Bild
Nästa artikel
VW:s MEB-plattform för elbilar växer. Nu lanseras stadsjeepen ID.4.
VW:s MEB-plattform för elbilar växer. Nu lanseras stadsjeepen ID.4.

Provkörning: Volkswagen ID.4 (2021)

Provkörning

Eldrivna Volkswagen ID.4 är stadsjeepen som borde ha fått inleda Volkswagens omstart efter dieselskandalen. Efterfrågan på helelektriska kombibilar är enorm och något annat än rekordförsäljning i Sverige vore en skräll.

Förvirringen är total ute hos landets Volkswagenhandlare. ID.3 har knappt hunnit sjunka in hos bilägarna när det plötsligt dyker upp en ny elbilsmodell som är bättre på allt. VW:s elbilssatsning är kraftigt försenad och försäljningsåret som var tänkt att skilja ID.3 och ID.4 åt blev till slut bara tre månader. 

Förstlingen ID.3 har fått en mardrömsstart och lanseringen har kantats av regelbundna larmrapporter om felaktig mjukvara. Vad detta innebär i praktiken går att läsa mer om i rapporteringen från Vi Bilägares vintertest där långteststallets ID.3 får ett brutalt uppvaknande.

Senaste mjukvaran heter 2.1 och Volkswagen Sverige försäkrar att alla svensksålda ID.4:or levereras med mjukvaran från start. Alla utlovade funktioner ska även finnas tillgängliga vid leverans – till exempel head up-display med förstärkt verklighet (AR). Ett spektakulärt tillval som smälter samman det som visas i displayen med omgivningen framför bilen.

På den provkörda bilen försvann funktionen efter ett förarbyte, trots aktiverad AR-funktion i fordonsmenyn. Lösningen blev till slut en omstart av bilen vilket än en gång påminner oss om betydelsen av en fungerande mjukvara. 

En stor nyhet med MEB-plattformen är att bilmodellerna går att uppdatera på distans, så kallad OTA (Over The Air). Detta gäller endast mindre uppdateringar, större uppdateringar av mjukvaran kommer fortfarande att kräva verkstadsbesök.  

”ID.4 har alla förutsättningar att bli en ny kombifavorit.”

I Sverige börjar ID.4 att levereras till svenska kunder i slutet av mars. Tillgången på bilar är god och modellen förväntas bli Volkswagens mest sålda under 2021. 

Först ut är två bakhjulsdrivna modellversioner (1st och 1st Max) som byggs i en begränsad upplaga om 27 000 bilar. Priserna för ID.4 1st är 515 000 kronor respektive 616 000 kronor för fullutrustade 1st Max, båda med en batteristorlek på 77 kWh vilket ger en räckvidd på cirka 50 mil.  

En enklare version med namnet ID.4 City lanseras under andra kvartalet med en prislapp på 447 000 kronor och batteristorlek på 51 kWh. Beräknad räckvidd cirka 35 mil. 

Senare i vår presenteras även fyrhjulsdrivna värstingen GTX med preliminär leverans till sommaren. Priserna är innan avdrag för klimatbonus, i dagsläget 60 000 kronor med förväntad höjning till 70 000 kronor under 2021. 

Instrumenteringen är helt fri från fysiska knappar vilket kräver en del tillvänjning. Vridreglage för växelväljaren är smidigt och alltid nära till hands.
Instrumenteringen är helt fri från fysiska knappar vilket kräver en del tillvänjning. Vridreglage för växelväljaren är smidigt och alltid nära till hands.
Invändigt bjuder stadsjeepen på gott om utrymme i baksätet som även slipper kardantunneln. Sätena är godkända av den tyska organisationen Aktion Gesunder Rücken (AGR) som arbetar för bättre rygghälsa.
Invändigt bjuder stadsjeepen på gott om utrymme i baksätet som även slipper kardantunneln. Sätena är godkända av den tyska organisationen Aktion Gesunder Rücken (AGR) som arbetar för bättre rygghälsa.
Inget förvaringsutrymme fram trots klassisk drivlina från Volkswagen – svansmotor och bakhjuldrift.
Inget förvaringsutrymme fram trots klassisk drivlina från Volkswagen – svansmotor och bakhjuldrift.
Toppversionerna av ID.4 har 19 tum som minsta fälgstorlek – ID.4 City 18 tum. Provbilen rullar på 20 tum.
Toppversionerna av ID.4 har 19 tum som minsta fälgstorlek – ID.4 City 18 tum. Provbilen rullar på 20 tum.
Detaljnivån upplevs som bättre och mer genomtänkt än i mindre modellsyskonet ID.3.
Detaljnivån upplevs som bättre och mer genomtänkt än i mindre modellsyskonet ID.3.

