.

Laddning: Max 6,6 kW enfas med intern laddare, max 63 kW snabbladdning.

Prestanda: Toppfart 160 km/tim, acceleration 0–100 km/tim på 9,7 s.

Deklarerad räckvidd, km: 260.

Deklarerad förbrukning: 23,1 kWh/100 km, CO2-utsläpp 0 g/km.

Konkurrenter: Nissan E-NV200, Mercedes EQV, Tesla Model X.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.