Nästa artikel
Provkörning: Audi Q4 e-tron (2021)
Provkörning

Provkörning: Audi Q4 e-tron (2021)

Publicerad 16 augusti 2021
Q4 e-tron är namnet på Audis eldrivna mellanklassuv. Med mer körglädje än VW ID.4 och över 300 000 kr lägre pris än storebror Audi e-tron kan detta bli en riktig kelgris för hugade elbilsspekulanter.

Den fick inte äran att vara först. DNA-kusinerna Skoda Enyaq och Volkswagen ID.4 hann smita ut före. Men ibland gäller regeln att ju senare nyheter, desto mer nyheter kan man presentera. Audi Q4 e-tron  anländer i en myriad av olika versioner. Som sig bör hos en premiumtillverkare. 

Hos Audihandlaren kan välja mellan vanlig suvkaross eller en femdörrarscoupé på styltor, kallad Sportback. Sedan finns versionerna 35, 40, 45 och 50. Sifferhierarkin speglar effektuttaget. I Q4:as fall mellan 170 till 299 hk. 

Instegsversionen 35 saknar värmepump och får ett mindre batteri (55 kWh) med lägre snabbladdeffekt. De starkare 45 och 50 har tillägget Quattro. Då tillkommer en elmotor på framaxeln som kompletterar den bakre huvudmotorn. För att spara energi är fyrhjulsdriften ”inkopplingsbar”. Den främre elmaskinen arbetar endast vid behov.

Fyrhjulsdrift kostar 40 papp extra. Då ingår ytterligare 61 hk.

Vi provkör en 40. Det innebär bakhjulsdrift, 204 hk och ett batteri med 77 tillgängliga kWh. Händelsevis exakt samma specifikationer som Skoda Enyaq och ID.4 som vi testade i föregående nummer.

Jämfört med Enyaq och ID.4 har Q4 en bättre vägkontakt med mer feedback till styrning och något mer alerta köregenskaper. Bussningar och fjädring tycks ha styvats upp något – lite mer Audi-känsla helt enkelt. 

Ibland innebär detta en brasklapp med några rader negativ kritik gällande förlorad komfort. Inte nu. Det är snarare så att Q4 är bättre avvägd mellan körupplevelse och bekvämlighet. Komfortnivån är så hög i ID.4 och Enyaq att Audi har kunnat addera mer krispighet och tuggmotstånd till anrättningen. Q4 har kokats al dente, inte en tendens till överkokt som Skoda Enyaq. 

För Q4 e-tron upplevs ändå som en rasande bekväm bil att färdas i. Vägljudet är lågt, fjädringsrörelserna följsamma. Bättre feedback från underlaget är efterlängtat och bidrar till en mer naturlig körupplevelse.

Q4 har tack och lov blivit påkostad med separata knappar till klimat- anläggningen. Menysystem mäter 10 tum och har föredömligt tydlig layout. S-linestolarna är tillverkade av bland annat 26 återvunna PET-flaskor.
Q4 fixar biffen som familjebil. Här rymms 520 l under hatthyllan.

Invändigt har Audi (tack och lov) valt en egen inriktning än syskonen. Förarmiljön är inte lika digital som i ID.4. Klimatanläggningen styrs med fysiska knappar vilket är en befrielse. En dedikerad knapp per funktion är tydligen ren lyx numera. En premiumfunktion som Audi har råd att sätta in i sina bilar.

I ärlighetens namn håller annars inte kvalitetskänslan yttersta Audiklass, snarare hämtad från Audis minsta modeller. Men det spelar ingen roll. Vi är glada över den förbättrade förarergonomin.

Därtill använder Audi ett eget menysystem som fungerar mycket bättre än i Skoda och VW. Här finns kvick respons, logisk menyuppbyggnad och stora symboler.

Helt befriad från digitala krusiduller är inte Q4. Vi klarar oss helst utan de beröringskänsliga rattknapparna som bara krånglar till det.

Storleksmässigt är Q4 på par med ID.4 och därmed snäppet mindre än Enyaq. Prislappen är inte avskräckande. Snikversionen 35 börjar på 405 000 kr efter statlig bonus. En 40 som vi kör startar på 494 700 kr. Tyvärr blir tillvalen snabbt kostsamma och Audi har inte varit generösa med standardutrustningen.

En eldriven Audisuv kostar en slant. Men händelsevis kostar en Audi Q5 med dieselmotor lika mycket på tusenlappen när. Efter inköpet kan elbilsföraren räkna med betydligt lägre driftkostnader vilket gör valet enkelt rent monetärt.

Även jämförd mot sina eldrivna koncernkusiner kommer Q4 e-tron väl ut. Den har mått bra av att få stå och mogna några månader extra.

Plus: Komfort, förarergonomi, körsmidighet.

Komfort: Inte så rapp för att vara eldriven. Dyr med tillval.

Vad nytt? Eldriven mellanklass-suv från Audi.

För vem? Den som gillar VW ID.4 men vill ha en bättre förarupplevelse.

Audi Q4 40 e-tron

PRIS, FRÅN KR: 564 700 kr.

SKATT/ÅR: 360 kr.

SVENSK LANSERING: nu.

MÅTT, CM: L/B/H 459/187/158.

BAGAGEVOLYM, L: 520–1 490. Inget främre lastutrymme.

VIKT, KG: Tjänstevikt 2 224.
Dragvikt 1 000.

MOTOR: Elmotor på 204 hk (150 kW) och 310 Nm.

BATTERI: 82 kWh varav 76,6 kWh är tillgängligt. Snabbladdning 125 kW. Ombordladdare 11 kW.

KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrift.. 

PRESTANDA: Acceleration  0–100 km/tim 8,5 s. Toppfart 160.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 17,3 kWh/100 km. Räckvidd 511 km.

KONKURRENTER: BMW iX3, Mercedes EQA, VW ID.4, Volvo XC40 P6.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (9)

  • 18 augusti 2021 Guran, MGn passar utmärkt,…
  • 18 augusti 2021 Som saabnisse skriver, MG…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.