Bild
Nästa artikel

VW har byggt sin sista bubbla

Nyheter

I går byggde Volkswagen den sista bilen av modellen Beetle i sin fabrik i Mexiko. Den ikoniska bilen är nu officiellt ur produktion.

I september förra året berättade Volkswagen att man kommer att avsluta produktionen av modellen Beetle vid fabriken i Puebla, Mexiko. Istället skulle man lägga krut på utvecklandet av elbilar på nya plattformen MEB. I går byggdes det sista bilen av den klassiska modellen även kallad bubblan.

Volkswagen Beetle började sin levnad i Tyskland 1938 då Adolf Hitler ville lansera en folkbil. Den hade senare sin storhetstid på 1960-talet och 1968 såldes den i över 500 000 exemplar i USA. En moderniserad version med retroutseende kom 1997 och uppdaterades 2012, men försäljningssiffrorna fortsatte att sjunka.

Sedan starten har har VW byggt över 21 miljoner bubblor.

Diskutera: Vad tycker du om VW:s ikoniska bilmodell?
 

Kommentarer

#1
2019-07-11 12:13

Efter uppdateringen blev den lite tuffare. Mindre Farmor Anka så att säga. Snygg i svart. Särskilt cabben. Tuff som GTI. Mer attityd än Golf. Men modellen före 2012 var lite för gullig...

#2
2019-07-11 13:33

Tack, det ser jag som ett sundhetstecken.

#3
2019-07-11 17:02

Inte en dag för tidigt....

#4
2019-07-11 17:34

Sannolikt en av världens sämsta bilar.

#5
2019-07-12 00:08

Ja, om ingen köper så är det ju ingen idé att tillverka, heller. Men en fantastisk bit av modern historia, den bilen :)

.

#6
2019-07-12 00:13

Hitlers bubbla var bättre.

#7
2019-07-12 10:47

Nog ingen som kommer sakna den modellen, man såg nästan aldrig den på vägarna.

#8
2019-07-12 12:57

Rättelse: sista bubblan tillverkades i Mexiko 2003. Denna s k "bubbla" är en golf med sämre kaross.

#9
2019-07-12 15:31

Så är det, Tobo. Beetle är en annan bil, en retro-version av originalet. Den sista bubblan gick av bandet 2003 som du påpekar. VW Beetle tillverkades mellan 1997 och 2019. Det är två olika modeller såklart. Allt annat är feltänkt.

#10
2019-07-13 09:12

DE var på tiden att den försvann!

#11
2019-07-15 21:03

Jag har hyrt och kört en äkta "Bubbla" tillverkad i Mexiko 1990 i just Mexico DC samma år. Inget jag kan rekommendera så här i efterhand.

#12
2019-07-16 07:51

Äntligen :)

#13
2019-07-16 17:46

Audi, det var ju typ 1, den första jag hade var 1951 års modell, därefter många till den senaste en 1966:a.
Otäcka bilar som var omoderna redan som nya, men det här gäller ju den nostalgiska, onödiga efterföljaren.

#14
2019-07-16 21:00

Saknad av vem?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.