Bild
Nästa artikel
Reportage

Volkswagen Golf med eldrift till salu nästa år

Publicerad 5 juli 2012 (uppdaterad 5 juli 2012)
Nästa år kan kanske elbilarna få ett litet genombrott. Då kommer de första utsläppsfria modellerna från Volkswagen. De ska snart bli flera. VW börjar nu bygga upp ett nät av små kraftverk som ska producera el till bilarna.

Det går trögt att sälja elbilar i Sverige. Fram till början av maj hade bara 78 registrerats och enligt ryktet hade åtskilliga köpts av bilhandlare. Nästa år kan det kanske lossna lite mer för elbilarna, för då ger sig VW-koncernen in på elmarknaden med e-Up och Golf E-Motion. Flera modeller väntar; Audi A1 e-Tron och sportbilen R8 och i tjeckiska Mlada Boleslav jobbar Skoda med att montera eldrift i nästa generations Octavia.

– Inom några år kommer vi att ha ett 20-tal eldrivna modeller, avslöjar professor Wolfgang Steiger som är chef för VW-koncernens framtida teknik och som nyligen besökte Stockholm för att berätta om sitt jobb med att elektrifiera den tyska bilflottan.

VW har byggt elbilsprototyper sedan 70-talet, men inte förrän nu börjar det finnas riktiga förutsättningar för eltekniken:
– Det kommer nog snart en dag då priset på fossil energi exploderar, säger professor Steiger. Då måste vi kunna fortsätta att erbjuda mobilitet.

Men även om VW planerar många elmodeller, kommer bilar med vanliga förbränningsmotorer att dominera länge till. Wolfgang Steiger:
– År 2020 kommer bara tre procent av VW:s försäljning att bestå av bilar med eldrift. Av dessa är två tredjedelar plug in-hybrider som har både el- och förbränningsmotor och bara en tredjedel tror vi är rena elbilar.

Det finns fortfarande många problem som måste lösas innan eldrivna bilar kan få ett ordentligt genombrott. Batterierna är det största. Dagens batterier är dyra och klarar inte att lagra särskilt mycket energi. Räckvidden för en VW Golf  Blue E-Motion anges till exempel till max 15 mil men så långt räcker det drygt 300 kilo tunga litium jon-batteriet bara under idealiska förhållanden.

– Kupévärme, vindrutetorkare och inte minst körstil påverkar räckvidden, säger professor Steiger och visar ett diagram som avslöjar att körsträckan minskar med uppåt 30 procent om luftkonditioneringen slås på.

Säljstarten för de första eldrivna VW-bilarna har föregåtts av en omfattande testverksamhet. 145 provbilar har under något år rullat i flera tyska städer. De har samlat på sig cirka 75 000 mil och testförarnas rapporter har innehållit både ris och ros.

Den argaste kritiken har gällt den opålitliga räckvidden.

– Föraren måste kunna lita på att bilen går så långt som instrumenten anger, säger Wolfgang Steiger. Säger mätaren 40 kilometer får bilen inte stanna efter 35.

Visserligen har elbilarna inget avgasrör som ryker ned miljön, men det behöver inte betyda att de skonar miljön mer än andra. En bil som går på ström producerad av brunkolseldade kraftverk belastar miljön med 219 gram koldioxid per kilometer medan el från ett oljeeldat kraftverk ger utsläpp på 159 gram per kilometer.

Eldrivna bilar som laddas i Sverige är däremot inga miljöbovar. Kärnkraftsel ger bara utsläpp på ett gram per kilometer.

Hur alla framtida elbilar ska laddas är förstås också ett problem som tillverkarna måste ta itu med. Volkswagen har startat ett program som så småningom kan förse både bilar och bilfabriker med något så när ren el. Små gasdrivna kraft/värmepannor har börjat att distribueras ut till privata husägare runt om i Tyskland. De ansluts till elnätet och levererar ström när inte all energi går åt till hushållen.

Naturgasproducerad el ger en klimatpåverkan som motsvarar 95 gram koldioxid per kilometer, enligt Wolfgang Steiger.
– Vi hoppas att vi i framtiden kan få el från kanske någon miljon privata små kraftverk, säger han.

Samtidigt som VW förbereder säljstarten för de första elbilarna i Europa nästa år byggs testverksamheten ut. I år rullar eldrivna VW och Audi ut i både USA och Kina.

– Vi tänker sälja elbilar i hela världen, säger professor Steiger.

Diskutera: Hur ser du Volkswagens satsning på elbilar?

