Bild
Nästa artikel
Saab PhoeniX – framtidens form

Saab PhoeniX – framtidens form

Nyheter

Så här ser en Saab ut i framtiden. Nya chefdesigner Jason Castriota har tagit ut svängarna. Tekniken är också intressant.

UPPDATERAD MED NYA BILDER OCH MER INFORMATION

Varsågod, här har du Saabs framtid. Victor Muller var mycket stolt när han lyckades knyta Jason Castriota, meriterad sportbilsdesigner bland annat skyldig till Maserati GranTurismo, till nya oberoende Saab.

Saab PhoeniX Concept visar en helt ny sida av bilmärket. Fronten ska mer eller mindre kunna implementeras rakt av på en personbil för produktion. Strålkastarna bär isblocksinspiration men vindrutan är inte fullt så konkav som flygplansarvet kräver.

De friliggande takstolparna är häftiga designelement. Viss inspiration från Ferrari 599 GTB märks i dessa. Och det är naturligt, Jason Castriota jobbade även med den bilens form.

De turbinformade fälgarna har tagit till en ny nivå och bakpartiet är klätt med en rejäl ramp av röda lysdioder.

Saab beskriver själva PhoeniX på följande vis: "Den har ett formspråk som kan beskrivas som ”aeromotional design - en visuell tolkning av det aerodynamiska designtänkande och den passion för innovation och nyskapande som inspirerade männen bakom Saabs första bil, Ursaaben."


PhoeniX har en drivlina med eXWD, alltså elektrisk bakhjulsdrift plus en 200 hk stark 1,6-liters turbomotor som driver framhjulen. Elmotor producerar för övrigt 25 kW (motsvarande 34 hk). Tillsammans skapar motorerna hybrid-fyrhjulsdrift, likt det Peugeot presenterat i 3008 HYbrid4.  


PhoeniX förbrukning är 0,5 l/mil och CO2-utsläppet 119 g/km. Bilen är försedd med en sexväxlad manuell låda.

Föraren kan välja mellan tre lägen på eXWD. Eco-läget ger mest effektiv bränsleförbrukning då elmotorn hjälper till att minska belastningen på bensinmotorn vid låga farter. Sportläget ger maxeffekt i bakaxeln för mera körglädje och bättre väggrepp medan Traction-läget ger bättre framkomlighet och fäste på halt underlag.


Diskutera? Är du nöjd med det nya formspråket för Saab?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
Jan Andrén
2011-03-01 11:58

Superläcker! Speciellt häftigt, att hela bilen har formen av en Eldflamma! :-) :-) :-)

#2
Micke R
2011-03-01 12:25

Ur Saab
De flesta, mej inkluderat, väntade säkert sej att PhoeniX skulle ha drag av klassiska 900. Istället tar den idéer av Ursaaben - det som Muller och Castriota talat så mycket om. Se på ursaabens motorhuv, den har tydligt skulputererad huv. Dess sidorutas bakdel är väldigt böjd, helt som konceptet (och inte hockeyklubban som 900). Bak-taket är väldigt rundat - "teardrop" - helt lika på PhoeniX. Fronten är mycket lugnare och elegantare än vid första inblick, och instrumentpanelen ser ut att böja sej mot föraren. Enda problemet är röd instrumentbelysning - det skall vara grönt i en Saab! Bakens plåtform lånar mycke av Aero-X också. Som någon sa- det ser ut som ett otroligt strömlinjeformat skal/skjöld ovanpå ett kolfiberskelett. Jag gillar det, men väntar på riktiga bilder.

Detta är vad Saab behöver, ett tillräckligt utmanande koncept för att få folk - utanför Sverige - att börja tala om Saab igen.

#3
mnja
2011-03-01 12:29

Gäsp!

Vad är det för bil?
Något för Batman?

Nya 9-3? ja eller hur....

#4
jan edman
2011-03-01 12:41

den har gamla saab 92 i formen och den ar snygg det ar ett concept .nya saab 9-3 kommer att lana lika mycket av formen som saab 9-5 lanade av conseptet aero

#5
Kalle S
2011-03-01 12:56

Castriota really delivers!!!
Supersnygg!

