Bild
Nästa artikel
Volvo XC40 T2, Toyota Yaris och jurytjänst i långteststallet

Volvo XC40 T2, Toyota Yaris och jurytjänst i långteststallet

Podcast

Avsnitt 202: Arbetet med att utse en långtestvinnare 2020 pågår för fullt och det är ingen lätt uppgift. Dessutom berättar vi om Toyota Yaris undanmanöver-fadäs och kör billigaste Volvon som går att köpa.

Ett nytt år närmar sig och i veckans avsnitt av Vi Bilägares podcast börjar vi summera livet med våra fem långtestbilar.

BMW 3-serie är först ut – men modellen som ska locka med körglädje är inte så kul som BMW vanligtvis brukar vara, tycker våra testförare.

– Den är kompetent, men tillför egentligen ingenting till klassen. Hopplös koppling och trög växellåda, säger Anders Helgesson.

Han får dessutom rejäl räckviddsångest trots att bilen är dieseldriven. Den har nämligen för liten tank. Om du är på väg att köpa en BMW 3-serie ska du absolut kryssa i tillvalet vi missade vid beställningen av vårt exemplar: en ”utökad tank” för några tusenlappar.

Färddatorn, som förresten är en riktigt optimistisk glädjemätare i BMW:n, räknar med 65 mils räckvidd. Vår Renault Clio klarar 92 mil och är bensindriven.

– Tänk på alla som drar en båt eller husvagn på kroken, då blir det att tanka ofta, säger Nils Svärd.

Däremot hyllas komforten i BMW:n.

– Vilket komfortlyft jämfört med förra generationen. Den är otroligt tyst och har en silkeslen motor och bekväm fjädring. Dock pockar den på uppmärksamhet hela tiden och är väldigt ”på”. Den blir inte alltid så avspänd, säger Nils Svärd.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Anders Helgesson, Nils Svärd och Maria Dahlin.  

Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Han trivs bättre i Mazda 3 som upplevs mer behaglig trots att även den är körglad. Vi gillar dessutom den dubbla varningen som visas både i backspegeln och head up-displayen när någon befinner sig i döda vinkeln.

Däremot är baksätet ingen favorit för barnen som inte ser ut på grund av den höga midjelinjen, och motorn har ”en del konstiga hyss” för sig.

– Det är en blandning av bensin- och dieselmotor. Men den är törstig och blir bara ryckigare och ryckigare ju mer vi kör. 

Apropå barn: Renault Clio har Isofixfästen även fram och därmed bråkar Maria Dahlins tvillingar numera om vem som ska få åka fram.

– Det är fullt bråk. Alla vill sitta fram! Vi får köra diplomati på hög nivå, säger hon.

Renault Clio har backkamera, en uppskattad detalj, men tyvärr bråkar den fortfarande trots att bilens mjukvara uppdaterats. Kamerabilden fastnar och fryser.

Rent generellt tycker Anders Helgesson att småbilar som Clio har oförtjänt dåligt rykte.

– Många behöver inte mer bil än så, tycker han.

Nils Svärd har snappat upp en nyhet i bilvärlden, nämligen Stellantis: den nya sammanslagningen mellan jättekoncernerna PSA (med Peugeot och Citroën) och FCA (Fiat/Chrysler). En ny storspelare som har en mängd olika märken under sitt paraply.

– Men det låter ju som ett hotell eller ett läkemedel för migrän, tycker han.

I den nya sköna bilvärlden har också Honda ingått samma samarbete som Fiat/Chrysler, nämligen att betala Tesla för att köpa utsläppsrätter. FCA har nyligen visat upp en V8-försedd Jeep Wrangler.

– Deras V8-motorer gör i princip att Elon Musk går med vinst, säger Nils Svärd.

En annan nyhet många reagerat på i veckan är att relativt få vill förbjuda hörlurar i trafiken.

– För mig är det obegripligt att folk vill cykla med hörlurar. De lägger på ett ljudfilter i trafiken och hör inte vad som kommer, tycker Nils Svärd.

I veckan avslöjade vi också att Toyotas nyutvecklade småbil Yaris inte klarar undanmanöverprovet. Bilen får bredsladd även i låga hastigheter och Toyota ska utreda vad som hänt.

– Den går väldigt brett. Det är inte speciellt tryggt ens i låg fart. Bakvagnen glider ut för långt och det fångas upp av konkurrenternas ESP-system, men inte här. Det var länge sedan vi körde en bil som kastade med bakvagnen så här, blir domen.