Kommentarer

#1 • 2012-07-05 10:16
Paddan 21

Det blir nog svårt att sälja några större volymer så länge räckvidden är så begränsad och priset för högt för att det skall bli lönsamt. Kanske något för den som bor på landet där alla bensinstationer är nerlagda, om det sätts upp laddstolpar med snabbladdning till 80% på 10 minuter om det blir en bra statlig rabatt på bilarna

#2 • 2012-07-05 14:09
Förstikön (ej verifierad)

Kan vara värt att notera att även ett tomt batteri väger 300 kg. Min tomma bensintank väger ca. 80 kg mindre än när den är full. Snacka om att släpa på dödvikt. Och 15 mil - fantastiskt - det tar mig till Skavsta, men inte tillbaka.

#3 • 2012-07-05 16:21
Reverend Benny

Jo, eller så kan man se det såhär att ha möjlighet att krypa genom Stockholm i rusningstrafik på enbart el-drift gynnar både naturen, människan och plånboken.
VI har alla olika behov, och för de som ligger och kör landsväg Stockholm - Göteborg så kanske inte Elbilen, så som det ser ut just idag är helt optimalt, men man behöver ju inte dissa tekniken för det...

#4 • 2012-07-05 16:28
Förstikön (ej verifierad)

@Pastorn: Jag och många med mig har inte råd att ha två bilar - framför allt inte en svindyr elbil. Vi behöver bilen som ett universalverktyg som inte bara transporterar oss korta sträckor till och från jobbet på vardagarna, utan som även duger till hämtning och lämning på flygplats/tågstation samt för transport till och från fritidshus/semesterort ett antal gånger per år. Elbilar fungerar bara för fyrkantiga människor som aldrig vare sig tänker eller lever utanför sin lilla ombonade låda.

#5 • 2012-07-05 22:46
Reverend Benny

"Elbilar fungerar bara för fyrkantiga människor som aldrig vare sig tänker eller lever utanför sin lilla ombonade låda"
Humor :-D Känns betydligt mer fyrkantigt att inte överväga eller titta på ny teknik samt inte inse att alla inte har samma behov som just du har.
Det finns en anledning till att bilar av olika storlekar finns, just för människor har olika behov. En elbil lär funka för vissa, och för andra inte som det ser ut just nu.

#6 • 2012-07-05 23:56
Förstikön (ej verifierad)

@Pastorn: Det måste vara skönt att veta att du aldrig behöver åka längre än 5 mil från hemmet när kylan slår till och batterikapaciteten är som lägst så att vare sig sätesvärme eller kupévärme får slås på - för att inte tala om AC/ACC på varma sommardagar. Själv är jag redo att när som helst åka de tio milen till exempelvis Skavsta flygplats för att hämta och lämna upp till sex stycken nära och kära i vilket väder som helst. Dessutom kan jag sträckköra ner till kontinenten eller upp till fjällen utan att behöva tanka mer än en gång. Försök du det med din batteridrivna leksak.

#7 • 2012-07-06 12:53
Reverend Benny

Njut du av din familjebuss sålänge du kan, jag unnar dig verkligen det, och glöm inte kolla så att M märket verkligen sitter fast i grillen innan du ger dig ut på vägarna ;-)

#8 • 2012-07-06 19:47
Förstikön (ej verifierad)

@Pastorn: M-märke???! Det enda märke jag har på min bil (inte buss) är ett tyskt mijözonsmärke (grönt) för att kunna köra fritt i tyska stadskärnor utan att behöva riskera 40 euro i böter per dag. Tror du att Motormännen skyddar mot onda andar?

#9 • 2012-07-07 08:30
Thommys

Här ser man tydligt betydelsen av hur elen produceras. Vi i Sverige behöver inte tänka så man måste i t ex Tyskland. Men så länge det är så kommer det inte bli någon snabbare fart på elbilsutvecklingen heller. När tysken sätter laddaren i väguttaget genererar det 219 gram koldioxid per kilometer från deras kolkraftverk, när vi gör det blir det 1 gram koldioxid per kilometer från våran kärnkraft, till det har vi våran stora andel vattenkraft också. I Tyskland blir det då miljövänligare att köra på förbränningsmotor.

Det är bra att VW tar seriöst på detta med räckviddens ärlighet. Hellre får det vara mer kvar i batteriet än för lite, när mätaren visar på tom.

#a • 2012-07-07 16:49
PREVIA

En inte helt ren verksamhet.
För att framställa en kuts uranbränsle, som väger ungefär 15 g, behövs det cirka 78 g natururan, vars anrikning genomsnittligt ger upphov till 200 kg radioaktivt gruvavfall, och dessutom 300 kg koldioxidutsläpp till luften.
Lite mer CO2 blir det från våra kärnkraftverk när hela kedjan av utsläpp från gruvbrytning osv räknas med.
Varje år använder de svenska kärnkraftsverken 16.6 miljoner st kuts, vilket blir 4 800 ton koldioxid. Men anrikningen sker ju inte i Sverige, och syns inte i det “svenska klimatbokslutet”.
http://jakopdalunde.wordpress.com/2008/01/11/karnkraftens-baksida-pa-jordens-baksida/

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.