Bild
Nästa artikel
Rost på Volvo V90, provkörning av Fiat 500e och världens längsta linbana

Rost på Volvo V90, provkörning av Fiat 500e och världens längsta linbana

Podcast

I avsnitt 209: Vi långtestar en Volvo V90 som efter fyra år nu uppvisar rejäla rostproblem. Den nya eldrivna Fiat 500e kostar över 400 000 kr. Är den värd pengarna? Linbanan mellan Forsby och Köping var under några år den längsta i världen.Vi har varit där och spanat efter vad som finns kvar av kalklinbanan.

I senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast rapporterar Klas Skarin om statusen för våra äldsta långtestbilar. Bland annat ingår en Volvo V90 i stallet som efter fyra år och drygt 11 000 mil uppvisar betydande rostangrepp.

– Det är något vi sett på flera modeller som bygger på Volvos SPA-plattform, och där ingår även V60, XC60 och XC90. Rostskyddet håller inte riktigt Volvoklass. Det är betydligt sämre än i Volvos äldre modeller, säger Klas Skarin.

Fredrik Diits Vikström berättar om ett resereportage han gjort till den nu delagda kalklinbanan som användes för att transportera kalk från Forsby till Köping. Under en period diskuterades att förvandla linbanan till turistattraktion men planen gick i stå och nu är mycket rivet. Fredrik tipsar om de delar som fortfarande finns kvar och som är väl värda att se.

Tommy Wahlström har provkört den senaste generationen av Fiat 500. Den nya modeller kommer enbart med eldrift och i sitt exklusivaste utförande kostar den över 400 000 kr. En livsstilsbil i det absolut minsta formatet man kan tänka sig. Den kan spela filmmusik från Fellinis Amarcord istället för ett vanligt och tråkigt ”robotljud” under vissa förhållanden.

– Man ska inte vara fler än två. Den är rymlig fram men inte bak. Jag vet inte vem som ska sitta där, man måste vara väldigt liten, säger han.

Fredrik har retat upp sig på de så kallade mittfilsåkarna i jultrafiken. På större vägar med tre filer i bredd åker vissa bilister lite långsammare än skyltad hastighet och envisas med att ligga i mittfilen. 

– När man vill åka i laglig hastighet och måste byta fil två gånger till vänster och två gånger till höger bara för att köra om en bil som ligger i mitten och såsar, säger han.


Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Klas Skarin, Fredrik Diits Vikström och Tommy Wahlström.   

Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Kommentarer

#1
2021-01-08 14:29

Pinsamt! Volvo lovade att deras rostskydd var tillräckligt.
Jag sa tidigare att "Jag litar på Volvo och det får tiden utvisa."
Visar sig att det inte var att lita på. Värdelöst skit!

#2
2021-01-08 14:35

Många litar på saker och ting och "utgår ifrån att" utan att ha fakta som motiverar det, om man inte gjorde det skulle världen se annorlunda ut.
Men eftersom man låter lura sig medvetet så blir följderna därefter.

#3
2021-01-08 14:47

Det var ju ett stort ståhej när Volvo för några år sedan presenterade sitt nya sätt att tänka kring rostskydd. Det var ju många som påtalade att det kommer bli många rostiga Volvo-bilar framöver. Jag är inte förvånad.

#4
2021-01-08 15:39

Jag tror att detta är ett strategisk beslut av Volvo. Tyvärr tror jag även det är rätt marknadsmässigt. Rostskyddet spelar mindre roll eftersom vi troligtvis på sikt kommer att ha bilar ungefär lika länge som mobiltelefoner. Tekniken som byggs in i bilar utvecklas i raskt tempo och alla funktioner blir "överhypade" så alla ska vilja ha det nyaste. Tillverkarna hittar då på diverse nya sätt ( typ leasing/bilabbonemang m.m.) för att privatpersoner ska ha råd att ha teknikundret på uppfarten. När bilarna blivit så gamla att det börjar syns rost m.m. på dem är det antingen billigare att laga om det inte är så omfattande eller att helt enkelt sälja fordonen på export till mindre nogräknat land.

#5
2021-01-08 15:54

N-iklas: Inte alls. Volvo har haft ganska bra rostskydd länge.
Så när de säger "Vi vet vad vi gör" och ingen kan motbevisa dem (än) så får man väl tro på det?
Tycker inte det är så konstigt. Jag sa också att det visar sig.