Det är oacceptabelt i en bil av den här typen och Anders Helgesson råder köparna att undvika modellen tills den uppdaterats. Kanske är det en enkel fix som kan göras med en mjukvaruuppdatering av antisladdsystemet.

Sist i avsnittet pratar vi Volvos nya snikmodell, som Nils Svärd tycker är bättre än den dyra dieselmodellen vi tidigare hade som långtestbil.

– Dessutom är den 600 kilo lättare än elversionen.

Kommentarer

#1
2020-11-20 15:36

Varför kallar ni Hondas hybridsystem "förfinat"? På er förklaring så låter det ju snarare som att det är förenklat. Om bensinmotorn håller sig borta från drivhjulen i stort sett hela tiden så är det ju inte så konstigt att man inte känner av den.

#2
2020-11-20 16:15

BMW har 40 liter som original ja. För 1800 kr får man 19 liter till. Dessutom blir adblue-tanken större.

#3
2020-11-20 16:43

"Rent generellt tycker Anders Helgesson att småbilar som Clio har oförtjänt dåligt rykte."
"– Många behöver inte mer bil än så, tycker han."

Han har rätt!, men tyvärr finns det för många "lastbilar" på vägarna för att det skall kännas tryggt att åka runt i en liten klimatsmart bil som Clio. Idag körde jag 5-6 mil, vad hade man bakom sig och vad mötte man för bilar, ja det var en "Q8" framför mig, en XC90 bakom mig... vi snackar bilar som väger 2,5 ton ungefär. Jag mötte många andra SUV:ar, som tex XC60 och Q5 mm. Snart är varannan bil på vägen en SUV på ca 2 ton eller mer.

#4
2020-11-20 19:00

Varför klaga på "bara"drygt 60 mils räckvidd? Hur många elbilar når upp till detta?
Minns gärna 15 år tillbaka när SAAB E85 kom. Räckvidden låg under 50 mil vid landsvägskörning, var det några klagomål den gången?
Tålmodigheten med brister hos nymodigheter är uppenbarligen större än toleransen för mogna produkter.

#5
2020-11-21 12:47

Har BMWn ingen tankmätare?
Än så länge är det inga problem att hitta en bensinstation när tankmätaren närmar sig låg nivå och snabbt går det dessutom att tanka. Så där kan ju inte problemet med räckviddsångest ligga.

#6
2020-11-21 15:34

Jag kör mellan 80-100 mil på min 50 liters bensintank.
Och jag skulle inte vilja gå under 70 mil på en fosilbil och speciellt när bränslevärmaren blockeras när reservlampan tänds.

#7
2020-11-23 15:55

mso, får du in 50 liter? Jag brukar inte få i mer än max 47 liter (då har det lyst länge för tankning). På detta kommer jag sedan runt 72-77 mil lite beroende på hur jag kört. Menar du att den nya generationen är så mycket snålare? Har du nått nästan 100 mil på en full tank?

#8
2020-11-23 16:32

För att inte tala om de där onödigt långa Octavia man ser överallt. Alldeles onödigt stor.

#9
2020-11-23 18:51

Styggavargen: Du är väl medveten om att bensinförbrukning är väldigt beroende på hur och var folk kör? Mycket korta sträckor med stadstrafik och snabb motorväg drar otroligt mycket mer än att ligga på landsväg och tugga mil. Eller ligger du och mso och kompiskör tillsammans?

#10
2020-11-23 19:46

Vargen. Semester körning.
105 mil 48 liter och 90% landsvägskörning under några dagar.

Och visst är förbrukning helt beroende på gasfoten och hastigheten.

Peter. Jag undrar varför så många kör omkring med takbox hela sommaren och vintern på bilar som slutar bakom bakhjulen istället för att köra en lagom bensin octavia och slippa jävlas med planering av last och utrymme.

#11
2020-11-23 20:57

Och där kom Octavian med i även denna tråd :)

#12
2020-11-23 20:59

Sett flera Octavia parkerade... med en del av bilen utanför parkeringsrutan.
Tyder på att bilen är alldeles för lång.
Hade ägarna insett detta innan de köpte en så onödigt stor bil så hade de kanske klarat av att parkera inom rutan.

#13
2020-11-23 21:06

Men för att återgå till Clio....o den storlek på bil.
Så visst hade säkerligen många(inkl mig) klarat sig med den storleken på bil.
Men.......har man skaffat sig "måsten" som ens bil ska klara....så blir det svårare. :-)

I mitt fall var det: Liten(!) smidig, snabb, praktisk, rolig, .