#6
Peter Sahlin
2011-03-01 14:10

För mycket av experimentlusta har gjort Saaben klumpig och oharmonisk i linjerna. Tråkigt att det ser ut så här när man hoppats på nordiskt rena former, ser inte italienskt ut heller, utan vulgärt... jag vet inte vad? Aero X var vacker vilket även nuvarande 9-3 är. Gå tillbaka rensa bort det alldeles för överdrivna formspråket sök er till rötterna till Ursaabens rena linjespråk.

#7
Peter Sahlin
2011-03-01 14:10

För mycket av experimentlusta har gjort Saaben klumpig och oharmonisk i linjerna. Tråkigt att det ser ut så här när man hoppats på nordiskt rena former, ser inte italienskt ut heller, utan vulgärt... jag vet inte vad? Aero X var vacker vilket även nuvarande 9-3 är. Gå tillbaka rensa bort det alldeles för överdrivna formspråket sök er till rötterna till Ursaabens rena linjespråk.

#8
skoda prisvärd
2011-03-01 15:16

ful ful ful ful kräks lite grann

#9
Eriks
2011-03-01 15:24

haha skall en skodaägare prata design....

#10
Dejjo
2011-03-01 15:32

Har aldrig hatat en bil mer. Var är saab? det ser ut som en subaru. Man kan se det i Jan-Åkes ansikte att han hatar den oxo. Ser ut som en Spyker, d.v.s. helt 100% smaklös design.....Victor pratar om saab design och DNA, det har han bara skit i. inget av den bilen säger att det är en saab.

#11
#1 Tysken
2011-03-01 15:36

Häftigt formspråk, SAAB kanske har en framtid trots allt

#12
simon_d
2011-03-01 15:56

Bilen verkar inte ha något som helst med SAABs kärnvärden att göra. Vad nu dessa är, det kanske det är det som är problemet med SAAB... Vad vill man vara egentligen?

#13
truebeliever
2011-03-01 16:04

Liknar saab sonett lite bak till och så kanske det?

#14
MR X
2011-03-01 16:04

Lugn alla!!! Luuugna!! Det är ju bara en konceptbil. Mig veterligen så har man aldrig släppt en serieproducerad bil som ser ut som en konceptbil. Men visst skönjer jag former från både sonette saab 92 men även den saabconseptcab som presenterades för ett par år sedan! Kan bli lyckat detta!! :-)

#15
truebeliever
2011-03-01 16:15

Inte fin för fem öre. vad hålllr saab på med?!

#16
Thomas E
2011-03-01 16:16

Snygg...intresant och se om copy cat företaget KIA. Kommer att ta något från denna konceptbil eller någon annan.

#17
truebeliever
2011-03-01 16:25

det var inte jag som skrev detta : Inte fin för fem öre. vad hålllr saab på med?!

#18
2011-03-01 16:32

Ser ut som en modern Batmobil ...
Coolt :o)

#19
signs
2011-03-01 16:37

Precis, Mr X: det här är en exercis, där man tagit ut svängarna - från det som antagligen redan är en formmässigt ganska färdig ny "9-3", som är den "saknade pusselbiten" mellan gamla Saab-modeller, Aero-X och detta.

Jag tycker att taklinjen är vacker, och titta bara på vad den gömmer under "vingarna" som går från "öronen" - bakkamerorna - till de bakre "vingspetsarna".

Den är nog ett exempel på att bildesign kan vara nyskapande och se annorlunda ut än det samma gamla vanliga. Och precis som med i stort sett alla Saabar så tar det en bra stund att ta in formerna och se vad det egentligen är. Det är inte en Big Mac.

Och de här kvaliteterna på ett koncept som är första försöket, gjort under maximal tidspress, för att få till stånd en reaktion. Det hade nog varit ett värre problem om det varit mera klart retro, GM-aktigt, eller mera i riktning mot Maserati/BMW/Lexus-mainstreamen.

Och att visa upp den nya modellen skulle verkligen riskera försäljningen av helt bra 9-3:or (speciellt med nya motoralternativen) tills den är klar. Bra gjort säger jag

#20
mendefera
2011-03-01 17:51

Sluta skriva om saab VIB är så trött på nationalismen . ner åt saab

#21
MR X
2011-03-01 18:13

Vilket missfoster! Typisk konstig och tråkig design när det gäller Saab.

