Bild
Nästa artikel
Volvos SPA-plattform har betydligt sämre rostskydd än tidigare plattformar.
Volvos SPA-plattform har betydligt sämre rostskydd än tidigare plattformar.

Oroväckande mycket rost på begagnad Volvo V90: ”Anmärkningsvärt”

Rost

Ett varv runt jorden, drygt 4 000 mil, är startsträckan för våra testbilar. Därefter fortsätter testandet i Vi Bilägares stall för äldre bilar. Efter 11 000 mil får Volvos storkombi V90 underkänt i vår rostkontroll medan övriga får godkänt.

Två trogna långmilare färdigtestades och såldes 2019 med drygt 17 000 mil på mätaren. Nuvarande kvartett har inte rullat fullt lika många mil men fortsatte under förra året att långtestas i svenskt klimat. De aktuella bilarna är Ford Focus Active, Hyundai Kona Electric, Kia Optima laddhybrid och Volvo V90 D3. 

Vår omfattande testverksamhet, med tillhörande rostskyddsinspektioner, gör att vi snabbt upptäcker vilka bilar som begagnatköparen bör kontrollera extra noggrant.

Förra årets skräckexempel var Ford Mondeo från 15 som uppvisade omfattande rostangrepp efter 17 000 mil. Nytillskottet Ford Focus Active ser hittills riktigt bra ut efter 7 000 körda mil på två år. Bättre rostskydd invändigt i balkar och högre precision på skarvar och limfogar talar för att Fords rostskydd går åt rätt håll. 

Tyvärr har vi noterat illavarslande ålderstecken när vi rostinspekterar Volvos nya modeller byggda på SPA-plattformen. Senast noterades begynnande rost längs kanten av bakre krockbalken på en V60 när vår rostskyddsexpert Thomas Widström synade chassi och hålrum med titthålskamera. 

Även vår egen V90 visar sig ha sämre rostskydd än vad man kan förvänta sig av en bil i Volvos prisklass. Efter 11 400 mil behöver vi inte anstränga oss nämnvärt för att se hur rostig bakvagnen är, när vi hissar upp vår fyrhjulsdrivna storkombi. Sämre grundlack och bakvagnsdetaljer i stål sparar pengar för biltillverkaren men inte för begagnatköparen.

»V90 visar sig ha sämre rostskydd än vad man kan förvänta sig av en bil i Volvos prisklass.«
Så funkar rostskyddsbetyget

Vi Bilägare granskar rostskyddet vid varje nybilstest. Prognoserna samlar vi därefter i vårt rostregister med en motivering och betyg från 1 till 5, och du kan även se en samlad lista över rostbetygen här.

Nivån på rostskydd och utformning av bilens kaross och chassi avslöjar tidigt risken för kommande rostangrepp. Men problem med rost är även starkt kopplat till hur bilen används och sköts av ägaren. 

Bakvagnen på Volvo V90 har börjat rosta rejält.
Bakvagnen på Volvo V90 har börjat rosta rejält.

”Anmärkningsvärt”

Populära Volvo V90 byggs på samma SPA-plattform som nuvarande XC90 och V60. Vid våra rostkontroller går mönstret igen, samtliga Volvomodeller har anmärkningsvärt svagt rostskydd redan som nya. 

Genom åren har Volvo fått höga betyg i Vi Bilägares rostskyddsprognos. Galvaniserad kaross i kombination med fosfatering, elektrodopplack, ytterligare lacklager, limtätningar av känsliga skarvar, vaxbehandlingar och fysiska slitskydd för underredet har hållit rosten borta. 

Nya SPA-plattformen visar något helt annat med obehandlade ytor, oskyddade skarvar, dåligt utförda tätningar och svetsar. Volvo har också minskat på mängden skyddande vax vilket nu får konsekvenser för vår fyrhjulsdrivna V90 som rullat 11 400 mil på fyra år. 

Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström ser inte samma omfattande rostangrepp på jämngamla konkurrenter från Audi, BMW och Mercedes. 

– Många bilar i denna prisklass har bakvagn i aluminium. Det hade den här också mått bra av även om det är aluminium i länkarmar och fjäderbenstorn. Nu ser vi istället en bakvagn som är rostangripen till den grad att stålet börjar att spalta upp sig. 

Rosten vandrar gärna runt skarpa veck där lacken är som tunnast. 