Om vi glömmer mjukvaran för en stund har ID.4 alla förutsättningar att bli en ny kombifavorit. Utbudet av rymliga elbilar är minimalt och som lök på laxen kommer första versionerna med både takbågar (75 kg) och dragkrok (1 000 kg) som standard. Visst är prislappen tilltagen men ID.4 är redo att axla rollen som ny tjänstebilsfavorit efter Passat GTE. 

Invändigt bjuder ID.4 på trivsamt låg ljudnivå trots fälgstorleken på 20 tum. Åkkomforten är hög och bilens dämpning är följsam utan att kännas för hård. Bilen har generösa innerutrymmen, flera smarta förvaringsfack och gott om benutrymme på alla platser. Utan kardanaxel kan golvet göras plant vilket skapar en öppen känsla i de komfortabla stolarna. Ska vi anmärka på något kunde mittplatsen i baksätet varit bekvämare.  

Bortsett från inroparen City (170 hk) har samtliga modellversioner en elmotor på 204 hk (150 kW). En effekt som gör bilen lättkörd utan att vridmomentet på 310 Nm känns överdrivet. 

Minst tio miljoner elbilar ska byggas på VW:s nya elbilsplattform MEB – ett chassi som passar nya ID.4 perfekt. En elbil som är lättkörd, bekväm och rymlig – formeln för att bygga en storsäljare är inte särskilt svår.

Plus: Lättkörd, bekväm och rymlig elsuv. 

Minus: Problemtyngd mjukvara och saftig prislapp. 

Vad nytt? VW:s andra modell på MEB-plattformen för elbilar. 

För vem? Tjänstebilsförare som behöver en eldriven förstabil.  

Förvirringen är total ute hos landets Volkswagenhandlare. ID.3 har knappt hunnit sjunka in hos bilägarna när det plötsligt dyker upp en ny elbilsmodell som är bättre på allt. VW:s elbilssatsning är kraftigt försenad och försäljningsåret som var tänkt att skilja ID.3 och ID.4 åt blev till slut bara tre månader. 

Förstlingen ID.3 har fått en mardrömsstart och lanseringen har kantats av regelbundna larmrapporter om felaktig mjukvara. Vad detta innebär i praktiken går att läsa mer om i rapporteringen från Vi Bilägares vintertest där

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Volkswagen ID.4 1st Edition Max

PRIS, FRÅN KR: 614 900. Skatt 360 kr/år.

SVENSK LANSERING: Slutet av Q1. 

MÅTT, CM: L 458/B 185/H 161.

bagagevolym, l: 543–1 575.

TJÄNSTEVIKT, KG: 2 246.

MOTOR: Elektrisk asynkronmotor. Max effekt 204 hk (150 kW). Max vridmoment 310 Nm.

BATTERI: Litiumjonbatteri 77 kWh. Snabbladdning 11 kW växelström (AC), 125 kW likström (DC). Laddningstid AC 0–100 % 7,30 tim. DC 5–80 % 38 min. Garanti 8 år/16 000 mil (70 % av batterikap. garanteras). 

RÄCKVIDD, WLTP: ID.4 City 343 km, ID.4 1st Max 488 km, ID.4 Life 518 km.

KRAFTÖVERFÖRING: Svansmotor, bakhjulsdrift, reduktionsväxel.

PRESTANDA: Toppfart 160 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,5 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 18,5 kWh/100 km. CO2-utsläpp:0g/km

KONKURRENTER: Skoda Enyaq iV, Cupra el-Born, Maxus Euniq MPV.

 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.