#22
Wille85
2011-03-01 18:16

Cool, fronten speciellt :)

#23
truebeliver
2011-03-01 18:16

missfosteret är nog sverige själv, frankrike slog är på handboll sist var så skönt! ska aldrig heja på sverige

#24
truebeliver
2011-03-01 18:19

äcklig bil bort med den!

#25
ssn
2011-03-01 18:36

Ju mer jag tittar på den desto snyggare och häftigare blir den, den här bilen är precis vad Saab behöver, man får en känsla av ett modern Saab som är med på spåret igen, det ger en stark signal runt om i bilvärlden att man är med i konkurrensen.

#26
truebeliver
2011-03-01 18:39

sverige är inte ens med i världen skitbil

#27
MR X
2011-03-01 18:42

Börjar tro att den falske truebeliver är under starka infuluenser av konstiga substanser? Han sluddrar ju till och med när han skall skriva!! ;-D
Saaben ser ju helt fantastiskt spännande och cool ut!! :-D Är övertygad om att konceptet har många smarta spännande och revolutionerande lösningar och nyheter som kommer garantera Saabs fortlevnad i framtiden! Inovationer har saab varit speciellt bra på när de har fått bestämma själva och inte kvävts av GM.

#28
MR X
2011-03-01 18:46

Falske truebeliver, mendefera och MR X= Jarl!! Återvänd nu till det ensliga toyotaforumet!! ;-) Och stanna där!! ;-D

#29
Classic Saab please
2011-03-01 19:26

Den ser väl rätt så bra ut framifrån, men bakifrån är den ingen hit eller rent ut sagt en katastrof.
Hur skall en familj få plats med barnvagn eller packa bilen till semestern. Dessutom blir bilen mindre säker med sportbilsfronten, saknar dessutom märket saab eller falkhuvudet bak.Tror även att bilarna blir högre i framtiden (bekvämare) och att sportbilarna får en mindre marknad.
Vi får hoppas att denna modell bara stannar som konceptbil och om dom skall ta någon del från den till produktion så kan dom iallafall behålla fronten men höja den några dm.
Den är inte direkt praktisk!!!!!!!!

#30
Micke R
2011-03-01 19:51

Till dem som inte hittar Saab dna i PhoeniX. Studera UrSaaben (den aldra första saaben) och Sonett:erna!!

-Fronten är en modernare tolkning av Aero-X
-Motorhuven är UrSaab/andra tidiga Saabars skulpturerade huv
-Sidofönstrens bakända är av samma form som på UrSaaben
-Vingarna gör att, då bilen ses från sidan, C-stolpen får klassisk Saab look
-Bakfönstret är direkt UrSaab, med dropp-form.
-Bakändan är avhuggen precis som på Sonett:erna
-Bakljusen är en ljusramp över hela baken som .tex. gamla 9000.

Man skall inte se detta som nästa 9-3, dehär är mera sonett stuk. Klart att vissa delar som fronten och motorhuven starkt kommer att påverka 9-3:an. Men mest av allt är ju idén med PhoeniX att väcka uppmärksamhet och få folk att tala om Saab igen. Och det har ju verkligen lyckats! =)

Jag gillar den, helt klart! Framtiden ser ljus ut! =)

#31
MR X
2011-03-01 20:27

Äckliga Saabfanatiker!

#32
ricki rikon
2011-03-01 20:28

Alltid samma gamla tråkiga intetsägande design att de inte lär sig att ful design inte säljer. Puckon!

#33
Börje bilkunnig
2011-03-01 20:31

Hemsk! Ser ut som 90-talets Mazda 323F.

För fler artikelkommentarer från Börje får ni vänta 1-2 timmar. Nu ska jag hämta frugan, hennes Avensis är på återkallning.

Hon är inte adlig som mig.

#34
Bror Erik Jansson Kalix Kommun
2011-03-01 20:38

Riktigt häftig. Lär bli rejält mycket mer mainstream när den släpps men dom har flummat ut rejält och inte fagat som Audi. (Kör Audi A4 B8) Vill köpa Svenskt nästa gång så Saab får spotta ut en mellanklassare snart annars måste jag köpa volvo V60 och den är säkert bra men präktig och mesig.

#35
2011-03-01 22:43

Det här är en riktigt frän bil (bortsett från öronlapparna). Men hur man kan utläsa grunderna från allt från ur-saaben til 9-2, 9-3 osv förstår jag faktiskt inte.