#14
2020-11-24 13:47

"Många behöver inte mera bil än en Clio", visst, och många behöver inte mer än en tvåa på 50 kvadratmeter, och många behöver inte mer än tre skjortor. Många behöver inte åka till Thailand för solsemester. Många behöver inte åka till fjällen eller Alperna på sportlovet. Många behöver inte mer än dricka vatten till maten. Många behöver inte mera mobiltelefon än en Nokia 3310 eller en Iphone 4. Etc, etc, etc.
Ja tänk hur världen skulle se ut om alla levde ett minimalistiskt liv. Konstigt att Konsums gamla blåvita produkter från 80-talet försvann, många behövde ju inte mer än dessa.

#15
2020-11-24 16:38

Uffeeh, att leva ett minimalistisk liv innebär inte automatisk ett sämre liv. Många vittnar om ett enklare liv med mindre "måsten" och inte så mycket prylar att sköta om. Jag har många gånger i mitt liv funderat över varför vi har så mycket prylar och ändå inte är lyckliga. Gå runt hemma en kväll och titta efter i garderober och lådor hur mycket saker som bara ligger där men som du aldrig använder.

Peter E, de du pratar om brukar inte ha problem med att bilen är för lång.. de kan inte parkera den rätt i sidled, och i många fall också beroende på hur andra parkerat sin bil snett. Jag vet inte om du är nybörjare ute på vägarna, men lägg märke om du kommer någonstans där folk skall parkera på en grusplan eller gräsmatta (typ på en djurpark eller liknande) så ser du hur många totalt misslyckas med att parkera på ett bra sätt. En del luckor när "nästan" breda som en bil...men ändå inte så att du kan klämma in en bil i luckan (waste of space parkeraren), sedan har du dem som nästan parkerar sin bil upp i sidospegeln på din bil så att du inte kan komma in i bilen efter besöket i djurparken. Folk vet knappt var de har sin bil och lyckas med nöd och näppe parkera bilen i rutan om sådana finns...finns det inga rutor, tja då har du kaos direkt. Jag har aldrig fattar varför så många är så odugliga på att parkera sin bil! Hur svårt kan det vara?

#16
2020-11-24 16:40

Vem behöver en Jeep Wrangler med V8?, det är lika avlägset som svart-vit TV.

#17
2020-11-25 23:20

Jag reagerade på i podcasten att man säger att Yaris är en familjebil, VA? Yaris en familjebil?! Ni måste skämta med oss aprillo. Bilen är en modell för 2 personer på sin höjd. Jag försvarar inte bilens uppträdande, men är övertygad om att Toyota rättar till fadäsen och tar sitt ansvar som man brukar göra vid sådana här tillfällen. Men jag gillar designen på bilen där har man lyckats tycker jag.

#18
2020-11-26 10:32

Kul att Yaris GR hyllas just för det uppträdandet :P Enda framhjulsdrivna bilen som jag sett åka på ställ på riktigt :P Hade nog själv gillat det över understyrning.

#19
2020-11-26 16:59

Kan fortfarande inte låta bli att fundera över hur VIB förare kan få Yaris på bredställ i låga farter medans man kör 74 km/t utan större bekymmer i utländska tester?

I den här videon kör man 74 km/t och visst ser man tendens till att bilen släpper lite bak, men inte en kon river man ner och ser inte att den uppför sig extremt alls, jag ser hellre överstyrning än understyrning, en sladd kan man häva

https://www.youtube.com/watch?v=7CisFglGq4k

När VIB kör så klarar man konbanan utan att köra ner en kona, efter att ha Granskat videon ser man att föraren dessutom svänger in tidigare med Hondan vilket ger en mjukare sväng, det skiljer ett antal meter

Kan det till och med vara så att man vill att Yaris ska få riktig sladd? Förmodligen har man kört många körningar och vill man visa något på film så tar man den sämsta körningen så klart, jag håller med om att man ska sträva efter snälla bilar och man kan säker få bilen att uppträda annorlunda

Men det blir lite väl extremt när man skriver att bilen får bredsladd även i låga hastigheter när den inte ens får det i er film i hög hastighet hmm.....

