Nästa artikel
Bilägare riskerar att hamna i kläm
Reportage

Bilägare riskerar att hamna i kläm

Publicerad 29 augusti 2011 (uppdaterad 29 augusti 2011)
E10 är det nya bränslet som ska ersätta den vanliga 95-oktaniga bensinen. E10 är miljöeffektivare, men alla bilar kan inte tanka det nya bränslet. I Tyskland och Finland har konsumenterna bojkottat E10 på grund av rädsla att bränslet ska ge skador på bilarna.

I maj blev det tillåtet för bränslebolagen i Sverige att sälja bensin med upp till tioprocentig inblandning av etanol (E10). Det lär dröja dock ett tag innan bränslet finns i en bensinpump nära dig. Just nu håller bränslebolagen i Sverige på att se över vilken standard det nya bränslet ska ha och vilket bränslealternativ som ska finnas för de bilar som inte tål E10. Allt talar för att 98 oktan eller möjligen eller 95 oktan blir alternativet för den som inte kan tanka E10 i sin bil.

– Vi måste öka mängden förnybart bränsle i våra fordon. En större inblandning etanol än vad vi har i dag är det mest effektiva sättet. Det ger klimatfördelar jämfört med 95 oktan som vi har idag, säger Ulf Svahn, vd för branschorganisationen svenska petroliuminstitutet, SPI.

De flesta nyare bilmodeller ska klara en högre inblandning av etanol, men för äldre bilar kan det bli problem. Vilka bilar som klarar E10 kan du se på listan på sidan 16 i Vi Bilägare nr. 11. Den kommer från branschorganisationen Bil Sweden och bygger på uppgifter från tillverkare och importörer.

– Vi håller på att gå igenom E10-frågan med bilindustrin och bränslebolagen. Med Bil Sweden för vi diskussioner om garantin att motorerna tål E10. Det är en informationsfråga som vi får lösa. Min bedömning är att lanseringen av E10 kan ske när vi växlar över till annan bensinkvalitet för vintern eller för sommaren. Tidigast i oktober 2011, men det kan också bli våren 2012, säger Ulf Svahn.

Folkstorm i Tyskland
Redan nu finns E10 i flera länder, som Tyskland, Finland, Frankrike och Österrike. Men E10 har knappast varit någon framgång där – ordet flopp ligger närmare till hands. I Finland har många bensinstationer bara en cistern och då har man valt att sälja 98 oktanig bensin.

I vintras var drygt hälften av bensinen som såldes i Finland E10, långt mindre än vad oljebolagen och myndigheterna hade räknat med. På många bensinmackar såldes nästan bara 98 oktan istället för E10. Miljövinsten som bränslebolagen och myndigheterna räknat med uteblev därför.

I Tyskland hävdade först myndigheter, olje- och bilbranschen att det inte skulle vara några problem att köra med E10. Men BMW gick ut med en varning för att E10 kan göra att motorn slits fortare.

Det blev en folkstorm mot det nya bränslet och många bilister vägrade att tanka E10. BMW ändrade sina uppgifter och menade på att motorskador inte skulle uppstå på den bränslestandard som gällde i Tyskland. Enligt tyska medier tankade omkring 85 procent av bilisterna istället dyrare bränsle – av rädsla för att råka ut för motorskador. Detta trots att tyska Shell erbjudit bilisterna en gratis försäkring mot eventuella motorskador om man tankar E10 hos dem. Något sådant är inte aktuellt för svenska Shell.

– Nej, det finns inget skäl till det. Det är upp till bilägarna att verifiera från tillverkarna om de kan köra på E10, säger Jonas Sidenå, vd för ST1 som Shell ingår i.

Vad ska de som inte kan tanka E10 välja för bensin istället?
– Det kvarstår att se, det blir antingen E5 (95 oktan) som idag eller 98 oktan, säger Jonas Sidenå. Vi kommer också att ha vår produkt V-Power precis som tidigare. Tidigast 2012 tror jag vi får E10 i pumparna. Just nu håller vi på att förbereda oss på en omställning för att se vad som krävs. Det handlar om bränsledepåer, logistisksystem, cisternkapacitet och liknande. Vi vill säkerställa att vi hinner få ut information till konsumenterna i tid till att bränslet finns här.

Kommer inte i år
På OKQ8 tror man inte heller att E10-bränslet kommer att införas i år. Per-Martin Roos är teknisk chef: 

– Vi måste få till en standard som klarar det först. Det som skrämt upp oss allra mest är katastrofen i Tyskland där folk misstror det här bränslet. Det har varit en stor debatt om det, inte minst på sociala medier. Den cirkusen vill vi inte ha här. Bakgrunden till E10 är att vi kör allt snabbare slut på råolja och då blir det bråttom att få fram ett miljövänligare bränsle, även om det har gått för snabbt i Tyskland. Där har en liten grupp människor varit väldigt högljudda och protesterat mot E10.

– Ett annat problem är att kunna hitta tillräckligt med etanol som produceras på ett hållbart sätt. Det finns vissa kriterier som måste uppfyllas, säger Per-Martin Roos.

Dyrare än 95-oktan
Vad E10-bränslet kommer att kosta är en öppen fråga. Bränslebolagen är kritiska till att den skattebefrielse som gällt för etanol inte kommer att gälla E10-bränslet fullt ut. Enligt Per-Martin Roos på OKQ8 kommer E10 att bli dyrare än 95 oktan men billigare än 98 oktan. Bilägarna får också räkna med en något högre förbrukning med E10-bränslet, troligen cirka två till tre procent.

