Bild
Nästa artikel

Volkswagen Beetle 2012 – premiär

Nyheter

Tredje upplagan av klassiska ”Folkabubblan” är här. Nya Volkswagen Beetle växer på bredden och längden. Premiär i oktober.

Volkswagen Typ 1 från 1938 – ”Bubblan” i folkmun – tillverkades i hela 21,5 miljoner exemplar. 1998 kom uppföljaren New Beetle och ytterligare en miljon bilar rullade ut på vägarna.

Nu är det dags för generation nummer tre. Nya Volkswagen Beetle är en helt ny konstruktion som vilar på samma plattform som används till Jetta.

Jämfört med föregångaren har Beetle vuxit rejält: 8,4 centimeter på bredden och 15,2 centimeter på längden. Bilen mäter nu nästan 4,28 meter mellan stötfångarna. Bredden är 1,81 meter och höjden 1,47 meter.

Den större storleken har möjliggjort ett mer långsträckt tak, längre huv och brantare vindruta. Samtidigt är formerna omisskännliga, men tuffare.

Blomvasen borta
Interiören är förstås uppdaterad. Framför föraren finns tre runda mätartavlor: varvräknare, hastighetsmätare och bränslemätare. På instrumentbrädan finns ytterligare tre rundlar: klocka med tidtagarfunktion, turbotryckmätare och oljetemperaturmätare.

En finess som saknas i nya Beetle är blomvasen som tidigare fanns tillgänglig på instrumentpanelen.

Bland övriga nyheter finns xenonstrålkastare med lysdiodinramning, nyckellöst låssystem, stort panoramatak, nytt navigationssystem och exklusiv ljudanläggning från instrument- och förstärkartillverkaren Fender. När det gäller säkerhet är sex krockkuddar och antisladdsystem standard.


En annan välkommen förbättring är bagageutrymmet som vuxit från 209 till 310 liter. Baksätet är dessutom delat och fällbart.

Fyra motorer
I Sverige finns fem kraftkällor tillgängliga, tre turboladdade bensinare (TSI 105 på 1,2 liter, TSI 160 på 1,4 liter och TSI200 och 2,0 liter) och en dieselspis (TDI 105 på 1,6 liter).

Dieselmotorn på 105 hästar med stopp/start-system är snålast i sällskapet, med en förbrukning på 0,43 liter/mil och ett CO2-utsläpp på 112 gram/km, väl under den svenska miljöbilsgränsen.

Snålaste bensinmotorn är TSI105 med 0,55 liter/mil och 129 gram/km. Toppmodellen TSI200 klarar en topphastighet på 225 km/tim med en förbrukning på 0,74 liter/mil och 173 gram/km.

Samtliga motorer, utom TSI105, kan kombineras med DSG, Volkswagens dubbelkopplingslåda. De två kraftigaste bensinarna levereras med spoiler under bakrutan samt den elektroniska differentialbromsen XDS som bromsar det inre hjulet i kurvor för att ge bättre grepp och hindra hjulspinn.

Nya Volkswagen Beetle får premiär i Sverige i oktober 2011.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Beetle?

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-04-18 16:47

Jodå den blir ju större och det blir mer plats i den. Inredningen är fin och modern men om jag skulle köpa en "bubbla" skulle jag vilja ha en original 60-tals bubbla.
Jag skulle tro att mest kvinnor gillar den här bilen för att den är lite "gullig".

#2
2011-04-18 18:48

Är väl lite snyggare och har troligen bättre passform på karosseridelarna - men hur kul är den egentligen?
Dyrare och trängre än den Golf den bygger på.

#3
2011-04-18 19:33

Snyggare med den korrekta skarpa vinkeln mellan A-stolpe och tak. Den gamla såg för runt ut.

En uppsättning fälgar med mer retrolook än dessa och backspeglar som inte ser ut som de kommer från samma låda som de till A4/Passat/Lupo/Gallardo/Tiguan/whatever kanske de kunde bemödat sig också?

#4
Storknut
2011-04-18 22:07

Helt klart en snygg och säkert en väldigt trevlig bil. Varför inte som 2:a bil?

#5
2011-04-19 10:22

3+1=5?

Vilket är det femte motoralternativet?

#6
Gert Andersson
2011-04-20 08:29

Snygg. Känns mer modern än retro men mer mogen än den tidigare.

Kan inte VW designa bilarna och Toyota fixa tekniken. (Dock inte sin senaste återkallningskvalitet.)

Lite utsatt hjulhus mot repor kanske?

#7
Gert Andersson
2011-04-20 08:29

Storknut = Börje bilkunnig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.