#36
Tony C
2011-03-01 23:46

Det här är riktigt illa men som tur är kommer nästan aldrig såna här conceptbilar i produktion.

Flärpen över dörrbågarna till c-stolpen näää.
Sideskirten näää.
Bakflärpen på bakluckan la amerika näääääää.

Om man hänger med hur modern bidesign utvecklats på moderna bilar måste profilen förstärkas alltså saabloggan i grillen förstoras.

Den ser ut som en platt djuphavsfisk som flinar i fronten, flinet måste bort och strålkastarna förstoras något.

Annars var det härligt med nytänkande och fräscha nya ideer. Noop det är nog bäst att Jason fortsätter att ägna sig åt amerikansk och italiensk design som inte är jämförbart med skandinaviska traditioner.

#37
VolvoSven
2011-03-02 07:42

Väldigt spännande former och väldigt oväntat dessutom. Den tar lite invänjningstid men är klart läcker ur de flesta vinklar. Luftmotståndsvärdet på 0,25 är i absolut världsklass vilket är ett tydligt bevis på att Castriota vet vad han håller på med. Tyvärr är motorn bara en liten fånig BMW-motor men det är väl åt det hållet det ska gå med mindre och mindre slagvolym och stöd av elmotorer. Rimligtvis kommer det även större motorer till nya 9-3. En prestandaversion med V6:a och +300 kusar vore skoj. 0,5L/mil i Phoenix är i alla fall väldigt lågt för en 200hk bensindriven bil.
Det mest spännande är ändå Saab IQon. Googla på det!

#38
wangsri
2011-03-02 07:53

Verkar från kommentarerna som att de inte förstår att detta är en konceptbil...
Konceptbil = en designers sandlåda, lekplats.
Vissa linjer och former kommer så klart att "inspirera" framtidens 9-3 inser man om man har lite insikt i biltillverkning.
Eller så kan man tro att saab kommer att tillverka en sådan bil? Vilket påstående ligger närmast verkligheten?

#39
simon_d
2011-03-02 09:04

Framhjulsdriven sportbil, låter som en "hårfrisörskebil". Med bara 34Hk bak så blir den ju i praktiken framhjulsdriven när man accellererar hårt

#40
Jan Banan
2011-03-02 09:16

Micke R är duktig på att hitta Saab DNA i denna bil men det som gör att detta inte ser ut som en Saab enligt mig är att den saknar kopplingar till de bilar som faktiskt satte Saab på världskartan, nämligen 99/900.
Läcker bil, Ja. En Saab, Nej.

#41
2011-03-02 09:25

Jag gillar inte fronten riktigt, den ser lite för glad ut i käften.
Häcken verkar däremot bättre ut om den bara inte var så "prickig".
Men jag hoppas och tror att kommande 9-3 får lite mer återhållen och respektabel grill och det blir nog lite lugnare former om än mycket kommer att gå igen från den här.
Kul i allafall att man på så kort tid lyckas åstadkomma något som ger en väldig uppmärksamhet.

#42
jante_
2011-03-02 09:30

Vilka tror Saab att dom är?!

#43
2011-03-02 09:36

Blandade känslor.
Där de förra Saab-koncepten hade ganska rena, väl sammahållna linjer med luftighet är denna skapelse istället mer maffigt kompakt men med flera designelement som spretar åt olika håll.
Fronten är väldigt mycket Saab. Den breda huven får väl också räknas som ett Saab-element. Hade grillen vänts uppochner så hade den till och med kunna härledas till urmodellen Saab 92. Dit kan man möjligen också härleda bakdelen - om man undantar den spektakulärt ljusspäckade rumpan.
Profilen skulle kunna vara vilket fabrikat som helst. Lite tungt överarbetad, mest nedtill. Något som säkert några tycker är coola detaljer.
Och så var det den där fönsterbågen... Kan höra resonamnget. "Jorå, den är nog bra men liknar det mesta annat, så vad gör vi? Vänta! Vi låter fönsterbågen ligga löst ovanpå bilen och knycklar till den lite här och där så att det ser aerodynamiskt ut, fast det inte alls fyller någon funktion och mest skymmer sikten. Det har ingen annan gjort! Ja, jag vet att Saab alltid haft starka takstolpar och på koncepten inspirerats av pilothuvar, men nu är det jag som är boss här!"