– Vi måste lämna beroende av fossila bränslen, säger Mats Björsell, handläggare av Biodrivmedel på Naturvårdsverket. Fördelen med E10 är högre användning av förnyelsebart bränsle. Med minskade Co2-utsläpp minskar också klimatpåverkan från bilisterna. Vi får acceptera att det inte är helt enkelt att ställa om. De problem som finns går att hantera. Att det finns de som inte vill tanka E10 i andra länder beror till stor del på osäkerhet och rädsla.

Skyllde på varandra
Om du råkar tanka fel bränsle och din bil inte tål E10 kan det hända att motorn inte startar, att tomgången blir ojämn samt att bränslefiltret blir igensatt. I Finland har bilister reagerat på att motorvarningslampan tänts och att olika motorstörningar har förekommit. På äldre bilar kan följderna bli spikningar och misständningar. Även bränsleledningar och bränslepumpar kan ta stryk.

Förra vintern råkade ett antal bilägare ut för motorproblem efter att ha tankat etanol i sina bilar. Orsakerna var dels nedsmutsad etanol, dels etanol med hög inblandning av sulfat. Bilimportörerna menade att det var bränslebolagens fel, medan bränslebolagen hävdade att de hade levererat en korrekt produkt. Motorfelen på bilarna fick vanligen bilägarna betala själva.

Diskutera: Vad tycker du om E10?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-08-29 09:59
saabnisse

Jag tror att problemet med E10 är väldigt överdrivna.
Samma bilägare som tidigare hällt litervis med karburatorpris är väldigt rädda för etanol.
Rädslan för att E10 skulle lösa upp tätningar och slangar är väldigt utbredd.
Det som kan hända på en gammal bil är att avlagringar från bensinen, som tidigare har fungerat som tätning, kan lösas upp och orsaka läckage.
Men knappast vid så låg inblandning som 10%.
Vid högre inblandning, upp till 50% etanol, kan det däremot vara vettigt att förkorta oljebytesintervallerna.

#2 • Uppdaterat: 2011-08-29 11:01
mattea

Påpekas ska väl göras att Saab betalade många reparationer av deras bilar som tog stryk av den höga sulfathalten, samt att standarden nu kräver en betydligt lägre halt av sulfat så problemet ska inte återkomma.

#3 • Uppdaterat: 2011-08-29 16:42
Newspeak (ej verifierad)

Sedan tio år tillbaka kör jag en Cheva TransSport. Inga problem att tanka E85. Har tankat upp till 50% E85 utan problem. Något trögare acceleration och högre förbrukning i framför allt stadstrafik, men ingen märkbart ökad förbrukning på landsväg. Stressat autobahntempo kräver dock större inblandning av B95 (eller E10 i Tyskland). Viktigt dock att notera att en del bilar har problem med kopparhaltiga komponenter, t.ex. rörlednignar och andra detaljer, som inte gillar alkoholen. Likaså kan vissa packningar och tätningar ta stryk av den kemiskt sett mer aggressiva alkoholen.

#4 • Uppdaterat: 2011-08-29 17:21
Micke J

E10 är ett smart sätt att öka användningen av förnyelsebara drivmedel. Om många tankar E10 i sina nya bilar så blir det en stor påverkan. Om bränslet är 5% billigare än E5 vid samma oktantal så blir det säkert en hit!

I bilar med motorer utan lamdasond (även kallad syresensor) behövs eventuellt en justering av insprutningen eller förgasaren(förgasarna) för att motorn inte skall få för mager blandning. Detta gäller väl främst våra entusiastbilar och några få bilar av årsmodell 1988 äldre. Vem betalar denna justering? Redan idag med 5% kan dessa bilars motorer skadas på sikt och med 10% blir det inte bättre.
Lamdasonden meddelar styrboxen som kan justera upp mängden bränsle, men bara till en viss gräns. Denna gräns varierar med bilmodell och motortyp.
Utöver detta finns sedan problem med material som inte är dimensionerade för stora mängder etanol.

saabnisse: En liter K-sprit på 40 liter är 2,5%. Hur mycket brukar de som du känner hälla i?
[ Och nu menar jag inte just innan besiktning ;-) ]

#5 • Uppdaterat: 2011-08-29 19:59
tedsvensson

Jag förstår att man måste minska behov av fossila bränslen. Men detta är inte rätt sätt!

E10 är ett sämre bränsle, ökar slitage på motordelar och ökar förbrukning med 2-3 %.

Dessutom kommer det bl dyrare än 95 oktanig bensin. Det är mitt största problem: Hur det går ihop förstår jag inte, etanol är ju billigare än bensin således borde bränslepriset bli något öre billigare än 95 oktanig??

#6 • Uppdaterat: 2011-08-30 06:43
Per_K

Om man har en äldre bil får man se upp. De bilar som kan tankas med E10 är listade här: http://www.motormannen.se/export/common/docs/Drivmedel/Vilka_bilar_kan_koeras_px_E10.pdf

#7 • Uppdaterat: 2011-08-30 10:14
Peter i Sydney

Har man en något så när ny bil är det inga problem med E10. Vi har haft E10 här i Sydney i mer än 5 år och det har inte varit några större problem. Den enda biltillverkare som verkar ha haft problem är Honda. Vi kör två av våra Hyundai och tidigare vår Toyota på E10 utan några som hellst problem.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.