Och det har visat sig. Volvo ljög och rostskyddet är inte värt ett piss.
Så i fortsättningen så blir det inte till att lita på när Volvo säger "vi har bra rostskydd".

Dvs, nu har de skitit i det blåa skåpet.
Inte svårare än så.

#6
2021-01-08 15:55

Desmoholic: Antagligen. Men tråkigt. De exporteras väl till något mindre saltat land när de gått en handfull år härhemma och där lever de i 10-15 år till utan problem.

#7
2021-01-08 16:44

När Volvo var eget hade de ett rostskydd på 5 av 5 möjliga. När Volvo hörde till Ford var rostskyddet 4 av 5. När Volvo nu tillhör Geely är Volvos rostskydd 3 av 5.

#8
2021-01-08 17:07

Det fanns ju en tydligt skillnad på rostskyddsbehandlingen mot tidigare, det var fakta, att då utgå från att den är lika bra som tidigare utan att ha något som bevisar det är ett misstag, endast om ingen skillnad från tidigare kan noteras kan man utgå från att det är lika bra som vanligt, när tekniken motsäger orden måste man tvivla på orden.

Ingen skulle ju gå ut och säga att det är sämre, när det är sämre, alla förnekar försämringar, därför måste verkligheten styrka orden, om den istället motsäger orden...
Att tro på Volvos ord var därmed ett uppenbart misstag redan då.

Liksom det är ett misstag att tro på alla ord som inte kan styrkas med fysiska fakta, oavsett vad det gäller.

#9
2021-01-08 18:59

Förr byggde Volvo bilar för hemmamarknaden, där kravet var minst 20 års livslängd med därav anpassat rostskydd. Nu vill Volvo vara "premium," och sälja bilar till marknader där rostskydd inte efterfrågas. En ekonomisk anpassning...

#10
2021-01-09 00:55

Jag pratade med en Volvo-mekaniker häromdagen och han sa bara att Volvo är inte Volvo längre - och då har han jobbat som Volvo-mekaniker i 30 år.

#11
2021-01-10 10:03

@SnookerPro: Är närmast en standardkommentar idag när problemen hopar sig. Dessutom inte populärt när anställda antyder något sånt.

#12
2021-01-11 14:05

Antagligen inte ett problemet för flertalet här i forumet, hur många här kör en gammal Volvo? Jag inkluderar inte mig själv, eftersom jag aldrig ägt en Volvo och lär väl inte heller köpa någon framöver. Men jag kan konstatera att de jag känner som har en nästan 20 år gammal V70, så syns nästan ingen rost på dessa vilket betyder att Volvo ändå en gång i tiden hade ett bra rostskydd (antagligen bättre än medelsnitts bilen).

#13
2021-01-11 15:00

Min 10-åriga XC60 har ingen rost, inte ett stenskott i lacken trots att jag bor och kör på västkusten i saltslask och på grusade vägar. Och bilen är inte mera än "normalskött" med mestadels maskintvätt.
Men är nu tveksam till att byta till ny Volvo.

#14
2021-01-11 16:05

@styggavargen, Volvo hade marknades bästa rostskydd på V70N som tillverkades 2000-2007 eller så, vilket styrks av Vi bilägares rosttester. V70II som kom sedan var sämre än V70N, och V90 är alltså sämre än V70II, också enligt Vi bilägares rosttester och styrker även din utsaga om bra rostskydd på 20 år gamla Volvo, men det var som sagt då.

#15
2021-01-13 13:26

Rostskydd kommer och går i sykler när ekonomerna bestämmer.

Se bara på Mercedes och Ford vilka jättefloppar dom lyckades med.
Och det gäller även andra.

Men intitusan skulle jag köra omkring med en elbil som spelar musik som varselljud.
Hur i helsicke tänkte dom där.
Ingen normal kommer att köpa den elbilen.

#16
2021-01-13 16:52

Volvo tycker antagligen att det inte är lönsamt att, rostskydda tillräckligt. Och en Fiat 500 för 400 000 kronor.

#17
2021-01-15 17:08

Ett sämre rostskydd i dessa slit och släng-tider är nog rent ekonomiskt ett klokt beslut av Volvo. Påverkar inte den viktiga leasing-hyrbil-gruppen och de privata köper allt nyare bilar samt byter oftare. Se bara på japanerna (Toyota-Honda) i kvalitetstoppen vilket uselt rostskydd de ståtar med. Personligen köper jag nya bilar och behåller dom länge så de blir rostskyddsbehandlade direkt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.