#44
simon_d
2011-03-02 09:40

Tycker denna skapelse visar att SAAB önskar att man vore något helt annorlunda än vad man egentligen är. Tror inte att denna taktik fungerar bra för varumärkesbyggandet.

#45
mattea
2011-03-02 09:54

Hörni, har ni inte sett videon där castriota förklarar conseptet, där berättar han vad vingarna gör, nämligen ger bilen stabilitet i hög fart utan att öka motståndet som en vanlig spoiler på bakluckan.
Visst dom ser märkliga ut, men har altså en förklaring.

#46
2011-03-02 09:59

Läste just övriga kommentarer.
Flera tycks ha sett kopplingen till ur-Saaben, men även till Sonett. Det får mig att tänka lite på det här med vad som är märkestypiskt. På den tiden Sonett ritades och ännu mer dessförinnan, så verkade man inte tänka så mycket på märkesidentitet, utan mer på att åstakomma något nytt. Ingen av de två Sonett-modellerna hade något gemensamt - varken med varandra eller övriga Saabar. Inte heller idag bekymrar sig alla tillverkare om nostalgiska kopplingar. Renault, Opel och Fiat är några exempel.
Volvo, som numer bygger bilar med tydliga kopplingar till tidigare modeller bekymrade sig inte heller förr i tiden. Det finns inga likheter mellan PV, Amazon och P 1800.
Så detta med märkesidentitet är något ganska nytt.

#47
Mr X
2011-03-02 10:10

En sådan barnsligt låg och totalt ovidkommande komentar som den MR X "lyckats" kan endast komma från ett barn i kiss och bajsåldern! Gå till ditt ensliga toyotarum och stanna där!! ;-D

#48
Mr X
2011-03-02 10:11

Lyckats med att få fram skall det vara.

#49
palo
2011-03-02 11:01

Skitbil! Ingen harmoni nånstans typisk Saab. När ska de börja designa snygga bilar?

#50
johan L
2011-03-02 11:04

Är man seriös här och kallar sig Mr X ? ha ha ha

#51
Gurra36
2011-03-02 11:08

Tycker den ser grymt snygg ut!! Vill ha!

#52
myron
2011-03-02 11:12

Skitful! Inga fina linjer nånstans. Saab måste omedelbart byta designer det här ser inte bra ut. Stackars Saab det ser mörkt ut. Blir väl konken snart

#54
robertn
2011-03-02 11:14

Roy J. Dina åsikter är ointressanta. De kan vi vara utan!

#55
Jager
2011-03-02 12:41

Jag tyckte Roy:s kommentar var en av de bättre på länge här, en nykter analys av den märkliga retrotrenden som folk verkar vara helt uppslukade av. Det funkar på ett fåtal bilar som haft ikonstatus (mini, FIAT 500 tex) men inte på andra som VW Beetle eller Ford Thunderbird...
nej, blicka framåt istället och strunta i hur märkets bilar såg ut för 40 år sedan.

#56
mattea
2011-03-02 12:45

lyssna och hör ;)
http://www.saabsunited.com/2011/03/video-jason-catriota-and-the-saab-phoenix-concept.html

#57
Hobb
2011-03-02 12:50

Ojojoj...bland det mest oharmoniskt fula man sett på lämge. Stackars ni som väntat på en värdigt designad efterträdare till 9-3.
Har ni tänkt på; Nu när alla kommer med en elmotor som driver bakhjulen så får man automatiskt 4-hjulsdrift, vilket ju är bra för alla utom Haldex.......dax att sälja Haldex-aktierna alltså!

#58
2011-03-02 15:01

Du robertn, det jag skriver är åtminstone en åsikt - något man kan motivera.
En löst utslängd, tom kommentar har inget värde alls - men det var kanske det du ville exemplifiera?
(Så ska det vara "dem" och inte "de" i din sista mening. Men den första var rätt.)

#59
2011-03-02 15:13

Vilka lagerhyllor hade man tänkt att plocka drivlinan ifrån?
Är bilen körbar?
Ser ut att vara en produkt ifrån 2025 eller nåt men drivlinan låter ju intressant.
Intressant också hur långt denna skapelse är ifrån allt annat ifrån Saab.
Väldigt kul och inspirerande även om man på köpet tappar sina "rötter" som så många tjatar om.
Det är sådant här som Saab behöver,..inte försöka väcka liv i utdöda dinosaurier som aldrig ändå lyckades locka någon större publik!

