Bild
Nästa artikel
AdBlue rengör avgaserna men kan också ställa till problem vid kyla.

Dieselbilar tål inte kyla

Reportage

Svensk vinter får nya dieselbilar att krångla. Systemet för avgasrening riskerar att gå sönder i kylan. Åtskilliga bilägare som kör Volkswagen och Volvo har drabbats.

Problemen har att göra med den senaste sortens avgasrening för dieselbilar. Sedan något år tillbaka säljs de flesta nya dieselbilar med ett reningssystem som minskar utsläppen av hälsofarliga kväveoxider med hjälp av vätskan AdBlue.

Bekymret är att AdBlue till största del består av vatten och att vätskan har en fryspunkt vid elva minusgrader. Fryser vätskan fungerar inte reningen och därför har bilarna elektrisk uppvärmning av ledningar och tank.

Reningssystemet verkar dock inte vara byggt för svensk vinter. Vi Bilägare har fått åtskilliga rapporter om bilar som råkat ut för köldskador. Volvo och Volkswagen säljer flest bilar i Sverige och de verkar vara värst drabbade men problemen finns även hos andra märken.

"Man blir ju lite fundersam över att de säljer en bil i norra Sverige som uppenbarligen inte klarar kylan."

En bilägare i Skellefteå fick ett felmeddelande i sin Volkswagen Sharan årsmodell 2015 efter några veckor med temperaturer under 20 minusgrader. Varningstexten sa att det var fel på AdBlue-systemet och att motorn inte skulle gå att starta efter 100 mils körning.

Norrlands Bil i Skellefteå konstaterade snabbt att delarav AdBlue-systemet frusit sönder. Bilen fick lämnas
på verkstaden över natten för att tina upp inför reparationen, som gjordes utan kostnad trots att nybilsgarantin gått ut.

– Det är så klart positivt att jag inte behövde betala något men man blir ju lite fundersam över att de säljer en bil i norra Sverige som uppenbarligen inte klarar kylan, säger bilägaren och fortsätter:

– Frågan är vad som händer om problemet uppstår igen. Kommer de ta kostnaden också den gången? Det känns lite oroande.

På Volkswagen är man medveten om problemet.

– Vi känner till att det funnits kundsynpunkter kring AdBlue-systemet. De har helt och hållet varit relaterade till norra delarna av Sverige, när temperaturen varit mycket låg under en tidsperiod, säger informationschefen Marcus Thomasfolk.

– Det som skett är att tillförselledningarna för AdBlue har börjat läcka. Anledningen är att uppvärmningen av ledningarna, som sker när det är kallt, i vissa fall har lett till en kemisk reaktion som fått ledningen att spricka.

Framför allt handlar det om ledningen som går mellan AdBlue-tanken och insprutningsventilen i avgassystemet.

– Skulle detta ske kan våra verkstäder reparera felet med en ny typ av ledning. Det görs kostnadsfritt för kunden, säger Marcus Thomasfolk.

Den nya ledningen har kraftigare isolering som, enligt Volkswagen, gör att problemet inte kan uppstå. Denna har också införts i produktionen av nya bilar.

Den gångna vintern innebar också problem för den Volvo V60 D3 årsmodell 2019 som Henrik Sjögren Lundemo från Surahammar har som tjänstebil. En orange motorlampa tändes och vid en kontroll upptäckte verkstaden att ett filter i AdBlue-systemet var tilltäppt.

– Jag fick veta att det bildats kristaller på grund av kylan och att kristallerna hade satt igen filtret. Så de bytte filter och efter det har bilen funkat klockrent. Men de sa också att det här problemet kan komma tillbaka eftersom de bara bytte filtret mot ett exakt likadant, berättar Henrik Sjögren Lundemo.

Volvo har ännu ingen lösning.

– Vi har haft några rapporter från norra Sverige där frysningen orsakat efterföljande problem vid mycket låga temperaturer. Volvo Cars arbetar nu intensivt med att finna lösningar på detta, säger Annika Bjerstaf, presschef på Volvo.

Vad problemet beror på kan Volvo inte säga i dagsläget men det behöver inte vara att AdBlue-systemet fryser.

– Vi har inget som talar för att detta beror på frysningen. Problemen kan bero på andra orsaker relaterat till upptiningstid eller skiktning. Vi måste analysera detta vidare, säger Annika Bjerstaf.

Eftersom Volvo införde AdBlue-rening 2017–2018 har alla bilar fortfarande nybilsgaranti. Vad som gäller när garantitiden går ut är oklart. Biltillverkarna har dock ett särskilt ansvar för just avgasrening. Avgasreningslagen säger att tillverkaren ska stå för alla reparationer och att alla komponenter ska fungera i fem år eller 8 000 mil. 

Fakta: AdBlue

AdBlue är en färglös vätska som består av syntetisk urinsyra (urea) och vatten. Den används i de flesta nya dieselbilar (med utsläppsklassen Euro 6) för att rena bilens avgaser. Genom att spruta in vätskan i avgassystemet kan en särskild katalysator omvandla stora delar av de skadliga kväveoxiderna till ofarligt kväve och ånga.

AdBlue fylls på i en separat tank som vanligtvis rymmer 12–25 liter. Om tanken är tom går motorn inte att starta.

Förbrukningen kan variera mellan 1,5 och 2,8 liter per 100 mil, enligt Volkswagen. Vätskan säljs på pump eller dunk och literpriset skiljer sig kraftigt, från under 10 kronor och ända upp till 80 kronor litern.

Fryspunkten är elva minusgrader men utsläppskraven säger att bilen ska kunna tina vätskan och få igång avgasreningen på maximalt 20 minuter vid kallstart i minus 15.

Problemen har att göra med den senaste sortens avgasrening för dieselbilar. Sedan något år tillbaka säljs de flesta nya dieselbilar med ett reningssystem som minskar utsläppen av hälsofarliga kväveoxider med hjälp av vätskan AdBlue.

Bekymret är att AdBlue till största del består av vatten och att vätskan har en fryspunkt vid elva minusgrader. Fryser vätskan fungerar inte reningen och därför har bilarna elektrisk uppvärmning av ledningar och tank.

Reningssystemet verkar dock inte vara byggt för svensk vinter. Vi Bilägare har fått åtskilliga rapporter om bilar som råkat ut för köldskador. Volvo och Volk

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2019-10-21 13:03

"kemisk reaktion som fått ledningen att spricka." Är det en ispropp som avses?

#2
2019-10-21 15:38

Känns skönt att köra bensinhybrid....

#3
2019-10-21 19:33

Inte förvånad med adblue.
En rappel faktor till på en bil.

Redan tidigare så fans det tvivelaktiga lösningar på reningssystemen på dieslarna för oss som kör i minus 5-30.

Det känns skönt att köra en ren snål liten bensinbil.
Även om jag erkänner att stor bil och ofta tungt släp då är europeiska dieslar det ända.

#4
2019-10-21 16:22

Känns skönt att köra en ren snål bensinbil.

#5
2019-10-21 19:28

Säkert ett ett problem som kommer att lösas.
Snart kommer en smart hokus-pokus-tillsats som förhindrar AdBlue tillsatsen att ge problem.
Det gör det alltid om det finns ett sätt att tjäna pengar på bilägaren.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.