#20
2020-11-26 17:12

Det KAN vara så att ViBilägare kör i för låg hastighet :-)
Jag menar...att framvagnen i låg fart har ett väldigt bra grepp. Men bakvagnen hänger inte med.
I hög fart så minskar greppet(i framvagnen) och bilen klarar sig ifrån en bakvagnssladd.
En teori.
Eller så är bilen kass :-)

#21
2020-11-27 10:03

Peter E, fast hade det varit så så hade de ju visat bild och film från den långsamma körningen, risken är nog större att skillnaden mellan de olika testerna hänger på föraren, det skiljer ju på videon vart föraren börjar svänga mellan Hondan och Toyotan

Men det kommer säkert någon åtgärd så att bilen blir snällare i uppförandet

#22
2020-11-27 10:57

Intressant att Toyotas undermåliga uppträde alltid ska försöka förklaras bort. Nu är det ju inte bara Yaris, RAV4 hade ju också stora problem, men blev bra efter åtgärd. Dags att de fixar till även Yaris.
Frågan är ju förstås hur det kommer sig att de släpper bilen utan att ha provat älgtestet?
Alla tillverkare vet ju att älgtest körs, och i många länder.

#23
2020-11-27 20:09

Ja nåväl. Det blir nog en uppdatering av antisladden så blir alla nöjda och glada, både alla som tycker att beteendet är oacceptabelt och de som inte kan hålla huvudet kallt och ägnar sig åt att förklara bort det;-).

MVH AL

#24
2020-11-30 16:51

Sagt tidigare och nu igen: konstigt att bilköparna alltid ska vara ”provbänk” åt biltillverkarna!!! Varför inte testa själva, innan bilarna börjar säljas??

#25
2020-12-02 10:18

A.L, det är en yrkesskada då jag jobbat med konstruktion/produktion/rationalisering där problemlösning ingår, jag vill veta varför saker sker på ett visst sätt, att dom sker är en sak, men varför?

Men när VIB kör exempelvis ID3 där samtliga förare misslyckas i första körningen och kör ner konor och där de säger att bilen uppträder oberäkneligt utan ett ljud om att det skulle vara ett problem, inget om att kräva att VW åtgärdar?

Men så kommer det en Toyota, den sladdar när de kör den men klarar banan utan att köra ner några konor, då blir det rabalder och man till och med avråder från köp?

Med andra ord, det är okej att misslyckas i älgtest med en ID3 men det är inte okej att nästan misslyckas i en Yaris

Det är det här som får mig att reagera och det verkar ju som att fler har reagerat så förmodligen är jag inte ensam

hultarn: Den är redan körd av både Toyota och i andra länder och visst sladdar den lite men då kör de 74 km/t utan att ta ner några konor

https://www.youtube.com/watch?v=7CisFglGq4k

#26
2020-12-02 17:25

Har inte upplevt någon fryst backkamera i min Captur II (en förstorad Clio på styltor), däremot är den oanvändbar i det här vädret som råder nu. Blir hur skitigt som helst bak så man ser inget med den... Den borde komma med en liten torkare med spolning. :) Men det blir väl att tvätta bilen oftare helt enkelt, typ flera gånger i veckan...

#27
2020-12-02 17:57

Ja pendlar man 3x 1 mil om dagen i svensk senhöst får man tvätta bilen 3 gånger om dagen för att använda backkameran.
Skoda mfl har spolning av kameran sedan många år.
Dvs alltid glasklar sikt.

#28
2020-12-02 18:17

Eller så kan man ha kameran infälld när den inte behövs...

#29
2020-12-02 20:11

Eller så klarar man sig bra med backsensorer och har koll på verkligheten runt bilen istället för att glo på en skärm.

#30
2020-12-02 20:18
#31
2020-12-03 13:04

Simon. Jag har förstått att du via relativa resonemang vill tona ned Yaris misslyckande. Men Yaris blir ju inte bättre av att andra bilar också misslyckats i andra test. Det borde du ju som ingenjör kunna förstå. Att via film dra slutsatser är heller inte rimligt. Skall man räkna på det här via ingenjörsmässig metodik behövs sådana data (friktionsvärden , yaw, krängningsvinkel, g-krafter osv)

Att man däremot kan ifrågasätta repeterbarheten är för mig ett betydligt bättre argument än vad andra bilmärken pysslat med. Men det tycks ju som att Yaris också fått ett sämre betyg hos andra testare så kanske att ViB:s resultat är någorlunda säkert i alla fall?

MVH AL

#32
2020-12-03 21:51

Renualt Clio duger åt de flesta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.