Nästa artikel
Tunt med nyheter i New York
Reportage

Tunt med nyheter i New York

Publicerad 19 maj 2011 (uppdaterad 19 maj 2011)
Trots att bilbranschen genomgår en kraftig återhämtning var det tunt bland nyheterna på New York International Auto Show 2011.

Det förefaller märkligt att man valt att lägga bilsalongerna i New York och Shanghai under samma vecka. Detta har tvingat tillverkarna att välja arena för sina nyheter och påfallande många verkar ha bestämt sig för att Kina och Shanghai är hetast just nu.

Andra har valt att sprida sina graser. Volkswagen hade till exempel premiär på sin nya Beetle samtidigt i New York och i Shanghai. Andra, som Lexus, valde att satsa på Manhattan.

LF-Gh ska ge en försmak av vad som kommer i höst, då Lexus visar produktionsvarianten av sin nya sedan som ska konkurrera med bland andra BMWs 5-serie. Det har förekommit en del påstötningar om att nuvarande GS-modellens design är för snäll. Därför har Lexus valt att ge ersättaren betydligt tuffare stil. Det återstår att se hur mycket attityd som når ända till produktion.

Under huven väntar dock inga stora förändringar. Lexus fortsätter att använda sig av hybridteknik med en bensinmotor i kombination med en elmotor. Dieselhybrid ser man inte alls som aktuellt då huvudmarknaderna USA och Japan inte behöver diesel. Mer exotiska lösningar i stil med laddhybrider ingår i Toyotas forskning men är inte aktuellt för praktisk tillämpning hos Lexus inom den närmaste framtiden.

New York blev i alla fall värd för en världspremiär när det gäller produktionsbilar. Nya Subaru Impreza, delar i stort yttermått med sin föregångare som presenterades så sent som 2007.

Den nya bilen har emellertid fått förlängt axelavstånd och bättre innerutrymmen än föregångaren. Dessutom har man filat på bränsleekonomin och nya Impreza blir 30 procent snålare. Med en snittförbrukning på 36 miles per gallon (7,8 l/100 km), blir den därmed den snålaste fyrhjulsdrivna bilen på den amerikanska marknaden när den lanseras där i höst. Bilen kommer från start att erbjudas som sedan eller femdörrars halvkombi.

Phoenix i trafik
Ford visade en ansiktslyft variant av sin stora sedan Taurus. Formerna är klassiskt amerikanska men under skalet har det skett en avsevärd modernisering. Motorer och växellådor har trimmats för lägre förbrukning.

Ska man gå efter storleken på montrarna, verkar Ford kommit ur sin kris åter börjat satsa framåt. Alla tillverkare har emellertid inte varit lika lyckosamma. Sedan Fiat tog över Chrysler väntar nu rejäla omsvängningar. Ryktet på salongen säger till exempel att Chrysler har strukit alla planer på mindre bilar och miljövänligare varianter som hybrider eller dieselmotorer. Det området ska lämnas helt åt Fiat.

Båda de svenska biltillverkarna fanns representerade på mässan. Saab har visade visserligen inga direkta nyheter, men man ordnade ett pressevent dagen före salongen där konceptbilen Phoenix presenterades för amerikanska motorjournalister.

I samband med detta togs också Phoenix ut för fotografering i verklig trafik på Manhattan. Saab-folket i montern berättade att detta väckt massor av positiv uppmärksamhet. Annars visade man 9-4X, kombiversionen av 9-5 samt den senaste varianten av cabrioleten 9-3 kallad Independence Edition.

Volvo presenterade en ny bil på salongen i Shanghai och ställde bara ut gammal skåpmat i New York i form av S80, S60, C30 samt suvarna XC60 och XC90.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.