#60
Jan Puritan
2011-03-02 16:58

De flesta kommentatorer nedan verkar inte ha fattat att en konceptbil är just det - ett koncept. Den SKA vara överdriven! Castriota har väl sneglat på Sonettens rumpa lite, men framför allt ser man en extrapolation av den utveckling av formspråket som började med gamla 9-5:ans andra, omdiskuterade fäjslift, och som har fortsatt genom nya 9-5:ans front. Släta ut de spektakulära överdrifterna, begrunda de innovativa men färdigutvecklade nyheterna under skalet, och Phoenix pekar mot att nästa 9-3 blir en kanonbil, även att titta på.

#61
Bror Erik Jansson Kalix Kommun
2011-03-02 18:24

Detta är endast ett koncept . Ta det lugnt den kommer inte att se ut som på dessa bilder. Men det skulle vara coolt.

#62
adaan
2011-03-02 18:32

Detta är ännu ett bevis på att svennar inte kan designa bilar. Anlita nån duktig bildesigner kanske nån italiensk så kommer de säkert sälja flera bilar.

#63
Bror Erik Jansson Kalix Kommun
2011-03-02 18:35

Designern är Amerikan med Italienkoppling så kolla upp innan du skriver massa strunt. Är ingen svensk som har ritat detta koncept.

#64
adaan
2011-03-02 18:41

Men det är tillverkaren som är svensk åsna. Att han är amerikan italienare vet alla. Korkade kommentarer som dina kan vi vara utan

#65
odemex
2011-03-02 18:44

Håller med Adaan. Saab har aldrig designat nån snygg bil hittils. Bara fula koncept som leder till fula bilar och sen klagar på att det går dåligt för dem. Vilka puckon! Amatörer är vad de är. De kanske borde snegla på Toyota där har de mycket att lära

#66
MR X
2011-03-02 20:15

Toyota kan väl aldrig anklagas för att ha designat snygga bilar?? Vare sig priusen eller camryn är snyggt designade alls! Saab har något som många andra biltillverkare saknar. Snygg och egensinnig design. Det skall synas att det är en saab och ingen anonym dussindesignad skolåda från Japan. Tycker konceptet är riktigt läckert. Man måste förstå att detta är en hyllning till saabhistoriken snarare än en produktionsfärdig bilmodell. Man kan skönja både sonette, saab 92, saab 900 saab 9000 i formerna! Plus den helfräcka lilla framtidscaben som saab visade för tre år sedan. Jättekul att det finns så mycket av 92 (inte 9-2) i designen, då 92:an faktisk vann Motecarlo rallyt 2 år i rad på 50-talet då den spöade alla de stora och dyrare märkena med stora motorer på sin tid! Hoppas också att ryktet är sant att Saab kommer köra rally igen. :-D GO SAAB GO!! :-D

#67
Mattias73
2011-03-03 08:57

Det här är bäst.. SAAB väcker känslor, vi som älskar SAAB, och dom som hatar oss för att vi älskar SAAB.

Ingen annan bil väcker sådana känslor i sverige, skriv om någon V.A.G produkt.. vem bryr sig om att skriva något..? Inte många för audi/skoda väcker inte känslor.. ingen bryr sig om att hata Audi..

Snygg bil SAAB, ni har gjort det igen.. ni är alltid steget före..

#68
Mikeee
2011-03-03 09:22

http://www.saabsunited.com/2011/03/video-jason-catriota-and-the-saab-phoenix-concept.html

#69
renzo
2011-03-03 09:53

Lr så kan det bero på att vi bor i Sverige Mattias73 och som alla känner till är Saab svenskt. Saab gör inga snygga bilar och det tycker de flesta annars hade försäljningen sett ut mycket bättre än vad det är; För annars skulle vara så märkligt att en snygg bil med god kvalitet säljer så taskigt som Saab gör. Försök förklara det alla gulliga Saabfanatiker. Kanske dags att öppna ögonen och inse verkligheten och inte bara drömma som många utav er gör.