– Ofta är det motorvaggan som drabbas först men här är det bakvagnen som har för tunn grundlack vilket gör att fukt kryper in under lacken och gör att det börjar rosta i skarven som sväller, säger Thomas Widström.

Rostig bränslepump till bilens originalmonterade dieselvärmare.
Rostig bränslepump till bilens originalmonterade dieselvärmare.

Ordentligt rostangrepp på bränslepumpen

Förutom fyrhjulsdrift har vår V90 även originalmonterad dieselvärmare med en bränslepump av förvånansvärt dålig kvalitet som nu är ordentligt rostangripen. Vi noterar även minimalt med ytrost i karrosskarven längs ena tröskellådan som är gjord av enkelplåt.  

– Resultatet är alldeles för dåligt på en bil i Volvos prisklass. Bilen är inte trafikfarlig och det kommer att dröja ett antal år innan det rostar hål, men det borde se betydligt bättre ut efter fyra år.

Thomas Widström anser att Volvos rostskydd nådde sin topp 2007 vilket vår V90 är ännu ett bevis för. Volvo själva har vid upprepade tillfällen stått fast vid att det inte föreligger några strukturella problem ens på mycket lång sikt. Biltillverkaren har tidigare försvarat sig med att rostangrepp, liknande de vi nu ser på V90, alltid har förekommit och endast handlar om mindre avvikelser.

I långteststallet har modellen bjudit på bekväma mil och rullar nu vidare ett år till. Få tjänstebilsförare lär hinna uppleva några problem med SPA-plattformens försämrade rostskydd men i begagnathallen är rost inget du ska behöva betala för.

Snittförbrukningen sjönk under förra året från 6,5 till 6,2 l/100 km. Ett lågt snittpris på diesel och låg malusfri fordonskatt ger fortsatt låga driftskostnader.

Volvos val av årlig service kostar på för bilägare som kör runt 1 500 mil per år. För dig som kör det dubbla spelar det mindre roll då bilen ändå ska in för ett oljebyte varje år. 

Vid höstens service byttes samtliga filter plus bromsvätska för 8 513 kronor hos Upplands Motor i Kista. Volvo erbjuder inte mer än två års nybilsgaranti vilket nu gör det värt att jämföra servicepriser hos en godkänd allbilsverkstad. Här är det viktigt att karosskontroll utförs och kryssas i serviceboken för att den tolvåriga rostskyddsgarantin ska fortsätta gälla.

»Det borde se betydligt bättre ut efter fyra år.«
Ytrost längs tröskelns karosskarv är sällsynt på bilar i Volvos prisklass.
Ytrost längs tröskelns karosskarv är sällsynt på bilar i Volvos prisklass.
Volvo V90 D3 AWD Business

Registreringsdatum 20 december 2016

Mätarställning, mil: 11 400

ViB:s förbr. l/100 km: 6,2

Officiell förbr. l/100 km: 4,9

Nybilsgaranti, vagnskadegaranti och rostskyddsgaranti, år: 2/3/12

Serviceintervall, mil/år: 3 000/1

Inköpspris, kr: 374 000

Inbytespris, kr: 195 100

Marknadsvärde, kr: 221 700

Värdeminskning, kr: 178 900

Bränsle, kr: 111 007

Service/reparation, kr: 38 196

Däck, kr: 26 192

Skatt/besiktning, kr: 8 431

Försäkring, kr: 21 216

Underhåll, kr: 13 600

Totalt, kr: 397 542

Totalt/mil, kr: 34,87

Siffrorna i långtestet

Räkenskaperna visar vad våra testbilar har kostat oss genom åren sedan de köptes som nya, vissa med omfattande extrautrustning. 

Värdeminskningen bygger på det inbytespris som oberoende värderingsinstitutet Autovista Inter-Global värderade bilarna till i december 2020. 

Inbytespriset är det pris som icke-märkessäljare rekommenderas att använda vid inbyte. Marknadsvärdet är sålunda högre, en näringsidkare har normalt en marginal på 15–20 procent på begagnat.

Under posten service/reparation redovisas de kostnader vi haft för respektive bil, med undantag för skador som testförarna själva orsakat eller rena försäkringsärenden.

Bränslekostnaden bygger på ett snittpris under 2020, 14,43 kr/liter för blyfri 95, 14,41 för diesel och 1,53 kr/kilowattimme för batteridrift.

