Nästa artikel
Provkörning: Kia Soul EV (2014)
Provkörning

Provkörning: Kia Soul EV (2014)

Publicerad 17 april 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
I höst kommer Kia Soul EV som är en eldriven variant av den lilla funkisbilen Soul. Ny batteriteknik ska ge längre räckvidd.

Nu går det går fort i bilvärlden. Redan innan den konventionellt drivna versionen av Kias senaste generation Soul har presenterats, får vi en provtur i en föreseriebil av vad som snart ska bli den eldrivna varianten Kia Soul EV. Räta linjer och raka former, upprätt sittställning med generös takhöjd samt en överväldigande känsla av rymd. Det är den korta summeringen av hur nya Kia Soul känns och dessa egenskaper lär vara gemensamma för el-, bensin- och dieselversionen.

Elbilen får dock lite sämre benutrymme i baksätet. Batteripaketet ligger under golvet och tar några centimeter i anspråk. Två vuxna i hög hatt ryms dock i baksätet om än med en smula obekväm knävinkel på grund av det höjda golvet. Elbilen blir också något tyngre än sina konventionellt drivna syskon men ny batteriteknik har hjälpt Kia att öka batteriets energitäthet. Det koreanska batteriföretaget SK Innovation levererar litiumjon-polymer- batteriet som består av 192 celler med en sammanlagd kapacitet om 27 kWh och 200 Wh/kg.

 Några revolutionerande skillnader är det dock inte frågan om. Kia anger räckvidden till cirka 20 mil. Det är ungefär lika långt som man i bästa fall kan ta sig med konkurrenterna Nissan Leaf och Renault Zoe. Om Kia lyckats förbättra räckvidden vid verklig körning får vi återkomma till när vi fått chans att testa bilen på hemmaplan. Förutom laddning via ett vanligt vägguttag är Soul EV förberedd för snabbladdningssystemet CHAdeMo som möjliggör upp till 80 procents laddning på under en halvtimme. Detta under förutsättning att man har tillgång till en speciell snabbladdare.

Provturen utgår från Hyundai/Kias europeiska forskningscenter i Rüsselsheim, Tyskland. Vi kör mindre vägar genom små idylliska samhällen. Färden går tyst och smidigt. Soul EV är extremt lättkörd med god sikt och en smula upphöjd sittposition som underlättar när det blir trångt i trafiken runt bilen. Elmotorn ger fullt vridmoment, 285 Nm, redan från start men toppeffekten är beskedliga 81,4 kW. Det är naturligtvis fullt tillräckligt och ger en acceleration från 0 till 100 km/tim på under tolv sekunder men Soul EV ger inte samma kittlande magkänsla som BMW i3, Opel Ampera eller Tesla Model S kan erbjuda.

Ett problem är dock åkkomforten. Kia har valt att göra fjädringen fast för sportigare köregenskaper vilket tyvärr också gör att hjulen slår hårt i gropar och ojämnheter. På vissa underlag mullrar det också rejält från däcken vilket får oss att misstänka att Soul kan komma att bli bullrig på svensk, grov, asfalt.

Eldrivna Kia Soul ska enligt planerna introduceras i Sverige sent i höst. Marknaden för elbilar är ännu liten hos oss men Kias glada funkisstil kan säkert locka en och annan elbilsentusiast, för att inte tala om stat, kommuner och landsting. En avgörande fråga är förstås var priset på Soul EV hamnar.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Soul EV?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Soul EV (2014)

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Kia Soul EV

FAKTA PRIS, FRÅN KR: Ej fastställt. Gissningsvis från cirka 315 000.
MODELL: Halvkombi 5-dörrar.
SÄLJSTART: Senhösten 2014.
MÅTT, CM: L 414/B 180/H 160.
TJÄNSTEVIKT, KG: Ej fastställd. Gissningsvis från cirka 1 400.
MOTOR: Elmotor 81,4 kW (110,7 hk) Max vridmoment 285 Nm. Enstegs växellåda.
BATTERI: Litiumjon-polymerbatteri. 27 kWh. Laddtid cirka 12 tim/240V. Snabbladdning 80 procent på 25 min via CHAdeMO 480 V.
PRESTANDA: Toppfart: Ingen uppgift. Acceleration 0–100 km/tim på 12 s.
ANGIVEN RÄCKVIDD: 200 km.
CO2-UTSLÄPP: 0 g/km.
KONKURRENTER: Nissan Leaf, BMW i3, VW e-Golf, Ford Focus Electric.
VAD NYTT? El-version av Kia Soul.
FÖR VEM? Kanske fortfarande främst för stat och kommuner?
PLUS: Lättkörd, lätt att kliva i och ur, fin överblick.
MINUS: Hård fjädring.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-17 18:08
Sven E

Allt går att göra om man vill!

#2 • Uppdaterat: 2014-04-17 18:14
Sven E

http://driving.ca/kia/soul/reviews/road-test/first-drive-kia-soul-ev/

#3 • Uppdaterat: 2014-04-21 19:45
saabnisse

Verkar helkorkat att göra en sådan här bil "sportig", en elbil är ju verkligen något som bör vara så komfortabel som möjligt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.