#70
grodLår
2011-03-03 09:55

Renzo har faktiskt rätt ingen bryr sig ett dugg om Saab utomlands bara i lilla Sverige går skräpet hem.

#71
Mr X
2011-03-03 10:03

Jag har haft Saabar som har gått sönder lite för ofta ingen Toyota kvalitet direkt. Men jag kan inte rå för att jag älskar Saab så mycket!

#72
mnja
2011-03-03 10:04

Jag tror företaget går en tynande tillvaro till mötes.
Även detta barnsliga projekt lär tas emot med en gäspning utomlands.

Jag håller med Maud om att vindkraftverk hade varit det enda rätta. Eller så kan man fläta korgar i Trollhättan.

#73
Börje bilkunnig
2011-03-03 10:56

Designen påminner inte det minsta om Saab 92. Enda likheten med Sonett är att den är ful.

Men tack vara retrotänket så ser den nog ut som den gör, lite positivt då den är lite liten och gullig och go men retro är den ej.

#74
simon_d
2011-03-04 09:51

Framhjulsdrift, trist!

#75
simon_d
2011-03-04 09:55

Med mer än 85% av effekten på framhjulen kommer bilen i praktiken att uppträda som en framhjulsdriven bil vid hårdkörning, tyvärr.

#76
Gullwing
2011-03-04 14:11

Konstruktiv kritik är bra. Tyvärr ger bloggandet utrymme åt, troligen försöksutskrivna, som mnja och grodLår.

#77
Bo-Lennart
2011-03-04 16:50

Helt klart att designen på kommande Saabmodeller är av stor betydelse. Saab:s stora problem just nu är att få igång försäljningen av de modeller som produceras idag och då speciellt nya 9-5. Klarar dom inte av det är det tveksamt om vi överhuvudtaget kommer att få se någon ny 9-3 ritad av JC. Största problemet idag sannolikt USA. I USA är kombin inte mycket att hoppas på. USA definitivt inget kombiland!
USA januari: 658
USA februari: 546
England februari: 160
Saab:s tre största marknader (US, UK, Sverige) februari 1413 bilar. En siffra som väl närmast måste betraktas som en katastrof?

#78
2011-03-04 16:55

Sen jag skrev här i tråden senast, så har jag sett ett par intervjuer med Jason Castriota där han förklarar bland annat den märkligt veckade takbågens funktion. Tydligen är den effektivare än man kan tro.
Chris Bangle (f d BMW-designer) hade lite svårt att se några Saab-gener i designen varför Jason försökte sig på liknelsen med ur-Saaben, vilket väl inte blev så helt övertygande.
Det mest Saab-mässiga är väl det mycket låga luftmotståndet. Mycket av det som ser ut som designgimmickar har aerodynamisk funktion.
Skapelsen vinner i längden - kanske också lite typiskt för Saab.
Och som jag skrivit tidigare, så kanske man inte alltid måste klamra sig fast vid något man tror är märkestypiskt.
Vi får hoppas att Saab överlever för alla oss bilintresserades skull. (Alla som skriver här i spalterna är ju inte bilintresserrade.) Framtiden ser spännande ut.

#79
z655
2011-03-04 17:52

Håller med dig Roy J. Eftersom vissa hatar allt som Saab gjort så är väl förnyelse bra eller? Det känns som att vad än Saab hittar på så kommer vissa att tycka att det är skit oavsett. Själv tror jag att man måste vara med sin tid designmässigt för att sälja.Sedan att man kan se " Saab DNA" hit eller dit spelar ingen roll bara man har en design som känns bra. Att vara annorlunda och mainstream på samma gång är nog en omöjlig ekvation.

#80
Börje biIkunnig
2011-03-04 18:37

Designen påminner om Saab 92. Lika vacker som Sonett.
Tack vara retrotänket så ser den nog ut som den gör, positivt då den är lite liten och gullig och go och mycket retro.

#81
Roger Skagerström
2011-03-06 23:57

Efter att ha tittat på den ett tag så tror jag att om den hade haft en konventionell bakruta som inte smalande av så där konstigt, så hade det varit en RIKTIGT snygg bil snett uppifrån :p Sidan ser allt för konstig ut med de där fenorna bakom framhjulen och den lite väl bulliga huven. Men ... kan bli nåt kanske.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.