Försäkringskostnaden är uppgifter från Folksam, där bilägaren är 50+ och bor i en mellanstor stad. Vissa av bilarna är miljöklassade och skatte-befriade de första fem åren.

Garantiåren är i tur och ordning nybilsgaranti, vagnskadegaranti och rostskyddsgaranti.

Taggar: Rost, Volvo V90

Två trogna långmilare färdigtestades och såldes 2019 med drygt 17 000 mil på mätaren. Nuvarande kvartett har inte rullat fullt lika många mil men fortsatte under förra året att långtestas i svenskt klimat. De aktuella bilarna är Ford Focus Active, Hyundai Kona Electric, Kia Optima laddhybrid och Volvo V90 D3. 

Vår omfattande testverksamhet, med tillhörande rostskyddsinspektioner, gör att vi snabbt upptäcker vilka bilar som begagnatköparen bör kontrollera extra noggrant.

Förra årets skräckexempel var Ford Mondeo från 15 som uppvisade

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-12-30 09:36

Trist att Volvo har gjort stora försämringar på rostskyddet från och med SPA plattformen, de var ju bra på rostskydd innan, i alla fall på de svensktillverkade bilarna. De sparar pengar på kort sikt, men vad kostar det inte på lång sikt? Anseende, reklamationer, reparationer etc.

#2
2020-12-30 10:06

Äkta kineskvalitet

#3
2020-12-30 11:28

Stefan Eriksson

Några reklamationer för rostskador behöver de knappast oroa sig för. Rostskyddsgarantin är värdelös.

#4
2020-12-30 14:33

Hyrde en v90 förra sommaren...trevlig bil men ack så bullrig....gick på 18 tum pirelli m liten bredd.....efter ha googlad en del kring problematiken insåg jag vidden....det var många som gnällt....Flera dessutom fått igenom återköp då felkällorna till bullret verkar vara flera o inte endast däcken.. hade en helg senare v60 m samma däck...knäpptyst i jämförelse.....kvalitén verkar ytterst ojämn numera

#5
2020-12-30 15:10

Obegripligt att Volvo som en sk. premiumbil spar in på något så grundläggande som rostskydd. Mercedes gjorde samma fel i början av 2000-talet, en sådan Mercedes kunde man inte ens parkera nära för att rosten hoppade över...Troligen tänker de att det spelar ingen roll för nybilsköparna för att de byter ut bilen innan den blir allvarligt genomrostad. Förmodligen är mekaniken konstruerad med samma filosofi

#6
2020-12-31 01:05

"Många bilar i denna prisklass har bakvagn i aluminium", Skulle Volvo ha material som väger mindre?.. nä det är inte möjligt pga säkerheten. Mitt tanklock är i plast. Mina hjulbultar är "urgröpta" för att spara vikt (antar jag).

#7
2020-12-31 11:09

Volvo lirar inte in i premiumklass, har en genuin bruksbilsstatus utom i Volvosfärens egen drömvärld!
Som ren bruksbil har man dock rätt att kräva konstruktion som inte är självdestruerande!
Framhjulsdrift är en annan skiljpelare mellan budget/basic och premium som nu elimineras genom 4WD.

#8
2020-12-31 11:23

Över 8000kr för att byta några filter och bromsvätska, låter som rena kapet.

#9
2020-12-31 12:26

Volvo hade en gång bra rostskydd, men försämrade det. Kostnadsfråga för Volvo antagligen. Men Volvo påstod att sämre rostskyddsbehandling, inte skulle påverka rosten.

#10
2021-01-01 12:16

Volvo hade 5 av 5 när det gällde rost när Volvo var eget. Volvo hade 4 av 5 i rost när det tillhörde Ford. Och Volvo hade 3 av 5, när det nu tillhört Geely. Så Volvo har bara blivit sämre och sämre när det gäller rost med nya ägare.

#11
2021-01-08 14:14

Mycket trist utveckling för Volvo. Min 10-åriga XC60 har knappt en enda liten rostfläck, inte ett stenskott och är ändå långt ifrån pedantskött, åretrunt använd, körning på saltade västkustvägar, maskintvättad etc.

#12
2021-01-08 22:30

Inte ens min 2017 Renault Kadjar med 8600mil på mätaren ser ut sådär. Och då fick den dåligt betyg i rost testet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.